Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Raklatus vedättäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Raklatus vedättäessä

    Rupesi eilen tuo vehje pitämään omituista raklatusta ykkös ja kakkos vaihteella, tai ainkaan isommilla ääni ei enää kuulu. Eli ääni rupeaa kuulumaan siinä 2500rpm paikkeilla ja häviää kuulumattomiin 3000 jälkeen. Äänen taajuus on näin lonkalta heitettynä 5-15hz kierroksista riippuen. Tämä siis vain kiihdyttäessä kun ahdot rupeaa nousemaan, ei tasa kaasulla tai paikallaan kun ei ole rasitusta koneessa. Eikä välttämättä tarvii kiihdyttää kun osa kaasulla. Välillä ääntä ei kuulu ja välillä ääni taas kuuluu voimakkaasti. Ääni kuulostaisi tulevan oikeasta etu kulmasta, ja kuuluu myös ulkona olijoille. Pakovuoto se ei ole.

    Toisekseen isolla vaihteella vedättäessä kiihtyvyys on huojuvaa ja ahdot seilaa epämääräisesti 1.3-1.4bar välillä. En tiedä onko näillä sitten mitään linkkiä toisiinsa, mut teinpähän tossa tämänkin huomion. En ole vielä kerennyt ahtovuotoja tarkistaa.

    #2
    Helppo näitä ääniä kommentoida netin välityksellä, mutta kuulostaisiko se enemmän tulevan koneesta vai voimansiirrosta?
    Vaikuttaako ratin kääntely tai jarrun painaminen ääneen sen aikana?

    Comment


      #3
      Ilmanputsarikotelon lämpösuoja osuu hukkikseen?

      Comment


      • #4
        Mulla edelleen samaa ongelmaa.
        Sitä ei kuule kuin ikkuna auki ja ajettaessa niin, että ääni heijastuu jotain vastaan takaisin.
        Luulin sen jo hävinneen moniurahihnan vaihdon jälkeen mutta joitakin päiviä sitten kuulin sen taas.
        On siitä turistukin tuossa.

        Comment


          #5
          Nakuttaa!
          Helvetti tuon auton kanssa.

          Comment


            #6
            Miksi se ei nakuttaisi sitten isomillakin vaihteilla vai onko tuo nakutuksen tunnistus noin hidas älyinen?

            Comment


              #7
              Kuorma on isompi isommilla vaihteilla eli menee kartoilla eri kohdilla.

              Tuo auto tekee kyllä ihan käsittämättömiä juttuja. Ensin lastutettu "rikkinäisenä" eli kulutus oli arpalastulla mitä sattuu ja eipä se yllättäen siitä asia muuttunut. Sen jälkeen kävi kylässä eri maffilla jonka kanssa aiempi säätö oli vaarallisen laihalla jne jne jne. Jatkossa puutun vain 100% ehjiin autoihin :)

              Comment


              • #8
                Ei oo mulla ainakaan mielestäni nakutuksen ääni.
                Mutta voishan sen sulkee pois ko sais jostain tohtorivälineet.

                Edit: Selvennetään, että porkkis ei puhu mun autosta ;)

                Comment


                  #9
                  Hieman kärjistetty tuo otsikko. Ei tosiaan tarvitse edes vedättää, riittä kun kiihdyttää varovasti.

                  Tosiaan kuuluu tuo ääni siltä oikeasta etukulmasta, tosin vaikea sitä äänen tulosuuntaa on sisällä havaita kun voi tulla mistä vaan.

                  Ei kuulu voimansiirrosta, ratin kääntely, jarruttaminen ei vaikuta mitenkään. Ainoastaan kun kiihdyttää, hitaasti tai sitten nopeasti, ei väliä, ääni kuuluu välillä 2500-3000. Hankala tosiaa kuvailla tälleen netin välityksellä ääniä:) Ääni on toisinaan erittäin voimakas, vähän samanlainen räpätys kuin polkupyörän pinnoihin laitetaan räpätin:)

                  Kaveri ajeli tänään tossa parkkiksella edes takaisin ja mä kuuntelin ulkona. Kuului välillä ihan ilman sen suurempaa kaasun käyttöäkin. Mikäs se sais sytkän noin sekasin yht'äkkiä? Jos kyseessä ois nakutus?

                  Jääkös vikakoodi jos on nakuttanut?
                  Viimeksi muokannut VilleP; 11.1.2008, 01:28.

