Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4B C5 2,4 V6 quattro vm 2000 voimansiirto poiki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4B C5 2,4 V6 quattro vm 2000 voimansiirto poiki

    Tytär lähti pihasta. Kurvasi vasemmalle ja vaihtoi kakkoselle. Meno loppui. Jokaisella vaihteella kytkintä nostaessa kuuluu surina kuin hammasrattaan päät hankaisivat johonkin. Vapaalla ääni ei kuulu. (Ääni muistuttaa hyvin vahvasti sitä, että sorvaisi hammasratasta pienemmäksi.) Tarkkaa äänen lähdettä ei ole vielä pystytty paikallistamaan, mutta jostain laatikon suunnalta se kuuluu. Ei kuulemma ole pitänyt ylimääräistä ääntä ennen hajoamista.
    Laatikkona 5-vaihteinen manuaali. Koodeina taitaa olla.01A DWP Moottori 2,4 litran 121 kW ARJ. Kilometrejä takana noin 300 000.

    Mikähän siitä meni rikki? Kaikki arvaukset ja tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.

    EDIT: Lisään heti tähän vastauksen: Vasen takavetari pyörii tyhjää nivelessä. Boorit pettäneet, mutta syytä tähän en vielä tiedä..
    Viimeksi muokannut pta; 30.6.2022, 00:19.

    #2
    Veikkaan jompaa kumpaa etuvetaria, ulko tai sisänivel, joko pultit poikki sisäpäästätai ulkopää tippu spooreilta

    Comment


      #3
      Ai tällainen woimakone jaksaa katkoa pultteja! Onko tuo yleistäkin?

      Comment


        #4
        Ei, ei ne pultit katkea muuten kuin että ne olisi olleet löysällä. Ennemmin veikkaan kyllä akselin pään karkaamista nivelestä.

        Comment


          #5
          Jos auto ei mihinkään liiku, niin ei muuta kun vaihde päällä toinen löysäilemään kytkintä ja toinen kurkkii mikä vetari pyörii. Tai mikä vetarin laippa pyörii.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
            Ai tällainen woimakone jaksaa katkoa pultteja! Onko tuo yleistäkin?
            Ei välttämättä yleistä mutta itsellä ainakin samanikäisestä A4 porsi toinen sisänivel vastaavilla oireilla. On kyllä 2.8 voimakoneella oma
            Edit: Tarkennuksena vielä: pultit olivat kiinni mutta itse nivelestä lähti kuulat kävelemään. Suojakumikin oli mielestäni ehjä ennen irto-osien poistumista sisältä ulospäin.
            Viimeksi muokannut markush; 23.6.2022, 14:05.

            Comment


              #7
              Kunhan tämä coviddu helpottaa, niin pääsen auton alle.
              Jos olen ymmärtänyt oikein, niin itse 01A laatikossa ei ole mitään tyyppiominaisuutta, joka aktivoituisi 300 Mm paikkeilla.
              Noita tripod-niveliä ei ilmeisesti saa erikseen, vaan pitäää ostaa koko vetari.

              Comment


                #8
                Saa niitä ainakin Allroadiin, niin eiköhän saa tuohonkin.

                Comment


                  #9
                  Eiköhän tuossa ihan vakionopeusnivel ole. Ainakin B5:ssä 2.8 moottorilla on. Ja niin näyttää näköjäänautoilevan ihmisen tavaratalon sivut 2.4 moottoriselle C5 korisellekin.
                  ​​
                  Viimeksi muokannut Japi; 23.6.2022, 16:36.

                  Comment


                    #10
                    Tuolla spekseissä kerrotaan, että 01A/DWP laatikon kylkeen menee tripod-vetoakseli. Laipan halkaisijaksi on ilmoitettu 130 mm. Tavaratalossa on vain tätä toisenlaista pienempään laippaan sopivaa vakionopeusniveltä myynnissä. (Tripod-nivelkin on vakionopeusnivel.)
                    Minulla PR-koodina on T7T, jolloin täällä kuvan numerot 2 ja 3 matchaavat autoon. Sisäpään nivel + vetari kulkee koodeilla 4B0407417A ja 4B0407418A, mutta noilla ei löydy oikein mitään. Kokonaisia vetareita on tarvikkeena runsaasti, mutta niidenkään numeroilla 4B0407271C ja 4B0407272C ei löydy pelkkää tripod-niveltä. Lopulta huomasin, että kuvassa numero 24 eli 3D0498103B onkin luonnossa tripod-nivel eikä kuvaan piirretyn kaltainen 6 kuulan vakionopeusnivel.

