Aiheesta varmaan jauhettu vuosiensaatossa paljon, mutta koneen lämmöt eivät nouse ajossa yli 70 astetta. Olen laittanut pahvia keulaan mutta lämmöt eivät nouse siitä huolimatta. Tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa moottorin lämpö kyllä nousee 90 asteeseen mutta silloin lämmintä ei tule ohjaamoon. Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia. Termostaatti vaihdettu ja sekin kattilassa keitettynä toimii. Ilmausropusta ilmat poistettu ei vaan lämpeä. Onko kukaan asentanut ylimääräistä kiertovesipummppua. Jos on niin asennus paikka kiinostaisi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.6 V6 ei lämpene
Collapse
X
-
Ei ollu vaikeeta käyttää searchia...
http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...t=termostaatti
En tiedä mikä on mutta käyttäkää nyt ihmiset minuutti hakua ennen kysymyksen laittamista!
Mutta jos vesi ei kierrä niin se kyllä lämpenee, eikä muuten pysähdy tuohon 90 asteeseen...:) eli jos ei lämpene niin turha sinne mitään pumppuja on viritellä. Ja jos moottori lämpenee mutta kapiini ei niin sitten kennokauppaa (tai venttiili)
Comment
-
V6 koneessa ei tarvi eristää anturia
Toimiva anturi V6 motissa ei tarvi eristystä, näyttää kaupunki ja maantienopeuksissa 90 noin suunnilleen. Anturi on V6 koneessa moottorin ja rintapellin välissä olevassa letkussa. Havainnollinen kuva:
http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=cool
F76 on se MFTS anturi (multi function temperature sender) joka on myös monesti syy ongelmiin.
Comment
-
Ainakin ACK-moottoriin(2.8 l V6 142 kW) oli laskusta päätellen iso jopi. Työn hinta oli 186 ? ja termostaatti oli 29,80 ?. Termostaatti on ilmeisesti jossain jakopään takana. Työ tehtiin Leppäsuon huoltokorjaamolla.
Ongelma oli aivan vastaava, kaupungissa lämpesi 90 asteeseen, mutta matka-ajossa vain 70 asteeseen.
Termostaatin vaihdon jälkeen lämpiää aika lailla nopeasti 90 asteeseen ja pysyy siellä, ajelee sitten missä tahansa.
Comment
-
Herrakoo
Siitä anturista..
Kattelin noita kuvia, ja kysymys nyt että saa varman päälle...toivottavasti joku saa selvää asiasta.. eli onko kyseessä se anturi, joka on n.s. koneen takana, hieman pelkääjän puolella? Siinä on semmoinen kumihattu päällä, törröttää putkesta ylöspäin? Ainakin on helvetin hankalassa paikassa, ja ahdastakin on. Siis riittääkö siihen ympärille vaan joku muoviletkun palanen, mikäli oikein ymmärsin. Kuumahan se on, mutta kait sen kuulukin lämmetä.. Ei kai ole pelkoa että kuumenee liikaa? Loogisesti ajateltuna ei kuumene enempää kuin sen läpi kulkevat nesteet..
Antekee armoo, hiljalleen autoihin vasta tutustun..
Comment
-
Kuten heikki sanoin, unohda tuo eristys. V6:n anturit harvoin eristystä kaipaa... Sinne ei, kuten varmaan olet huomannut, viima oikein pääse vaikuttamaan kun on suoraan lohkosiivun takana. Ja se mittarille menevä anturi on siellä kuskin puolella, tuo pelkääjän puolinen on lämpökytkin/anturi ilmastoinnille. 70 asteiseisen koneen erottaa kädelläkin 90 asteisesta.
Termariongelmalta tuo vaikuttaa. Ja termostaatin vaihto tuohon koneeseen onnistuu näppärältä TI-mieheltä alta puoleen tuntiin. Tehty on:) On jakoremmin takana mutta mahtuu vaihtamaan ilman remmin irroitusta.
Tuleepahan nesteet vaihdettua samalla. Työkaluina tarvitaan 4/10mm kuusioavain, 10mm lyhyt ja pitkä hylsy pieneen räikkään ja klemmariavain (tai meisseli...)
-Ottaa hihnasuojan poisss....
-Ottaa moniurahihnan poisss....
-Ottaa vasemman puolen jakohinnansuojan poisss....
-Ottaa syyläriltä tulevan alavesiletkun irti termostaattikotelosta...vettä tulee...
-Ottaa kaksi 10mm AV:n ruuvia termostaattikotelosta poisss....
-Ottaa kotelon hihnan välistä ujutellen poisss....
