Tämä on ainoa ketju missä valkometalli on mainittu, joten laitan tähän siihen liittyvän dilemman, joka ei liity tämän ketjun otsikkoon mitenkään.
Joten jos niin halutaan niin siirrettäköön tämä viesti jonnekin muualle, mutta toivon mukaan tämä voi olla näkyvillä jonkinaikaa.
Vaihdoin tässä vähän aikaa sitten moottoriöljyt ja suodattimen omaan -95 Jaguar Xj6:een. Olin lisännyt koneeseen uutta öljyä 3 litraa kun tein sellaisen huolimattomuusvirheen että päätin käyttää konetta paikallaan kolmisen minuuttia 1000-2000rpm. jotta öljy kiertäisi ja sitten lisätä loput. No kävi ilmi että öljytilavuus tässä on lähemmäs 8 litraa.
Kone tuntui käyvän myös kahnaavasti, (sama tasainen ääni koko ajan) mutta olin vaihtamassa samalla myös ohjaustehostimen öljyä, niin ajattelin että ääni tulee varmaan tehostajan pumpusta. (saattoi mahdollisesti tullakin)
Otin sitten autosta muutamaa päivää myöhemmin moottoriöljyt ulos, jonka välissä autoa oli vähän siirrelty pihassa, ja seurasin tarkasti että millaista tavaraa sieltä ulos tulee.
Sieltä tuli ulos muuten täysin normaalin näköistä öljyä, paitsi aika tasaiseen tahtiin alusta loppuun valkoisia noin millistä muutamien millien halkaisijalta olevia epämääräisen muotoisia kappaleita, jotka muistuttivat ikäänkuin miniatyyri-peittoja. Eli ohuita vähän suorakaiteen muotoisia kappaleita.
Öljynsuodattimesta ei taasen näyttänyt tulevan ulos mitään muuta kun aivan tasalaatuista öljyä.
Keli oli aika nollan tuntumassa ja kone oli käynyt vähän aikaa ennen öljyjen valuttamista.
Kun katsoin myöhemmin öljyastian pohjalle ei siellä näkynyt mitään valkoista, vaan aika paljon epämääräistä mönjää, mutta mönjää tuon astian pohjalla oli jo ennen tätä tapausta.
Kysymys joka kuuluu lähinnä moottoriöljyjen/ moottorimetallien asiantuntijoille on, että oliko tuo ulos tuleva aines vettä vai valkometallia?
Eli varmaankin lähinnä että jos moottoriöljyyn on joutunut laakereista reilusti lähinnä valkometallia ja keli on otollinen kondenssivedelle, niin miten tuo valkometalli moottoriöljyssä näkyy?
Mutu/mielipide-vastauksia en oikein kaipaa. Niihin kykenen itsekin omien tuttujeni kanssa. Kiitos.
E: Sellainen lisäys, että tuo valkoinen aines ei oikein näyttänyt tai tuntunut sen enempää vedeltä kuin valkometalliltakaan omaan silmään/sormeen. Hyvin herkästi hajoavaa ainesta.
Joten jos niin halutaan niin siirrettäköön tämä viesti jonnekin muualle, mutta toivon mukaan tämä voi olla näkyvillä jonkinaikaa.
Vaihdoin tässä vähän aikaa sitten moottoriöljyt ja suodattimen omaan -95 Jaguar Xj6:een. Olin lisännyt koneeseen uutta öljyä 3 litraa kun tein sellaisen huolimattomuusvirheen että päätin käyttää konetta paikallaan kolmisen minuuttia 1000-2000rpm. jotta öljy kiertäisi ja sitten lisätä loput. No kävi ilmi että öljytilavuus tässä on lähemmäs 8 litraa.
Kone tuntui käyvän myös kahnaavasti, (sama tasainen ääni koko ajan) mutta olin vaihtamassa samalla myös ohjaustehostimen öljyä, niin ajattelin että ääni tulee varmaan tehostajan pumpusta. (saattoi mahdollisesti tullakin)
Otin sitten autosta muutamaa päivää myöhemmin moottoriöljyt ulos, jonka välissä autoa oli vähän siirrelty pihassa, ja seurasin tarkasti että millaista tavaraa sieltä ulos tulee.
Sieltä tuli ulos muuten täysin normaalin näköistä öljyä, paitsi aika tasaiseen tahtiin alusta loppuun valkoisia noin millistä muutamien millien halkaisijalta olevia epämääräisen muotoisia kappaleita, jotka muistuttivat ikäänkuin miniatyyri-peittoja. Eli ohuita vähän suorakaiteen muotoisia kappaleita.
Öljynsuodattimesta ei taasen näyttänyt tulevan ulos mitään muuta kun aivan tasalaatuista öljyä.
Keli oli aika nollan tuntumassa ja kone oli käynyt vähän aikaa ennen öljyjen valuttamista.
Kun katsoin myöhemmin öljyastian pohjalle ei siellä näkynyt mitään valkoista, vaan aika paljon epämääräistä mönjää, mutta mönjää tuon astian pohjalla oli jo ennen tätä tapausta.
Kysymys joka kuuluu lähinnä moottoriöljyjen/ moottorimetallien asiantuntijoille on, että oliko tuo ulos tuleva aines vettä vai valkometallia?
Eli varmaankin lähinnä että jos moottoriöljyyn on joutunut laakereista reilusti lähinnä valkometallia ja keli on otollinen kondenssivedelle, niin miten tuo valkometalli moottoriöljyssä näkyy?
Mutu/mielipide-vastauksia en oikein kaipaa. Niihin kykenen itsekin omien tuttujeni kanssa. Kiitos.
E: Sellainen lisäys, että tuo valkoinen aines ei oikein näyttänyt tai tuntunut sen enempää vedeltä kuin valkometalliltakaan omaan silmään/sormeen. Hyvin herkästi hajoavaa ainesta.
Comment