Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkahihnan tee se itse vaihto 4.2 koneessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nokkahihnan tee se itse vaihto 4.2 koneessa?

    Tilanne on sellainen, että tuo 8 odottaa hihnanvaihtoa, jos pitäisi vaihtaa vain hihna, teettäisin sen automaattisesti korjaamolla, mutta autoon pitäisi vaihtaa samalla paljon muutakin.

    Ongelmana on, että nämä vaaditut korjaukset menee päällekäin eli autoon pitää mm. vaihtaa tuo "plastic coolant pipe, part #077-115-441" Eli nestettä vuotaa hiukan öljynjäähdyttimestä. Tuolloin joutuu poistamaan nesteet/öljyt koneesta samoin kuin hihnan vaihdossa (no öljyt saa olla sisällä hihnaa vaihdettaessa).

    Hommahan on helppo kun purkaa keulan joka on helppo juttu. Tuon vesivuodon osaisin korjata itsekin, mutta mitenkäs onko kokemuksia hihnan vaihdosta? se vaatii erikoistyökaluja sun muuta ja aina on vaarana, että jotain menee pieleen ja tulee suurempi vahinko.

    Mutta jos teen tuon vuotokorjaukset sun muut itse ja teetän hihnan vaihdon liikkeessä, tulee autoon turhia työvaiheita (keulan purku) ja esim. nesteet vaihtuvat jälleen turhaan.

    Mietin jo sitäkin vaihtoehtoa, että jos purkaisin auton itse, tekisin omat jutut valmiiksi ja hinaisin auton varsinaiseen hihnan vaihtoon, joka olisi nopea suoritus siinä vaiheessa kun koko keula on jo valmiiksi auki, mutta ei taida hinaus olla mahdollista tuossa vehkeessä. Auton kuljettaminen on taas nykyhinnoilla niin arvokasta että sama se on koota koko auto ja ajaa se liikkeeseen. Harmittaa, sillä matkaa korjaamolle on vain 1.5km.

    Jos taas teetän kaikki nuo suunnitellut hommat korjaamolla niin lasku on huima. Itse tekemällä säästän helposti 1000-1500 euroa.

  • #2
    Ehkäpä haulla löytyy juttuja ainakin ABH-koneen hihnanvaihdosta.

    4.2 ässään hihnahomma hoitui itse tehden. Piti tosin tehdä oma erikoistyökalu, jolla pitää kampiakselia paikoillaan. Myös nokka-akselien paikoillaanpitoon kuuluisi olla jokut työkalut, mutta saa ne kohdalleen ilmankin. Merkit vaan kohdalleen.

    Comment


      #3
      Tutkiskelin noita audipages.com:n ohjeita huolellisesti ja varsinkin keula purettuna tuo vaihto näyttäisi olevan melkoisen simppeli homma. Hommassa on vain yksi iso mutta, mistä noi erikoistyökalut saisi lainaksi? Ilman niitä on ihan turha aloittaa, no ehkä nuo nokat saisi kohdalleen, mutta kampiakseliin tarvitsisi tuon työkalun.

      Täytyy kuitenkin tyytyä tohon korjaamo ratkaisuun, onpahan ainakin jonkinlainen takuu työlle jos jotain sattuu, mutta silti kutkuttais kokeilla itse vaihtaa tuo.

      Comment


        #4
        Mulla on ainakin joku kasin lukitustyökalu jonka voin pikkurahalla vuokrata.

        Comment


          #5
          Terve,

          Työkalut on lueteltu audipages sivulla näin:

          AS4394 Camshaft sprocket holding tool
          3197 Harmonic balancer pulley holder
          3341 Camshaft Locating fixtures

          Sulla oleva on ilmeisesti tuo 3197? Nuo 3341:t kun löytyis niin homma olis bueno. Miten nuo nokkakaselit saa laitettua arvoihinsa, sillä ainakaan kuvista en löytänyt ajoitusmerkkejä? Pitääkö nuo itse merkata ennen irroittamista, toki jos itse vaihdan niin merkkaisin muutenkin joka pultin paikan, kulman ym =) mutta onko tuolla ajoitusmerkkejä nokilla?

          Noinhan se on, että jos on oikeat työkalut kaikki on helppoa, jos taas ei niin homma menee hirveäksi säädöksi.

