Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0TFSI BGB ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B7 2.0TFSI BGB ei käynnisty

    Moikka,

    B7 2.0TFSI ei halunnut tänään käynnistyä. Starttaa ja hörähtää käyntiin mutta sammuu samantien. VCDS antoi vikakoodiksi:
    Manifold pressure / boost sensor (G31) implausible signal
    P0236 - 004 - No Signal/communication
    Freeze frame:
    Fault status: 01100100
    Fault priority: 0
    Fault frequency: 1

    Missä päin konehuonetta tämä sijaitsee? En löytänyt haulla tällä koodilla kuin yhden 4.0TDI viallisen.

    P.S. Just tultiin loma reissulta niin onneksi hajosi vasta kotipihalle..

    #2
    Kuskin puoleisessa välijäähdyttimessä kiinni.

    Comment


      #3
      Tämä alkoi selviämään. Otin anturin irti ja puhdistin sen hyvin. Kokeilin autoa käyntiin anturi irti pistokkeesta ja autosta. Sehän käynnistyi. Laitoin anturin takaisin autoon ja taas sammuu heti. Huomasin samalla että välijäähdyttimeltä tuleva letku imi itsensä lommolle. Eli auto hinaamalla korjaamolle ja sulamaan. Tod.näk kondensoinu vettä järjestelmään ja jäätyi yönaikana. Pitää huomenna käydä irroittelemassa letkuja ja katsoa mistä vesi löytyy..

      Comment


        #4
        Vettä oli tosiaan välijäähyttimissä ja niiden välisessä putkessa noin 1L. Tuli siivottua välihäähyt ja letkut perusteellisesti. Tarkastin samalla koneen ilmansuodattimen ja sen kiinnityksen. Suodattimen alareuna oli hieman poissa urastaan. Tuo saattoi vaikuttaa tähän ongelmaan.Siivosin samalla jokapuolelta kun tuo on vuotanut aiemmilla omistajilla milloin mistäkin. Nyt on ainakin vähän puhtaampi konehuone. Kävin koeajolla, ei vikakoodeja ja vedot tallella. Taisin välttää pahimman, seurataan tilannetta.

        Onkohan näillä 2.0TFSI koneilla taipumusta kondensoida vettä järjestelmään jos on pääasiassa lyhyttä ajoa?

        Comment


        • #5
          Tuttavalla jäätyi aikanaan öljyn imusihti öljykosteustöhnästä tukkoon B7 2.0 TFSI:stä muutaman kilsan työmatka-ajoa ajamalla. Omasta BUL:sta jäätyi muutama viikko sitten -25 c pakkasessa PCV venttiili 20 km "pätkäajon" ja pakkasen seurauksena. Ahtoletkuja tai välijäähyjä en ole irrottanut, että en tiedä kuinka sinne kerää kosteutta, mutta väittäisin 2.0 tfsin olevan vaikka vanhaa 1.8 turboa herkempi pätkäajon vaikutukselle. Maskinpeittoa käyttäisin aika herkästi kovemmilla pakkasilla.
          Viimeksi muokannut Kraftwerk; 31.1.2021, 22:22. Perustelu: tiivistetty pointtia

          Comment


            #6
            Ei taida juuri mikään polttomoottori tykkää pätkäajosta, syytä olisi ajaa joka ajolla öljyt käyttölämpöön saakka. Alkaa tulemaan kaikenlaista ongelmaa, kun koko talven kertyy kosteutta öljyn sekaan ja sitä kautta huohottimeen jne...

            Comment


            • #7
              Mitenkäs onko teille ollut A4 2,0TFSI-koneissa voimakasta värinää/tärinää pakkasilla? Varsinkin tyhjäkäynnillä. Moottorin lievä värinä tuntuu myös ajaessa motarilla. Omassani varsinkin pakkaskäynnistyksellä tuntuu kuin moottorissa olisi umpirautaiset tukikumit. Ja tuntuu että putken takapönttöjen jyrinä ja mörinä on sellaista että resonoi koko autoon. Sitten kun ajelee 20km niin vähän muuttuu paremmaksi.

              Autossa on ihan uudet orggis-kumityynyt (3kpl). Vaihdoin juuri myös uuden putkiston keskivaimentajan, ja huomasin samalla että takapöntöissä hölskyy litratolkulla vettä, joka ei lähtenyt tulemaan ulos vaikka miten putkea pyöritteli ylösalaisin. Voikohan tuo pöntöissä oleva vesi aiheuttaa myös jonkinlaista ylimääräistä vastapainetta? Joka vaikuttaisi myös noihin tärinöihin? Täytynee porata pienet 3mm reiät varmaan pönttöjen kulmiin että pääsee vesi valumaan pois?

