Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 4.2 ongelmaa kierrosten kanssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C5 4.2 ongelmaa kierrosten kanssa

    Auto tosiaan 2002 vuosimallin automaatti C5 4.2l koneella.

    Ongelmana kierrosten kummallinen käyttäytyminen.

    Tässä lyhyt videon pätkä:
    https://youtube.com/shorts/IN370ge7sMo?feature=share


    Esimerkki tilanne (kuten videossa):
    -> Laatikko tipillä kolmosella
    -> Kaasu pohjaan (mutta ei kickdown)
    -> Lähtee vääntämään ja nostamaan kierroksia
    -> Pudottaa yhtäkkiä kierrokset ja väännöt samassa suhteessa

    Kylmällä koneella ongelmaa ei ole, alkaa vasta moottorin lämmettyä.

    Tekee myös sellaista, että esimerkiksi moottoritie nopeuksilla vitonen silmässä lähtee jo hyvin pienestä kaasusta nostamaan kierroksia ja nopeutta, mutta sitten "booaa" samalla tavalla kuin videossa.
    Ongelma siis havaittavissa vaihteesta riippumatta, kun nopeus vain on suhteessa vaihteeseen.

    Vikakoodeja luettu OBDelevenillä, herjannut toisioilmapumppua (vaihdettu), misfire parille sylinterille (vaihdettu puolat ja tulpat). Yhden koodin heitti tiptronicista kerran, että tipin valitsimessa on kosketushäiriö, mutta vaikea uskoa, että se aiheuttaisi tätä kyseistä ongelmaa.

    Alkaa omat ideat loppumaan. Facebookissa kyselin ja moni veikkaili turbiinilukkoa, mutta epäilen, koska laatikossa ei tunnu kyllä minkäänlaista luistoa ja ongelma pahenee nimenomaan lämpimänä. Käsittääkseni nuo turbiiniongelmat ovat pahimmillaan nimenomaan kylmänä. Voin toki olla täysin väärässäkin, toivottavasti täältä löytyisi viisaampia.

    Kaiken kaikkiaan autoon on vaihdettu nyt mahdollisesti asiaan vaikuttavista osista:
    - tulpat
    - pari puolaa
    - MAF
    - vaihteisto-öljyt suodattimineen (ongelma oli jo ennen operaatiota)
    - alipainesysteemi tutkittu (ei kuitenkaan esim savutestattu), imusarjan läppien kellot, venttiilit yms vaihdettu ja varmistettu että toimii
    - ilmansuodatin, polttoainesuodatin

    Jotain varmaan unohtui kertoa, mutta tarkennetaan tarpeen tullen.

    Kiitos jo etukäteen.

  • #2
    Kyllä toi vaikuttaisi turbiini-/laatikkoperäiseltä ongelmalta.
    Jos täysiversio vcds löytyy niin laatikon puolelta voisi seurata turbiinilukon käyttäytymistä ja luistoa.
    Ja vähän katsoa millaisia arvoja koneen lämpöanturit antaa, nekin vaikuttaa tipin käyttäytymiseen. Suhteellisen edullisina nekin voisi vaihtaa.

    E. Oletko kokeillut laatikon opittujen arvojen nollaamista eli resetointia? Onnistuu esim vcdsllä laatikonohjaimelta vikakoodit poistamalla vaikkei niitä olisikaan.

    Muutama linkki aihetta sivuten :
    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...tronic-humppaa

    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...imii-sittenkin
    Viimeksi muokannut vV8m5; 23.1.2022, 13:48.

    Comment


      #3
      Tässä juuri etsinkin että miten nuo opitut arvot nollattiin, kiitoksia. Eli siis pelkästään vikakoodien poisto vaikka niitä ei olisikaan?
      Täytyypä samalla katsoa löytäisinkö nuo turbiinilukon arvot, käytössä kun on vain OBDeleven.

      Mitä lämpöantureita meinaat? Jäähdytinnesteen? Öljyn? Vai onko siellä vielä jotain muita piilossa?
      Viimeksi muokannut Killeri; 23.1.2022, 14:12. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • #4
        Jäähd.nesteen lämpöanturi(t). Jos sillä obdelevenillä pääsee measuring blockeihin niin pitäisi pystyä moottorin puolelta tarkastelemaan niiden antamia arvoja että käyttäytyykö ne loogisesti vai alkaako lämmetessään näyttää jotain ihmeellistä. Vaihteiston measuring blocks olisko joku kanava 007 turbiinilukolle, pitäisi löytyä kun niitä selaa läpi.

