Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t (BEX) käynti takkuaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t (BEX) käynti takkuaa

    Kyseinen tapaus saattaa olla tuttu heille, jotka seuraa audiholicsia. ajattelin, että voisin täält hakea apua ehkä hieman rakentavammin. Tuppaa nuo keskustelut katoamaan kun tuntuu olevan muillakin ongelmia. asiaan..

    Pitkä tarina, mutta luulen sen ehkä olevan tärkeä. Hyppää loppuun jos et jaksa lukea. Lukija päättäköön.

    Hommasin vuosi takaperin tuon auton ja aluksi se tuntui toimivan ihan ok. Autolla ajettu 350tkm ja jakopää juuri huollettu. Ostin sen ihan tietoisesti, että siinä on tehtävää.

    Autoon alkoi nopeasti ilmestymään erilaisia ongelmia, joita koitan vieläkin paikata.

    Kaikki lähti siitä, kun auto antoi lambdaan liittyvää vikaa. Taisi olla p0134 imblausible ja intermittent. Tässä yhteydessä tuli vaihdettua lambda. Ilmeni, että ongelma ei ollut uusi. Valo syttyi noin 200km välein.

    Talvi kerkesi tulla ja sillon ilmeni ettei auto puhaltanut lämpöistä ilmaa sisälle. Jäähdyttimen pesut ja huuhtelut johti siihen, että kannesta löytyi vesivuoto…

    Tässä kohtaa ajattelin tuon lambda virheen johtuvan tästä.

    Kone auki ja kansi huoltoon. Samalla tuli rempattua kannen venttilikoneistokin ja ketju vaihdettua. Kannen tiivisteet, ruuvit jne. tuli vaihdettua myös, kuten kuuluukin

    Purku johti siihen, että vanhat tiivisteet vesijärjestelmästä alkoi vuotamaan. Nämä tuli vaihdettua, samoin termostaatti jolloin sain vihdoin koneen vesitilan tiiviiksi. Samalla vaihtu lämpötila anturit, joilla ajattelin olevan vaikutusta satunnaiseen käynnistysongelmaan

    Käynnistys alkoi oireilemaan entistä pahemmin, joten tuli vaihdettua reilusti sensoreita: Maf, 2. Lambda, map, imuilman lämpöanturi ja varmaan jotain muutakin, mitä en muista enää. Ajo parani, mutta ongelmat eivät kadonneet.

    Noh yksi letkun kiristin oli jäänyt pois pcv venttiilistä. Kun laitoin sen paikalleen, niin sitten ongelmat alkoi muuttumaan rajummiksi.

    Nyt alkoi vaikuttamaan siltä, että bensalinjassa olisi häikkää. Pumppu oli vaihdettu hiljattain, joten vahdoin bensasuodattimen, jolla ei ollut vaikutusta. Yhden liittimen lukotus oli sökö, mutta en ajatellut sillä olevan vaikutusta, kun ei vuoda..

    ilmeni, että suuttimet vuotaa ja ne tuli vaihdettua. Vaikutus oli melkoinen. Valitettavasti alkoi kuitenkin vain korostamaan ongelmia..



    Nykytila:

    Nyt tilanne on se, että kylmällä käynnistyy, mutta käy tosi huonosti. Ihan kuin koittaisi saada ilmaa, mutta jostain syystä alkaa kuristamaan ilmaa, jolloin meinaa kone sakkaa. Tämä yleensä vain silloin kun koittaa ryypyttää.

    Lämpöisellä lähtee yleensä paremmin käyntiin, mutta välillä ajossa ihan tasaisella kaasulla alkaa ilmeisesti katkomaan. Tuntuu kuin olisi kengurun selässä.. teki tätä samaa aiemmin, mutta sitä tuskin huomasi. Tuntui kuin olisi alloilla ajellut.

    Obd11 lukija ei juuri nyt ole saatavilla koska lainassa, mutta viimeksi kun katsoin niin se sama labda valo paloi.

