Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin varaosien hankintaan vinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin varaosien hankintaan vinkkejä

    Olen selvinnyt suht hyvin täällä foorumilla vain selaamalla muiden aiheita, mutta nyt joudun heittämään oman kysymyksen. Oma audi (A4 avant, 2013) heitti EPC valon päälle ja ei käynnistyksessä menty starttia pidemmälle. Vein auton huoltoon audicenteriin, koska muualla jonot oli älyttömät. No äsken tuli sitten tuomio. Jäähdytysneste on vuotanut kaiketi jo pidempään, mutta todella pienesti ja se on päässyt nousemaan moottorin johtosarjaa pitkin moottorin ohjainlaitteelle, ja rikkonut ohjainlaitteen. Korjattavaksi menee:
    • Moottorin ohjainlaite
    • Moottorin johtosarja
    • Vaihteiston jäähdytysventtiili
    • Vaihteiston jäähdytysventtiilin pistokotelo sekä johtimet
    • Moottorin päärele
    Arvio työstä (jo tehdystä ja tulevasta) ja osista oli 5600e.

    Ennen kuin näytän vihreää valoa korjaukselle ja varaosien hankinnalle, ajattelin kysyä tarjousta työstä myös muualta ja tarkistaa löytyisikö noita varaosia halvemmalla muualta/käytettynä. Löytyisikö täältä vinkkiä, mistä kannattaisi aloittaa?
    • Mistä käytettyjä varaosia voisi kysyä? Tarjonta verkossa on astetta rajatumpaa, eli kannattaako soittaa suoraan hajottamoille vai mikä olisi hyvä polku niiden etsintään?
    • Mikä on korjaamojen kanta, jos vien oman käytetyn varaosan mukana? Korjaavatko sillä vai vaativatko uutta?
    • Koska auto on tosiaan jo 2013 mallia, niin onko suosituksia miten tämän prosessin saisi hoidettua kaikista kivuttomimmin (=halviten)?

    Kiitos avusta jo näin etukäteen!



    #2
    Halvimmalla varmaan pääsee, kun käy kysymässä jostain muualta toisenkin näkemyksen käynnistymättömyyden syyksi. En todellakaan alkaisi itse vaihtamaan ohjainlaitetta enkä moottorin johtosarjaa noin älyttömän diagnoosin takia. Millä ihmeen fysiikalla jäähdytysnestettä voi päästä nousemaan pienen vuodon takia muovilla eristettyjä johtimia pitkin moottorin ohjainlaitteelle asti? Ja jos vuoto on kerran pieni, niin sen vähäisen määrän mitä johtosarjan teippeihin tai mihin hyvänsä pääseekään imeytymään luulisi haihtuvan lämpimästä konehuoneesta suhteellisen vikkelään.

    Comment


      #3
      Kapillaari ilmiö. Muistelen että täällä oli joskus vastaava tapaus.

      Comment


      • #4
        Juttelin asiasta myös normaalisti käyttämäni korjaamon kanssa, ja sanoivat että eivät voi tehdä tälle asialle mitään, sillä ohjainlaitteen ohjelmoiminen menee merkkiliikkeen kautta. Tai voisivat tehdä muut työt, mutta ohjelmointiin auto pitäisi hinauttaa takaisin audille. Lisäksi varaosat tulee pääsääntöisesti samasta paikasta, joten hinnankaan suhteen ei tule sen suhteen älyttömästi eroa. Ja vastaavia kapillaari-ilmiöitä muistivat tapahtuneen myös mersun kohdalla, eli kaiketi jollain tasolla normaalia. Ei kai auta muu kuin hoitaa kuntoon merkkiliikkeessä.

        Comment


          #5
          Tuo on valitettavasti ihan tunnettu ongelma. Huonosti suunniteltu vaihteiston jäähdytysnesteen venttiili päästää pikkuhiljaa nestettä lävitseen johtosarjaan. Käy lopulta juurikin noin, että etenee pikkuhiljaa johtosarjaa pitkin eteenpäin saavuttaen lopulta ohjainboksitkin. Ja siitä sitten niiden sisään tuhoja tekemään.

