Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haldex ja väännökesto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Haldex ja väännökesto

    Sellainen asia alkoi askarruttamaan, että mikä mahtaa olla haldex levyjen väännönkesto. Haldex nyt on käytössä tehokkaissa A3/S3/TT malleissa, jotka vakiona vääntävät jotain max 350nm luokkaa. Onko eri Audi-mallien välillä jotain eroa itse haldexissa (toisessa kestävämpi kuin toisessa tms)? Paljon vääntöä näille kehtaa antaa esim. A3:ssa, ettei lisätehosta tule kallis lasku jälkikäteen. Onko tästä ihan tarkkaa tietoa tarjota?

    Netin syövereistä jotain epämääräisiä lukuja olen nähnyt mutta niiden laskutavoista/suuruuksista en oikein saanut järkevää lopputulosta.

    #2
    Ainakin 150hv tdi:n perässä 450Nm väännöllä(lastutettuna) kestänyt hyvin.

    Comment


    • #3
      Ymmärrykseni mukaan haldex kestää vääntöä rikkoontumatta aika paljon koska tällöin se alkaa vain luistamaan. Minkään ei siis pitäisi "rapsahtaa" vaan näkyy ehkä sitten kulumisena.

      Comment


      • #4
        Tämä selvä. Luulisi että luiston kesto on värkissä kohdallaan kun ilmeisesti melko jatkuvasti osa voimasta tarjotaan taka-akselille. Kuitenkin ajatuksissa pyörii normaalit kytkimet, jotka holtittomasti luistaessaan ovat nopeasti vaihtokamaa.

        No eiköhän viisaat insinöörit ole ajatelleet tämän melko pitkälle koska levyt lilluvat öljyssä ja juuri luistamisen avulla vaihtelevasti antavat voimaa taakse.

        Comment


          #5
          Onhan siinä Veyronissakin vissiin väännönpaskaa jonnin verran.. Saattaa olla kyllä vähän jämäkämpi voimalinjakin ;)

          Comment

          Working...
          X