Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 jakoremmi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 jakoremmi

    Terve, olen uusi täällä! Kaipaisin vähän ohjeita, pitäisi vaihtaa jakoremmi Audi 100, auto on neliveto ja 2,2L 5 sylinterinen turbo moottori.

    Mitä kaluja tarvitsee ja mitä pitää ottaa huomioon, onko hyvin tilaa ja millanen homma ylipäätään on. Kokemusta on vain takavetoisten volvojen remmeistä.

    eikös motonetin remmi ja vesipumppu ole ihan ok tavaraa tässäkin hommassa? Tarviiko vauhtipyörä irroittaa, miten audissa toimii hihnan kiristin?

    Ja vielä tähän väliin on pakko mainita, etten edes ole nähnyt ks. auton konehuoneeseenkaan..

    Kiitos jo etukäteen vastanneille!

  • #2
    Vesipumppu, rulla, stefat nokalle ja kampiakselille ja se hihna, niillä luulisi pärjäävän.
    Niin ja tietysti laturin/tehostimen hihnat vaihtoon.
    Jos nakuttaa kylmänä, niin melkein samalla menisi nostajien vaihtokin.

    Nokan ajoitus on sitten vaikea monelle. Kahdessa perheen kolmesta Audista oli ajoitus hampaan pielessä.

    Muut laittakoon vaihto-ohjeita. Mä jään odottamaan astekiristyt-ohjeita kampiakselin pultin kiristykseen. ;)

    Comment


      #3
      1b:hen juuri tein ja menee seuraavasti:

      - Keulasta maskit irti ja välijäähdytin pois. Välijäähdyttimen ulosasti saaminen on sitten varsinainen palapeli. Itse en ainakaan saanut pois ilman maskin keskimmäisen ruuvipellin taivuttamista ja nokkapellin lievää ylöspäin vääntämistä.
      - Vauhtipyörästä (kuskin puolella pieni reikä, josta näkee) ajoitusmerkki kohdalleen eli moottori ykkösen yläkuolokohtaan.
      - Iso suojapelti jakopäästä auki ja vesipumppu irti. Loput suojapellit irti.
      - Isolla ruuvarilla lukitsee vauhtipyörän ajoitustapin reiästä (suoraan moottorin yläpuolella) ja kaveri vääntää kampiakselin pultin auki.
      - Nokka-akselin pultin saa irti kaverin pitäessä kiinni remmillisellä öljynsuodattimen avaimella.
      - Loput vanhat osat pois, ajoitus kohdilleen ja uudet hilppeet paikoilleen.
      - Hihnan kiristys vesipumpulla niin, että pisimmältä matkalta jaksaa normaalilla voimalla etusormella ja peukalolla juuri kääntää hihnaa 90°.
      - Tarkastus pyöräytys myötäpäivään ja ajoitusmerkkien tarkastus.
      - Loput hilppeet kasaan.

      Vanhojen vitoskoneiden ajoitus:
      - Kampiakseli on yksinkertainen. Vauhtipyörän merkki vain paikoilleen.
      - Nokka-akselin on aina yhtä sekava ja epävarma: Katso nokkapyörää takaa päin venttiilikoppaa pitkin. Nokkapyörän ajoitusmerkki pitää olla venttiilikopan pinnan tasolla (koppa normaalisti kiinni tiivisteen kera). Venttiilikopan pinnalla tarkoitetaan kopan reunojen pintaa, josta koppa on muttereilla kiinni (ei mutterien alle tulevan tukilevyn pintaa). Ja tämä on se oikea virallinen tapa.

      Huomaa, että yksi hammas on varsin iso muutos, joten ajoitusmerkki kyllä menee viereisillä hampailla reilusti yli tai alle rajan. Muutaman millin heitto tarkoittaa käytännössä oikeaa hammastusta.

      Hihnoja on sitten eri hampaiden lukumäärillä. Tarkista vanhasta, että uusi on oikeanlainen.

      Vietä riittävästi aikaa jaon oikeellisuuden asettamiseen. Se nokkapyörän ajoitusmerkki on erittäin inhottava.

      Comment


      • #4
        Suurin syy väärään ajoitukseen on varmaankin se hihnan takasuojapellissä oleva kolo, joka yleisesti päätellään ajoitusmerkiksi. Siltä se kyllä näyttääkin (normi 5syl. 10V kone).

        Väärän hihnan kireyden (jos liian kireä) tunnistaa jollottavasta äänestä joutokäynnillä ja hieman sen yli. Joku asentaja minulle sanoikin, että Audin jakohihna on kuin viulua virittäisi, tarkka oikeasta kireydestä.

        Omaani laitoin Bugatin vesipumpun. Jouduin sen vaihtamaan takuuseen, kun piti ääntä. Että en ainakaan suosittele merkkiä.

        Comment


          #5
          En suosittele minäkään. Vinkuu juuri hieman yli tyhjäkäynnin uusi Bugatin pumppu minullakin.