          Kyseessä siis muutaman kympin äärimmäisen yksinkertainen solenoidi jäähdytysletkujen välissä, joka ei edes sijaitse moottorissa kiinni vaan erillään esim. kuskin puolen ajovalon alla kulmassa tms.

          Siitä on Audillakin ihan TPI:tä olemassa ainakin joissain merkeissä ja takaisinkutsuja ainakin jenkeissä. Jos tällä on huoltohistoria marmorikelpoinen, niin kannattanee varmistua ettei ole olemassa tähän TPI:tä. Tosin 8 vuoden ikä rajoittanee homman puhtaasti ns. good will -jutuksi.

          Käsittääkseni purku-ECUn koodaaminen autoon ei ole mikään amerikan temppu ODIS:lla ja SVM:ää käyttäen? Onnistuu myös Audin huollon ulkopuolella. Tosin joudut varmasti teettämään johtosarjan ja boksien vaihdon ensin jossain ja sitten sen koodauksen toisaalla. Säästänee jotain, mutta homman vastuu toki ongelmatilanteissa jää itselle eikä ulkoistu.
          Viimeksi muokannut jasso; 24.6.2021, 16:50.

          Comment


          • #6
            Kiitos näistä vastauksista! Vaikka joudunkin nyt nöyrtymään ja jättämään auton huoltoon tuolla hinnalla, niin sain näistä vastauksista vähän valoa tähän ja ei ainakaan harmita jälkikäteen etten vienyt autoa muualle. Olisin tietenkin voinut säästää hyvällä säkällä muutaman satasen, mutta hinaukset ja säätö olisi varmasti tuonut lisää kustannuksia, ja kun perheellä ei ole muuta autoa, niin pääsee vielä toukokuussa mökille.

            Comment


            • #7
              Moikka

              Itselleni ensimmäinen postaus tälle foorumille. Piti liittyä hakemaan täältä asiantuntevaa infoa aiheesta, kun itsellä ei juurikaan ole kokemusta autoista ja niiden tekniikasta. Saatika siitä, että osaisi itse mitään vaativampia korjauksia niille edes tehdä.

              Meillä on tosiaan vuoden 2012 A4 1.8 TFSI quattro, johon iski reilu viikko takaperin täysin sama vika kuin ketjun aloittajalla. Juurikin tuo vaihteiston jäähdytyssolenoidi päästänyt jäähdytinnesteet läpi johtosarjoihin, mistä kapillaarisesti noussut moottorinohjausyksikköön ja sieltä hapettunut jo yksi pinni kokonaan poikki. Autossa käynnistettäessä vaan vikailmoitus taulussa: "Stabilisation control (ESC): fault. See owner's manual" ja ei suostunut starttaamaan. Ensimmäinen arvio huoltopajalta: 5500€ (sis. työt) -> ECU ja moottorin johtosarjat vaihtoon.

              Alkujärkytyksestä toipuessa aloin googlettelemaan vähän ja löysinkin tuohon jäähdytinnesteen vaeltamiseen liittyviä postauksia ympäri nettiä. Tuntuu olevan kaikkien VAG-konsernin autojen "tyyppivika" missä on tuon saman alihankkijan toimittama solenoidi. Huoltomiehen mukaan tuota ei edes Suomen olosuhteissa kai tarvita, kun on suunniteltu enemmän lämpimimpien maiden tarpeisiin, missä tarvitaan lisäjäähdytystä. He sanoivat aina nyppäävänsä johdon irti niistä autoista minkä vikakoodeissa vilahtaa vähänkin tuohon kyseiseen venttiiliin toimintaan liittyvä ongelma. Maahantuojaa ei ongelma kiinnostellut vaikka varmasti tietävät ongelman olemassaolosta, auttoivat he toki sen verran että sain heiltä varaosakoodin tuolle johtosarjalle.