-Ottaa termostaatin ja o-renkaan poisss....
-Laittaa takaisin samassa järjestyksessä....
Sori, oli pakko. Tuli taas pojan kanssa katsottua Kummelia...:)
Comment
-
Herrakoo
no piru, termari kun on vaihdettu noin 5000 km sitten.. Maantiellä noin 70-80 astetta, kaupungissa 90.., siis lämpötilamittarin mukaan.
Comment
-
Mielenkiinnosta... ikinä livenä tota s2:n moottoria nähneenä niin olisiko kuvaa missä se anturi noissa vitosissa on?
Kun ei millään mieli anna periksi että V6:sessa KAKSInapainen mittarin anturi olisi vaikuttuneena ajoviimaan...;) Kaikkea saa ja PITÄÄ kokeilla, en minä sitä kiellä...:) Mutta itsellä on ollut kaksi kertaa pakasta vedettu termostatti rikki ja nimenomaan tuolleen ettei mennyt kokonaan kiinni.
Ja IMHO tuonne anturille ei viima pääse tai jos pääsee niin on jo niin paljon lämmennyt pakosarjasta ja sylinterilohkosta ettei ratkaisevasti voisi vaikuta. Mutta helppo siihen on esim. vesijohdon eriste pujottaa päälle niin sekin homma selviää viidessä minuutissa.
Kristian, miten se auto toimi ennen tuota termostaatin vaihtoa? Tai miksi se vaihdettiiin
Comment
-
En minäkään oikein jaksa uskoa että se lämpöanturi siellä lohkon takana enää mitenkään viimasta kärsisi.
Omasta mitattiin lämmöt ihan elohopeamittarilla paisuntasäiliöstä ennen termarin vaihtoa. En tiedä onko luotettava mittaustapa, mutta ei ne sielläkään noussu kuin sen mitä mittariston viisari osoitti, eli ei tarpeeks. Ja siis tämä varmaan vähän vahvistaa että anturi/mittari toimii oikein.
Comment
-
Autoilmastointi?
Se olettaa saavansa lämmityskennolta tietyn lämpöistä ilmaa. Jos A) kenno heikkona tai B) Jäähdytysneste ei ole lämmintä menee tuo tulevan ilman lämpötilaoletus sekaisin. Ilmastointi laittaa kennon ohi menevää ilmavirtaa isommaksi -> kylmää ilmaa sisälle.
Kierroksilla se pelaa sen takia kun saadaan tukkoiselle tms. kennolle enemmän virtausta -> enemmän lämpöä ilmaan. Autoilmastointi ei tiedä minkälämpöistä ilmaa se puhaltaa, vain sen miten lämmintä ilma on ennen lämmitystä josta se sitten vetää omat johtopäätökset lämpötilaasetukset ja sisälämpötilan perusteella kuinka paljon lämmintä ilmaa tarvittaisiin.
Audillakin on sama "jalat lämpimänä - pää kylmänä" -periaate autoilmastoinnissa kuin monissa muissakin saksalaisissa.
Omassa ihan samat oireet ja johtuu nimenomaan tukkoisesta kennosta. Ilmastointia pitää pitää manuaaliasennossa kun haluaa vähän liian kovasti puhallella sitä haaleaa ilmaa...
Comment
-
Toimiva anturi V6 motissa ei tarvi eristystä, näyttää kaupunki ja maantienopeuksissa 90 noin suunnilleen. Anturi on V6 koneessa moottorin ja rintapellin välissä olevassa letkussa. Havainnollinen kuva:
http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=cool
F76 on se MFTS anturi (multi function temperature sender) joka on myös monesti syy ongelmiin
Omassa sellaista , että toimii hyvin vajaa lämpimällä koneella, mutta heti kun lämmöt nousee 90 asteeseen , koneesta häviää tehoa ja automaattikin sekoilee, kulkee vaan kierroksilla. antaako tuo tietoa ECUlle joka sitten toimis väärin väärrän (mahd.) lukeman mukaan?
