Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

moottorilämmöt heittelevät

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    moottorilämmöt heittelevät

    Vasta hankitun -95 1.8 A4:n moottorin lämpötila-anturin mukaan lämmöt eivät käytännössä nouse 90 asteeseen juuri lainkaan. Ylipäätään anturi alkaa kipuamaan kuudesta kympistä kaupunkiajossakin vasta jonkun 5 kilsan rauhallisen ajelun jälkeen.

    Auton kauppiaan piikkiin vaihdettiinkin tänään, paikallisen bosch car service-huollon ehdotuksen mukaisesti, termostaatti jonka huolto olikin todennut vialliseksi.
    Kuitenkaan tämänkään jälkeen ei tilanne ole parantunut, vaan kun äskettäin ajelin motarilla hieman reippaammin parin kilometrin matkan laski mittarin mukaan lämpötila takaisin 60 tienoille ja lähti sieltä sitten nousemaan kaupunkiajossa.

    Auto menee ko. huoltoon uudestaan perjantaina, mutta ajattelin hyödyntää myös foorumilaisten tietotaitoa josko tilanne kuullostaisi yhtään tutulta - missä vikaa?

    edit: tein hieman lisätestiä ja nyt olen todennut, että termari pitää kuin pitääkin lämmöt 90c:ssä palttiarallaa <90km/h vauhdeissa. 5km pätkä motaria @ 120km/h ja lämmöt lähtivät laskemaan kuin lehmän häntä! Kutakuinkin 75c:hen laskivat tuolla välillä ja saman tien nousuun kun päästiin taas kaupunkialueelle ja 70-80 (tasaisiin)vauhteihin.

  • #2
    Tässä pari arvailua..

    Edelleenkin vaikuttaa vialliselta (laskee läpi) termarilta? Jos kerraan ajoviima saa aikaan jäähtymisen.

    Tuo että lämmöt jää kuitenkin 90:een voi johtua esim siitä että flekti pörähtää käyntiin siinä lämpötilassa eikä ylikuumenemista tapahdu. Tai toimiihan flektin lämpökytkin, ettei se pyöri koko ajan?

    Comment


      #3
      Kiitos vastauksestasi, kävin kurkkimassa tuota syylärin flektiä ja se ei näytä olevan lämpöohjattu vaan lähtee pyörimään samalla kuin jakohihnakin lähtee liikkeelle.

      Outoa kyllä jos olisi vasta vaihdettu termari rikki, no toivottavasti huomenna selviää kun menee uudelleen huoltoon.

      Comment


      • #4
        Kansivikakin voi oireilla juuri tuolla tavoin.

        Comment


          #5
          Hieman updatea, sikäli mikäli ketään muuta nyt kiinnostaa :)

          Autoon nyt sitten vaihdettu termari sekä tuo moottorin lämpötila-anturi ja "tulokset" kyllä paranivat. Lämmöt näyttäisivät pysyvän siinä 85-90 alueella niin kaupunki- kuin maantieajossakin.
          Motarilla 120km/h joku 15 kilometria eikä tuosta liikkunut mihinkään. Hyvä.

          Mutta

          (Sääolosuhteista sen verran että lämpötila oli pari astetta plussan puolella.)
          Takaisin tullessa testikiekalta päästelin reilua 150km/h motarilla jonkun aikaa ja huomasin että viisari alkoikin laskeutumaan jonnekkin 75 asteenkin tienoille ja nousi pikkuhiljaa kun vauhdit tippuivat.
          Minä en oikein tiedä enää että mitä pitäisi ajatella, käsittääkseni tällaisissa ulkoilman lämpötiloissa ei tuollaisenkaan vauhdin pitäisi moottorin lämpöjä tiputella, ajellaanhan siellä nahkahousujen maassakin autobahneilla vieläkin eri lukemia tauluissa vastaavissa keleissä.

          Comment


          • #6
            Mutu on, että kaikki on kohdallaan. Odotahan kesää ja katso sitten lämpimillä ilmoilla mitä mittari näyttää.

            Comment


              #7
              Näimpä taidan tehdä. Taidan vain näin tuoreena Audistina kyylätä auton ominaisuuksia hieman (turhankin) tarkalla silmällä. Kiitokset mielipiteestäsi kuitenkin :)

              Comment


                #8
                Mitäs tälle asialle kuuluu? Näyttikö lämpömittari kesälläkin järkeviä lukemia? Mulla on vähän samaa oiretta AEB-koneessa, lämpötila-anturi on jo kertaalleen vaihdettu.

                Comment


                • #9
                  Moi,

                  entä mitäs nykään kuuluu? Onko alkuperäinen vika nyt oikeasti kokonaan selvinnyt?

                  Itselläni on vähän samanlaisia ongelmia.

                  Lämmöt nousee hitaasti 90 asteeseen, mutta aina välillä, usein motarilta poistuttaessa, lämmöt tippuu 60 asteeseen ja alkaa minuutin päästä taas nousta pikkuhiljaa 90 asteeseen.

                  Tuota se ei siis tee aina, vaan silloin tällöin.

                  Comment


                    #10
                    Moro vaan,

                    Auto on pysynyt samana ja lämpöasia lienee normaali.
                    Tuli 30tkm ajettua 12 kuukauteen ostopäivästä laskien näemmä, ja talven Lahti-Helsinki moottoritien kokemukset näyttivät etteivät pakkasella lämpömittarit pysy samoissa lukemissa kuin alhaisemmissa vauhdeissa vaan moottoriöljyn mittari pahimmillaan saattoi näyttää n. 70 astetta (nyt "kesäolosuhteissa" näyttää nousevan 105° asti) kunnes päästiin taajama-alueelle ja jäähdytysnesteen lämmöt taas olivat 65 tienoilla ennen nopeuden laskemista. Lämpöä kabiiniin kyllä riitti ok.

                    Ensi talveksi täytynee pistää joku lärpäke syylärin eteen, mutta muuten nuo lämmöt tuntuvat mittaristonkin mukaan nousevan kuten pitääkin - joskin erittäin hitaasti mielestäni vieläkin.
                    Tosin en ole aiemmin kerennyt omistaa kuin yhden auton joka oli '00 Seatti 1.6 8v koneella joka lämpeni niin mittariston kuin sisäilman mukaan hyvin nopeasti.

                    Tuosta alkuperäisestä havainnostani: en ole nyttemmin kiinnitellyt asiaan niin paljon huomiota kuin vuosi sitten mutta mutu nyt äkkiseltään on ettei asia ilmene enää niin herkästi ajonopeuden suhteen.

                    Janin kertomaa "ilmiötä" ei ole taas minulla ilmennyt.

                    Comment


                    • #11
                      lämmöt laskee ajossa.

                      Minun Audissa laskee lämmöt ajossa 65c ja nousee parkissa 90c ,joten termarissa ilmeinen vika.Kone on AEB -96 ,kysyn missä termari on kys.koneessa.

                      Comment


                      • #12
                        Lämmöt nousee hitaasti 90 asteeseen, mutta aina välillä, usein motarilta poistuttaessa, lämmöt tippuu 60 asteeseen ja alkaa minuutin päästä taas nousta pikkuhiljaa 90 asteeseen.
                        Oma ongelmani hävisi lämpötila-anturin vaihdon jälkeen. Homma hoitui VV-auton pikahuollossa osineen noin neljällä kympillä.

                        Comment

                        Working...
                        X