                    Näiden varaosakuvien kanssa menee välillä aivot solmuun - ainakin näin kuumeisena. Tässäkin näyttää olevan sama vetoakseli kuin vajaavetoisessa dieselissä 01E laatikon kanssa, jossa PR-koodina on T6T. (Minulla lienee tuollainen varaosa-autossa.) Silloin luulisi, että nivelet ja keppi ovat samat kuin T7T koodilla. Jostain syystä tuohon T6T koodiin ei kuitenkaan ole yhdistetty irrallista tripod-niveltä nro 24.

                    EDIT: Vika löytyi. Vasen takavetari pyörii eli uloin nivel pettänyt. Rikkookohan toi yleensä vetoakselin samalla vai riittääkö pelkkä nivelen vaihto?
                    Viimeksi muokannut pta; 23.6.2022, 19:52. Perustelu: Vika löytyi

                    Comment


                      #11
                      Ei luultavasti riko vetoakselia jos itse nivel pettää, mutta on tullut vastaan vetoakseleita missä boorit on ruopassu tyhjää.

                      Comment


                        #12
                        Ei meinaa mistään löytyä tuota ulompaa niveltä 4B0598099 tarvikkeena tai sen speksejä. Marmorin hinta lienee lähes 600 €
                        Mapco 16811 olisi ehkä sopiva, mutta jos se sopii toisiin autoihin eteen ja minulle taakse, niin miksei myös muut tarvikevalmistajat myy noita etuniveliä (esim SKF VKJA 5276) minulle taakse sopivina? Epäilen, että Mapcolla on tuossa virhe, mutta asian pystyy varmistamaan vasta kun saan jostain selville tuon orkkisosan mitat.

                        Harmittavasti tämäkin threadi jäi vaille loppuhuipennusta eli aloittaja ei kertonut mistä löysi nivelen tai mitkä olivat mitat.

                        Pitää yrittää jaksaa purkaa vähän ja katsoa mistä se on poikinut. Pyrkimys on kuitenkin pitää auto vielä rullaavana, jolloin esimerkiksi keskipulttia ei ilmeisesti saa avata.
                        Viimeksi muokannut pta; 24.6.2022, 05:23.

                        Comment


                        • #13
                          Ei kai se vetonivelen akselitappi siinä kuormaa kanna, tuo ohje kuormittamattomuudesta kai liittyi vain laakerin asennukseen että se laakerin lopullinen sijainti saadaan vasta momenttiin väännettynä?

                          Comment


                            #14
                            Piti oikein katsoa muistinko oikein. Jostain syystä Audin ohjeena vetoakselin pultille on "Do not loosen more than 90° when vehicle is standing on its wheels" ja "Loosen the flange bolt only 90°, otherwise the wheel bearing will be damaged."

                            EDIT: Vetoakseli vaihtoon. Vetari pyörii, mutta nivelen sisäkooli pysyy paikallaan. Enpä olisi uskonut, että tuosta boorista pettää!
                            Viimeksi muokannut pta; 24.6.2022, 18:23.

                            Comment


                              #15
                              Sieltä on saattanut ruostua poorit, olen muutaman sellaisen nähnyt.

                              Comment


                                #16
                                Mahtuuko vetari tulemaan pois, kun avaa ylätukivarren ulkopään pultin ja vääntää napaa pois tieltä?
                                Olen tehnyt iskarin vaihtoa varten vääntötyökalun laipallisesta putkesta, jonka saa pultattua vetarin laippaan kiinni. Sillä on helppo ohjata napaa haluamaansa suuntaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Mahtuu, mutta kannattaa ottaa vielä raidetangon pää irti niin se lähtee helpommin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös tässä ole sama alusta kuin 4motion 3BG:ssä? Isän autosta olen ottanut niin että pakoputket ottaa irti kannakkeista (siis ne ihan takimmaiset, ei muita) ja sen jälkeen tunkannut napaa niin että vetoakseli on suorassa, sen jälkeen saa ujuttamalla akselin pois, eli ripustusta ei tarvi aukoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kun ostin Allroadin, niin raidetangon pään pultti oli nelipyöräsuuntauksen jäljiltä jätetty sormitiukkuuteen. Kun ohitin toisen auton ja kiihdytyksen jälkeen löysäsin kaasun, niin auto suorastaan singahti kohti omaa kaistaa.
                                      En siis mielelläni avaa raidetangon päätä, kun sen jälkeen pitäisi säätää takaa aurauskulmat.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei raidetangon pään olka-akselista irroittamisen jälkeen tarvi pyöränkulmien suuntausta. Mihin se auraus siitä muuttuisi?