          Comment


          • #6
            Saa sitä hinata.
            Katso manuaalista.
            Lueskelin jotain A8:n manuaalia joku aika sitten ja sieltä suureksi ällistyksekseni paljastui, että (quattro, sekä autom&manual) saa hinata seuraavasti:
            -etupyörät ilmassa
            -takapyörät ilmassa
            -kaikki pyörät maassa
            rajoituksena oli vain, että: ei yli 50km matkaa, eikä yli 50km/h
            (saattaa olla heittoa tuossa matkassa ja nopeudessa, mutta tuolla ajatuksella[saattoi olla 30km ja ei yli 80km/h tjsp]).

            Comment


              #7
              No hitto, mun ohjeet on saksaksi ja itse en siitä ymmärrä juuri mitään, joten on jäänyt mokoma punaska sinne hanskalokeroon. Pitää katsoa tänään...

              Kävin Audilla (Suomenoja) tänään kysymässä tarjousta hihnanvaihdosta. Pelkkä työ 560 euroa. Ei auta vaikka veisin auton sinne purettuna valmiiksi. Tuon vesivuodon korjaaminen olisi taas huomattavasti kalliimpi, sillä heidän mukaan autosta pitää ottaa pakosarja ym. pois öljynlauhduttimen tieltä. Kokonaishinta olisi ollut melkoinen. Harmi kun ei suostuneet lainaamaan noita työkaluja edes maksusta...

              Nyt kun keula menee purkuun niin pitää asentaa parkkitutkat samalla ja maalauttaa etupuskuri...mitähän muuta sitä vielä keksis...

              Comment


                #8
                Hommahan menee helpoksi =( Kirkkonummen paikalliset ropaamot ei suostu aloittamaan koko hommaa. Ei työkaluja kuulemma ja selitykset, ettei se nyt niin vaikeaa ole, ei uppoa. Sanovat vain, että saa laittaa lapun luukulle jos joku menee vikaan, pienestä meinaavat konkkaan mennä =)

                No kuhan saan Tepolta osat, marssin tuonne Suomenojan suuntaan...onpahan ainakin takuu ja merkkiliikkeen leima.
                Viimeksi muokannut Jari74; 31.1.2008, 15:29.

                Comment


                  #9
                  ot: kannattaa kiinnittää huomiota öljypumpun hammaspyörän laakeroinnin kuntoon ja uusia tarvittaessa.

                  Comment


                    #10
                    Faijan A8:iin juuri vaihdettiin Laihialla Bosch-huollossa jakohihna kaikkinen kuluvine osineen. 340e(työ).
                    Olikos Audiliikkeellä hinnassa muuten vesipumpun vaihto? Ei kuulu hihnanvaihtoon ja maksaa erikseen.
                    Saman verran maksoi omaan aikoinaan.
                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 8.1.2008, 09:19. Perustelu: Hintasekaannus

                    Comment


                    • #11
                      kyllä mä itsekin miettisin Pärnäsenä, että tekisinkö, jos on tottunut vääntämään puolimoottoristen ooppeleiden, toitsujen ja matukoiden jakonaruja vuodesta toiseen ja sit joku läväyttää pihaan tuollasen kiristinrulla helvetin, mistä ei äkkiseltään ymmärrä hevonkuttuakaan, niin sanoisinpa: ettei kiinnosta.
                      Ja faktahan on, että jos siihen joku käyntihäikkä tulee seuraavan 10tkm:n aikana, niin pärnästähän siitä syytetään, jos jokin, mikä vaan menee rikki purkaessa/kasatessa, niin pärnänen maksaa, eikä ole halpaa.
                      Helppo siitä pärnäsen valkata. Se on sitä asiakaspalvelua, että sanoo, ettei ole työkaluja. Fakta on ettei pätkääkään nappaa sun Aakasis.. :-)
                      (öljyt vielä ehkä uskaltaa vaihtaa, mutta tuo on jo liikaa)
                      ja parempihan se on, että tietää rajansa ja kieltäytyy hommista joista ei varmalla tiedä selviävänsä.
                      Ikävä niitä on puida niitä sotkuja sit kun on naru poikki tai käyntihäikkää tms. pitkässä juoksussa kallis saattaa olla halpa.
                      Omaan autoon vaihtu ACE:ssa jakonaru, eikä ole tarttinut miettiä asiaa sen koommin, jos käy välillä huonosti, niin tiedän ainakin, että narusta se ei johdu.

