Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2006 Audi Q7 3.0TDI automaattiöljyn vaihdon kanssa ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2006 Audi Q7 3.0TDI automaattiöljyn vaihdon kanssa ongelmia

    Kyseiseen autoon vaihdettiin automaattiöljyt hiljattain ja kohdattiin mystinen ongelma vaikka noudatettiin ohjeita. 6 vaihteiseen triptronic (Aisin) lootaan vaihdettiin automaattiöljyt valuttamalla pohja propun kautta vanhat pois. Sitten pohja irti ja vaihdettiin suodatin. Täyttö näissä ohjeiden mukaan tapahtuu myös pohjan kautta jossa öljy pumpattiin laatikkoon sisään auton ollessa käynnissä kunnes öljyä alkaa valuaa takaisin päin. Oikeaa lämpötilaa vielä tarkkailtiin testerin avulla, jotta varmasti menee oikea määrä.

    Sitten oli vuorossa koeajo. Auto ei liikkunutkaan yhtään mihinkään. Päädyttiin yli täyttämään laatikkoa jolloin loota alkoi pelata, mutta vaihtoi terävästi ikään kuin öljyä ei olisi ollut tarpeeksi. Lisättiin vielä lisää öljyä ja nyt loota toimii niinkuin pitää. Ongelma on, että lootassa on arviolta 2l enemmän kuin täyttöohjeen mukaan pitäisi olla. Tämä ei varmasti tee laatikolle hyvää, mutta miksi ei toimi "oikealla" määrällä? Öljypohja on ollut irti ja oikean öljyn tason saamiseksi vaadittava snorkkeli on paikallaa. Automaattiöljy on myös todettu olevan oikeaa mallia useamman ihmisen toimesta.

    Tällä hetkellä oma teoria on, että automaattiöljyn suodattimen tiiviste on asettunut huonosti ja vuotaa, jolloin loota ei saa tarpeeksi öljyä kun vetää ilmaa sekaan. Ylitäyttö korjaa tämän koska nesteen taso nyt yltäisi suodattimen yläosaan. Osaako joku fiksumpi sanoa tilanteen perusteella mikä voisi olla vialla? En mielelläni lähde valuttamaan tuoreita öljyjä ulos ja vaihtamaan suodatinta varmuuden vuoksi kun ei ole tällä hetkellä tiloja käytössä. Joutuisin vaihdattaa ulkopuolisen toimesta.

  • #2
    Oliko käytetty vaihto-ohje juuri aisin laatikkoon?
    Paljonko öljyä tuli pois? Mihin verrattuna öljyä on liikaa? Käytettiinkö vaihteita päällä täytön yhteydessä?
    Jos epäilemäsi tiiviste vuotaa, ei sen toteamiseen ole vaihtoehtoja. Voihan ne öljyt ja suodattimen käyttää uudelleen.
    Öljyn ylitäytöstä tuskin on juurikaan haitttaa, onhan siellä huohotin.

    Comment


    • #3
      Eikö ohje sano, että öljyä pumpataan siihen saakka kun se alkaa vuotaa pois siitä snorkkelin kautta. Tulppa paikoilleen ja auto käyntiin, vaihdekeppiä käytetään tässä välissä. Öljynlisäys taisi olla tässä välissä. Lämmöt kohdallaan lasketaan liika öljy pois.
      Viimeksi muokannut Matts; 30.3.2022, 21:05.

      Comment


        #4
        Sama ohje ZF:ssä. Laatikossa saatto olla vajausta, kun tyhjennys alotettiin. Aisinissakaan ei varmaan tule kuin osa öljyistä ulos vaihtaessa. Aikoinaan merkkiliike sössi samaan tapaan A8 laatikon kanssa. Lauantaiksi joutuivat osaavamman mekaanikon hälyyttään töihin. Muut ei osanneet laittaa riittävästi öljyä laatikkoon.
        Ja miten ylensä automaatin saa ylitäytettyä alakautta? Liikahan valuu ulos täyttöropun kautta

        Comment


          #5
          Liian kylmänä jos sulkee täyttökorkin niin saa ylitäytettyä, ei oikein millään muulla. Vaihteistoöljy laajenee ja sitä myötä tilavuus kasvaa merkittävästi lämpötilan nousun myötä.

          Öljyn määrä on sinänsä helppo tarkistaa. VCDS kiinni, vaihteistoöljyn lämpötila ruudulle ja auto käyntiin. Ilmastoinnit sun muut ylimääräiset energiankulutukset pois. Antaa louskuttaa tyhjäkäyntiä, samalla kelata pari kertaa jarrua vasten vaihteet kaaviosta läpi.

          Mulla on itellä niin hidas öljypumppu että yleensä avaan öljypropun jo kun lämpötila näyttää jotain 30 astetta. Siitä sitten lutkutan öljyä täyttöpropusta niin kauan että alkaa tulemaan yli. Joku astia alle ja sitten kun lämpötila on 40 astetta niin korkki kiinni. Ilmajouset jos on niin ei tarvi edes nosturia, kaiken mahtuu tekemään auton alla.

          Jos ei tuolla tapaa oikeaksi tarkistetulla öljymäärällä toimi aski kunnolla niin siinä on jotain muuta pielessä. Joko suodattimen öljyimu vuotaa joka tulee 100% varmuudella rikkomaan laatikon jollain aikajänteellä tai sitten siinä on jotain muuta vikaa. Aisin syö venttiilikoneistojaan, omaani laitoin shift-kitin taannoin. Parani jo todella paljon mutta ei vieläkään niin hyvä ole kuin uudella koneistolla tulisi.

