Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a4 1.8 automaatin kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a4 1.8 automaatin kulutus

    eli -96 automaatti sedan kyseessä.

    näyttäisi siltä, että tässä on nyt pakkasten aikaan mennyt 15l/100km melkeinpä. eli siis ajo kaupungissa. työajoa ma-pe matkaa huimat 5km yhteen suuntaan. auto käynnistetään aamulla tolpan nokasta. ja lisäksi sitten normi kaupungissa käyntejä ja pientä pyörimistä toisinaan.

    eli kuulostaako ihan normaalilta kylmän tuomalta extra kulutukselta normaalitilanteeseen verrattuna? vai onkoon siellä jotain pientä häikkää konepellin alla mahdollisesti. en ole autoa vielä pitkään omistanut enkä automaattia muutenkaan, joten nämähän syö muutenkin hivenen enemmän. sillä ajattelin varmistaa että onko kyse pakkasten tuomasta lisäkulutuksesta vai muusta...

    kiitokset vastauksista.

    #2
    Hieman tehoton kone automaattiin ja kylmä laatikko. Kyllä se voi viedä.
    Vaikka on tolpassa niin ei laatikon öljyt lämpeä juuri ollenkaan ja laatikko luistaa sen takia. Tuo 5km ei riitä vielä mihinkään sen suhteen.

    Toki voihan laatikkoöljyt olla vaihtokunnossa jo, ja se aiheuttaa tuota laatikon luistamista normaalia pitempään.

    Comment


    • #3
      Ilmamäärämittari alias MAF rikki. Edellisestä autosta oli mennyt ja kulutus juuri samalaisessa ajossa noin 16 litran luokkaa.

      Comment


      • #4
        pystyykö tuon mitenkään varmistamaan että onko se rikki, MAF siis? paljonkohan moisen mötikän vaihto maksaa uudeksi?

        matka-ajossa kulutus näyttäisi olevan karkeasti joku 8l/100.

        Comment


          #5
          Siis onko turbottomassa 1.8:ssa MAF? Voi olla tyhmä kysymys, mutta mitä sillä siellä tehdään?

          Comment


            #6
            MAF != MAP

            Comment


            • #7
              itse en kyllä näistä tiedä juuri mitään :)

              eli onko petrin arvio talvisesta kylmäkulutuksen tuomasta bensan kasvusta edelleenkin voimassa?? autotalli.com näyttää kaupunkikulutukseksi 12,5 ja auton manuaali muistaakseni 11,5.

              muistaakseni laatikon öljynvaihdosta ei ollut ihan hirveitä aikaa. itse tuota kylmäkulutusta epäilin, koska ajot ovat tosiaan niin lyhyitä ja kylmäkäynnistyksiä näin monta päivässä.

              mitäs se tuo laatikon luistaminen meinaa lyhyesti sanottuna :)

              Comment


                #8
                Siis onko turbottomassa 1.8:ssa MAF? Voi olla tyhmä kysymys, mutta mitä sillä siellä tehdään?
                Mitataan sisään menevää ilmaa, että osataan ruiskuttaa sopivasti polttoainetta. Ihan yhtä tarpeellinen kuin muissakin autoissa hengityksestä tai menovedestä riippumatta. ;)

                Toki kaupungeissa ja ajotavoissa on eroja, mutta hieman korkeilta nuo kulutuslukemat vaikuttaa. Itsellä puhaltimen kanssa, jos kaupungissa tulee enemmän pyörittyä kulutus päälle 10, mutta hajurakoa 15:een vielä jää selvästi. Maantiellä voi päästä alle 7:kin, mutta todennäköisemmin 8 tuntumassa.
                Viimeksi muokannut panu; 9.1.2008, 15:03.

                Comment


                  #9
                  mitäs se tuo laatikon luistaminen meinaa lyhyesti sanottuna
                  Voimansiirto ei ole ns. yhtä puuta vaan moottorin kierrokset pääsee elämään suhteessa ajonopeuteen. Momentinmuunnin (~nestekytkin) ei lukitu. Vaihteistossa on myös lämmitysohjelma, joka pitää alkumatkasta pienellä vaihteella kierroksia korkeammalla.

                  Comment


                  • #10
                    En tiedä onko vaparin ja turboversion maffilla paljon eroa, mutta nuoremman sähkökaasullisen maffi maksoi vaihto-osana 107€ ja vaijerikaasulliseen maksoi jotakin 300€ pintaan. Ilmamäärä/massamittari tai maf hakusanoilla löytyy varmasti aiheesta juttua. Vaihto liikkeessä maksaa varmaan muutaman kympin, mutta itsekin tuo on helppo vaihtaa. A4:ssa maffi on ilmanputsarikotelon sisällä.

                    Comment


                    • #11
                      Omaan 1.8 vapariin maksoi maffi 107e ja vaihto-osa, auto vuosimallia 97 ja vaijerikaasulla.

                      Comment


                        #12
                        En minä sano, voi se olla maffikin.
                        Kyllä jokainen automaatti, mitä mulla on ollu, on vieny suhteellisen paljon kaupunkipyörittelyssä.
                        Ja kun ajot on noin lyhyitä eikä tuo 1.8 ole maailman ärhäkkäin vääntämään niin bensallahan se liikkuu.

                        Esim profiilin passatti kertoo 9.6l kaupunkikulutukseksi. Ja kyllä sillä sen saa menemään.

                        Comment


                        • #13
                          miten jos se olisi tuo maf viallinen. pitäisikö se syödä sitten matka-ajossakin enemmän? siinä se nimittäin imee kohtalaisen siedettävästi jotain 8l/100km pintaan.

                          laatikkoon on öljyt vaihdettu noin 20000km sitten. autolla ajettu vähä päältä 200 000km. maf tai lambdaa ei ole taidettu vaihdella ainakaan tietojen perusteella. voisiko se olla lambdassakin jotain ? miten sen saisi mahdollisen vian helpoiten vahvistettua?

                          auto toimii kyllä muuten normaalisti ja kesän katsastuksestakin meni hyvin läpi. eli mitään "vikaa" ei ole mutta nimenomaan tuo kaupunkikulutus vähän askarruttaa tuossa.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla meni viallisella maffilla matka-ajossa talvikelillä 80-100 km/h nopeudessa noin 8 litraa satasella. Itse epäilin maffia tai lambdaa vialliseksi. Kun kelit lämpeni ja lumet suli niin vajaavetoisella huomasi myös tehojen karanneen.

                            Maffin vaihto auttoi molempiin ongelmiin, polttoaineen kulutukseen ja tehottomuuteen. Maffin antamia arvoja voi tarkastella vag-comilla ottamalla täyskaasukiihdytyksiä, kanavaa en muista mistä löytyy maffin arvot.

                            Vag-comin antama arvo, (ilmaa) grammaa/sekunti korreloi suoraan auton tehoon. Viisaammat ja parempimuistiset voivat kertoa paljonko arvon piti olla.

                            Comment


                              #15
                              Eikös se ollut niin että g/s = teho kW:eissa.

                              Comment


                              • #16
                                Minulla vie isommalla koneella vähemmän samanlaisessa ajossa.
                                Kulutus on liian korkea!

                                Lambdan vaihtovälisuositus on 160 tkm, joten kannattaa vaihtaa ja vain kunnon tavaraan.

                                Vikakoodin luku kertoo aika paljon.

                                Lootan ns luistaminen on normaalia kylmänä.

                                Comment

                                Working...
                                X