Se 2 napainenko on vain mittaria varten? tusta 12V orgin kuvasta saa just päinvastaisen käsityksen...? (hemmetti kun ASLE kone hajosi ja sitä ei voi oikeen asentaa tähän duunin läppäriin...)
niin ja termostaattikin pitää vaihdattaa, kun ei lämmöt nouse 90 muuta kuin kaupungissa ja tosi helteellä. Kiitos Sami R vinkistä, etteivät lähde jakohihnaa turhaan poistamaan. Audin ohjeissakin nimenomaan kehotetaan olemaan tekemättä sitä
Comment
-
Onko kommenttia tähän,
Audifans saitiltalainattua:
96 A4Q 12V, was not getting up to temp in winter, so I just put cardboard
over the radiator, and it worked great for the cold weather (I got heat, car
was at temp), and removed in the warm, works great as well. I thought it
was the thermostat...and given that it's major surgery, I decided to do the
timing belt (car has 70k miles, and is 10 years old), water pump, pulleys
etc. as well as the thermostat. All went well (KTR in Ayer, MA did all that
work for $300 and I highly recommend them, plus parts were $200 from
Shokan...they let me buy the parts) but the thermostat wasn't bad!
It ended up being the expansion tank cap wasn't venting. It's supposed to
rattle when you take it off and shake it (like a PCV valve) to allow
pressure to escape...as the pressure will keep the thermostat open...so a
new $8 cap fixed the problem. I needed to do the timing belt etc. anyway,
but I wish I had figured out the cap in the winter.
But, all is well now with the cooling. On to the mirror and other minor
issues.
Comment
-
Saattaa ollakin korkissa vika. Itse vaihdoin termarin ja lämpenemättömyys väheni, mutta ei poistunut täysin. Ongelmana saattoi olla myös ilmaa järjestelmässä, koska ilmausruuvi oli väännetty muodottomaksi edellisen asentajan toimesta. Putsasin vedellä kuitenkin paisuntasäiliön korkin ja toistaiseksi ei ole ollut ongelmia.
Comment
-
No niin taas on se aika kun pitää alkaa miettimään miten kabiinin saisi lämpimäksi talven viimoilla.
Mitään uusia muutoksiia en ole tehnyt harkinnut vain että vaihtaisin sisäkennon. Kenno on hankittuna mutta vaisto kertoo että asiaa on tutkittava ennen kuin valtavaan operaatioon ryhdytään. Uusia havaintoja seuraavasti
- Ilmausruuvista ei tule lämmintä vettä
- Ilmausruuvista ei tule vettä ollenkaan silloin jos poistaa ilmaa pitkään (kone käynnissä)
- Kokeiltuani muovipussinpalaa paisarin korkinvälissä lämmöt lähtevät kiertämään mutta tiputtaa vettä jostain paisarin alta.
Summasumlaarum
huomenna huuhtelen jäähdytysvesijärjestelmän (puhdistusaine sisällä)
Ostan uuden paisarin korkin jolloin sisälle riittää lämmintä
tai sitten
Ihmettelen mihinkä virtaukset kennon osalta jää. Jos jollain olisi arveluja miten käy niin ei muutako tekstiä kehiin.
Comment
-
No niin nyt on
- Paisarin korkki vaihdettu
- Järjestelmä pesty
- Kenno todettu läpivirtaavaksi
- Kennolle johtavan letkun läppäventtiilin toiminta tarkastettu
- Järjestelmä ilmattu
- Puhdistusvaiheessa todettu että kennoille menevistä letkuista tulee vettä letkun täydeltä
Toiminta
- Alavesiletku 30 astetta lämmintä koneen käydessä ja ylävesiletkun lämpötilan ollessa 90 astetta.
- Lämppärikennolle menevä letku 88 astetta tuleva 30 astetta
- Sisälle ei tule lämmintä ilmaa
- Termostatti avautuu 94 astessa jolloin alavesiletkun ja paisuntasäiliön lämpötila hetkessä 88 astetta.
- Ajon aikana (kierroksilla) tulee vähän lämmintä
Kovin olisi mukava tietää mikä voi aiheuttaa kyseisen ilmiön
Comment
-
Tänään tehtiin minulle jäähdytysjärjestelmän pesu/huuhtelu ja uuden nesteen vaihto.
" Kennolle johtavan letkun läppäventtiilin toiminta tarkastettu" mainitsit. Mikä venttiili?
Jos sinulla ei ole ilmastointia, vika voi olla V 6:n ilmauksessa, joka on hidasta ja hankalaa hommaa.
Lämmityslaitteen kennolle menevän letkun ilmausruuvia ei ( vanha auto) kannata avata = rikkoutuu käytön puutteesta.
Ilmaus tapahtui minulla siten, että nestettä paisuntasäiliöön pikku hiljaa. Aluksi oli lämppärikennolle menevä ylempi letku irti. Kun nestettä ei enään mennyt "itsekseen" ja lämppärikennon letkusta tuli nestettä, kone käyntiin ja odotettiin sen lämpiämistä. Ohjaamoon tuli, koneen lämmettyä 90 asteeseen, ( säätö kuumana) vain haaleaa ilmaa.