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikös C5:ssä ole takana aurauksen säätö samalla tavalla epäkeskopultilla kuin B5:ssä? Takapäätähän tässä kai oltiin purkamassa. Voihan sen epäkeskon asennon merkitä ennen avaamista niin tulee samaan asentoon.

                                          Comment


                                            #22
                                            Epäkesko on siellä apurungon päässä ja tässä kai(?) puhuttiin olka-akselin pään avaamisesta jolloin epäkeskoa ei tarvitse avata.

                                            Comment


                                              #23
                                              Eiku niinhän se on b5:ssäkin ja camber sieltä olka-akselin päästä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Eilen vaihdoin ehjän vetarin paikalleen. Oli ulkopään boorit ruostuneet olemattomiin.

                                                Otin ylätukivarren ulkopäästä auki ja painoin napaa laippaan pultatula putkella sen verran alas, että sain vetarin käteen.
                                                Sisäpään XZN-kantaiset pultitkin lähtivät aukin, kun talttasin paineilmataltalla avaimen paikalleen.ennen kuin aloin vääntämään. Yritin tehdä tuon varovasti, ettei perän laakerit saa kovin paljon kipeää.

                                                Kokonaan toinen stoori on se.että Italiasta tullleen vetarin sisänivelestä oli yksi kuula ruvella ja italiaanojen kanssa tuli sitten ylimääräistä säätöä. Olivat sitä mieltä, että itse vetarihan on ehjä ja nivelet olivat vain extraa, joiden huolto on ostajan vastuulla... Palauttaa saa omalla kustannuksella. Ostin uuden Löbro/GKN nivelen 50 eurolla ja kun sain vetarin paikalleen, niin sähköpostissa odotti yllättäen Fedexin palautuslappu. Pitää vielä kysäistä, että jos vaikka vain antaisivat 50 euroa alennusta, vai tulevatko hakemaan vetarin auton alta.

                                                Italian vetarin sisänivel lähti vetarista irti vasta 1 tonnin voimalla prässissä ja uusikin nivel piti prässätä paikalleen.

                                                Click image for larger version  Name:	070720228907.jpg Views:	58 Size:	180,8 Kt ID:	1944662 Click image for larger version  Name:	070720228908.jpg Views:	58 Size:	290,3 Kt ID:	1944663
                                                Varaosastahan minun piti hakea vetari, mutta siinä oli 108 mm sisänivel, kun tarve oli 100 mm vetarille, Näköjään ruoste oli iskenyt siihen varaosa-autoonkin. Ostin sen laatikkovikaisena ja vetarin vaihdolla sekin olisi tullut kuntoon. Olisi tehnyt hyvän tilin, jos ei olisi uskonut myyjän diagnoosiin. Nyt siis kuudesta C5 Audistani on ruostunut yksi takavetarin sisäpää ja yksi ulkopää.

                                                EDIT: Sisäpään niveliä on näissä C5 Avant malleissa ainakin 100 ja 108 mm halkaisijalla. Molemmat ovat 32 mm korkeita, mutta sisäbooreja pienemmässä on 33 ja isommassa 28 kpl.
                                                Bensakoneessa (ARJ) vanhassa 100 mm nivelessä oli numero 811407331, mutta ETKA tarjoaa 8D0 498 103 A = SKF VKJA 8580 = LÖBRO 302248. Dieselissä (AKE) on 108 mm 431407331G = VKJA 8005

                                                Lisään vielä tähän kuvat siitä poikineesta ulkopäästä:
                                                Click image for larger version  Name:	300720228960.jpg Views:	0 Size:	176,8 Kt ID:	1944800 Click image for larger version  Name:	300720228961.jpg Views:	0 Size:	162,8 Kt ID:	1944801
                                                Vetarissa booreja 30 kpl, halkaisija noin 25 mm. Nivelen halkaisija 88 mm ja pyörän laipan päässä booreja 38 kpl ja läpimitta noin 31 mm. M16 pultti. Nivelen varaosanumero ei osunut siitä silmään, mutta etkan mukaan 4B0 598 099. Olisikohan LÖBRO 301956 vastaava? Tuonne jäi nyt ainakin toistaiseksi Italian vetarin vanha nivel.
                                                Viimeksi muokannut pta; 2.8.2022, 02:44.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X