    Muutamia ajatuksia:
    • sähköjohtimet, puolan ja/tai mahdollisesti jotain muitakin.
    • kaasuläppä (tän sais poissuljettua lainaosalla)
    • sai ja combi valve yhdistelmä (tämän saan osittain tarkastettua lukijalla)
    • jossain vielä ilmavuoto (pitää väsäillä laippa jolla saa puhallettua painetta kompurasta)
    Tässä kohtaa en haluaisi huvikseen vaihdella osia, vaan nyt pitäisi keksiä jotain järkevämpää tapaa lähestyä ongelmaa. Alkaa aika, rahat ja motivaatio loppumaan ?

    Jos jollakulla on espoossa (nöykkiön lähellä) toimivaa kaasuläppää lainattavissa, niin voisin yhden ongelman sulkea pois listalta.

  • #2
    Oletko testannut ettei ole ahtovuotoja?

    Comment


    • #3
      Ainoastaan visuaalisesti. Pitää rakentaa tuo himmeli jolla saisin paineistettua imukanavasta.
      Viimeksi muokannut Killeri; 23.8.2021, 18:44. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • #4
        Paineista se maffin tienoilta. Imukanavat on liian lopusss, et tiedä jos niitä ennen on vuotoja.

        Comment


        • #5
          Juu näin ajattelin. Pitääkö tuo pannukakku härveli tulpata jotenkin, koska eikös se päästä paineet pihalle?

          Oletan tällä hetkellä, että etsin kahta vian aiheuttajaa.
          - Kylmäkäynnistämiseen liittyvää
          - Ajon aikana tapahtuvaan katkomiseen

          Kylmäkäynnistykseen liittyen:
          Ei meinannut aamulla lähteä käyntiin. Pyörittää eka ja yrittää käynnistyä, mutta tosi vaivalloisesti. Avasin tulpat ja kaikki muut paitsi nelonen oli polttoaineesta märkänä. Kuivasin pahimmat pois, niin lähti hienosti käyntiin, mutta käynti oli epätasaista. Kun kone hieman lämpeni, niin alkoi käydä tasaisemmin. Tämä saa heräämään ajatuksen, että voisiko tuo SAI ja combi venttiili olla viallisia. Voisiko nämä poistaa? Ja onko niiden poistamisesta haittaa? Opin myös äsken, että auton käynnistäminen kaasu pohjassa enabloisi "clear flood mode":n. Pitää koittaa aamuisin, jos se auttaa. Se ainakin vahvistaisi, että liittyy tosi olennaisesti nyt vain kylmäkäynnistys proceduuriin.

          Yksi mitä mietin, että koska suuttimet olivat vuotaneet, niin öljytilassa on nyt polttoaine/öljy seosta. Voisiko tämä saada aikaan sen, että öljy ohentunut sen verran että valuisi esim venttiilivarsien kautta? Nuo tiivisteet on kuitenkin vaihdettu kansirempan yhteydessä, mutta jos seos on riittävän laihaa niin saattaisi ehkä huonolla tuurilla myös vuotaa?

          Hieman omaa työlistaa:
          - Filtterin puhdistus (kangasfiltteri)
          - Maan kontaktin tarkistus ja pintojen putsaus
          - OBD lukija ja koodien luku
          - Imukanavan paineistus ja vuotojen tukkiminen.
          - Öljynvaihto
          - SAI pumpun, releen ja solenoidin testaus (OBD:n avulla)

          Onko jotain muita testaus menetelmiä, joita kannattaisi tai voisi tehdä millä voisin rajata ongelmaa?

          Comment


          • #6
            Ottaisin avuksi ihan VCDS:n vikakoodin lukuun. Lista talteen ja nollaus, jonka jälkeen sen verran ajoa, että oireilee ja uudelleen luku. Näin saadaan putsattua vanhat pois vikamuistista ja vain ns. päällä olevat jää jäljelle. Tietää, mitä lähtee ratkomaan.

