Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T koneen tulpanjohdot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T koneen tulpanjohdot

    No niin, nyt sekin on nähty kun kone käy kuumana.

    Jos omistat 1.8T koneen jossa ei oel vaihdettu tulpanjohtoja 120 000km välein, suosittelen sen tekoa suht pian. Kyseisessä koneessa on kaksi puolaa, ja ne on johdetty toisille kahdelle tulpalle johtoja pitkin. Ihan OK, mutta kun aikaa kuluu, alkavat nuo tulpanjohdot pikku hiljaa lyödä läpi. Ja mitä tekee ohajusyksikkö, kun haistelee että päästöt kasvaa? Vääntää laihemmalle ja laihemmalle, että saa päästörajoihin.

    Kun sitten tällaisella moottorilla ajetaan moottoritienopeuksia (kuka mitenkin) niin tulos on se, että sarjat ja turbot hehkuu punasina. Ja komentti "tää auto haisee pahalle" kertoo melko paljon.

    Ei pelotteluksi, vaan ennakoivaksi hoidoksi. En löytänyt että aiheesta olisi keskusteltu ennen, joten siksi threadi.

  • #2
    Tuota...omassa 1.8T:ssä on ainakin neljä puolaa, eikä siinä ole mitään tulpanjohtoja...

    Missä konetyypissä tällaiset on? Vapaastihengittävässä ADR-koneessa olen tainnut nähdä, mutta tuo oli uutta että 1.8T:ssäkin.

    Comment


    • #3
      1.8T tulpanjohdot

      Se oli A4 2003, jolloin moottorityypi pitäisi olla AVJ, mutta tarkistan
      asian.

      Vastaus hämmästykseeni ja ihmettelyyni tuli huoltokorjaamon kaverilta joka sanoi että ne tulpanjohdot kuuluu mm. syystä huolto-ohjelmaan.

      Tämä kaksi puola järjestelmä oli minullekkin uutta. Tähän asti olen nähnyt kolmen puolan 6-koneita ja 4-koneissa normaalia on se että joka pytyn päällä on oma puolansa. Tällä vissiin on vain laskettu että säästetään parin puolan hinta, kun toinen tulppa toimii anodina ja toinen katodina. Ylimääräiset kipinät polttavat myös mahdollisesti pytyssä olevia höyryjä, jolloin päästöt pienenevät lisää.

      Comment


      • #4
        Vaparissa on hukkakipinä. Turbossa aito suorasytytys.

        Comment


        • #5
          Omassa 1.8t:ssä (APX, ajettu ~120tkm) kun katselin tulpanjohtoja, niin suurinpiirtein joka toisen johdon muovipäällys oli halkeillut enemmän tai vähemmän. Onko kellään tietoa, minkälainen operaatio noiden johtojen vaihtaminen on itse? Hetken pintapuolisen tutkailun jälkeen johtonippu meni ilmeisesti jonnekin kaasuläpän alapuolelle. Siellä johtonippu taitaa yhdistyä miljoonaan muuhun johtoon/nippuun. Onko tuossa kohtaa jokin liitin, vai pitääkö jokainen johto liittää erikseen? Niin ja puoliahan autossa oli 4 kpl.

          Comment


          • #6
            Tulpanjohdot ja puolien normaalit sähköjohdot ovat kaksi eri asiaa. Älkäämme sotkeko niitä keskenään, sillä muuten menee tarinat arvuutteluksi.

            Comment


            • #7
              Siis niitä puoliin meneviä johtoja (4johtoa/puola) tarkoitan.

              Comment

              Working...
              X