        Tämä tipin opittujen arvojen nollaustapa on toiminut ainakin diesel-koneiden kanssa, jos ei vcdsää ole:
        Audi Transmission ECU Adaption Reset Procedure
        1. Press the gas pedal all the way to the floor.
        2. Turn on ignition but do not start the engine. If your car has Start/Stop press the gas pedal but not press the brake pedal. Only press the START button.
        3. Keep the gas pedal pressed for at least 15 seconds.
        4. Turn off the ignition. Release the gas pedal. Wait a couple of minutes and restart the engine.
        5. Drive your Audi, carefully and allow it to change gears at low RPM for the first 10 minutes.

        Comment


          #5
          Noniin, turbiinin arvoja 007 kanavalta käyty tarkasteleen. Kyllä siinä yhteys on tuohon kierrosten tipahtamiseen, kun muuttuu open tilasta controlliin, niin kierrokset tipahtaa. Mutta kaikki arvot ja turbiinin toiminta oli kyllä linjassa Elsan ohjearvojen kanssa. Onkohan tämä sitten enemmän ominaisuus kuin vika, mene ja tiedä.

          E. Vähän pidempään seurailtuani turbiinin käyttäytymistä huomasin seuraavaa;
          - D:llä ajettaessa en ainakaan itse saanut turbiinlukkoa täysin lukittumaan, muuttuu TC open tilasta TC control tilaan, jolloin ilmeisesti ei anna luistaa niin paljoa, mutta ei muuttunut edes moottoritiellä TC closed tilaan (luiston rpm kuitenkin aina ohjearvoissa)
          - TC closed tilan onnistuin saamaan ainoastaan tipillä tai S:llä ajettaessa. Muuttuu tuohon closed tilaan vasta, kun moottorilla on noin 2500rpm. D:llä tasaisella kaasulla ajettaessa ei noissa lukemissa ole kierrokset ikinä, kun pykältää isompaa silmään.

          Kun TC closed kytkeytyy, niin luiston rpm pysyy nollassa, eli sekin kyllä ohjearvojen mukainen.
          Viimeksi muokannut Farrsane; 23.1.2022, 22:49.

          Comment


            #6
            Vaikuttaisi vähän luistavalta lootalta, mutta jos muuta vaivaa ei juurikaan ole niin antaisin olla. Mulla luistaa tossa omassa vanhemmassa A8:ssa tuolleen, mutta siinähän se on tolleen tehnyt jo kymmeniä tuhansia kilsoja. Kylmällä koneella, eli siis myös kylmällä laatikolla, mulla laatikko toimii melkein jopa loistavasti.
            Nopeus videolla on jotain 30 kilsaa tunnissa niin sillonhan ei turbiinilukko vielä edes lukitu. Mikä se raja nyt 5HP24A lootassa olikaan mutta korkeampi joka tapauksessa.

            Comment


              #7
              Päivitystä tilanteeseen.
              Tässä olen nyt tutkinut asiaa ja logitellut vaihteistoa varsinaista syytä löytämättä.
              Tänään kuitenkin huomasin, että vaihteisto ei saa minkäänlaisia arvoja kaasun asennosta. Kickdown tieto tulee perille, mutta heti alla oleva kaasun % tieto näyttää 0,0% koko ajan, tilanteesta riippumatta.

              Onko kellään mitään hajua mistä voisi johtua? Samaa väylää pitkinhän tuo tulee esim tuon kickdown tiedon kanssa. Ecun puolelta kun katsoo, niin näyttää kaasun asennot ihan oikein.

              Comment


                #8
                Voiskohan siinä olla perus perinteinen kastunut vaihteiston ohjainboksi kyseessä. Ei tuota oikein mikään muu järkevästi selitä.

                Comment


                  #9
                  Näissähän se on enemmän kuin todennäköistä. Ihmetyttää vain, kun kaikki muut arvot on ihan oikein, eikä ohjainboksi temppuile mitenkään muuten, ainoastaan tuota yhtä ainoaa arvoa ei näytä rekisteröivän.

