Nyt on ilmennyt mielenkiintoinen ääniarsenaali muutama kuukausi sitten hommattuun autoon. Löytyisköhän täältä viisaita päitä ratkomaan arvoitusta.. Potilaana -16 1.6TDi A3 S Tronic.
Jonkin aikaa auto vikissyt, kun sen sammuttaa. Äänet ilmenevät lähestulkoon sama tien, kun virrat katkaisee ja kuuluu 1-3kpl vingahduksia, vähän viiltävän kuulosia. Ääntä voisi verrata jarruvikinään tai kahden metalliosan hankaukseen. Nyt sama ääni alkanut kuulua kaasupoljinta painettaessa sekä siitä pois päästettäessä. Tapahtuu aivan liikkeen ääripäissä, eli kun kaasua painaa n. 5-10%, ilmenee alle sekunnin vingahdus ja sama toistuu, kun polkimen vapauttaa kokonaan. Huomattu tätä myös jarruttaessa, kun vaihtaa vaihdetta 4 -> 3, eli kun tulee äkillinen muutos moottorin kierroksiin. Itse polkimen ääni ilmenee millä tahansa vaihteella, eli sillä ei ole vaikutusta siihen.. Ylöspäin vaihtaessa mitään ääniä tai muita oireiluja ei ole ja auto muuten tuntuu toimivan täysin normaalisti.
Polkimesta lähtevä vinkaisu ei ilmene kylmällä ollenkaan, vaan vaatii n. 5-10 min ajon, jonka jälkeen se toistuu 95% ajasta.
Tyhjäkäynnillä ollut myös pientä vikinää, mutta nyt se on hieman hiljentynyt viime huollon jälkeen, jossa putsattiin lämpöpellin väliin jäänyttä romua pois sekä tiputettiin itse peltiä vähän alemmas.
Nettiä koittanut selailla tässä, jotta voisi alkaa itse paikantamaan ääntä hieman, mutta suhteellisen tuloksetta. Jakohihna on itsessään juuri tarkastettu ja se on OK. Oletan, että rullat olisivat myös vielä kunnossa. Voiko jossain jokin liitoskohta liikahtaa sen verran, että aiheuttaa äänen? Vesipumppu? Joku ratas? Vai onko tässä valmistauduttava kaivamaan kättä syvemmällekin taskuun..
Vien auton vielä kerran huollon tarkastettavaksi lähiviikkoina, mutta kiinnostaisi kuulla vastaavia kokemuksia jos niitä jollain on. Viimeksi huolto ei ollut kovinkaan huolissaan ko. äänestä, mutta ääni on muuttunut selkeämmäksi ja ilmenee useammin, kuin mitä se aiemmin teki.
E: Jossain epäilty viallista PCV venttiiliä, oireet osittain voisi täsmätä äänen osalta..
Jonkin aikaa auto vikissyt, kun sen sammuttaa. Äänet ilmenevät lähestulkoon sama tien, kun virrat katkaisee ja kuuluu 1-3kpl vingahduksia, vähän viiltävän kuulosia. Ääntä voisi verrata jarruvikinään tai kahden metalliosan hankaukseen. Nyt sama ääni alkanut kuulua kaasupoljinta painettaessa sekä siitä pois päästettäessä. Tapahtuu aivan liikkeen ääripäissä, eli kun kaasua painaa n. 5-10%, ilmenee alle sekunnin vingahdus ja sama toistuu, kun polkimen vapauttaa kokonaan. Huomattu tätä myös jarruttaessa, kun vaihtaa vaihdetta 4 -> 3, eli kun tulee äkillinen muutos moottorin kierroksiin. Itse polkimen ääni ilmenee millä tahansa vaihteella, eli sillä ei ole vaikutusta siihen.. Ylöspäin vaihtaessa mitään ääniä tai muita oireiluja ei ole ja auto muuten tuntuu toimivan täysin normaalisti.
Polkimesta lähtevä vinkaisu ei ilmene kylmällä ollenkaan, vaan vaatii n. 5-10 min ajon, jonka jälkeen se toistuu 95% ajasta.
Tyhjäkäynnillä ollut myös pientä vikinää, mutta nyt se on hieman hiljentynyt viime huollon jälkeen, jossa putsattiin lämpöpellin väliin jäänyttä romua pois sekä tiputettiin itse peltiä vähän alemmas.
Nettiä koittanut selailla tässä, jotta voisi alkaa itse paikantamaan ääntä hieman, mutta suhteellisen tuloksetta. Jakohihna on itsessään juuri tarkastettu ja se on OK. Oletan, että rullat olisivat myös vielä kunnossa. Voiko jossain jokin liitoskohta liikahtaa sen verran, että aiheuttaa äänen? Vesipumppu? Joku ratas? Vai onko tässä valmistauduttava kaivamaan kättä syvemmällekin taskuun..
Vien auton vielä kerran huollon tarkastettavaksi lähiviikkoina, mutta kiinnostaisi kuulla vastaavia kokemuksia jos niitä jollain on. Viimeksi huolto ei ollut kovinkaan huolissaan ko. äänestä, mutta ääni on muuttunut selkeämmäksi ja ilmenee useammin, kuin mitä se aiemmin teki.
E: Jossain epäilty viallista PCV venttiiliä, oireet osittain voisi täsmätä äänen osalta..