              Tänään hinautettiin auto sitten toiselle pajalle tutkittavaksi. Löysin naapurikunnasta, Ylöjärveltä, yhden autosähködiagnostiikka- ja korjausfirman, joka tekee myös ECUjen vaativia korjauksia. Lupailivat vähän, että varmaan saadaan ECU siellä palautettua toimintakuntoiseksi ja huomattavasti halvemmalla kuin uuden ECUn hinnalla. Moottorin johtosarjan tilanne on sitten toinen. Siitä ei oikein tiedä miten pahasti se on uinut tuossa nesteessä ja tuleeko aiheuttamaan jatkossa ongelmia kun johdot hapettuu siellä lisää ajan oloon. Ekan pajan huoltomies kyllä epäili, että saattaisi riittää jos lähtisi sieltä vesiventtiililtä pala kerrallaan pätkimään ja katsomaan että kuinka pitkälle se on tummunut ja vaihtaisi vain sen osan. Uutena tuon johtosarjan hinta on 2500€, joten kovasti kiinnostelee tämä ensimmäinen vaihtoehto. Myös käytettynä jos löytäisi jostain tuon johtosarjan, niin se olisi toinen kelpo vaihtoehto. Audilta sain tosiaan sen varaosakoodin tuolle (8K1971074AK) mutta käytettyinä noita ei taida olla tarjolla. Jos joltain löytyy nurkista tuollainen niin voidaan hieroa kauppoja mikäli täytyy koko johtosarja sinne vaihtaa ?

              Onko kokemuksia, että jos tuon johtosarjan jättää kokonaan vaihtamatta (=korjaa vain osan), että aiheuttaako se jatkossa ongelmia? Ei kai luulisi, mutta ihan hirveästi ei kiinnostaisi käydä tätä samaa rumbaa sitten taas hetken päästä uudelleen läpi.

              Comment


                #8
                Käytetyn johtosarjan laittaminen voi olla riskipeliä jos ei ole varmasti tiedossa ettei sekin ole pilalla. Aika ilkeä vika.

                Johtosarjan korjaus ei pitäisi aiheuttaa jatkossa ongelmia jos se on tehty kunnolla, ja kaikki pilalle menneet johdot on vaihdettu.

                Comment


                  #9
                  Tuosta "halvalla" johtosarja:

                  https://m.oemvwshop.com/8k1971074ak-...7318/?cid=3125

                  Voisi kuvitella että hapettuneet piuhat olisivat vaihdettavissa. Tuntuu tyhmältä että koko moottorin johtosarja pitäisi vaihtaa. Toki marmori ei lähde askartelemaan.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vinkeistä. Katsotaan mitä tuumaavat kun saavat auton käsittelyyn, että missä kunnossa ne johtosarjat on. Ja sormet ristissä että onnistuu myös sen ECUn ehjääminen.
                    Itsellä kans ykkösvaihtoehtona tuo, että saisi niitä hapettuneita piuhoja vaihdettua ja selviäisi ilman koko johtosarjan vaihtoa.

                    Comment


                    • #11
                      No niin, reilun 5 viikon pajalla olon jälkeen saatiin Audi takaisin ajoon. Olivat korjanneet johtosarjoja ja liittimiä toisesta vastaavasta johtosarjasta löytyneiden osien muodossa. Moottorinohjainksikön softan olivat saaneet luettua myös talteen, että olisivat vaihtaneet käytetyn boksin siihen tilalle ja koodanneet sen uudestaan. Vastaavaa boksia ei vain ollut käytettynä löytynyt, joten olivat kiertäneet katkenneen pinnin ongelman juottamalla siihen liittyvät johdot suoraan ECUn piirisarjaan kiinni. Pinnien uusiminen olisi kuulemma ollut aika viheliäinen homma mikä ei ehkä välttämättä olisi onnistunut. Vaihteiston jäähdytyssolenoidin olivat napanneet pois käytöstä, ettei se aiheuta vastaavia ongelmia enää jatkossa ja jonkin toisen venttiiliin (ilmeisesti sisätilan lämmitykseen liittyvän) olivat uusineet myös samalla. Nyt auto on ollut reilun viikon ajossa ja uusia vikoja ei ole ilmennyt. Hintalapuksi muodostui lopulta vajaat 1300€ mikä oli huomattavasti alkuperäistä arviota mukavampi omalle kukkarolle. Täytyy nyt seurailla auton toimivuutta ja pitää sormet ristissä ettei muita ongelmia enää tuon tiimoilta ilmene.

                      Comment

                      Working...
                      X