Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D3 4.2 TDI ja kaasupolkimen äkkinäinen reagointi alhaalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 D3 4.2 TDI ja kaasupolkimen äkkinäinen reagointi alhaalla

    Otsikon mukaisessa autossa toimii kaasupoljin ja siihen reagointi pääsääntöisesti mukavasti mutta toisinaan tapahtuu niin että kaasupoljin ei reagoi liikkeeseen aivan alhaalla noin sekuntiin-kahteen kunnes sitten nopeasti hypähtää pyydettyyn käyntiin. Erityisesti tilanteessa jossa lähestyt risteystä ja olet nostanut kaasupolkimen ylös, huomaat että ei kun yli vaan ja nopeasti painat hivenen kaasupoljinta niin tuntuu että liikettä ei ihan nollilta seurattaisi vaan kierrokset hypähtävä haluttuun on-off tyyppisesti. Pihassa vapaalla tätä ei tapahdu vaan kone seuraa kierroksia alhaalta saakka.

    Olisiko kaasupolkimen asentoanturissa kuitenkin vikaa?

    #2
    Nämä risteysalueen epäjohdonmukaiset kaasun reagoinnit johtuu ilmeisesti päästöistä eli softattu niin. Sama homma oli mulla D3 ja D4 vehkeessä, risteyksestä se empivä lähtö aiheutti välillä tilanteita. Ikään kuin kaasun herkkyyttä on tapettu huollella siinä kohtaa.

    Comment


      #3
      Itsellä oli juuri samanlainen auto ja samat rasittavat oireet. Liittynee juurikin, kuten Mikko tuossa sanoi, päästöihin ja varmaankin savurajahommiin. Pienet kierrokset joten ei ilmantuottoa turboista niin ei ruokintaa koneeseen ennen paineen nousua ja koska ei ruokintaa niin ei paineen nousua -> pitkä odottelu :). Kun tätä osasi tarvittaessa ennakoida tippipuolta käyttämällä, eli pitämällä koneen kierroksilla vähän aiemmin, reagointi oli siten ~välitön.

      Comment


      • #4
        Auto lähtee paikaltaan kyllä kuin kala vedestä mutta ongelma esiintyy juuri niin että nostat kaasun ja terävästä palautat sen niin tulee se pirun sekunnin-parin viive ja sitten hypähdetään eteenpäin. Automaattilaatikolla niin kerkiää olemaan juuri vapaalla ja sitten ottaakiin hätäseen kiinni. Täytyy tutkia...

        Comment


        • #5
          Osittain saattaa olla siitä kyse, että ohjelmiston puolella kaasupolkimen ohjaus on tehty logaritmiseksi, eli 10% liikerata nostaa tehojen pyyntiä esim 50% tasolle. Itsellä on tehty lineaariseksi (eli 10% liikerata on 10% tehopyynti, 50% liike on 50% tehopyyntö jne) ja tuollaista käytöstä ei enää ole ollut kun ohjelmisto päivitettiin.

          Comment


          • #6
            Missä ohjelmisto päivitettiin ja mitä maksoi? Merkkihuollossa vai?

            Comment


            • #7
              Auton ABT tuning poistettiin ja päivitettiin viimeisin tehdassofta jonka jälkeen tuning softa sisään.Laita yv jos tarviit lisätietoa.Eli minun ohjelmoima.

              Comment


              • #8
                Jes, eli niinku Marko sano, niin autossa oli ABT:n ohjelma sisällä alkujaan ja nyt on tehtaan alkuperäisestä hiukan muokattu. Ominaisuutena siinä ABT:ssä oli tuommonen äkkinäinen kaasupolkimen vaste ja laatikko vaihtoi jo noin 3000rpm kohdalla isompaa pykälää, vaikka oli kickdownilla lähtenyt. Nyt ohjelma on semmonen, että se antaa vetää päälle 4000rpm ja yleisesti auton käytös on paljon mukavampi.

                Miksi tommosta logaritmisuutta tehdään? Kai siitä psykologisesti tulee kuskille tunne että autossa on niin maan tautisesti tehoja, kun pienellä kaasun polkasulla tuntuu että autohan lähtee jo sillä käsistä ja tulee fiilis, että siellä olis ainakin 600hv ja 1000Nm keulalla. Ainut vaan, että arkisessa ajossa suhteellisen rasittava ajettava.

                Comment


                • #9
                  Mielestäni tässä omassa yksilössä nyt kyse eri asiasta. Jos ajatellaan että kaasupolkimelta tulee arvoa 0..100 niin välillä kun kaasupoljinta painaa, yleensä risteykseen vapaalla rullatessa, nopeasti asennosta 0 -> 10 niin tuntuu että auto miettii sekunnin tai kaksi ja kaasu ikäänkuin hyppää arvoon 10 suoraan. Vaikea kuvailla mutta tosiaan tuntuu kuin kaasupolkimen asentoanturilta ei tulisi arvoja 1, 2, 3 jne. vaan suoraan 10 joka nykäiseen kaasun nopeasti päälle. Tämän jälkeen kaikki toimii pehmeästi mutta aivan kaasupolkimen ala-asennossa on tavallaan jonkinlainen epäjatkuvuuskohta... En tiedä, voi olla ominaisuuskin.

