Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 -90, 2.0E, 3A, puutuu hetkellisesti *RATKENNUT

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 -90, 2.0E, 3A, puutuu hetkellisesti *RATKENNUT

    Terve. Olen tässä yrittänyt muutaman kuukauden korjailla autossani esiintyvää tyhjäkäyntiongelmaa, kierrokset ovat kohdillaan, mutta moottori vatkaa itsensä lisäksi koko autoa ärsyttävästi.

    Tämän takia olen nyt vaihtanut alkuperäisosina tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankannen, pyöriän, puolanjohdon sekä suuttimien tiivisteet. Lisäksi ostin käytetyn ISV:n, jonka pitäisi toimia (olen testannut laittaa 9V patterin napoihin ja kyllä se rumpu siellä ainakin liikkuu).

    Tällä viikolla autoon vaan on iskenyt astetta vakavampi vika, sillä meinaa jäädä tielle! Kun moottori kylmänä (~0 'C) lähtee liikenteeseen, niin yleensä noin 1-2 kilometrin jälkeen moottori rupee reistaamaan, veto katkeilee tämän tästä. Ensin se vetää normaalisti, ja yhtäkkiä ei yhtään, ja sit taas normaalisti, tällaista vaihtelua saattaa tulla esim. sekunnin välein. Vian ilmetessä kun painaa kytkintä ja samaan aikaan kaasua pohjaan, niin tuntuu että tällä saattaa olla vaikutusta kierroksiin.Tämä viittaisi siis pensapuolen vikaan, vaikka pätkiminen onkin usein todella äkkinäistä. Lisäksi pensapuoleen viittaa se, että joskus vian ollessa päällä tai laantumassa, niin kiihdyttäessä tuntuu tehoja olevan vain puolet siitä mitä pitäisi olla, mutta vetää silti rykimättä, ja vian hävitessä alkaa kiihtyä taas normaalisti.

    Myös kierroksilla saattaa olla vaikutusta asiaan, sillä jos koneessa on vaikka 3000 rpm se saattaa pätkäistä niin että kierrokset laskee alle tuhanteen, mutta kone ei yleensä laske kierroksia sammumiseen asti, vaan jää tärisemään noin 400 rpm:ään ja sammuu vasta hetken kituuteltuaan, ellei paina reilusti kaasua, ja odota että kierrokset pompsahtaa taas 3000:een.

    Kun se tämän temppunsa on tehnyt (kestää yleensä minuutti tai pari), niin sitten se pelaa yleensä moitteetta matkan loppuun asti. Ehkä kone lämpiää tarpeeksi, en tiedä.

    Sähköpuolelta olen kattonut lamda anturin, joka näytti olevan kunnossa, jännitteet noin 0,4V - 1.0V. Lisäksi kylmäkäynnistyssuuttimen resistanssin mittasin, 11.7 Ohm.

    Jos jollain on jotain ehdotuksia, niin otetaan kiitollisena vastaan. Kysykää jos ei meinaa saada selvää tekstistä, ja voi muutenkin kysyä. Minulla on nyt pari viikkoa aikaa korjata vikaa itse, sitten on varattu aika Boschin autosähkökorjaamolle. Mielelläni vaan nekin rahat laittaisin vaikka bensaan :)
    Viimeksi muokannut pene; 5.3.2008, 21:08.

  • #2
    Vetääkö kaasu pohjassa hyvin? Oletkos lambdan lämmityksen tarkastanut? Eli että lambdan päästä löytyy muutamia ohmeja vastusta, ja että sinne tulee jännite. Lisäksi mahdolliset pakoputken vuodot ennen lambdaa sotkee toimintaa.

    Toinen mikä tulee mieleen, niin nakutusanturi/-n piuha voisi olla ehkä sökönä. Vikakoodien luvulla voisi tietysti aloittaa.

    Comment


    • #3
      Vetää kyllä kaasu pohjassa sillon kun vika ei ole päällä. Sitä en osaa varmaksi sanoo vetääkö se enää ollenkaan niin hyvin kun joskus on vetänyt, mutta luulisin että vetää.

      Lambdasta mittasin jotain ohmeja, että on piuhat tallella, mutta mun täytyy tarkastaa vielä, ne piuhat oli vähän epäselviä mulle. Siinä on siis kolme piuhaa josta yks on ilmeisesti maa, toinen on lämmitys +, ja kolmas signaali +. Olenko oikeassa?

      Nyt kun sanoit, niin tuli mieleeni että se kumitutti joka tukkii sen putken, josta voi mitata päästöt ennen kattia vuotaa ihan pikkusen, mutta ei se ainakaan tyhjäkäyntiin vaikuta vaikka ottais koko tutin pois.

      Pystyykö siitä lukemaan vikakoodit ilman siihen tarkoitukseen tehtyä testeriä? Minulla ei mitään testerejä nimittäin ole. Siinä on siis sielä kytkinpolkimen yläpuolella kaksi kaksinapaista liitintä, josta ne saa luettua?