                  Eikä huvittaisi alkaa ohjainboksia tilaamaan, ennen kuin on varma että vika on siinä. Käytetty mutta kunnossa oleva näyttäisi lähtevän 400-500€.

                  Comment


                    #10
                    Voihan sen tcu:n kaivaa maton alta esiin ja tekee ihan silmämääräisen tarkistuksen.

                    Comment


                      #11
                      Onko noiden laatikossa sama liitin kuin D2 5HP24A laatikossa? Sen liittimen ja piuhojen kunto on mulla ainakin aiheuttanut montaa ongelmaa. Useimmiten tosin vikatilaan menee, jos siellä on jotain outoa, mutta lievissä ongelmissa arvot vain tulee väärin koska vesi, öljyt tms aiheuttaa kontaktihäikkää. Multivika-anturi ( F125) ongelma?
                      Mulla tuossa vanhassa lotjassa temppuilee keppi. Tänä aamuna, kun pisti pakille, niin ei tapahtunut mitään. Ei syttynyt D, ei vikatilaa. Piti vain renkuttaa keppiä taas edes takas muutaman kerran niin heräsi. Ja tässä on vaihdettu toi uuteen jokunen vuosi sitten, käyttökertoja ei ole rajattoman montaa.

                      Comment


                        #12
                        On sama liitin mutta ei se tuohon vikaan vaikuta. Ei kaasupolkimen asentotieto laatikolle asti mene.

                        Comment


                          #13
                          Ainoa vikakoodi mitä on antanut laatikolta on P1744 Tiptronic switch, recognition Short circuit to ground

                          Yhden kerran on heittänyt laatikon vikatilaan käynnistyksen jälkeen, mutta palautui normaalitilaan melkein heti itsekseen.

                          Vilkaisin ohjainboksia niin kyllähän se joskus on tainnut ainakin jossain määrin kosteutta ottaa kun liittimessä hieman hapettumaa löytyy, täytyy varmaan nyt ihan ensin putsailla liitin.

                          Comment


                            #14
                            Päivitystä, kaasunasennon suhteen väärä hälytys. OBDeleven vain käytössä, niin jostain syystä iPhonella näytti vain 0,0%, Android luurilla kun logittelin niin kyllä se tieto sinne kulkee.

                            Suurin ihmettelyn aihe on nyt tuo kaasunnostossa tapahtuva luisto ja kierrosten nouseminen, sekä se, ettei loota suostu menemään tc closed tilaan. Ei siis edes yritä antaa käskyä.
                            Ainoa tilanne, että tilan saa muuttumaan tc closed on, kun ajaa tippipuolella pykälän alempana mitä vaihteisto antaisi D asennossa. Kun kierroksen yli 2000rpm, lyö lukon päälle ja sillon ei luista yhtään.

                            Tässä vähän taulukkoa:

                            Ei suostunut tallentamaan turbiinilukon tilaa, mutta tc control tilassa se tuossa on aina.

                            Tässä kuvassa näkyy luisto kaasun nostossa.
                            60km/h -> kaasu pohjaan -> ei luista liikaa -> kaasun nosto mutta ei kokonaan pois -> luisto ja kierroksen hyppää



                            Click image for larger version  Name:	luisto.png Views:	0 Size:	55,5 Kt ID:	1936127

                            Tässä kuvassa motarille kiihdytys ja 100km/h ajoa, omituista tässä on, että turbiini lukko pysyy aina tc control tilassa. Vaikka välissä näyttää 0 luistolle niin tila ei muutu tc closed.

                            Click image for larger version  Name:	motari.png Views:	0 Size:	95,4 Kt ID:	1936128

                            Viimeisenä normaalia maantie ajoa, noin 60km/h. Tilanne sama, lukko ei kytkeydy ikinä.

                            Click image for larger version  Name:	normaali.png Views:	0 Size:	94,5 Kt ID:	1936129

                            Comment


                            • #15
                              Ootko lukenu noi #2 viestin linkkien jutut, siellä oli mielestäni vastaavia humppaus-/turbiinilukko-ongelmia?
                              Maf:in olet jo vaihtanut, mutta laitoitko OE-vastaavan osan vai jonkun halvan tarvikkeen?

                              Comment

                              Working...
                              X