Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI sammui tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TFSI sammui tyhjäkäynnillä

    Taustatietoina potilaana 2007 BUL-moottorilla varustettu B7, jolla on ajettu noin 320 tkm. Tasapainoakseli korvattu 1.8T:n öljypumpulla, paininkuppi ja nokka-akselien ketju ja kiristin jo vaihdettu aiemmin.

    Tuli pienimuotoinen ongelma vastaan, kun starttasin auton tänään aamulla normaalisti. Moottori kävi 5-10 sek korotettua tyhjäkäyntiä kylmällä koneella, ja sammui kuin seinään. Starttauksessa tai käynnissä ei ollut äänen perusteella mitään normaalista poikkeavaa. Kokeilin uudestaan käymään, mutta solenoidi vain naksahtaa, mutta startti ei jaksa pyörittää konetta.

    Käytin jakopään koteloa auki, kiristin oli paikallaan ja hihnassa hampaat paikallaan. Otin tulpat pois, mutta kone ei siltikään pyörinyt startilla kuin maksimissaan asteen pari nokka-akselin hihnapyörää katsoen jokaisella naksauksella. Parkkipaikalla en päässyt kampiakselilta pyörittämään konetta, joten jäi selvittämättä oliko se täysin jumissa.

    Kävin muutaman tunnin asioilla, ja soittelin hinurin noutamaan auton. Odotellessani kokeilin uudelleen startata, ja moottori pyöri taas normaalisti. Tulpat oli edelleen irti, eikä sylintereistä lentänyt mitään ylimääräistä pihalle. Tulpat paikalleen, ja auto lähti avaimesta normaalisti käymään. Auto ajamalla hinurin kyytiin, ja hallin päässä ajamalla sisälle.

    Nosturilla käytin startin irti, mikä vaikutti olevan kunnossa. Ahtoputkissa ei ollut vettä/jäätä. Pyörittelin konetta käsivoimin kampiakselilta, mikä tuntui normaalilta. Laskin n. 9tkm ajetut öljyt pois, halkaisin suodattimen, ja kävin magneetilla molemmat läpi. Magneettiin tarttui pari hyppysellistä alumiininsekaista rautahippua.
    Click image for larger version  Name:	IMG-20210313-WA0004.jpeg Views:	0 Size:	54,4 Kt ID:	1913060
    Olen sen verran hämilläni auton käytöksestä, että häätyy kysyä apua. Onko hyviä ideoita moottorin sammumisesta/jumista, tai onko tullut vastaavaa eteen?
    Viimeksi muokannut lateski; 13.3.2021, 21:56. Perustelu: Avainsanat lisätty

    #2
    Ootko venakoppaa käyttäny vielä auki? Miltäköhän siellä yläkerrassa mahtaa näyttää? Muistini mukaan yks tai kaks tarinaa tälläkin forumilla BUL-sukuista jotka on kärsiny yläkerran voiteluongelmista.

    Comment


    • #3
      Nokka-akselien kehtoa irrottamatta näyttää täysin normaalilta yläkerrasta.

      Comment


      • #4
        Niin ne monesti viattomalta näyttää,rullakeinut sietää yllättävän paljon vauriotumatta. Mutta nokan runkolaakerit taas ei,totuus selviää kun raotat sitä kehtoa. Tosin toi metallikertymä haiskastais muulta kun kannesta lähteneeltä,miltä p-pumpun "kolmio" näyttää,omasta oli moinen ajettu melkein pyöreeksi ja silti auto liikkui omin voimin?

        Comment


          #5
          Se ei vaan estäisi koneen pyörimistä startilla.

          Comment


          • #6
            Kävin konehuoneen ja akun liittimet läpi, luin vikamuistin, tarkistin kuljettajan jalkatilan vedestä. En löytänyt mitään ongelmakohtia, joten laitoin uudet öljyt koneeseen ja olen nyt taas pari päivää ajellut ongelmitta.

            Comment

            Working...
            X