      Tarkistan tuon nakutusanturin myös ensitilassa.

      Kiitos. jatkakaa.

      Comment


      • #4
        Löysin ohjeet vikakoodien kutsumiseen dioditarkastuslampun avulla. Onnistunee siis myös normaalilla LEDillä tai hehkulampulla. Jos jollain ois tarvis ohjeille voin niitä kirjotella pyydetäessä.

        Ei kukaan osais lonkalta heittää tuleeko nää vilkkuvat vikakoodisignaalit 12 voltilla? Täytyy jonkinlainen testeri rakentaa, että lukeminen onnistu sujuvasti. Mietin vaan laittasko LED:n + vastuksen vai 12V hehkulampun.

        Comment


        • #5
          Kokeilin saada vikakoodeja ulos, mutta eivät suostu tulemaan. Jos oletetaan että testeri on sellainen kuin pitää, niin mikähän voisi olla syynä tälle?

          Ohjeissa käskettiin katsomaan sulekkeet 13, 21, 27 ja 28. Tarkistin että kaikki sulakkeet ovat kunnossa. Lisäksi käskettiin tarkistamaan sylinterikannen maadoitus, mittarilla näytti 0,4 ohm akun miinukseen. (lienee ihan ok?) myös ilmastointi, jota en edes omista, piti olla pois päältä. Koitin myös saada nollattua vikakoodeja, koska sillonkin pitäisi ledissä näkyä tietynlaista eloa, mutta ledi paloin lähes yhtenään, teki sille mitä vaan.

          Comment


          • #6
            Tekikö 4 kappaletta sellasia pitkiä palamisia? Jos näin, niin eipä ole koodeja muistissa.

            Comment


            • #7
              Heti kun laittoin kaksi ensimmäistä piuhaa kiinni eli liittimiin 2 ja 4 syttyi ledi palamaan himmeästi, sitten kun kytki liittimen nastan numero 3 hetkeksi nastaan 2 ledi paloi hieman kirkkaammin tällä välin. No kolmannen piuhan irrotusvaiheessa ledi joskus sammui hetkeksi jonka jälkeen jäi palamaan taas yhtäjaksoisesti himmeästi tai sitten se vain himmeni ja jatkoi himmeää palamistaan.

              Koeajon myös tein ohjeiden mukaan eli moottori oli vähntään 80'C ja flekti ei ollut päällä.

              Comment


              • #8
                http://www.sjmautotechnik.com/troubl...20v.html#fault Ja tuolta alin kuva. Tuolleen ite oon lueskellu, jos ei oo ollu läppäriä käsillä. Ei oo kyllä tuommosta vielä vastaan tullut.

                Comment


                • #9
                  Juu melko samanlaiselta systeemiltä näyttää. Mulla vaan on kaksi kaksinapaista liitintä kolmen sijaan eli musta ja ruskea, sen takia mitataan varmaan aavistuksen erilailla, mutta idea on kyllä sama.

                  Oiskohan se sitten koko ohjausyksikkö sökönä?

                  Niin onhan tossa autossa kaikki sulakkeet siellä sulakerasiassa, ettei mihinkään ratin alle oo mitään piilotettu releitten vierlelle tms.?

                  Comment


                    #10
                    Voisikohan sinunkin pirssiä vaivata tuo bensanpaineen säädin? Viat kuulostaa hieman samanlaisilta mitä oma autoni sairasti. Tuo viallinen säädin vaikutti myös kiihdytyksissä voimattomuutena.

                    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=59468

                    Comment


                    • #11
                      millähän tota bensanpaineen säädintä pystys testaan? vai onko se niin halpa osa ettei tartte testailla?

                      Comment


                      • #12
                        Tämmöset ohjeet löysin:

                        Testijohto mustan 2:sen ja ruskean 2:sen välille. (Tätä siis irroitellaan)
                        Ledi kytketään mustan 1:sen ruskean 2:sen välille.

                        Ruskean ykkönen olisi siis ylimääräinen tässä tapauksessa. Numerointi siten että mustan ykkönen on siellä "kapeammassa" päässä ja ruskean kakkonen alhaalla silloin kun viisteet oikealla.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla on sellanen Laakkoselta saatu korjausvihkonen tuohon moottoriin, jossa on kuvailtu myös vikakoodien lukeminen. Niissä ohjeissa kaikki on muuten samoin, mutta ledi kytkettäisiinkin mustan 2:sen ja ruskean 2:sen välille ja irroteltava johto mustan 1:sen ja ruskean 2:sen välille.

                          Epätoivossani kuitenkin testasin myös vaihtaa ledin toisen liittimen ja testijohdon paikkaa, jolloin tilanne oli kuvailemasi. Tällä konstilla en saanut lediin kuitenkaan mitään eloa.

                          Siihen ruskean ykköseen joka jää ylimääräiseksi ei tule edes piuhaa.