            Paineistus heti maffin jälkeen. Huohotuksesta ei saa mennä mitään läpi kellariin tai venttiilikoneistoon päin. Jos menee, pitää huohotuksen venttiili vaihtaa.

            Onko auton huohotusjärjestelmälle vielä tehty mitään? Laite alkaa olla sellaista ikäluokkaa, että pitäisi olla jo kertaalleen uusittu.

            Comment


            • #7
              Jos me puhutaan tästä himmelistä: https://i4.photobucket.com/albums/y1...5.jpg~original

              Tuosta yhtälöstä:
              PCV juuri vaihdettu. Tästä puuttui klemmari, joka aiheutti ihan varmasti järjetöntä vuotoa.
              Block Breather ei ole minun omistuksessa vaihdettu, mutta se näyttää niin puhtaalta muihin ympärillä oleviin, joten oletan sen olevan lähes uusi. (Vaicon)
              Pannukakku vaihdetut myös
              DiverterValve vaihdettu myös

              Tiedän, että VCDS on se tosimiesten väline, mutta eikös OBD11 toimi varsin hyvin myös?

              Comment


              • #8
                Kyllä OBD11 toimii myös ja näyttää vikakoodit.

                PCV venttiili ei ole takaisku, se vaan rajoittaa liikaa virtausta. Näin ainakin B5:ssä. Eli sieltä kyllä kulkee ilma vastakarvaankin jos siihen puhaltaa. Minusta tuo kuvan osa ei ole PCV venttiili, se on nimetty väärin. Se on pelkkä takaisku. PCV venttilin kuvahaku antaa esim tällaisen:
                https://www.ecstuning.com/b-genuine-...ve/06a129101e/

                Comment


                • #9
                  Tuokin osa on vaihdettu.

                  Mutta tosiaan kun paineistan järjestelmän, niin pitääkö juuri tuo osa ottaa pois ja tukita letkujen päät?

                  Comment


                  • #10
                    Minä otan sen vaan irti imusarjan puolelta ja tukin sen kohdan missä se oli kiinni. En viitsi paineistaa koko huohotinjärjestelmää.

                    Comment


                    • #11
                      Toisaalta, eikös sekin olisi ihan hyvä tarkastaa vuotojen puolesta, vai onko täysin irrelevanttia?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä kannattaa tarkistaa. Monesti ne vaan on niin hauraita että saattaa hajota kun sitä vähän vilkaiseekin.

                        Comment


                        • #13
                          Aijaa.. (tiedän mitä tarkoitat)

                          Comment


                          • #14
                            Tältä aamulta huomio.

                            Kun auton käynnistää kaasu pohjassa, niin lähtee kyllä käyntiin ja selvästi jää toi katkominen pois kuviosta. Puskee kyllä melkosen määrän sinistävää savua, eli käy aluksi jostain syystä melkosen rikkaalla.

                            Aiheuttaako ilmavuoto tälläsiä oireita? Eikös ilmavuodon pitäisi aiheuttaa ongelmaa kautta linjan?

                            Ärsyttävää, kun ei pääse tähän auton sielunelämään kiinni kunnolla, että ymmärtäisi mitä tuossa kylmäkäynnistyksessä tapahtuu... :P

                            Comment


                            • #15
                              Tuli mieleen että onkohan suuttimet ihan kunnossa? Jos ne sattuu vuotamaan.

                              Tämä saa heräämään ajatuksen, että voisiko tuo SAI ja combi venttiili olla viallisia. Voisiko nämä poistaa? Ja onko niiden poistamisesta haittaa?
                              Noiden ei pitäisi vaikuttaa käyntiin, paitsi jos siellä on selvä vuoto. Ne voi kyllä poistaa, mutta vaatii ohjelmaan muutoksen tai muuten tulee herjaa. Haittaa ei tule kuin lisääntyneiden kylmäkäynnin päästöjen muodossa.

