Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polttoainepumpun mäntä kappaleina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Polttoainepumpun mäntä kappaleina

    AXX koneessa hajonnut tosiaan polttoainepumpun mäntä. Onko kokemuksia/ajatuksia minne kaikkialle silppu menee. Kiertääkö ja tuhoaako kaiken mahdollisen vai onko mahdollisesti suoraan öljypohjasta kerättävissä talteen? Mitä kaikkea menee uusiksi pahimmillaan ja mitä vähintään. Auto on A3 T Quattro.
    Kallista vai jopa erittäin kallista?

    T

    #2
    Polttoainepuolelta ei mennä kyllä öljypohjaan. Jos lastua on irti lähtenyt, riippuu se koosta, kuin kauas pääsee. Periaatteessa pa-tukki ja linjoja myöten suuttimille. Muut varmaan jollain tapaa putsattavissa, suuttimet saattaa joutua uusimaan. Käyttäisin ainakin tarkastettavana/huollossa.

    Comment


      #3
      Tässä varmaan tarkoitetaan pumpun mäntää joka laahaa nokka-akselia vasten. Kun männän ja nokan välinen kuppi kuluu puhki, mäntä ottaa suoraan kiinni nokkaan. Itselläni autoa ostaessa oli tämä tilanne. Männän pää hieman muotoutunut eli pienen pientä metallijauhoa siitä itselläkin on koneeseen syntynyt. Toki niin sitä syntyy siitä kupistakin joka on ihan alunperin kuluvaksi ajateltu. Ensimmäiset oireethan ilmenevät suuremmalla kuormituksella kun polttoaine ei riitä. Mutuilen että käyttökohteesta kannesta öljy kiertää takaisin öljypohjaan ja sieltä ensimmäisenä suodattimeen ennenkuin palaa kiertoon. Uusittavaksi nyt ainakin menee se pumpun ja nokka-akselin välissä oleva kuppi. Mitä tarkoitat pumpun hajoamisella? Ei käy kunnolla kuormituksella ja antaa vikakoodia? Vai mäntä ihan katkennut tms.

      edit. Uusittavaksi ainakin se kuppi eikä pumppua ensimmäisenä.
      Viimeksi muokannut n0nn1; 5.2.2022, 14:34.

      Comment


      • #4
        Sen venttiilikopan kannen ottaisin pois ja tarkastaisin sieltä nokan ympäristön vaikka magneetilla. Sitten huuhtelua jollain motoxilla muutama kilsa ja oikeet öljyt sisään ja kovaa ajoa.

        Comment


        • #5
          Kannattaa varmaan katsoa se nokan kolmio,mihin se pumppu laahaa,omasta bgb mosasta oli ajettu kuppi puhki ja nokka pyöreeksi. Ihmeen pitkää ne liikkuu?

          Comment


          • #6
            Saattaa muuten löytyä ehjä s3 nokka muistaakseni, jos on ihan sorvattu se entinen. On pari ja toisessa kulumaa, mutten muista kummassa, pakosessa, vai imupuolella...

            Comment


            • #7
              Kiitokset kommenteista, tosiaan vein pajalle ja purettu sen verran että pumpun männästä osia irti ja kappaleina. Nokassa hieman jälkiä jotka pitäisi onnistua kevyellä hionnalla siistimään. Öljypohja käytetään vielä irti ja katsellaan mitä sieltä löytyy. Hyvällä tuurilla vauriot rajoittuu pumppuun ja kone muuten kunnossa...... ehkä. Aika näyttää

              Comment


              • #8
                Kannattaa samalla kun öljypohja on irti, niin vaihtaa ne mäntien öljyruiskut ja puhdistaa/vaihtaa öljysihti. Tietty kk laakeritkin saa vaihdettua samalla.

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version  Name:	IMG-20220131-WA0002.jpg Views:	0 Size:	136,1 Kt ID:	1936180 Click image for larger version  Name:	IMG-20220222-WA0001.jpg Views:	0 Size:	144,6 Kt ID:	1936181
                  Öljypohja oli puhdas, putsattiin sihti ja tarvittavat uudet osat pumppuun. Pelitti lyhyellä koeajolla oikein hyvin kuulemma. Jätettiin käymään tyhjäkäynnillä kohta kuului outoja ääniä ja öljynpainevalo syttyi.

