Terve. Olen tässä yrittänyt muutaman kuukauden korjailla autossani esiintyvää tyhjäkäyntiongelmaa, kierrokset ovat kohdillaan, mutta moottori vatkaa itsensä lisäksi koko autoa ärsyttävästi.
Tämän takia olen nyt vaihtanut alkuperäisosina tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankannen, pyöriän, puolanjohdon sekä suuttimien tiivisteet. Lisäksi ostin käytetyn ISV:n, jonka pitäisi toimia (olen testannut laittaa 9V patterin napoihin ja kyllä se rumpu siellä ainakin liikkuu).
Tällä viikolla autoon vaan on iskenyt astetta vakavampi vika, sillä meinaa jäädä tielle! Kun moottori kylmänä (~0 'C) lähtee liikenteeseen, niin yleensä noin 1-2 kilometrin jälkeen moottori rupee reistaamaan, veto katkeilee tämän tästä. Ensin se vetää normaalisti, ja yhtäkkiä ei yhtään, ja sit taas normaalisti, tällaista vaihtelua saattaa tulla esim. sekunnin välein. Vian ilmetessä kun painaa kytkintä ja samaan aikaan kaasua pohjaan, niin tuntuu että tällä saattaa olla vaikutusta kierroksiin.Tämä viittaisi siis pensapuolen vikaan, vaikka pätkiminen onkin usein todella äkkinäistä. Lisäksi pensapuoleen viittaa se, että joskus vian ollessa päällä tai laantumassa, niin kiihdyttäessä tuntuu tehoja olevan vain puolet siitä mitä pitäisi olla, mutta vetää silti rykimättä, ja vian hävitessä alkaa kiihtyä taas normaalisti.
Myös kierroksilla saattaa olla vaikutusta asiaan, sillä jos koneessa on vaikka 3000 rpm se saattaa pätkäistä niin että kierrokset laskee alle tuhanteen, mutta kone ei yleensä laske kierroksia sammumiseen asti, vaan jää tärisemään noin 400 rpm:ään ja sammuu vasta hetken kituuteltuaan, ellei paina reilusti kaasua, ja odota että kierrokset pompsahtaa taas 3000:een.
Kun se tämän temppunsa on tehnyt (kestää yleensä minuutti tai pari), niin sitten se pelaa yleensä moitteetta matkan loppuun asti. Ehkä kone lämpiää tarpeeksi, en tiedä.
Sähköpuolelta olen kattonut lamda anturin, joka näytti olevan kunnossa, jännitteet noin 0,4V - 1.0V. Lisäksi kylmäkäynnistyssuuttimen resistanssin mittasin, 11.7 Ohm.
Jos jollain on jotain ehdotuksia, niin otetaan kiitollisena vastaan. Kysykää jos ei meinaa saada selvää tekstistä, ja voi muutenkin kysyä. Minulla on nyt pari viikkoa aikaa korjata vikaa itse, sitten on varattu aika Boschin autosähkökorjaamolle. Mielelläni vaan nekin rahat laittaisin vaikka bensaan :)
Tämän takia olen nyt vaihtanut alkuperäisosina tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankannen, pyöriän, puolanjohdon sekä suuttimien tiivisteet. Lisäksi ostin käytetyn ISV:n, jonka pitäisi toimia (olen testannut laittaa 9V patterin napoihin ja kyllä se rumpu siellä ainakin liikkuu).
Tällä viikolla autoon vaan on iskenyt astetta vakavampi vika, sillä meinaa jäädä tielle! Kun moottori kylmänä (~0 'C) lähtee liikenteeseen, niin yleensä noin 1-2 kilometrin jälkeen moottori rupee reistaamaan, veto katkeilee tämän tästä. Ensin se vetää normaalisti, ja yhtäkkiä ei yhtään, ja sit taas normaalisti, tällaista vaihtelua saattaa tulla esim. sekunnin välein. Vian ilmetessä kun painaa kytkintä ja samaan aikaan kaasua pohjaan, niin tuntuu että tällä saattaa olla vaikutusta kierroksiin.Tämä viittaisi siis pensapuolen vikaan, vaikka pätkiminen onkin usein todella äkkinäistä. Lisäksi pensapuoleen viittaa se, että joskus vian ollessa päällä tai laantumassa, niin kiihdyttäessä tuntuu tehoja olevan vain puolet siitä mitä pitäisi olla, mutta vetää silti rykimättä, ja vian hävitessä alkaa kiihtyä taas normaalisti.
Myös kierroksilla saattaa olla vaikutusta asiaan, sillä jos koneessa on vaikka 3000 rpm se saattaa pätkäistä niin että kierrokset laskee alle tuhanteen, mutta kone ei yleensä laske kierroksia sammumiseen asti, vaan jää tärisemään noin 400 rpm:ään ja sammuu vasta hetken kituuteltuaan, ellei paina reilusti kaasua, ja odota että kierrokset pompsahtaa taas 3000:een.
Kun se tämän temppunsa on tehnyt (kestää yleensä minuutti tai pari), niin sitten se pelaa yleensä moitteetta matkan loppuun asti. Ehkä kone lämpiää tarpeeksi, en tiedä.
Sähköpuolelta olen kattonut lamda anturin, joka näytti olevan kunnossa, jännitteet noin 0,4V - 1.0V. Lisäksi kylmäkäynnistyssuuttimen resistanssin mittasin, 11.7 Ohm.
Jos jollain on jotain ehdotuksia, niin otetaan kiitollisena vastaan. Kysykää jos ei meinaa saada selvää tekstistä, ja voi muutenkin kysyä. Minulla on nyt pari viikkoa aikaa korjata vikaa itse, sitten on varattu aika Boschin autosähkökorjaamolle. Mielelläni vaan nekin rahat laittaisin vaikka bensaan :)
Comment