                              Comment


                              • #16
                                Suuttimet olivat elinkaarensa päässä. Ne vuosi ja tämä selvisi siitä, kun öljykorkin avasi niin haisi polttoaine pahasti. Vaihdoin ne tuossa 1-2 viikkoa sitten. Tästä syystä tarkoitus tänään vaihtaa öljyt, jotta saa tuon polttoaine/öljy seoksen vaihdettua.

                                Alkuperäinen kirjoittaja ensmo Näytä viesti
                                ilmeni, että suuttimet vuotaa ja ne tuli vaihdettua. Vaikutus oli melkoinen. Valitettavasti alkoi kuitenkin vain korostamaan ongelmia..
                                Tuon SAI:n poisto voisi olla ihan fiksua jos se ei toimi. En halua uusia sitä, koska on melkoisen kallis osa... Mutta mitäs katsastaja sanoo, jos se on poissa? Vai onko katsastuksen osalta mitään merkitystä?

                                Comment


                                • #17
                                  Tässä artikkelissa, Sami niminen henkilö on tehnyt aikamoisen operaation konetilan siistimisestä. Herää kysymys, että kannattaisiko tälläinen operaatio tehdä? Saisi mahdollisia vian aiheuttajia hävitettyä huomattavan määrän.

                                  https://www.audizine.com/forum/showt...=n249%20bypass

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja ensmo Näytä viesti
                                    Tältä aamulta huomio.

                                    Kun auton käynnistää kaasu pohjassa, niin lähtee kyllä käyntiin ja selvästi jää toi katkominen pois kuviosta. Puskee kyllä melkosen määrän sinistävää savua, eli käy aluksi jostain syystä melkosen rikkaalla.

                                    Aiheuttaako ilmavuoto tälläsiä oireita? Eikös ilmavuodon pitäisi aiheuttaa ongelmaa kautta linjan?

                                    Ärsyttävää, kun ei pääse tähän auton sielunelämään kiinni kunnolla, että ymmärtäisi mitä tuossa kylmäkäynnistyksessä tapahtuu... :P
                                    Sininen väri pakokaasussa on perinteisesti tarkoittanut öljyä palotilassa. Tarkistaisin imupuolta, onko siellä öljyä. Sitä saattaa eksyä imupuolelle huohotuksesta tai vuotavista tiivisteistä, tai esim turbolta. Tietty aina on mahdollista, että esim. venttiilivarren kumit vuotavat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hyvä pointti. Perusasiat haltuun..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja tarkista että bensapaineensäädin toimii, kun noita suutin vikoja ollut muutenkin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omastani poistin SAI:n ja lisäilmapumpun, ebaysta vastussarja liittimiin eikä anna herjaa. SAI:n tilalle kanteen reiän tulppaava levy.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Jonde Näytä viesti
                                            Ja tarkista että bensapaineensäädin toimii, kun noita suutin vikoja ollut muutenkin.
                                            Miten tuon pystyy testaamaan?


                                            Alkuperäinen kirjoittaja kiminkinen Näytä viesti
                                            Omastani poistin SAI:n ja lisäilmapumpun, ebaysta vastussarja liittimiin eikä anna herjaa. SAI:n tilalle kanteen reiän tulppaava levy.
                                            Tässä yhtälössä ei tarvitse ilmeisesti ohjelmallisesti tuota sitten poistaa?



                                            Tänään aamulla käynnistyi, mutta katkoi ihan kauheasti. Kummallisinta tuossa on, että ei ole oikein mitenkään johdonmukainen. Sateen olen huomannut vaikuttavan, joten vaikuttaisi liittyvän sähköihin.

                                            Ohjataanko suuttimia releellä ja missä tämä rele mahdollisesti on?