                  Pohja uudestaan irti ja siellä sitten runsaasti metallisilppua, öljypumpun akseli katkennut...... vaurioita voi olla vissiin aika monessa paikassa? Onkohan tässä enää muuta vaihtoehtoa kuin purkaa kone kokonaan ja käydä läpi kaikki mahdolliset liikkuvat osat.

                  Onko kokemuksia täydellisestä koneen rakennuksesta ja karkeaa arviota kustannuksista? Halpaa tämä ei ole se ainakin varmaa.

                  Tuossa pari kuvaa, ensimmäinen alkupäästä ja tuo toinen sitten kun öljypohja uudestaan irti paineiden hävittyä
                  Viimeksi muokannut okkim; 24.2.2022, 09:19. Perustelu: Rivityksiä korjattu paremmin luettavaksi.

                  Comment


                    #10
                    Muutama vuosi sitten koko pannu maksoi jotain parin kolmen tonnin väliin. Nokkakehdoista löytyi naarmut ja yläkerrassa oli metallisilppua muutenkin kanavissa. Tuumasin, että taitaa olla varmempi vaihtaa koko pata. Pelkän kannen hintatasoa en enää muista.

                    Comment


                      #11
                      Tuossa näyttäisi olevan laakerien silppua. Jos kampura ja kansi on ehjä, niin sitten saattaa se vielä kannattaa pelastaa. Toisaalta jos teetät sen muualla niin sitten on kiikunkaakun. Käytetyn moottorin kanssa on omat riskinsä, siitäkin kannattaisi laittaa mäntien öljyruiskut uusiksi ja vaihtaa öljypumpun tasapainoakselin ratas parempaan.

                      Comment


                      • #12
                        Näinhän se valitettavasti on. Hommassa otetaan aikalisä. Sen verran heikkoa tai kallista on AXX-koneen löytyminen että tuo ainakin puretaan ja katsotaan mitä kaikkea on mennyt. Seuraan tilannetta mahdollisen moottorin löytmisen suhteen mutta kun tuolla oli ajettu vasta 171 tkm niin ei valmiiksi kuluneempaan viitsi vaihtaa. Erotus tosiaan korjaamisen ja arpamoottorin välillä sen verran pieni että mielummin sitten uusia kiiltäviä osia vaikka hieman olisikin kalliimpi. Pitää vielä kartoittaa jos löytyisi innokas seppä joka osaisi ja innostuisi yön hämärinä hetkinä tuon tekemään. Korjaamojen tuntiveloitus on kuintenkin vähintäänkin aika paljon.

                        Netissä löytyy erilaisia rebuilt-sarjoja mutta onko kokemuksia niiden laadusta, tai onko Suomessa hyviä kokemuksia osasarjojen toimittajista, pieni panostus laatuun ei ole poissuljettua koska suurin kustannus on selvästi työ ainakin jos korjaamolla teettää.
                        Autossa on tehty K04-päivitys (ahdin, pumppu, softa,katti) joten sen potentiaalin hyödyntäminen samalla tietenkin kiinnostaisi.

                        Comment


                        • #13
                          Päivitystä tänne hieman, moottori nyt purettu. Lopputulos on että kansi on käytännössä entinen, samoin kampura, öljypumppu, yksi kiertokanki, turbo vaatii varsin paljon uutta osaa. Lohko on mitattu ja kunnossa, olisihan siinä mistä aloittaa....
                          Kyllä tässä on etsittävä vaihtomoottoria pikkuhiljaa, vähintäänkin luovuttajaksi.

                          Comment


                          • #14
                            Tämän täystuhonko aiheutti rikkoutunut paininkuppi ja siitä lähtenyt metallilastu?

                            Comment


                            • #15
                              Aiheuttajasta ei ole varmuutta, se oli silloin aivan ensimmäisiä havaintoja. Tällä hetkellä jotenkin tuntuu että öljypumppu/tasapainotusakselisto on syyllinen.

                              Comment

                              Working...
                              X