Tätä on hiukan hankala selittää, kun itse en autoista paljoakaan ymmärrä, mutta josko jollekin olisi tuttu ongelma.
Audi on siis vm-97 ja siihen vaihdettiin kytkin tammikuussa. Lähdin koeajolle ja aluksi se tuntui toimivan kuin unelma, kytkin oli kuin uudessa autossa ja kaikki pelitti. Moottoritienopeuksilla jostain alkoi kuulua kimeää aina vain korkeammaksi muuttuvaa ääntä, joka sitten katosi (tai en enää kuullut). Ajoin eteenpäin, seuraavaa liittymää kohti ja lopulta kun moottorijarrutin nopeutta alentaakseni, auto nytkähti ja seuraavassa hetkessä sammui ja löi renkaat lukkoon. Ja pöllähti palaneen käry.
Auto käynnistyi ja sillä pystyi ajamaan parisataa metriä, kytkimen seuduilta kuului rahinaa, lisäksi outoa laahaavaa ääntä ja kohta jälleen äkkipysähdys. Ja palaneen käry. Nyt ei sitten kytkin enää toiminut, tai ainakaan vaihdetta ei saanut enää silmään ja siihen jäi ajopeli. Yhteensä ajoa tuli kymmenisen kilometriä.
Ensimmäinen arvaus oli, että kytkinlevy olisi asennettu väärinpäin, mutta tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen? Autohan pitää jälleen purkaa atomeiksi, jotta kaikki päästään tsekkaamaan, mutta tietenkin mietityttää onko syynä tuo kytkinremppa vai voisiko autossa olla jotain muutakin tsekkaamisen arvoista.
Ennen kytkimen hajoamista oli kaikin puolin kunnossa ja toimiva.
Audi on siis vm-97 ja siihen vaihdettiin kytkin tammikuussa. Lähdin koeajolle ja aluksi se tuntui toimivan kuin unelma, kytkin oli kuin uudessa autossa ja kaikki pelitti. Moottoritienopeuksilla jostain alkoi kuulua kimeää aina vain korkeammaksi muuttuvaa ääntä, joka sitten katosi (tai en enää kuullut). Ajoin eteenpäin, seuraavaa liittymää kohti ja lopulta kun moottorijarrutin nopeutta alentaakseni, auto nytkähti ja seuraavassa hetkessä sammui ja löi renkaat lukkoon. Ja pöllähti palaneen käry.
Auto käynnistyi ja sillä pystyi ajamaan parisataa metriä, kytkimen seuduilta kuului rahinaa, lisäksi outoa laahaavaa ääntä ja kohta jälleen äkkipysähdys. Ja palaneen käry. Nyt ei sitten kytkin enää toiminut, tai ainakaan vaihdetta ei saanut enää silmään ja siihen jäi ajopeli. Yhteensä ajoa tuli kymmenisen kilometriä.
Ensimmäinen arvaus oli, että kytkinlevy olisi asennettu väärinpäin, mutta tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen? Autohan pitää jälleen purkaa atomeiksi, jotta kaikki päästään tsekkaamaan, mutta tietenkin mietityttää onko syynä tuo kytkinremppa vai voisiko autossa olla jotain muutakin tsekkaamisen arvoista.
Ennen kytkimen hajoamista oli kaikin puolin kunnossa ja toimiva.
Comment