              Comment


                #8
                Minulla myös huomattavat tärinät tyhjäkäynnillä kun -20 ja sen alle kun käynnistää. Minulle on vaihdettu myös uudet moottorin tukikumit, Audin diileriltä hain 370€. Keulan moottorituki on säädetty keskelle. Vaihdelaatikon tukikumea en ole vielä vaihtanut. Onko näissä kaksoimassa vauhtipyörää?

                Comment


                • #9
                  Olen huomannut, että manuaali 2.0TFSI quattro resonoi pakkasella ajossa normaalia enemmän, tyhjäkäynnillä ei juuri huomaa eroa. Moottorin etutuki ja kaikki takatuennan puslat on polyuretaanisia, muut lienee alkuperäisiä.

                  Toinen 2.0TFSI automaatti sen sijaan värisee tyhjäkäynnillä paljon manuaalia enemmän, vaikka manuaalissakin on vaihdettu kiinteä vauhtipyörä. Molemmista on poistettu tasapainoakseli, joten sen suhteen ei pitäisi olla värinöissä eroja.

                  Comment


                  • #10
                    Kokemusta B7 2.0 tfsi kyytiläisenä ja myöhemmin kuskina jostain 2007 vuodesta eteenpäin. Tiptronic tärisi uutena jo kovalla pakkasella, mutta manuaalikin tekee myös tuota hieman lievempänä. Ominaisuus siis.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja lateski Näytä viesti
                      Molemmista on poistettu tasapainoakseli, joten sen suhteen ei pitäisi olla värinöissä eroja.
                      Pakko tähän tarttua.... Miksi tasapainoakseli on poistettu? Kysyn vain siksi että voisikohan munkin auton tapauksessa olla syytä epäillä että tasapainoakseli puuttuu? Koska tämä on käynyt etäisesti mielessä. Auto on kuitenkin ollut ennen minua monella omistajalla. Ja kilometrejäkin on jo 295tkm.

                      Toisaalta tuntuu että nuo värinät koveni todella paljon samalla kun laitoin uudet moottorin (OEM) tukikumit ja samassa yhteydessä keskivaimentajan kannatin hitsattiin takaisin paikalleen (ja nyt jo vaihdettu kokonaan uuteen). Ennen näitä toimenpiteitä turiseva keskivaimentaja roikkui ilman minkäänlaista kannatusta siten että koko putkisto roikkui kokonaan etuosan ja takavaimentajien kumien varassa. Voikohan vanhat kovettuneet putken kannatinkumit välittää värinöitä koriin? Jotenkin tuntuu että tuo värinä ja tärinä olisi enemmän putkistoperäistä? Tyhjäkäynnillä kun kokeilen kädellä moottoria, niin mielestäni se ei kyllä tärise juurikaan normaalia enempää. Ratti tärisee enemmän kuin moottori.

                      Ja sitten vielä mietityttää nämä asentamani moottorin orggis-tukikumit. Nämähän lähetettiin minulle saksasta ja piti olla juuri oikeat autooni. Tällaiset laitoin.
                      - Oikea: 8E0199382 AK
                      - Vasen: 8E0199379 BH

                      Mutta nyt kun katson osa-kataloogista, niin tuon asentamani apukuskin puoleisen osanumeron kohdalla lukee "25.08.2008 >" eli tämän mukaan olisivat jo B8-korimallin tukikumit? Mutta miksi ne sitten on mainittu B7-moottorien yhteydessä? Vai tarkoittaako tuo vain että osa on päivitetty uudempaan versioon tuolloin? Hyvin se kyllä paikalleen sopi ja oli ihan samannäköinen kuin orggis? Mutta että pitäisikö autossani olla tuo "AK" vaiko "AD" tai "AJ" jotka myös on mainittu vaihtoehtoina?

                      Ja vasemman tukikumin kohdalla tarjotaan sekä BH ja BG -loppuista kumia riippuen kummalta sivulta katsoo, vaikka molemmissa on speksinä 2,0 bensamoottori, 6v-manuaali. Ja onko noissa eri versioissa lopulta eroja?

                      Alla on näistä kataloogi-sivuista kuvat:
                      http://www.gosse.fi/links/Audi_A4_B7_199-002.png
                      http://www.gosse.fi/links/Audi_A4_B7_199-003.png

                      Comment


                      • #12
                        Tasapainoakseleita ja öljypumppua pyörittää ketju, johon on yhteydessä jousitettu ratas joka usein hajoaa. Poistamalla tp-akselit käytöstä, pienenee jousitetun rattaan kuorma huomattavasti. Jousitetun rattaan rikkoutuminen aiheuttaa sitten tuhoa.
                        Viimeksi muokannut AkseliPorakorpi; 5.2.2021, 13:49.

                        Comment


                        • #13
                          Mun auton tärinän syy selvisi. Purettiin koneen alakerta palasiksi ja niinhän siellä oli tasapainokoneisto n.140 astetta pielessä. Eli edellisen omistajan aikana teetätetty ratas/ketjuremontti ei ollut mennyt ihan sääntöjen mukaisesti maaliin. Kuten ounastelin, olivat vain pistäneet uuden tp-rattaan/ketjun paikalleen. Ilman että oli hetkeäkään mietitty että tp-koneisto pitää olla synkassa kampiakselin kanssa.