                          Comment


                          • #14
                            No jo on kumma kun ei koodeja löydy. Ledi oikein päin? (: Kai tuo semmonen virtasilmukka on, että sama kumpi on kummalla paikalla.

                            Comment


                            • #15
                              lediäkin on kyllä koitettu toisin päin :)
                              Se ledin himmeä palaminen tuo vaan mieleen jonkinlaisen virtavuodon. Meneeköhän ne liittimen piuhat suoraan sinne ohjausyksikölle, ECUko se nyt on nimeltään? Jos tarkistais sen boksin ettei siinä oo mitään hapettumia liittimissä. ym. (nyt on hyvä tehdä toimintasuunnitelmaa, kun ei viitti kipeenä kuitenkaan lähtee tonne kylmään säätämään.)

                              Comment


                              • #16
                                Ecun maadoitukset? (Tuossakin varmaan imusarjaan). Moottorin ja korin välinen maadoitus? Sit jos oikein kaukaa lähetään hakemaan, niin tarkistaa ettei diagnostiikka-/muut piuhat ole nirhautuneet puhki koria vasten.

                                Comment


                                  #17
                                  Bensanpaineen säätimen testaaminen onnistuu varmaan vaan siten, että otetaan toisesta autosta vastaava osa ja kokeillaan sillä.
                                  Jos oireet alkaa kun kylmällä moottorilla ajetaan pari km ja häviää kun motti lämpiää, niin uskaltaisin melkein lyödä vetoa tuon regulaattorin puolesta. Vaikuttaako oireisiin mitenkään jos pidät autoa lohkolämmittimessä esim tunnin?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Teki tuo meikäläisen motti aivan samaa hetki sitten. Vikana oli rikkinäinen termostaatti. Hassuinta oli se, että se näytti aluksi lämmöt aivan oikein ja vikaa oli tuon takia vähän hankala etsiä. "Onneksi" se päätti hajota jossain vaiheessa kokonaan ja lämmöt putosivat nollille aina kun ajoi eteenpäin, kun pysähtyi vaikkapa liikennevaloihin niin lämmöt palasi takaisin normaaliksi.

                                    Teki juuri tuota, että lämmetessä alkoi puutumaan. Tietysti näin, koska seokset olivat tuon termostaatin takia aivan mitä sattuu.

                                    edit: Luin vähän tarkemmin koko threadin, vaikuttaa sinun kohdallasi kyllä enemmän bensapuolen vialta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tänään sitten tarkastelin yhtä sun toista. Otin ECUn irti ja mittasin sen maadotuksen, lisäksi katoin, että ECUlta vikakoodienlukuliittimiin on johdot ehjänä.

                                      Muita ECUn johtoja joita mittasin: (eli mihin minulla oli ohjearvot ja nastat tiedossa)
                                      ISV:n virransaanti
                                      ohjainlaitteen koodauksen virransaanti
                                      paineensäädin
                                      suihkutuslaitteiston lämpötila-anturi
                                      täyskuormakatkaisin
                                      joutokäyntikatkaisin (ohjearvo: max. 0.5 ohm mitattu: 7.1 ohm)
                                      kylmäkäynnistysventtiili
                                      aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili

                                      Kaikki muu oli siis ohjearvoissaan paitsi tuo joutokäyntikatkaisin. Mittasin myös lambda-anturin lämmityksen olevan kunnossa. Pakoputki on myös tiivis ainakin katille asti.
                                      Nakutustunnistin näytti päällisin puolin olevan myös kunnossa, kuten myös johdot.
                                      Osaisiko joku antaa ohjeita nakutustunnistimen tarkempaan mittaamiseen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos se mitään kertoo viasta niin mainittakoon, että moottori on toiminut taas lähes normaalisti jo pari viikkoo kohta. Ainoastaan tyhjäkäynnillä ravistaa. (Sitä se on tehnyt aina)

                                        Tässä sitä nyt odotellaan sitten että vika tulisi uudestaan. Boschin huollon peruin, kun vika hävisi, on kuulemma aika paha lähtee hakeen jos ei oo vika päällä.

                                        EDIT: Viimeviikolla keräsin kaiken rohkeuteni ja päätin että vika on nakutustunnistimessa. Kävelin motonettiin, laitoin tunnistimen tilaukseen ja nyt sain sen laitettua kiinni. Näyttää uhkaavasti siltä, että vika korjaantui!! Enää ei auto täristä sillä tavalla tyhjäkäynnillä, enkä usko että enää hyytyy tienpäällekään! Seuraaville onnekkaille tiedoksi vielä että loppuvaiheessa myös tyhjäkäynti alkoi seilaamaan. Tätä se ei siis ollut ennen tehnyt, mutta nyt sekin korjaantui.

                                        Kiitos kaikille vianetsinnässä avustaneille! Nyt auto kaipaa enää kilometrejä mittariinsa!
                                        Viimeksi muokannut pene; 5.3.2008, 21:07.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei mennyt editointi ihan putkeen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X