          Vielä momentteja remppaan:

          - kampiakselin pultti 450Nm
          - nokka-akselin pultti 80Nm
          - rulla 10Nm
          - vesipumppu 20Nm

          Ja 1b:llä tarkoitin siis moottorityyppiä. Löytyy seuraavasti.
          Viimeksi muokannut jasso; 24.1.2008, 02:10.

          Comment


          • #6
            "eikös motonetin remmi ja vesipumppu ole ihan ok tavaraa tässäkin hommassa?"

            Halvalla ei saa hyvää. Itse menisin muualle näitä osia ostamaan.

            Ps. Vanhaa lötköäni muistelen, niin ainakin KP-koneessa tarvittiin jakoremppaan erikoistyökaluja mm "limpun" lukitseminen jne. Tietenkin avaamisessa voi pärjätä muutenkin. Tärkeä kokoonpanossa on oikeat momentit ja hihnan kireys.

            Näitä jo mainittiinkin aikaisemmin.

            Hakutoiminnolla lisätietoa,jos osaa asettaa hakusanat kohdalleen

            Comment


              #7
              Remonttikirja taitaa neuvoa siitä "kuningaspultista" että se pitäisi vaihtaa uuteen remontin yhteydessä. Eli jos varmanpäälle haluaa pelata niin myös se, uusi taisi olla merkkitiskillä jotain 14e luokkaa. Avaamiseen löytyy haulla monia vihjeitä, kovaa se on kiinni jokatapauksessa. Niin ja pulttikoneen käyttö ei ollut suotavaa(rikkoo kiilan siitä dampperista).
              Näppärimmältä kotikonstilta kuulosti kytkinkopan reijästä ujuttaa ~10mm poranterä kanittamaan vauhtipyörää ja sitten pultti pitkällä varrella auki.

              Comment


                #8
                En kyllä näe mitään järkevää syytä vaihtaa aina uusi kampiakselin pultti. Kyllä se kestää.

                KP-koneen remppa sujui ainakin itseltäni ilman erikoistyökaluja. Ihan siinä missä muutkin vastaavat vitoskoneet. Pulttikoneella tuli avattua itseasiassa molemmat koneet, 1b ja KP. Ehjinä pysyivät. Ehkä enemmän tuurista kiinni hajoaako kiila vai ei. Tosin käytössä oli varsin järeä kuorma-autotason pyssy, joten ei kovastikaan tarvinnyt paukutella ennen kuin lähti auki. Millää pikkupyssyllä ei kuitenkaan kannata lähteä yrittämään.

                Orkkispumppu on kyllä tajuttoman kallis, yli 70e ja sekin vaihto-osa. Jokainen voi itse miettiä mikä on se väliraha, jonka vuoksi kannattaa ottaa pienehkö tarvikeriski. Kyllä ne tarvikepumputkin ihan ok kamaa usein ovat.

                Comment


                • #9
                  Jaha, muillakin ollut vikaa noissa Bugatin pumpuissa. Juuri viikonloppuna piti vaihtaa vanha OEM-pumppu takaisin, kun bugatti alkoi surista lämpimänä tyhjäkäynnillä. Itse tulen jatkossa hakemaan alkuperäisen vesipumpun, vaikka maksaakin tuplat tarvikkeeseen verrattuna. Ei ole mikään ilo olla jatkuvasti vaihtamassa.

                  Tuo special tool12345 kampiakselin lukitsemiseen on sen verran helppo tehdä itse, että en näe syytä alkaa kokeilemaan erilaisia kepulikonsteja.
                  -2.5" pakoputken muhvi-osa, muhviin pätkä putkea tueksi. Hitsataan päästä toisiinsa.
                  -Rälläkällä sopiva ura kylkeen, jotta menee dampperiin paikoilleen.
                  -n.30-35mm reiällä olevaa putkea, joista askarrellaanpaskarrellaan hitsaten T:n mallinen kappale.
                  -T:n yläputki koneen etukannakkeeseen, josta luonnollisesti ensin kumitutti pois.
                  -Lyhennetään varsi sopivaksi, että yltää aiemmin tehtyyn muhviin, joka on asetettuna dampperiin.
                  -Kone 0-kohtaan.
                  -Hepataan T muhviin kiinni.
                  -Lopullinen hitsaus.
                  -Kas, meillä on toimiva erikoistyökalu...

                  Varsinkaan hauraan pikateräsporan en usko tuota vääntöä kestävän. Myöskään pätkä katkennutta poraa ei kuulosta kytkinkopan sisään jääneenä järin houkuttelevalta.

                  Comment


                  • #10
                    motonetin remmi ja kiristin oli ainakin BOSCH!?
                    Lienee "ihan" hyvä, kun noita samanmerkkisiä osia muitakin tuohon lötköön tehtaalla laittaneet?:)

                    Comment


                      #11
                      Kyllä ne tarvikeosatkin on ihan hyvää laatua. Jokuhan se ne alkuperäisetkin tekee.
                      Italiaiset tarvikeosat kyllä kannattaa jättää rauhaan.
                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 24.1.2008, 21:28.

                      Comment

                      Working...
                      X