                          Eli kun laitettiin kampuran ja nokan ajoitusmerkit kohilleen, oli tp-ratas n. 70 astetta pielessä (punttien lepoasennosta). Huomioitavaa on, että TP-koneiston "puntit" pyörähtää kaksi kierrosta jokaista ketjurattaan yhtä kierrosta kohden. Joten tuo rattaan 70 asteen heitto tarkoittaa punttien näkökulmasta 140 asteen heittoa. Eli kyseessä oli erittäin paha ajoitusheitto! Nyt kone on taas kasassa ja käynti on tasaista kuin hienossa ompelukoneessa :)

                          Se on nyt todennettu varmaksi, että jos tp-ratas (tai ketju) hajoaa, ei tasapainokoneistoa voi käytännössä saada 100% kohdalleen ilman koko koneiston pudottamista pöydälle. tp-rattaassa ei ole minkäänlaista lukitusasentoa kun sen kiristää paikalleen. Eikä mistään voi todentaa sen tarkkaa asentoa ilman sen irroittamista.

                          Oikea koneiston "ajoitusasento" on siis sellainen, että puntit ovat täysin "lepoasennossa". Pellin palasta voi leikata työkalun, jolla puntit saa simmattua täsmälleen vaakatasoon. Ja sitten kun punttien selkäpuolet ovat 100% vaakatasossa, tyrkätään rattaan välistä jonkinlainen lukitustappi lukitusreikään. Ja rattaan pultti lukitusaineella kiinni, joka luonnollisesti taas sotkee ajoituksen... Mutta tämä on se asento joka pitää tp-koneistolla olla, kun kampuran ja nokan ajoitusmerkki on kohdallaan.
                          Kuva: Puntit vaakatasossa: http://www.gosse.fi/files/BWE_remppa/IMG_0051.JPG


                          Täällä muutama kuva:
                          http://www.gosse.fi/files/BWE_remppa/




                          Comment


                          • #14
                            Laitoitko kiinteän rattaan jousitetun tilalle?

                            Comment


                            • #15
                              Tuollaisen sinne tilasin ja laitoin (+ INA:n valmistaman ketjun):
                              https://www.ebay.de/itm/152505291575

                              Eikös tuo ole jotakuinkin alkuperäistä vastaava jousitettu? Katotaan miten kestää.

                              Nyt tarttee enää selvittää auton täyskaasukiihdytyksessä esiintyvä pieni ahtojen tai poltoaineen syötön soutaminen kiihdytyksen alkuvaiheessa. Kun pedalin polkaisee pohjaan esim. 80km/h nelosella, niin ensin vetää hetkellisesti hyvin, sitten hieman nyykähtää ja taas vetää. Pari kolme kertaa soutaa tuolla tavalla ja sitten asettuu vetämään tasaisesti. Ja joskus (ainakin) tuntuu että täydellä kaasulla pieni kaasun höllääminen melkein parantaa vedon tuntua. Autossa Turbotecin softa penkitettynä 268hp tehoille. Liekö sitten liikaa vakio-osille? Autossa uusi matala- ja korkeapainepumppu, Pierburgin bypass, uusi ahdin. Maffikin tuntuisi olevan kunnossa.

                              Jos tuollaiselle löytyy joltain vinkkiä niin saa ehdottaa mistä alan tätä selvittämään. Olisiko ensimmäisenä vakiosoftan palautus järkevää? Vai voisiko 300tkm ajetut suuttimet olla jo tiensä päässä?

                              Comment


                              • #16
                                Onko autoon tehty ikinä imukanavien- ja venttiileiden puhdistusta? 300 tkm ajetun 2.0 TFSI:n imukanavat ovat varmasti erittäin karstaiset jos ei ole tehty. Softatussa autossa ongelma varmasti korostuu, jos yritetään ottaa tehoa huonosti virtaavan imupuolen läpi. Oman kokemuksen mukaan kulunut MAF tekee sitä, että kaasua hiukan nostamalla kiihtyvyys paranee.

                                Oireet voisivat sopia myös kuluneeseen polttoainepumppuun. Softattu 1.8 t käyttäytyi aaltoilevasti täyskaasulla kuluneella pa-pumpulla.

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkoitus olikin seuraavana projektina ottaa imusarja irti ja putsata se. Sekä vaihtaa suuttimien tiivisteet ja ehkä käyttää ne myös tarkistuksessa. Myös MAF:fin ajattelin uusia ja myös MAP-anturin.

                                  Molemmat polttoainepumput on jo auton juuri uusittu. Tankkiin tuli Hellan pumppu ja konehuoneen puolelle originaali Hitachi.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X