Moro,
Potilas 2016 C7.5 , 2.0TDI (110kw) S-tronic ajettu 150tkm
Ongelman huomasin ensimmäisen kerran viime keväänä, kun kelit laskivat lähemmäksi nollaa mutta ulkona oli vielä kosteata. Auto seissyt yön yli, aamulla nopea (<10min) lämmitys webastolla (jälkiasenteinen) kun hyppäsi autoon, laittoi R:n päälle ja lähti pakittamaan pois ruudusta. Auto liikkui noin ~1metrin taaksepäin, mutta sen jälkeen tuntui kun "kytkintä olisi annettu liikkaa" ja auto stumppasi. Uudelleen käyntiin ja hieman reilummalla kaasulla pakitus ja kaikki toimi normaalisti.
Tämä toistui muutaman kerran ja kesä meni ilman ongelmia. Nyt viime syksynä / talvella on ollut samanlaisia ongelmia havaittavissa. Homma kulminoitui muutama viikko takaperin himoksella kun yöllä oli ollut -30 ja aamulla kauppaan lähtiessä vielä -25c. Pikainen lämmitys webastolla, ja kun autoa koitti peruuttaa stumppasi se joka kerta kun kytkin koitti ottaa kiinni. Lopulta peruutus onnistui niin että jarrupohjassa kaasulla kierrokset ~1500rpm ja jarrua keventämällä antoi auton pakittaa rauhallisesti. Vielä ~2km ajon kuluttua kun piti liittyä isolle tielle ja pysähdyin kolmioon stumppasi auto kun jalan nosti jarrulta ja auto lähti ryömimään.
Himoksen reissun jälkeen vaihdoin nelos sylinterin hehkun (vikakoodi) sekä ajoin kytkimien sopeutuksen (Kontaktipaine 13.x bar - > 12.8 bar) sekä nostin tyhjäkäyntiä +50rpm. Tänään aamulla kun heitin junioria päiväkotiin kävi sama - webasto huusi 30min ennen lähtöä, ja lähtiessä ruudusta liikkeelle stumppasi auto.
Mikä tuossa voi olla? Kun tuo sammuminen "tuntuu perseessä" vähän siltä kun koneessa ei olisi yhtään alavääntöjä joten kaikki ylimääräinen kuorma tappaa koneen. Olen myös miettinyt kun ruudusta lähtiessä tuo stumppaus tapahtuu aina ratin käännön yhteydessä, voisiko tuo liittyä siihen että laturilta pyydetään niin pirusti virtaa että sen kasvava kuorma riittää stumppaamaan koneen. Akku on vaihdettu viime keväänä, mutta live data väittää tuon 95Ah akun käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi vain 46Ah. Samoin kylmäkäynnistyksen yhteydessä kierrokset aina dippaa kun sähköisen lisälämmittimen releet naksuttavat vastuksia yksikerrallaan päälle. Livedatan mukaan kylmänä laturilta imetään 160A josta akkuun päätyy vain 7A.
Toinen mitä mietin voiko tuo Weba jotenkin sotkea tuota esilämmittämällä moottoria mutta ei kuitenkaan tarpeeksi... Ja tuon Weban pitäisi olla ohjelmoituna myös autoon (asennettu autoon uutena liikkeen toimesta, ja asetuksissa on chekattuna "non can-bus fuel fired heater" tms)
Potilas 2016 C7.5 , 2.0TDI (110kw) S-tronic ajettu 150tkm
Ongelman huomasin ensimmäisen kerran viime keväänä, kun kelit laskivat lähemmäksi nollaa mutta ulkona oli vielä kosteata. Auto seissyt yön yli, aamulla nopea (<10min) lämmitys webastolla (jälkiasenteinen) kun hyppäsi autoon, laittoi R:n päälle ja lähti pakittamaan pois ruudusta. Auto liikkui noin ~1metrin taaksepäin, mutta sen jälkeen tuntui kun "kytkintä olisi annettu liikkaa" ja auto stumppasi. Uudelleen käyntiin ja hieman reilummalla kaasulla pakitus ja kaikki toimi normaalisti.
Tämä toistui muutaman kerran ja kesä meni ilman ongelmia. Nyt viime syksynä / talvella on ollut samanlaisia ongelmia havaittavissa. Homma kulminoitui muutama viikko takaperin himoksella kun yöllä oli ollut -30 ja aamulla kauppaan lähtiessä vielä -25c. Pikainen lämmitys webastolla, ja kun autoa koitti peruuttaa stumppasi se joka kerta kun kytkin koitti ottaa kiinni. Lopulta peruutus onnistui niin että jarrupohjassa kaasulla kierrokset ~1500rpm ja jarrua keventämällä antoi auton pakittaa rauhallisesti. Vielä ~2km ajon kuluttua kun piti liittyä isolle tielle ja pysähdyin kolmioon stumppasi auto kun jalan nosti jarrulta ja auto lähti ryömimään.
Himoksen reissun jälkeen vaihdoin nelos sylinterin hehkun (vikakoodi) sekä ajoin kytkimien sopeutuksen (Kontaktipaine 13.x bar - > 12.8 bar) sekä nostin tyhjäkäyntiä +50rpm. Tänään aamulla kun heitin junioria päiväkotiin kävi sama - webasto huusi 30min ennen lähtöä, ja lähtiessä ruudusta liikkeelle stumppasi auto.
Mikä tuossa voi olla? Kun tuo sammuminen "tuntuu perseessä" vähän siltä kun koneessa ei olisi yhtään alavääntöjä joten kaikki ylimääräinen kuorma tappaa koneen. Olen myös miettinyt kun ruudusta lähtiessä tuo stumppaus tapahtuu aina ratin käännön yhteydessä, voisiko tuo liittyä siihen että laturilta pyydetään niin pirusti virtaa että sen kasvava kuorma riittää stumppaamaan koneen. Akku on vaihdettu viime keväänä, mutta live data väittää tuon 95Ah akun käytettävissä olevaksi kapasiteetiksi vain 46Ah. Samoin kylmäkäynnistyksen yhteydessä kierrokset aina dippaa kun sähköisen lisälämmittimen releet naksuttavat vastuksia yksikerrallaan päälle. Livedatan mukaan kylmänä laturilta imetään 160A josta akkuun päätyy vain 7A.
Toinen mitä mietin voiko tuo Weba jotenkin sotkea tuota esilämmittämällä moottoria mutta ei kuitenkaan tarpeeksi... Ja tuon Weban pitäisi olla ohjelmoituna myös autoon (asennettu autoon uutena liikkeen toimesta, ja asetuksissa on chekattuna "non can-bus fuel fired heater" tms)
Comment