Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tapaus: Autoliike, viallinen automaattivaihteisto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tapaus: Autoliike, viallinen automaattivaihteisto.

    Viikko sitten ostetussa A3:sen automaattilaatikossa ilmenee siis sellaista vikaa, että pakki vaihde ei aina mene heti päälle, vaan vasta vähän ajan jälkeen tai vasta kaasun ollessa painettuna hetken. Tämä ei siis ilmennyt koe-ajossa. Laatikko toimii muuten hyvin. Myyjä kertoi vaihteiston olevan täysin kunnossa.
    Kävin tänään Hyvinkään Sport-Autossa kysymässä asiasta. Petri tarkasti laatikon paineet mittarilla, ja sieltä ei ainakaan löytynyt mitään vikaa.
    Ainut vaihtoehto selvittää vika on avata laatikko ja katsoa. Hintaa tälle ihanuudelle tulee 2000e. Osathan ei maksa mitään, vaan työ.
    Autoliike lupasi tulla mukaan leikkiin, mikäli vikaa löytyy. EI normaalista kulumisesta aiheutunutta vikaa, vaan "oikeata vikaa".
    Viimeisimmässä sähköpostivaihdossa liike lupasi tulla vastaan 70% osuudella (työn hinnasta); minä maksan osat.
    Soittelin lakipalveluun tänään ja siellä möreä miesääni kertoi, että on olemassa jokin veteen piirretty raja, jonka mukaan korjauskulujen noustessa yli 7% auton ostohinnasta, liike on velvollinen kustantamaan kulut. Kun kerroin, että korjaus maksaa 2000 euroa (14%) ja siitä on hyvin suuri osa pelkkää työn osuutta, hän sanoi, että se muuttaa kaiken. Liike on kuulemma täysin vastuussa. Ilmeisesti sillä on jotain merkitystä, jos pelkkä työ on noin kallis. Vika saattaa olla vaikka vuotava stefa tms.
    Hän käski viemään laatikon purkuun ja soittamaan viralliselle tavaran tarkastajalle, joka tarkastaa laatikon. Hänen päätös ratkaisee, onko vika kulumisesta aiheutunut vai oikea vika.. Mene ja tiedä. Mutta tämä lakimies kuulosti melko vakuuttuneelta siitä, että autoliike maksaa koko helahoidon.
    Toisaalta liike on jo nyt suostunut tuohon 70% osuuteen ilman tavaran tarkastajia ym., mutta tämä taas tarkoittaa minulle 600 euron maksua. Ei kiitos.

    Auto siis. A3 1.9Tdi 81kW -00

  • #2
    Palauta auto liikkeeseen elleivät osallistu korjauskustannuksiin täysin. Kai kaupan voi purkaa jos tällainen vika/ominaisuus löytyy? Kyllä sen pakin pitää mennä päälle ilman ongelmia ja myyjäliikkeen pitää homma korjata. Tuote ei vastaa sitä mitä ostajalla on lupa olettaa.

    Comment


    • #3
      Mutta kyllä jossain päin on aivan sairasta rahastuksen makua jos pelkkä laatikon avaaminen ja tutkiskelu maksaa kaks tonnia.
      Meillä päin on ruukattu tohon hintaan tehdä viallisesta laatikosta toimiva, sisältäen osat ja työ.

      Comment


      • #4
        Miten paljon ajettu?

        Comment


        • #5
          167tkm

          Comment


            #6
            Muistatko mitä kirjoitin aiheeseen. A3 1.9 Tdi, viime hetken vinkit?.

            Kyllähän se liike siitä on vastuussa kanssa.

            Comment


              #7
              Minä en usko millän, että tuollainen vika tulisi yhtäkkiä kun auto on liikkestä ajettu pihalle. Vika on ollu varmasti olemassa.

              Miksi siihen on vaihdettu öljyt juuri? Ylensä öljyjä ruvetaan vaihtamaan kun laatikossa ilmenee jotain outoutta..

              Kova kovaa vasten, tuo on piilevä vika, jolloin autoliike on vastuussa.
              Noissa kilsoissa ei tule mitään luonnollista kulumaa niin paljoa, että se noin oirehtisi. Ei oirehdi 330tkm ajettu laatikko noin mulla.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja audi a4 tdi Näytä viesti
                Muistatko mitä kirjoitin aiheeseen. A3 1.9 Tdi, viime hetken vinkit?.

