Eli jo jossain +3 asteen tienoilla kun koneen käynnistää niin ei tykkää pysyä käynnissä ellei itse avita kaasun avulla. Sitten kun kone vähän lämpiää niin toimii hyvin. Käsittääkseni tässä autossa on jokin lisäsuutin joka tunnistaa kun lämpötila on tarpeeksi kylmä niin se rikastaa seosta? Onko tämän suuttimen kanssa ollut jotain yleisiä ongelmia ja missä vika yleensä on ja mistä osan paikallistaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 90 2.2l vm.90 ei tykkää käynnistyä kylmällä
Collapse
X
-
topiniAvainsanat: Ei mitään
-
Eli se tykkää käynnistyä, mut tyhjäkäynti uupuu, nus nus ;)
Mun tauti tekee samaa, mut mun mielestä se johtuu lähinnä ilmankosteudesta eikä lämpötilasta. Kylmällä mutta kuivalla kelillä toimii normaalisti, mut heti kun on vähänkin kosteeta niin ei oo kylmänä tyhjäkäyntiä, ja kaasulla hiukan avitettaessakin (vähän poljinta painamalla, ei pumppaamalla) kierrokset seilaa. Muutaman minuutin kun käyttää niin tyhjäkäynti palautuu normaaliks.
Vian aiheuttajasta ei mullakaan mitään käryä, joten siinä mielessä vähän turha vastaus...
Comment
-
Vieras
KV koneessa on K-Jetronic.
Itselläni on samalla koneella varustetussa kulkineessa vähän samaa vikaa. Johan käyttöohjeessakin sanotaan että pitää antaa kaasua kun käynnistää. Ei mulla ainakaan kone tykkää käynnistyä jos kylmällä ilman polkimeen koskemista yrittää, ja tämänkin jälkeen hyvä antaa vähän kaasua niin pysyy käynnissä. Muuten jäävät kierrokset roikkumaan 500 pintaan ja käy vaivalloisen oloisesti.
Uskaltaisin melkein väittää että nuo ominaisuudet melkeinpä kuuluvat noin vanhaan koneeseen. Kuitenkin toki jos tuosta ihan ongelmaa syntyy, kannattanee tietyt paikat käydä läpi. Sytkäosat on toki yksi paikka; Kannattanee suosiolla vaihtaa pyörijä, virranjakajan kansi, johdot (laadukkaat!) ja tulpat mikäli ovat alkuperäisiä osia 18 vuoden takaa. ISV kannattaa ottaa irti ja puhdistaa kunnolla, tuppaavat likaantumaan ajan kuluessa. Lisäksi imupuoli kannattaa tutkia vuotojen varalta (ja samalla vaikka vaihtaa ilmanputsari ja puhdistaa imupuoli muutenkin, varsinkin jos on huohotus toiminut niin ja näin ja kaikki paikat ovat öljyssä :)). Minimaalisen pieni imuvuoto voisi aiheuttaa ongelmaa tyhjäkäynnillä.
Lisäksi: Kyseisessä moottorissa on erillinen rikastus jota käytetään kun kone on kylmä (erillinen suutin polttoaineen syöttöä varten). Muistaakseni tätä ohjaava osa löytyy koneen takaa ja siihen menee 2 alipaineletkua joista toinen tulee imusarjalta ja toinen menee muualle. Kannattaa tarkistaa letkujen ehjyys ja että ne ylipäätään ovat paikoillaan, ja että tuo mainittu osa (lämpöaikakytkin tjsp.) on kunnolla paikallaan. Mulla oli remontin jäljiltä jäänyt toinen letku irti, ja tyhjäkäynti oli erittäin epätasaista varsinkin kylmällä. Joku voisi varmaan kertoa tarkemmin miten tuo systeemi toimii ja millaisia vikoja voi olla?
edit: menivät kytkimet ja anturit sekaisin, tarkoitin lämpöaikakytkimellä Arin laittaman linkin alipaineanturia...Viimeksi muokannut dumo; 20.1.2008, 23:39.
Comment
-
Lämpöaikakytkin on ihan puhtaasti sähköinen osa siihen ei mene alipaine letkuja.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...6&highlight=kv
Tässä on juttua tuosta alipaine anturista.
Comment
-
Kerroin jo. Kylmäkäynnistyssuutin toimii lämpöaikakytkimen ohjaamana ja sitä käytetään mielestäni vain käynnistyksen yhteydessä. Lämpöaikakytkin käyttää lämpötilasta riippuen kylmäkäynnistyssuutinta tietyn sekunttimäärän starttauksen alkuhetkestä lähtien, jonka jälkeen kk-suutinta ei enää käytetä.
Jos K-jetronic ei tahdo käynnistyksen jälkeen ilman kaasua pysyä normaalisti käynnissä, on jotain pielessä. Kyse ei ole ominaisuudesta. Käyntiinkin pitäisi oikeastaan lähteä ilman kaasulla avittamista, vaikkain pienellä kaasulla käynnistyy usein kuitenkin hieman helpommin.
Kylmän koneen vaatima rikkaampi seos hoidetaan K-jeteissä mekaanisella 'varm-up valvella' eli lohkon kyljessä sijaitsevalla ohjauspaineen säätimellä. KE:ssä käsittääkseni säädin on sähköinen ja sijaitsee märääjakajan tienoilla.
edit:
Mitä tuo rintapellin alipainekello sitten ohjaa, on ainakin minulle vielä epäselvää. Ihan perus-K-jetissä kun ei oikein ole sähköisesti muuta ohjattavaa kuin kk-suutin. Joten oikeastaan on pakko olla sittenkin niin, että kk-suutinta käytetään kylmällä koneella myös tuon alipainekellon kautta täyskaasukiihdytyksissä antamaan pientä rikastusta, ellei sitten kyseinen alipainekello vaikuta bensan sijaan sytytykseen.Viimeksi muokannut jasso; 20.1.2008, 23:25.
Comment
-
Vieras
Jasso: Nojoo, lähinnä tarkoitin että itse en odota 20v vanhalta autolta sitä, että pakkasilla käynnistyy hyvin ilman pientä avitusta kaasun kanssa. Varmaan on sitä sun tätä omastakin koneesta vaihtokunnossa, mutta toistaiseksi on toiminut ns. riittävän hyvin. Tuon Arin pasteaman viestiketjun osa oli juurikin se jota tarkoitin, ja tehtävä kuten mainitsinkin on antaa lisää soppaa kylmälle koneelle kiihdytyksessä. Tyhjäkäyntiin tuo liittyy siten, että tunnetusti jos joku alipainetoiminen osa falskaa, tunnetusti kyseessä on vähintään lievä imuvuoto.
Comment
-
Myös tyhjäkäyntiventtiilin takertelu (joka voi johtua huohotinputkiin kertyvästä smegmasta) ja jopa alhainen akkujännite (joka taas voi johtua esim. löysästä laturinhihnasta voivat aiheuttaa myös huonon tyhjäkäynnin.
Monesti myös alipaineletkut voivat olla hajalla. Monia ei saa edes tarkastettua ilman että purkaa mm. suodatinkotelon pois.
Comment
Comment