                                            Entä mikä puolestaan ohajaa sytytystä? Eikös nekin toimi releen läpi? missä se mahdollisesti on?
                                            Viimeksi muokannut ensmo; 26.8.2021, 07:58.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Suuttimia ja sytytystä ohjataan ECUlla, ei ole releitä. Miltä johtosarja näyttää? Onko hapettunut/halkeillut tms?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäiset kaapelisuojat on vielä paikallaan, odottelen hieman kuivempaa säätä tai hetkeä jotta raaskin mennä purkamaan kaapelit. Päälisin puolin näyttävät kyllä hyviltä ja ehjiltä.

                                                Ajelin toimistolle 25km, otin kahvin ja nappasin OBD lukijan. Mentiin kollegan kanssa ajelulla ja ongelma ei toistunut... Vasta 15km ajon ihan viimeisellä kilometrillä katko muutaman kerran kun tiukka kaarre vasemmalle, jossa auto niiaa oikealle hieman.

                                                OBD lukija ei anna muuta vikakoodia kuin tuohon lambdaan liittyvän P0130 (implausible signal, intermittent). Toistuu joka 200km jos virheen kuittaa.
                                                Viimeksi muokannut ensmo; 26.8.2021, 14:46.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kolua maadoituspisteet samalla, kun johtosarjaa tarkastelet. Puolilla pitäisi olla omansa, sekä nippu muita jossain päin konehuonetta. Moottorilla lienee myös joku touvi koriin.
                                                  Maavioista seuraa monesti myös kaikkea tosi jännää. Tuo ettei vikakoodeja tule, vaikka selvästi pätkii, on jo vähän erikoista.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Näytin pikaisesti hiomapaperia kahdelle maadoituspisteelle. Kannesta ja palopellistä ecun läheltä. Pikasesti katsottuna ei löytynyt muita.

                                                    Näkyvät kuparipinnat ja krimppaukset alkoi olemaan jo melko tummuneita, mutta sen ei pitäisi ymmärtääkseni vaikuttaa sen sähkönjihtavuuteen?

                                                    Vähän oli töhnää väleissä ja tuli ne putsattua siinä nyt samalla. Kiiressä tuli tuo tehtyä, niin pitää koittaa vielä uudestaan avata ja katsoa tarkemmmin, samalla nappaa kuvat. Huomenna olen fiksumpi, mikäli oli vaikutusta.

                                                    p0130 muuttui tänään matkalla kottin päin staattiseksi. Oliskohan näillä nyt yhteyttä? ?

                                                    työlistalta pois
                                                    - puolien välit tarkistettu ja raotettu 0,35
                                                    - öljyt vaihdettu hieman paksumpiin
                                                    - maadoituspisteet tarkastettu. (Tarkistetaan vielä uudestaan)
                                                    Viimeksi muokannut ensmo; 26.8.2021, 17:26.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt ennen kuin hajotan mitän, niin kuinka paljon uskallan työntää painetta koneeseen?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Keslustelua asiasta tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...sta#post112616

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Luin jostain, että vakiona tämä kone ahtaa sen vajaa 1bar niin, sen se pitäis ainakin kestää ilman suhinaa.

                                                          Mutta vuotojahan tuolta löytyi. EGR:n putki ainakin vuosi klemmarilta ja sen alla joku pienempi kanava myös päästi ihan nätisti ilmat ohi… imuletku tais vielä suhista turbolta, mutta pitää jatkaa kun on valoisampaa ja ei sataisi ihan jatkuvasti.

                                                          kylläpä ottaa päähän ettei ole aiemmin tajunnut tuota testaa. Kova luotto ollut rannevoimaan ja omaan silmään, mutta ei pitisi olla näin jäärä näissä..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tänään aamulla tosiaan pistin koneen tulille, niin lähti käyntiin. Muutama hassu katko, mutta ei ollut mitään verrattuna siihen, mitä oli aiemmin. Samalla huomasin, että kyllähän se SAI:kin siellä pöhisee, vaikka toisin aluksi luulin.

                                                            Kiva päästä kokeileen tienpäällä, kuinka vaikutti ajoon nuo vuodot ja että katkooko enää tienpäällä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X