                  Comment


                    #10
                    Ei pedaalikartat ole koskaan lineaarisia, ainakaan tehtaan jäljiltä.

                    Comment


                      #11
                      Muuttuuko, jos laitat vaihteiston manuaalipuolelle? Kaasupolkimen painelullahan ei ole mitään suoraa käskyvaltaa mihinkään. Se on vain toive softalle, että tälläistä haluttaisiin ja moottori+esp+laatikon algoritmit sitten päättää miten ja kuinka nopeasti tehoa annetaan.

                      Comment


                      • #12
                        Tässähän oli sopiva ketju. Omassa D4 4.2TDI:ssä alkanut nyt viikon ajelun jälkeen enemmän ja enemmän ärsyttämään kaasupolkimen viive (johon päälle tulee veilä vaihteiston viive jos tarvii vaihteita arpoa). Ensin kaasua vähän painaessa ei puoleen sekuntiin tapahdu mitään, no painetaan lisää ja sitten mennäänkin niskat naksuen. Muistui mieleen edellisen VAG.n eli 3BG Passatin äryttävin ominaisuus heti ruostumisen jälkeen. Mutta se oli ehkä vielä pahempi kun tehoa vähemmän ja vaihteisto hukkasi siitäkin suuren osan, siltä ainakin tuntui. Passat oli 2.8 bensa joten en ihan usko että kyse on päästökikkailusta vaan mielestäni VAG-omituisuus.

                        Mutta miten tuota saisi paremmaksi, onnistuuko siis VCDS:llä asetuksia muuttamalla vai joku optimointisofta (mikä)? Tehot kyllä riittää kunhan ne saisi käyttöön silloin kun haluaa. MMI:stä astusten vaihtaminen dynamic/comfort tai vaihteistoin S-asento (onko muuten sama asia kuin valikoista valittu dynamic?) ei tuota asiaa juuri muuksi muuta. Manuaaliajoa en ole vielä kokeillut, mutta se ei ole kuitenkaan pysyvä ratkaisu kun haluan ajaa automaattivaihteisella autolla.

                        Käyttäytyy siis juurikin niinkuin Wellu tuossa omaansa kuvailee. Mutta viive on kyllä aina olemassa, pahiten kyllä tuntuu juuri risteysajossa.
                        Viimeksi muokannut Pertti K; 10.8.2023, 09:01.

                        Comment


                        • #13
                          Epäilen kanssa että moottorinohjaus ei saa ihan alhaalla signaalia kaasupolkimen asennosta. Outoa on että voin nopeastikin nostattaa kierroksia jos auto on vapaalla ja mitään "hyppyä" ei tapahdu mutta risteykseen rullatessa ja tämän jälkeen nopeasti kaasua painamalla ei alhaalla tapahdu mitään vaan ikäänkuin nykäisee vedon päälle. Ei siis laatikostakaan johdu sillä kierroksetkaan eivät seuraa tässä tilassa kaasupoljinta.

                          Comment


                          • #14
                            Kävin eilen ohjelmointipajalla kyselemässä josko tuolle viiveelle voisi jotain tehdä, otti ohjelmat tutkailuun. Koeajolla todettiin että ei se viive (pelkästään) minun korvien välissä ole.

                            Googlaillessa tuli vastaan tällaiset joiden väitetään poistavan kaasupolkimen viive (ei kyllä kerrota miten). Onko näistä kokemuksia?

                            https://www.pedalbox.com/us/audi/a8-.../pedalbox.html

                            https://pedalcommander.com/products/audi-a8

                            Tuossa ainakin kehuu että Tojotan kaasun viive hävisi kokonaan: https://youtu.be/9bpA3DcJJ7A?t=335

                            PedalBoxin asennusvideo: https://youtu.be/tRfEVJ8cQEE

                            Alkuperäinen kirjoittaja wellu Näytä viesti
                            Ei siis laatikostakaan johdu sillä kierroksetkaan eivät seuraa tässä tilassa kaasupoljinta.
                            Voi se laatikon ohjelmasta varmaan johtua, tyyliin "ootappa vähän sen woiman kanssa kun minä arvon oikean pykälän ensin".
                            Viimeksi muokannut Killeri; 22.8.2023, 13:09. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                            Comment


                            • #15
                              Ensimmäinen paja nosti kädet pystyyn, mutta seuraavassa jo arvelivat että saavat vaivaa parannettua ja ottivat työn jonoon, parin viikon sisään lupaili että etenee. Molemmat oli sitä mieltä että vaihdelaatikon ohjelmista tulee suurimmat viiveet.

                              Comment

                              Working...
                              X