Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 1997 S8 D2, käy rikkaalla, apuja kaivataan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 1997 S8 D2, käy rikkaalla, apuja kaivataan

    Moi!

    Leima tyttönen oli sitä mieltä, että harraste rakkine käy liian rikkaalla ja leima jäi saamatta :( (kierroksilla: Lamda 0,918,CO% 2,60, HCppm 181..)

    VCDS:llä kun katselee short term fuel trimmejä, niin tyhjäkynnillä -25% molemmat lämpösenäkin aika usein ja muutenkin pyörivät siellä minuuksien puolella aikalailla ajossakin tasakaasulla (indikoi että ecu yrittää vähentää soppaa?)

    MAF tyhjäkäynnillä 6-7G/s, maksimit loso pohjassa 262. Tilasin toisen (käytetyn) MAF:in testiksi ja uudet bocshin lambdatkin on hyllyssä, mutta tosin aika samalaisesti sahaa molet bankit kuitenkin ajossa...

    Intake lämpötila anturi ok ja moottorin lämpo ok lukemat, tulpat uudet, ilmaputsari uusi...

    Mutta tuleeko mieleen jotain muuta mitä tsekata...?

    Jos alipaine vuoto olisi, niin kävisi laihalla? Melko juniori olen näiden tällästen ongelmien kanssa...:)

    Kiitos!

    #2
    Kyllä noilla oireilla maf on ihan validi paikka alottaa.

    Comment


    • #3
      Juu, per catti lambdat vaihdoin eilen, olivat vuodelta 1997 eli tod näk. alkuperäiset, ei juurikaan muuttunut tilanne. Pitää koittaa tuo MAF vielä ja bensanpaine olisi hyvä varmaan mitata.

      Comment


      • #4
        Maffi vaihdettu, ei mitään eroa,Basic Settingissä näyttää lämpösenä, tyhjäkäynniltä tuolta, voisiko joku AKH mosan omaava katsoa miltä näyttää heillä :)

        7 ja 8 pitäisi olla tehtaan mukaan 128 hujakoilla, eli tämänkin mukaan rikkaalla käy... ?

        Click image for larger version

Name:	000-group.png
Views:	412
Size:	16,9 Kt
ID:	1946478

        Comment


          #5
          Alipainevuoto saa kyllä seoksen rikkaalle. Ex S8 -01 4.2 40v, konekoodia en muista... Tulipellin lähellä oleva tatti(joku kalvo) irvisti liitoksesta laatikon irrotuksen seurauksena. Kone kallistunut taakse päin ja letku osittain irronnut tatista. Maffinkin vaihdoin vikaa etsiessä, turhaan. En kuvitellut että alipainevuoto rikastaa seosta mutta näin vain kävi. Vika viittasi Bank ykköseen ainoastaan mikä vielä sekoitti pakkaa...

          Comment


          • #6
            Ok, olen koittanut kaikki alipainet letkut käydä läpi, ei vuotoa äkkiseltään niistä löydy ja jos sellaisen itse aiheuten, alkaa menemään tosi vahvasti laihan puolelle seos. Tässähän on erikoisuutena myös suuttimien läpi kulkeva ilma, mutta sitä ohjaava solenoidi tuntuisi toimivan ok, eriasia aukeaako se tarpeeksi, ei ole mihin verrata.

            Comment


            • #7
              Mitästähän voisi seuraavaksi etsiä vikaa? vai onko normaalia, eli leimataanko nää 4.2 D2 A8:sit aina jollain pösön arvoilla ;) välillä tuo tosiaan pelaa ihan OK ja fuel trimmit järkeviä, välillä ne menee taas "-25" modiin ja ei oikeen mikään auta. Kun vetää hetken aikaa basic settingsillä 10 grouppia, niin siellä kaksi ekaa lamda % arvoa alkaa mennä -14 korville ja sen jälkeen myös fuel trimmit taas paremmat (ja myös lambda siellä aika tarkasti siellä 1:ssä)

              Comment


                #8
                Mulla parani aikanaan ässän päästöarvot ja kulutus aika dramaattisesti kun käytin suuttimet huollossa.

                Comment


                • #9
                  OK, oliko kallista lystiä? 300k ajetut 1997 vuoden suuttimet eiiiivät varmasti ole parhaimassa kondiksessa. Tuli muuten mieleen myös, että jos tätä on joku jostain syystä aikanaan "lastuttanut" niin sekin voi olla, meneekö näihin uusi softa sisään ilman ecun avaamista, näytti että ei olis avattu, mutta jos OBD portin kautta menee, niin voi olla ihan mitä vaan ;)

                  Comment


                    #10
                    Ei se älyttömän kallista. Olisko ollu jotain kaks hunttia about. Finjectorilta varmaan saa vastauksen.

                    Comment


                    • #11
                      OK, näyttäisi siltä, että ainakin osittain ongelma tässä rakkineessa on se, että ECU:lta katoaa akun 12v jännite ja se resetoi itsensä joka kerta kun virrat sammuttaa (terminal 30 vikakoodi). Eli ECU:n ressukka joutu joka kerta adaptoimaan itsensä ja siksi
                      kaikki opitut fueltrimmit/lambdat häviää joka kerta ja seos varman päälle rikkaalla. Äkkiseltään ECU:lle tulee kyllä 12v koko ajan, mutta mutta.. lisää tutkimista.

                      Comment


                      • #12
                        ECU:ssa oli vika. Uusi ECU niin jo alkoi adaptaatiot pysymään muistissa.

                        Comment


                          #13
                          Oliko joskus saanut kosteutta?

                          Comment


                          • #14
                            Oli, tosin putsasin pinnit ja liittimet, mutta ei auttanut, ehkäpä ECU mennyt kosteuden vuoksi rikki. Silmä määräisesti kaikki näytti ehjältä... Toi A8:n muoviboksi, missä ecut ovat, on mahtava design... jos/kun kansi huonosti kiinni, niin kaikki tuulilasilta tuleva vesi tippuu suoraan tuon boksin kannen päälle ja sitä kautta osa vedestä päätyy just tuon ECUN liittimien päälle... äly hoi... ;)
                            Viimeksi muokannut Killeri; 9.10.2022, 19:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                              #15
                              Jep. Tuttu tilanne. Viime kesänä korjattiin kierteet ecunkotelosta omasta jotta saisi kunnolla kiiristetty ja tiivis se kansi kiinni. Heksin tallissa korjattiin.

                              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...13#post1902413
                              Viimeksi muokannut Killeri; 9.10.2022, 19:07. Perustelu: Linkin lisäys.

                              Comment


                              • #16
                                Juu, kierteet korjasin kanssa, nyt ok kansi myös :)

                                Comment

                                Working...
                                X