                  Comment


                    #10
                    Eipä jää koodeja. Laiha seos nakuttaa herkemmin eli veikkaanpa jos nakutuksesta kyse niin laihalla mennään.
                    Eipä tuo nyt enää kuulosta ihan niin vakavalta, jos keveässäkin kiihdytyksessä tai sitten se on todellakin erittäin laihalla nyt syystä tai toisesta. Laihuus aiheuttaa myös nypytystä ja vedon aaltoilua...

                    Comment


                    • #11
                      Laihuus aiheuttaa myös nypytystä ja vedon aaltoilua...
                      Osakuormallakin, vai vain lappu about lattiassa?

                      Comment


                        #12
                        Osakuormallakin.

                        Comment


                          #13
                          Sanotaan näin että hankala kerätä vauhtia ilman, että raklattaisi. Että kaasulla ei juuri vaikutusta, riittää kun painaa sitä.

                          Comment


                            #14
                            Kysytäänpä vielä sellainen että vaikuttaako ulkolämpötila äänen esiintymisen herkkyyteen?
                            Mietinpä siltä kantilta että kun virilastulla otetaan löysät pois ja vielä kun imulämpöjen mukaan annetaan lisää ennakoita, jos kovin on kylmää imuilma niin voipi aiheuttaa ongelmia.

                            Comment


                              #15
                              Eipä oikeastaan. Ääni ilmeni tuossa toissa päivänä keskellä päivää. Kävin pesemässä auton ja sitten iltapäivällä kun lähdin uudestaan ajamaan ääni rupesi kuulumaan. Taisi olla -1c pakkasta.

                              Comment


                              • #16
                                Omassa avantissa samanlaista "raklatusta" aiheutti juuri villen kuvailemalla tavalla vaihdelaatikon alapuolella oleva pakoputken suoja, joka oli ruostunut irti.

                                Comment


                                  #17
                                  Joo taisi löytyä mahdollinen äänen aiheuttaja. Kuuluu aika kova rusahdus oikean etupyörän hujakoilta, kun kääntää ratin ääri oikealle ja pakilla nopeasti nykäisee kytkintä. Eli oisko sisempi tai ulompi vetari sanoutumassa irti työsuhteestaan?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ulomman pitäis raklattaa pyörät käännettynä ja veto päällä.
                                    Sisempi käsittääkseni raklattaa/jurisee suoraan(kin) ajettaessa.
                                    Ihan ei mun mielestä osuis toi diagnoosi mutta mistä sitä taas tietää...

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos lie molemmat paskana.

                                      Pitää tutkia tarkemmin kunhan saadaan auto nosturiin. Aika mojova rusaus sieltä kuuluu kun tuon edellä mainitun manooverin tekee. Ei kolahdus vaan rusaus.

                                      Pidetään peukkuja pystyssä että ei vaan tulis laatikosta tuo ääni...

                                      Nyt se kuuluu jo huomattavasti herkemmin, pienillä kierroksillakin. Jospa sieltä kohta jotain laukeaisi niin ei tarviis enää arvuutella:)
                                      Viimeksi muokannut okkim; 14.1.2008, 08:59. Perustelu: yhdistetty

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla on samaa tautia ollut AEB A4:ssa, oikea etukulma kolkattaa vedossa...naputtanut nyt jo 3 vuotta. Ensin ykkösellä matalilla kierroksilla, sittemmin kakkosellakin ja viime kesänä pariin otteeseen kolmosellakin. Noiden vuosien aikana vaihdettu sisempi ja ulompi vetonivel, vaihdelaatikon kannakekumi, iskari, jouset, molemmat alatukivarret, "koiranluu".
                                        Nyttemmin olen tyytynyt seuraamaan tilannetta, kun ei tunnu hajoavankaan...arvailuissa on myös vilissyt moottorin kumi tai ylätukivarret, mutta noissakaan ei välystä tunnu ja kumi on ehjä...kenties kallistuksen vakaaja. Vaihdelaatikkoakin tällä foorumilla povattiin, mutta vaihteiston kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa ellei tuo kolkatus nyt ole sieltä peräisin...vaikeaa, mahdottoman vaikeaa...:)

                                        Comment


                                          #21
                                          urS4 rallatus oikean vetoakselin luota vedättäessä

                                          Eli eilen krapulakauppareissun yhteydessä (paha) pienet heitot otin autolla: kunnon sohjoluisussa pienen nyppylän yli vasen kylki edellä ja renkaat menosuuntaan eikä kovasti edes iskenyt mihinkään.