          Comment


            #6
            Minkälaisia oireita tuossa Aisinin laatikossa oli ennen shift-kitin laittoa ja muuttuiko käyttäytymisen?

            Comment


              #7
              2-3 ja 3-2 vaihdot oli kuumana aika väkivaltaisia. Radalla kun oikeen oikeesti ajo kuumaksi, teki jo niin että roikotti tyyliin sekunnin vapaalla, kierrokset ehti nouseen ja sit kun kytki vaihteen ni kamala joltti.

              Shift-kit korjas 99% ongelmista mutta kyllähän se 320tkm ajettu koneisto on silti samma gamla vanliga. Se hyvä näissä askeissa on että koneiston ja turbiinin jälkeen ei tarvi ikinä koskaan tehdä mitään remonttia.

              Comment


                #8
                Okei. Omassani on vain ihmeellisiä mietintätaukoja ennen kuin rupeaa vetämään. Siis käytännössä risteysajossa häiritsee.
                Moottori 4.2TDIV8, 375 tkm.
                Öljyt huuhteluvaihdettu suodattimineen noin vuosi sitten ja tehty pitkäpiimäinen sopeutusajo. Ajossa vaihteet kytkeytyy siivommin päälle kuin ennen öljynvaihtoa.

                Comment


                • #9
                  . Vaihteistoöljy laajenee ja sitä myötä tilavuus kasvaa merkittävästi lämpötilan nousun myötä.
                  Mikään neste ei laajenee merkittävästi 0-50 astetta. Kyse on ennemminkin viskositeetin muutoksesta jolloin valuu helpommin ulos täytön yhteydessä.
                  Jokainen voi kokeilla, tussilla viiva purkin kylkeen ulkona (0-astetta) ja purkki sisälle ja vesihauteeseen (30-astetta).

                  Comment


                  • #10
                    Minä en lähtisi kokeilemaan tussimerkinnöillä, vaan laskemalla. Öljyn lämpölaajenemiskerroin näyttäisi olevan luokkaa 0.0007 - 0.0009 1/C lähteestä riippuen. Valitaan kompromissina kertoimeksi vaikka 0.0008 1/C.

                    5 litraa moottoriöljyä lämmitettynä -30C pakkasesta +90C käyttölämpötilaan laajenee 4.8 dl.

                    10 litraa vaihteistoöljyä -30C pakkasesta +60C lämpötilaan laajenee 7.2 dl (en tiedä kuinka kuumaksi vaihteisto yleensä lämpenee).

                    Mutta jos sen 10 litraa vaihteistoöljyä kaataa laatikkoon huoneenlämpöisenä ja lämmittää +40C asteiseksi, tulee propusta ulos 1.6 dl.

                    Tuolla on laskuri millä näitä voi kokeilla: https://www.engineeringtoolbox.com/v...ion-d_315.html

                    Comment


                      #11
                      Sillä oletuksella, että ohje on sama kuin ZF:lle, ylitäytön korjaus on melko simppeli; laatikkoöljyt käyttölämpöön ja proppua raolleen.

                      Epäilisin, että laatikossa on jonkun sortin huohotin. Tämän pitäisi hoitaa laatikon paineiden tasaus, joten en itse osaisi olla ihan hirvittävän huolissani esim tiivisteiden pullahtamisesta. En sitten kyllä osaa sanoa, mitä muuta ylitäyttö voisi aiheuttaa.

                      Ps. Onkohan tuo esitetyn laskelman pilkku ihan varmasti oikeassa paikassa? Mietin vaan, että siinä alkaa 200 litran tynnyrillä olla posket lommollaan, jos se muuttaa vaikkapa Venezuelan auringosta johonkin Siperian (tai Suomussalmen) perukoille talvipakkasessa.
                      Viimeksi muokannut arto s; 7.4.2022, 08:48.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä se minusta ihan oikein on. Tuolla sivun lopussa onkin esimerkki:

                        100 liters - 0.1 m3 - of oil with volumetric expansion coefficient 0.00070 1/oC is heated from 20oC to 40oC. The volumetric expansion can be calculated using equation (2)

                        dV = (0.1 m3)(0.00070 1/oC) ((40 oC) - (20 oC))


                        = 0.0014 m3

                        = 1.4 liter

                        The final volume is

                        100 liters + 1.4 liters = 101.4 liters

                        Tynnyrissä on kai ilmaa jonkin verran? Ilmahan joustaa hyvin kun tilavuus muuttuu.

                        Ps. Masinisteista joku mainitsi, että lämmitysöljy kannattaa aina tilata talvella, niin saa samalla rahalla enemmän. :)
                        Viimeksi muokannut ilyx; 7.4.2022, 19:31.

                        Comment


                          #13
                          Tuota samaa laskin. Useasti.
                          Ensin olin, ei nyt hitto. Seuraavaksi, kait se on noin.

                          ​​​​​​Joo, kyllä se menee oikein..

                          Työn puolesta öljyn kanssa läträän aika paljon, niin pisti miettimään. Iso tekijä on myös, kuinka öljy vapauttaa liuenneen ilman itsestään sekä mahdollisesti liuenneen veden.

                          Comment


                          • #14
                            . tulee propusta ulos 1.6 dl.
                            Ei kovinkaan merkittävästi. Ja huohotin siellä on, ei pieni ylitäyttö haittaa.

                            Comment

                            Working...
                            X