Heip.
Audi A2, vm. 2000
Tosi satunnaisesti (nyt kuukauden sisään 2-3 kertaa) kesken ajon yhtäkkiä katoaa tehot: vauhti hiljenee, kierrokset laskevat vaikka kaasua painaisi. Jos vaihde on ykkösellä ja ajaa tosi hiljaa silloin, auto sammuu, muutoin auttaa vaihteen pienentäminen. Sittenkin "hypähtää" eteenpäin todella rajusti, ihan kuin olisi polkimen polkaissut pohjaan, vaikka kevyesti vaan antaa kaasua. Tän jälkeen nykii ehkä 3-4 sekuntia ja sen jälkeen saa ajaa ilman mitään ongelmia jopa viikkoja. Mitään virhevaloa ei ilmesty kojelautaan, eikä vikakoodeja lukemalla löydy mitään. Teki ekan kerran tän mulle joku kuukausi sitten ja pistin sen piikkiin, että kortti oli ollut kädessä tyyliin viikon. Mut nyt teki tänään kahdesti saman. Joka kerralla vauhtia on ollut alle 50km/h ja kierrokset alta 3000rpm. Ei oo koskaan tehnyt sitä vielä lujempaa ajettaessa. Tuntuu, että nykiminen ja tehon lähtö "korjaantuu" sillä, että kenkii vähän lisää kierroksia koneelle. Sen jälkeen ei ainakaan mitään vikaa enää tunnu.
Jos en ihan väärin muista, joka kerran tää on ilmennyt kun on hidastanut vauhtia. Tänään just viimeks hidastin käännöstä varten ja tehot katos. Luulin että sammui, mutta huomasin et kone käy vielä (kierrokset jossain ~800 tienoilla). Vaihdoin ykköselle (vauhtia oli joku 20km/h tässä kohtaa,) ja painoin lievästi kaasua. Auto hyppäsi eteenpäin, kierrokset pomppas johonkin 4000-5000 tienoille vaikka painoin ihan lievästi. Vaihdoin kakkoselle ja uudestaan lievää kaasua: nyki käännöksen ajan jonka jälkeen ajoin kotiin ilman ongelmia.
Toinen ongelma, joka saattaa liittyä tähän: Olen nyt omistanut auton vajaa kolmisen kuukautta, sinä aikana "Check Engine" valo on tullut näkyviin kolme kertaa. Joka kerralla sama virhekoodi:
Jos virhekoodit tämän jälkeen nollaa, valo sammuu, eikä välttämättä syty enää viikkoihin. Ei aiheuta palaessaan minkään näköistä vaikutusta ajamiseen, auto liikkuu ihan tavallisesti.
Jaaha, nevermind. Se oli sitten siinä se auto.
Sammui taas matkalla. Käynnistyi, mutta sammui heti uudestaan. Öljyvalo syttyi. Sain liruteltua sen lähellä olevan huoltoaseman pihaan. Tarkistin öljyt, niin tikkuun tarttui kellertävää räkää. Paikallinen huoltomies oli ylimielinen paska, ei edes viitsinyt vilkaista. Paikalle sattunut sivullinen tarjoutui vilkaisemaan ja langetti sitten vähän aikaa moottoria pällisteltyään tuomion: kansipahvi, kansi, tai koko lohko rikki. Koneessa ei enää öljyä ollenkaan (Pari viikkoa sitten tarkistuksessa kaikki ok) sisäpuolella, vaan kaikki ruikannut ympäri konetilaa. Jäähdytinnesteessä jotain sontaa myös.
Mulla ei oo rahaa edes ruokaan, niin nyt ei sitten oo enää autoa. Ei silleen muuten, mut se nyt sattui olemaan tän perheen elinehto melkeen kirjaimellisesti.
Anna kuittaa. Kiitos kaikesta, minä poistun.
Audi A2, vm. 2000
Tosi satunnaisesti (nyt kuukauden sisään 2-3 kertaa) kesken ajon yhtäkkiä katoaa tehot: vauhti hiljenee, kierrokset laskevat vaikka kaasua painaisi. Jos vaihde on ykkösellä ja ajaa tosi hiljaa silloin, auto sammuu, muutoin auttaa vaihteen pienentäminen. Sittenkin "hypähtää" eteenpäin todella rajusti, ihan kuin olisi polkimen polkaissut pohjaan, vaikka kevyesti vaan antaa kaasua. Tän jälkeen nykii ehkä 3-4 sekuntia ja sen jälkeen saa ajaa ilman mitään ongelmia jopa viikkoja. Mitään virhevaloa ei ilmesty kojelautaan, eikä vikakoodeja lukemalla löydy mitään. Teki ekan kerran tän mulle joku kuukausi sitten ja pistin sen piikkiin, että kortti oli ollut kädessä tyyliin viikon. Mut nyt teki tänään kahdesti saman. Joka kerralla vauhtia on ollut alle 50km/h ja kierrokset alta 3000rpm. Ei oo koskaan tehnyt sitä vielä lujempaa ajettaessa. Tuntuu, että nykiminen ja tehon lähtö "korjaantuu" sillä, että kenkii vähän lisää kierroksia koneelle. Sen jälkeen ei ainakaan mitään vikaa enää tunnu.
Jos en ihan väärin muista, joka kerran tää on ilmennyt kun on hidastanut vauhtia. Tänään just viimeks hidastin käännöstä varten ja tehot katos. Luulin että sammui, mutta huomasin et kone käy vielä (kierrokset jossain ~800 tienoilla). Vaihdoin ykköselle (vauhtia oli joku 20km/h tässä kohtaa,) ja painoin lievästi kaasua. Auto hyppäsi eteenpäin, kierrokset pomppas johonkin 4000-5000 tienoille vaikka painoin ihan lievästi. Vaihdoin kakkoselle ja uudestaan lievää kaasua: nyki käännöksen ajan jonka jälkeen ajoin kotiin ilman ongelmia.
Toinen ongelma, joka saattaa liittyä tähän: Olen nyt omistanut auton vajaa kolmisen kuukautta, sinä aikana "Check Engine" valo on tullut näkyviin kolme kertaa. Joka kerralla sama virhekoodi:
Koodi:
17574 Long Term Fuel Trim Additive Air Back 1:Range 2:System too Rich:P1166
Jaaha, nevermind. Se oli sitten siinä se auto.
Sammui taas matkalla. Käynnistyi, mutta sammui heti uudestaan. Öljyvalo syttyi. Sain liruteltua sen lähellä olevan huoltoaseman pihaan. Tarkistin öljyt, niin tikkuun tarttui kellertävää räkää. Paikallinen huoltomies oli ylimielinen paska, ei edes viitsinyt vilkaista. Paikalle sattunut sivullinen tarjoutui vilkaisemaan ja langetti sitten vähän aikaa moottoria pällisteltyään tuomion: kansipahvi, kansi, tai koko lohko rikki. Koneessa ei enää öljyä ollenkaan (Pari viikkoa sitten tarkistuksessa kaikki ok) sisäpuolella, vaan kaikki ruikannut ympäri konetilaa. Jäähdytinnesteessä jotain sontaa myös.
Mulla ei oo rahaa edes ruokaan, niin nyt ei sitten oo enää autoa. Ei silleen muuten, mut se nyt sattui olemaan tän perheen elinehto melkeen kirjaimellisesti.
Anna kuittaa. Kiitos kaikesta, minä poistun.
Comment