Auto tosiaan 2002 vuosimallin automaatti C5 4.2l koneella.
Ongelmana kierrosten kummallinen käyttäytyminen.
Tässä lyhyt videon pätkä:
https://youtube.com/shorts/IN370ge7sMo?feature=share
Esimerkki tilanne (kuten videossa):
-> Laatikko tipillä kolmosella
-> Kaasu pohjaan (mutta ei kickdown)
-> Lähtee vääntämään ja nostamaan kierroksia
-> Pudottaa yhtäkkiä kierrokset ja väännöt samassa suhteessa
Kylmällä koneella ongelmaa ei ole, alkaa vasta moottorin lämmettyä.
Tekee myös sellaista, että esimerkiksi moottoritie nopeuksilla vitonen silmässä lähtee jo hyvin pienestä kaasusta nostamaan kierroksia ja nopeutta, mutta sitten "booaa" samalla tavalla kuin videossa.
Ongelma siis havaittavissa vaihteesta riippumatta, kun nopeus vain on suhteessa vaihteeseen.
Vikakoodeja luettu OBDelevenillä, herjannut toisioilmapumppua (vaihdettu), misfire parille sylinterille (vaihdettu puolat ja tulpat). Yhden koodin heitti tiptronicista kerran, että tipin valitsimessa on kosketushäiriö, mutta vaikea uskoa, että se aiheuttaisi tätä kyseistä ongelmaa.
Alkaa omat ideat loppumaan. Facebookissa kyselin ja moni veikkaili turbiinilukkoa, mutta epäilen, koska laatikossa ei tunnu kyllä minkäänlaista luistoa ja ongelma pahenee nimenomaan lämpimänä. Käsittääkseni nuo turbiiniongelmat ovat pahimmillaan nimenomaan kylmänä. Voin toki olla täysin väärässäkin, toivottavasti täältä löytyisi viisaampia.
Kaiken kaikkiaan autoon on vaihdettu nyt mahdollisesti asiaan vaikuttavista osista:
- tulpat
- pari puolaa
- MAF
- vaihteisto-öljyt suodattimineen (ongelma oli jo ennen operaatiota)
- alipainesysteemi tutkittu (ei kuitenkaan esim savutestattu), imusarjan läppien kellot, venttiilit yms vaihdettu ja varmistettu että toimii
- ilmansuodatin, polttoainesuodatin
Jotain varmaan unohtui kertoa, mutta tarkennetaan tarpeen tullen.
Kiitos jo etukäteen.
Ongelmana kierrosten kummallinen käyttäytyminen.
Tässä lyhyt videon pätkä:
https://youtube.com/shorts/IN370ge7sMo?feature=share
Esimerkki tilanne (kuten videossa):
-> Laatikko tipillä kolmosella
-> Kaasu pohjaan (mutta ei kickdown)
-> Lähtee vääntämään ja nostamaan kierroksia
-> Pudottaa yhtäkkiä kierrokset ja väännöt samassa suhteessa
Kylmällä koneella ongelmaa ei ole, alkaa vasta moottorin lämmettyä.
Tekee myös sellaista, että esimerkiksi moottoritie nopeuksilla vitonen silmässä lähtee jo hyvin pienestä kaasusta nostamaan kierroksia ja nopeutta, mutta sitten "booaa" samalla tavalla kuin videossa.
Ongelma siis havaittavissa vaihteesta riippumatta, kun nopeus vain on suhteessa vaihteeseen.
Vikakoodeja luettu OBDelevenillä, herjannut toisioilmapumppua (vaihdettu), misfire parille sylinterille (vaihdettu puolat ja tulpat). Yhden koodin heitti tiptronicista kerran, että tipin valitsimessa on kosketushäiriö, mutta vaikea uskoa, että se aiheuttaisi tätä kyseistä ongelmaa.
Alkaa omat ideat loppumaan. Facebookissa kyselin ja moni veikkaili turbiinilukkoa, mutta epäilen, koska laatikossa ei tunnu kyllä minkäänlaista luistoa ja ongelma pahenee nimenomaan lämpimänä. Käsittääkseni nuo turbiiniongelmat ovat pahimmillaan nimenomaan kylmänä. Voin toki olla täysin väärässäkin, toivottavasti täältä löytyisi viisaampia.
Kaiken kaikkiaan autoon on vaihdettu nyt mahdollisesti asiaan vaikuttavista osista:
- tulpat
- pari puolaa
- MAF
- vaihteisto-öljyt suodattimineen (ongelma oli jo ennen operaatiota)
- alipainesysteemi tutkittu (ei kuitenkaan esim savutestattu), imusarjan läppien kellot, venttiilit yms vaihdettu ja varmistettu että toimii
- ilmansuodatin, polttoainesuodatin
Jotain varmaan unohtui kertoa, mutta tarkennetaan tarpeen tullen.
Kiitos jo etukäteen.
Comment