Syylari oli melko kylmä. Asentaja puristeli alavesiletkua ja minä välillä annoin kierroksia koneeseen. Välillä kone seis ja paisuntasäiliön korkki auki ja uutta nestettä lisää. Näin pikku hiljaa pelattiin ja vihdoin alkoi nesteet kiertää ja lämmityslaite puhalsi kuumaa.
Comment
-
Löytyyhän minulta toki tuo mainitsemasi automaattiilmastointi. Sulkuläppäventtiili toimii alipaineohjattuna siten että kun ilmastoinnin laittaa puhaltamaan kylmää niin venttiilille tulee alipaine joka sulkee vesikierron kennolta. Onko Jorma sinulla havaintoa että kennolle menevä letku olisi kennon yläpuolelle menevä yhde. Kun tas minulla kennon alapuoleinen letku kyllä lämpenee.??? Mielestäni kennolle menevä letku lähtee ylävesiletkun haarasta ja lähtevä letku ilmausruuveineen ja venttiilineen menee jonnekkin todennäköisesti pumpun imupuolelle (ei varmuutta). Olisi kiva tietää vielä järjestelmästä se että mihin kolmas yhde johtaa nestettä ennen kuin termostaatti aukeaa. 1- suodattimen jalka 2- ylävesiletku 3-??? Seuraavaksi kokeilen ylimääräistä kiertovesipumppua jolla ongelman pitäisi jo hellittää. Vian etsiminen on jo mennyt niin pitkälle että ajatukset menevät helposti solmuun. Vikahan voi olla maanantaiaamu tarvikevesipumppu, väärinpäin asennettu tai vääränlainen kannentiiviste (kun en muista onko veden kierron kanssa ollut ongelmia heti kannsien oikasun jälkeen) Tai sitten tosi hankala ilmaustapaus???? : ) kyllä se vika vielä korautuu.
Comment
-
Minä sanoisin että on vain ilmaus kysymys. Vanhemmiten noihin tulee aika paljon kökköä järjestelmään ja se ei ainakaan yhtään auta ilmausta. Itse tappelin aika monta iltaa tuon AAH:n ilmauksen kanssa ja usko meinasi jo loppua mutta lopulta lämpöä alkoi tulemaan. Tuolla Jorman mainitsemalla tavalla sitä ilmaa sieltä saa aika hyvin pois.
Tyhjennettiinkö koko lohko nesteistä kun kansipahvit vaihdettiin? Tyhjennyksen yhteydessä liikkeelle lähteneet roskat menevät sitten uusintatäytöllä ensimmäisenä lämppärinkennoon jonka jälkeen et kunnolla lämmintä saa vaikka mikä olisi.
Comment
-
Jarkko. Valitettavasti minulla ei ole skanneria, joten en voi laittaa sinulle kuvaa ATKE:sta jäähdytysjärjestelmästä. Voisiko joku muu auttaa?
Comment
-
Tuossa hieman kuvaa...
http://personal.inet.fi/private/auto...bc_cooling.JPG
Ei tuossa sinällään mitään ihmeellistä ole. Eli 5 linjasta sisään lämmittimelle ja 3:sta takaisin kiertoon pumpulle. Mutta tuo kierron rakenne ei vaan ole kovinkaan itseilmaava, joten jos lämmityskennolla on vähänkään ilmaa ei se pääse kierron mukana paisuntasäiliöön.
Itse päästin ilmoja pois moottorin käydessä lisäksi tuon nro 10 ilmausruuvin alta VAIKKA se oli auki täytön aikana.
Comment
-
Sami olisiko sinulla kuvaa myös loppuosasta vesikiertoa. Öljynlauhuttajan läpi menevä letku jatkaa suoraan alavesiletkulle jos kierto on mahdollista niin vesi virtaa myös syylärin läpi vaikka termostaatti ai avaudu. Toisena havaintona on ylävesiletkun paisuntasäiliöön menevä letku virtaa koko ajan läpi ja paisuntasäiliön pohjaletku menee suoraan alavesiletkun kylkeen kiinni eli jäähdytyspinta-alaa löytyy. On nimittäin niin että termostaatti pysyy kiinni mutta jäähdytin lämpenee. Lämmöt eivät oikeastikkaan nouse ajossa yli 75-80 astetta. Laitoin ylimääräisen kiertovesipumpun ja lämpöä riittää nyt sisälle tyhjäkäynnilläkin. Mutta pitäisihän se kiertää ilmankin????
Comment
Comment