Niminerkki "kanttiquattro ja lopunajan voidellut" kysyy: Mitä öljyjä käytätte nelivetojen voimansiirrossa? Ohjekirjat suosittaa jotain, mutta joskus kokemus osoittaa toisin. Onko tuonne -aikaan ennen torseneita- laatikkoon ja perään parasta laittaa 75w90 gl5 tervaa, vai jotakin muuta keties? Omassa pirssissä oli vs200 takamurikassakin. Mielestäni se on liian "kusta" tollaseen ennen kivisotia keksittyyn iltiksen voimansiirtoon. -Eilen vaan virisi keskustelu aiheesta erään asiantuntevan harrastajan kanssa. Hänkin oli kanssani samaa mieltä, että tuo täälläpäin suosittu veeässä ei kuulu ns.vanhemman quattron voimansiirtoon.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
quattrojen öljyistä
Collapse
X
-
-
Aiheesta on keskusteltu paljon, searchilla löytynee. Mutta lyhyesti. Olen saanut sellaisia ohjeita, että lodjuun GL4:sta ja perään GL5:sta. Ei passaa sotkea keskenään noita öljyjä, kun lodjuun kuulemma ei saa GL5:sta laittaa. Ite oon käyttänyt Castrolin tuotteita. Lootaan TAFX:ää ja perään SAFXJ:tä. Hyvin on vaihteet pelanneet kovillakin pakkasilla. Hinnaltaan nuo liemet on samaa luokkaa, kuin Audin vihreä kulta. Jos lodju/perä on parhaat päivänsä nähnyt ja mahdollisesti vuotaa, niin ehkä kantsii sijoittaa vähän halvempiin vaihtoehtoihin.
Comment
-
gl5 luokan öljyssä on yleensä lukkoperän tarvitsema kitkalisäaine.=>Alkaa loota takkuamaan?!
SHC:stä on olemassa kitkalukkoöljyäkin, tulee perään lisää kirjaimia, en muista mitä. Joka tapauksessa tuo kitkalukkoöljy ei ole oikeaa tavaraa quattron perään.
Comment
-
Synkkien toiminta perustuu riittävään kitkaan ja GL5 on laatikkoöljyksi liian liukasta. Kitkaominaisuudet vaihtelevat eri GL4 öljyjen välillä jonkin verran ja siitä seuraa ne käytössä tuntuvimmat laatikon toimintaerot eri öljyillä. Redlinen laatikkoöljy on tunnetusti sieltä kitkaisimmasta päästä ja siksi sillä on tietty huonon laatikon "korjausmaine" juuri synkrojen parantuneen toiminnan ansiosta. Audin oma öljy (kuten myös se suositeltu vs200) on myös sieltä suurikitkaisemmasta päästä, mutta ilmeisesti ei aivan redlinen tasolla kumminkaan. Ja tietysti niillä muillakin ominaisuuksilla kuten pintapaineensiedolla on väliä, mutta laatikon käyttäjälle se synkrojen toiminta on se "tuntuvin" ominaisuus.
Comment
-
Tuo aasinsilta gl5 luokituksen ja kitkalukko lisäaineen välillä syntyi siitä, että eilen juttelin puhelimessa kaverin kanssa. Oli juuri hakenut quattroon uudet laatikko+peräöljyt. Kertoi kauppiaan sanoneen, että auurimmassa osassa gl5 loukan öljyjä on "kitkalisäaine"mukana. Nelosessa ei niinkään ole, joten sen vuoksi sopii paremmin laatikkoon.
Eli: kun omassa quattrossa (80cc) huutaa takaperä, voisiko syynä olla se että siellä nyt oleva vs200 on sinne vääränlaista. Tuskin 200tkm. ajettu murikka vanhuuttaan on väsynyt. No, onhan sautossa julmat tehot sitä murikkaa vääntämässä! ;) (Vrt. vaikkapa sport quattro)
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun oikeilla öljyillä paikat hiljenee. Välystä ei nimittäin ole sen paremmin laakereissa, kuin pinjonissakaan mitenkään erikoisemmin.-Pikemminkin päinvastoin.
Comments pliish!!!
Comment
-
Eli: kun omassa quattrossa (80cc) huutaa takaperä, voisiko syynä olla se että siellä nyt oleva vs200 on sinne vääränlaista.
Saattaa olla, että perän synkrot on menneet basaksi;-))))))))))))
Comment
-
Itselläni on ainakin aina ollut quattron perässä ja vaihdelaatikossa VS200:sta. Ja aina on myös hyvin toiminut eikä ole ääniä pitänyt.
Ainoa tässä vaiheessa todistettu haitta on se, että VS200 on kalliimpaa kuin SHC.
Comment
-
Niinpä! Onko tuo VS200 sitten "suunnilleen oikeaa"? Jos on, miksi hypoidiöljy jota kirjatkin suosittelevat, on viskositeetti-indeksiltään paljon korkeampi kuin esim VS200? Tuskin ainoastaan sen takia, että "se pysyy siellä paremmin". Epäilyni asiasta on, että eräs oljyn ominaisuuksista on voimansiirrossa esiintyvien "iskujen" ja sitä kautta mahdollisen äänen vaimentaminen. Toki kankeampi öljy toimii roiskevoitelukohteessa paremmin.
Comment
-
Viskositeetti ja viskositeetti-indeksi on eri juttuja. Viskositeetti on sama kuin sisäinen kitka eli korkea viskositeetti = jäykkä neste. Viskositeetti-indeksi taas kuvaa viskositeetin muuttumista lämpötilan funktiona. Esim. kylmänä notkea ja kuumanakin tarpeeksi paksun synteettisen SAE 5W-50 öljyn viskositeetti-indeksi on huomattavasti parempi kuin perinteisen SAE 30:sen, joka on pakkasessa kiinteää ja kuumana litkua.
Eikös sekä VS200 ja SHC molemmat ole 75W-90? Muistanko väärin? Jos molemmat samalla merkinnällä, viskositeetti-indeksi sama.
Kuten jo sanottu: parempi jotain, kuin ei mitään. Parempi oikeaa tavaraa kuin sinne päin. Perään oikea öljy on SHC. Juuri yhteen quattroon vaihdatutin öljyt ja toiseen vaihdatan ensi viikolla. Taulukkoa on plarattu.
Comment
-
No kyllä väitän että ääni tulee murikasta. -Se kuuluu vedätettäessä, ja lakkaa kun löysää kaasua.
Pyöränlaakeriäänihän taas... ninkus tiiät. Sehän tässä pirua onkin, kun mittarissa ( eli autossa) ei ole tuon enempää kilometrejä.??? En saata itsekään uskoa että perä olis risa, sillä ei ole ihmeemmin välyksiäkään.
Comment
-
-
Jos aletaan hiuksia halkomaan tai tässä tapauksessa siis torsenia, niin kitka sisuskalujen välillä mainitaan yhtenä vedon jakautumiseen vaikuttavana tekijänä torsenissa matopyörien kulmien lisäksi. Eli jotain väliä sillä voiteluaineellakin on, mutta minkä verran eroa on käytännössä eri öljyjen välillä onkin sitten toinen juttu.
Comment
-
joppe
Minun autossani ääni kuului takapyörän laakerista, (ulina?).
Vedon loppuessa äänikin lakkasi kuulumasta, samoin autoa käännettäessä.
Perällä pyöritetty yli 400000 kovaa ajoa eikä vieläkään lauennut, (3xkop).
Comment
Comment