                                          No, tämän jälkeen oikealta edestä alkanut kuulua äkäisemmin liikkeelle lähdettäessä metalllinen ulahdus (kuin kivi jarrulevyn välissä) ja vedätettäessä ja kunnolla kiihdyttäessä sellainen rallatus kuin joku hakkaisi metalliin. Vetonivel ei raksuta käännettäessä ja suojuskumit täysin ehjät. Suojakilven ja sisemmän nivelen välissä ei näkynyt kiviä eikä kilpi taipunut. Ja mekkala kuuluu aina KUNNOLLA VEDÄTETTÄESSÄ, eli esim. täyskaasu kiihd. kolmosella ja kuuluu fläpätys/metallinen raplatus. Normiajossa eli ihan pintakaasulla ja kevyesti ajaessa ei kuulu. Mikä hankaa ja mihin? Ei näkynyt oikeassa vetoakselissa juuri hankausjälkiä. Voiko sisempä vetonivel olla mennyt/ lähtenyt hampaita nivelestä?

                                          Comment


                                            #22
                                            Omaan ongelmaani vastaus:

                                            Kardaanin päätymurros oli kuiva ja kulunut. Vaihdoin murroksen ja tukilaakerin->ääni hävisi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mutta tuo ääni kuuluukin tuolta oikeanvetoakselin luota, aika tarkasti turbon alta. Ja ainoastaan vedättäessä, esim. kolmosella 70km/h täykaasu kiihd. ja kuuluu metallinen ulahdus niin kauan kuin vedättää kovaa. Kardaanin tukilaakeri on tuohon jo vaihdettu pari vuotta sitten, murroksesta en tiedä. Ja onko tuo päätymurros laatikon vai perän luona? Ei se ääni sieltä oikein kuulu...

                                              Comment


                                                #24
                                                Vastasinkin vain omaan ongelmaani. Ei varmaan ole tekemistä sinun äänen kanssa.

                                                Entisessä coupessa piti takavetarin sisempi murros naputusta/raklatusta ennen kuin hajosi kokonaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuota itsekin epäilisin, eli oikean etuvetarin sisempi murros. Mahtaneeko joku tietää osan osanumeroa ja hintatietoa?

                                                  Muistelisin toisen etuvetarin olleen jumiutunut/ruostunut kiinni lootan päähän jousia ja iskareita vaihtaessa, joten ei olisi ihme jos se olikin tuo oikea ja nyt sitten antautui. Saas nähdä miten irtoaa...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    431498103C
                                                    Hinta marmorilla ~226€
                                                    Sama murros löytyy AAH ja ABH vehkeistä. Uskoisin että Löbrolta löytyy tarvike versiona, eli tarvike liikkeestä kyselemään, hinta varmaan puolet vähemmän.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuo mobiili näköjään aistii milloin siitä ollaan luopumassa ja alkaa paikat antautumaan sen mukaan :/...
                                                      Eli onko etuvetoisissa 2.6 ja 2.8 v6:ssa myös sama murros?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Joo on. Ja näköjään kun tarkemmin katselen niin lähes kaikista 80/100/200/coupe audeistä löytyy sama 4, 5 ja 6-syl malleista. Automaatteissa ainoastaan eri malli.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Joopa, säästyikin sitten se 200€ :). Kardaanin ja korin väliin oli päässyt kiilautumaan peukalonkokoinen kivi, joka oli jo ehtinyt ajaa pienet urat kardaaniin. Kulumalla ei varmaan olisi tippunut ja olisi kuluttanut kardaanin samalla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itsellä kyseisen äänen lähde löytyi suuttimesta, kyseessä siis diesel pannu (afn) .

                                                            Vedättäessä alkoi raplattamamaan, otin konehuoneen muovin pois ja pientä nakutusta kuului tyhjäkäynnillä, tätä ei siis kuulunut suojamuovin kans auton ulkopuolelle eikä sisälle.

                                                            Äänen sai paikannettua 3 sylinterin suuttimeen. Nitkuttelin suutinta ruiskutusputken kiristysmutterista niin ääni katosi :O Mistähän tämmönen johtuu? Onko suutin sanomassa työsopimusta irti, vai oliko vaan huonosti asettunut tai jotain?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X