Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0TFSI EA113 nokkien lukitus DIY

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0TFSI EA113 nokkien lukitus DIY

    Moi,

    Olisi edessä nokkien välisen ketjun vaihto BPJ koneeseen.
    Onko tuo lukitustyökalusarja ihan ehoton tässä, vai saako onnistumaan kotikonsteinkin?
    Taitoa riittää väkertää monenlaista, mutta ei viitsis purkaa konetta vain todetakseen, että kyllä sen setin tarviis.

    Minkälaisia diy lukituksia porukka on tehnyt?
    EI näytä hirveän monimutkaselta tuo lukitustyökalu, ottaako se vaan nokan huippuun kiinni ja siten estää sen pyörimisen, vai onko nokassa joku kolo/lovi mihin se asetetaan?
    Vai onnistuisko ihan perus lukkopihdit akseliin tyylillä?

    Toki jos jollain jyväskylän lähistöllä olisi vuokrata näitä työkaluja, niin en pistäs pahakseni.

    Pakkaset "yllätti" niin täytys nyt nopeasti saada tuo vaihdettua, aika kauhealta kuulosti äsken kun pisti auton käymään.


    Kiitos!

  • #2
    Tein yhden auton vastaavan rempan työkalujen kanssa ja toisen tein ilman. Siinä minkä tein ilman, niin laitoin vaan hyvät tussimerkit ennen ketjun irroitusta nokkiin / nokkapukkeihin (Pica-ink tussilla).

    Säätimen pulttia ei saa avata niitä lukitustyökaluja vasten ja ainakin se mulla lainassa ollut työkalusarja omasi jonkun verran välystä, niin tein toisen rempan ilman sitä. Täälläkin jo monesti mainittu, mutta muista että säätimen pultin kanta ei ole Ribe 10, vaan Ribe 10.3 mm (eli käytä sitä omaa työkalua Txxxxx siihen). Ribe 10 mm ei ainakaan itsellä pitänyt siinä kannassa - onneksi se oli just poikttaiskoneinen, niin siihen sai hakattua T45 torxin, millä se aukesi. Olisi ollut toki porattavissakin.

    Comment


    • #3
      Okei, kiitos tiedosta.

      Täytyykin siis etsiä tuo oikea hylsy ennen kun alottaa.
      Meinasin juuri tuolla m10 ribellä yrittää, mut onneksi kysyin ensin.
      Itsellä pitkittäiskone, vois olla ahdasta hakata mitään sinne.

      Comment


      • #4
        Tuo ribe asia selvittikin miksi aikanaan en itselläni saanut tuota auki. Tussimerkeillä tein ässään tuon aikanaan. Itselläni oli toinen nokka itseasiassa kulunut, joten varakannesta vaihdoin ehjän nokan samalla, joten ei tarvinnut tuota ribeä sitten aukaistakaan...

        Comment


          #5
          https://www.tooloutlet.fi/product/38...-l-fsi-ja-tfsi

          Ei ihan pahan kallis vaikka ostaiskin ko. kalut, mutta tuosta näkee rakenteen jos haluaa värkätä. Pari pyörötangon pätkää ja latta, pyörötangot menee nokka-akselissa oleviin koloihin. Olen ite ostanu firmalle aika monta eri työkalusettiä tuolta ja pelkästään hyvää sanottavaa.

          Comment


          • #6
            Noniin, remppa tehty ja ei tietenkään mennyt niin kuin sitä päissään suunnitteli.

            https://www.condorwerkzeug.de
            Näiden tekemän ajoitustyökalusetin ostin, missä oli mukana tuo polydrive hylsy.
            Vähän jo arvelutti tuo hylsy, ei silmin nähen paljoa poikennu m10 kokoisesta.
            Reisillehän se meinas mennä, mut irtos se lopulta kun koputteli t55 torxin paikalleen.

            Mutta nyt itse asiaan, eli kaikki meni muuten hyvin, mutta keltainen ystävä syttyi taas mittaristoon aamulla.
            Menee muutama päivä, että pääsen lukemaan koodit, mutta aattelin ensin kysyä täältä vinkkiä.

            Tartteeko tuota sopeuttaa/koodata ketjun ja kiristimen vaihdon jälkeen vai onko käynyt vvt säätimelle kalpaten ja joutuu nyt senkin vielä vaihtamaan?
            En tiedä saiko säädin itse minkä verran osumaa, varovasti koitin t55 kärkeä hakata pultin kantaan, on voinut vähän kopsahtaa säätimeenkin. Eihän siihen vasaraan voimaa paljoa saa pitkittäiskoneella.
            Mielestäni katselin kaikki letkut/putket/liittimet että ovat ok, tuleeko muilla mieleen jotain, mikä voisi tuon remontin jälkeen sytyttää vikavalon?


            EDIT:
            Sainkin luettua koodit kaverin kiinapalikalla, joka näytti koodia P000A
            Nopea google kertoo "000010 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake)
            P000A - 008 - Slow Response - MIL ON" ja useimmilla kai haljenneet o-renkaat siitä ketjukotelosta, mikä menee sen vvt murikan keskelle.
            Toivotaan että ovat tässäkin vain ne. Täytyy pistää tilaukseen ja vaihdella.

            Mistäs tästä koneesta ois helpoin tsekkailla öljynpaineet?
            Moottorikoodi BPJ
            Viimeksi muokannut Pexter; 3.12.2021, 20:12.

            Comment


              #7
              Voi olla myös nokan säätösolenoidi suutahtanut. Öljynpaineita olen mittaillut paineanturin reiästä, on vähän ikävästi siellä jemmassa ja tarvit pitkän 24 hylsyn anturin irrotukseen.

              Comment

              Working...
              X