                      Halvalla ne Laihian pojat tekee, kun alle orkkis osien hinnalla hoituu myös vaihto.. halpa se on vaikkei olis osiakaan hinnassa.
                      onkos Laihialla halpaa motellia? johan sitä yhden päivän ja yön Laihialla viettää jos työ on siellä noin halpaa...

                      Comment


                        #12
                        Tuli noista hinnoista mieleen, että on kahdenlaisia hihnanvaihtoja eli normaali missä vaihdetaan vain ns. pakolliset osat eli hihna ja pari pyörijää. Sitten on hihnanvaihto, jossa tehdään homma kunnolla. Siinä vaihdetaan:

                        1 N90542801 Harmonic Balancer Bolt 6,20
                        1 077109246B Timing Belt Damper 92.70
                        2 077103487A stefa 3,60 7,20
                        1 077109119D nokkaremmi 79,40 79,40
                        2 077109244A rulla 52,00 104,00
                        1 077109243A rulla 66,80 66,80
                        1 077121004GX vesipumppu 76,00 76,00
                        1 078121113F termari 16,70 16,70
                        1 077903137Q moniurahihna 37,70 37,70
                        2 077903341 hihnan rullat 32,90 65,80
                        1 077903427B kiristimen vaimennin 50,10 50,10

                        Osat siis noin 602 Euroa ja hinnat on vielä Tepon hintoja. Käypääkä kysymässä mitä noi maksaa marmorilla =)

                        Toki uusiin <5v vanhoihin vähän ajettuihin ei ehkä kannata koko satsia vaihtaa, mutta näihin vanhoihin >10v ja paljon ajettuihin tuo on mielestäni ainoa vaihtoehto. Miksi ihmeessä laittaa vanhoja romuja sinne takaisin, kun ne muutenkin on irroitettu.

                        Tuo Laihian hinta kuulostaa kyllä uskomattomalta, jos muka kaikki osat on vaihdettu ja siinä on vielä työkin. Saanko puhelin numeron, sinne kannattaa ajaa jo pidempääkin =)

                        EDIT Joo Audihuollon hinta oli koko pakettina eli nuo vesipumpun/termarin vaihto kuuluu hintaan...
                        Viimeksi muokannut Jari74; 8.1.2008, 08:43.

                        Comment


                          #13
                          Korjataan lausumaa. Ei siis sisältänyt osia tuo Boshin hinta tietenkään, vain työn.
                          Hieman huonosti rakennettu lause.
                          Osat tulee oman maahantuonnin kautta. Noita satseja kaupattiinkin, mutta ei porukka ollut kiinnostunut. Hinnat oli alle jopa Tepon eikä osat ollu edes italialaisia tai kiinalaisia.
                          Saa noita jos haluaa vieläkin, mutta aktiivista toimintaa ei ole tällä hetkellä yrityspuolella muuten.

                          Eikä ne marmorilla välttämättä maksa paljoa enempää, en toki ole kysellyt niitä pariin vuoteen.

                          Nuo vaimentimet kannattaa vaihtaa, aika kriittinen tollanen iskari jos se hajoaa. Rullan takeltelu nyt vielä hetken menee.
                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 8.1.2008, 09:18.

                          Comment


                            #14
                            No ei kai nuo Teponkaan osat ihan huonoja ole, ainakaan vielä ei ole ollut ongelmia noiden kanssa.

                            Comment


                              #15
                              Ei, ei, en tarkottanu että Tepon osat huonoja olisi. Orggis tai vastaavaa ne on, kuten mitä mekin oltaisiin tarjottu.

                              Samaa tavaraa pakkaa aika moni omiin laatikoihinsa, eli tärkeintä on se mitä löytyy laatikosta.

                              Comment


                                #16
                                Itsehän tuon jakopäärempan teetin paikallisessa vag-huollossa, hintaan pikkuisen auki 1,5ke, osat olivat sen tonnin. vähän ylimääräistä tuli tosiaan tuon öljypumpun laakeroinnin uusimisesta.

                                Kallista tai ei, mutta nukunpa yöni rauhassa. :)

                                Comment


                                  #17
                                  Jeps, kyllä se näyttää siltä, että kun saan osat, marssin tuonne Audille ja homma kuntoon siellä. Tuolle vaihdolle tulee kokonaisuudessa hintaa sellaiset 1200 (osat+työ) joka ei ihan paha ole sillä keulassa menee kaikki uusiksi. Lisäksi täytyy pyytää tarkastamaan tuo öljypumpun laakeri ym. kiitos muuten tuosta vinkistä.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X