                Kyllähän se liike siitä on vastuussa kanssa.

                Muistan kyllä.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                  Minä en usko millän, että tuollainen vika tulisi yhtäkkiä kun auto on liikkestä ajettu pihalle. Vika on ollu varmasti olemassa.

                  Miksi siihen on vaihdettu öljyt juuri? Ylensä öljyjä ruvetaan vaihtamaan kun laatikossa ilmenee jotain outoutta..

                  Kova kovaa vasten, tuo on piilevä vika, jolloin autoliike on vastuussa.
                  Noissa kilsoissa ei tule mitään luonnollista kulumaa niin paljoa, että se noin oirehtisi. Ei oirehdi 330tkm ajettu laatikko noin mulla.
                  Myyjä sanoi eilen, että kyllä hekin olivat huomanneet sen, ettei vaihde mene aivan heti päälle ja puolusteli sillä, että kyllä automaattilaatikossa hetki kestää kun vaihde menee päälle. Mutta kun juuri tunti sitten vaihde ei mennyt ollenkaan päälle. Odottelin siinä puolisen minuuttia ja herkistelin vaihdekeppiä. Ei mitään. Vasta kun käytin P:n kautta, vaihde meni päälle. Tätä siis tapahtunut 2 kertaa viikon aikana. 1000 kilometriä ajoa.

                  Comment


                    #10
                    Onhan siellä sitten oikeat öljyt ja niiden määrät?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viesti
                      Onhan siellä sitten oikeat öljyt ja niiden määrät?
                      Paha mennä sanomaan. Liike on itse vaihtanut öljyt sinne..

                      Comment


                      • #12
                        Kaupan jälkeen havaittua "normaalia kulumista" 167tkm ajetussa autossa, vaatii 2000? remontin, eikä kukaan muu kuin auton ostaja ei ole vastuussa. Kuulostaa kummalliselta. Kyllä omaan järkeeni liikkeen kuuluu korjata tuollainen kokonaan omaan piikkiin (ostajalle ehkä osat, jos kulu on kohtuullinen) ja mikäli ei onnistu, kaupan purku.

                        Comment


                        • #13
                          No niin. Nyt on asiat sovittu ja liike suostui maksamaan työn osuuden remontista. Kusannan itse mahdolliset varaosat.

                          Comment


                          • #14
                            Minkä tyyppinen vaihteisto on muuten kyseessä?

                            Comment


                              #15
                              Tavallinen 5-vaihteinen vai 4? Kuvista katsottuna ei ollut tiptronic.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Chocoeye Näytä viesti
                                Nyt on asiat sovittu ja liike suostui maksamaan työn osuuden remontista. Kustannan itse mahdolliset varaosat.
                                Ei kuulosta kovin hyvälle diilille. Meniköhän tuo nyt kaikkien lakipykälien mukaan ihan oikein.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei kuulosta kovin hyvälle diilille. Meniköhän tuo nyt kaikkien lakipykälien mukaan ihan oikein.
                                  Kuhan se varaosa ei ole uusi vaihteisto niin kyllä tuo ihan hyvältä sovulta kuulostaa. Tuollaisissa tapauksissa kuitenkin huomioidaan sekin, että auto on usein korjauksen jälkeen paremmassa kunnossa kuin ostettaessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                                    Tuollaisissa tapauksissa kuitenkin huomioidaan sekin, että auto on usein korjauksen jälkeen paremmassa kunnossa kuin ostettaessa.
                                    Paremmassa kunnossa sen luulisi korjauksen jälkeen olevankin, jos se ostettaessa kerran oli rikki, vaikka sen kerrottiin olevan kunnossa.

                                    Mutta eihän siinä mitään, jos ostaja on diiliin tyytyväinen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuluttajasuojalaine henki on se, että korjauksen jälkeen käytetty tuote on
                                      usein paremmassa kunnossa kuin keskimäärin (asiakkaan hyöty), joten asiakkaankin oletetaan tulevan hieman vastaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ymmärrän tuon uuden laatikon kanssa, mutta jos vanhaa korjataan, niin ei se yhden rikkinäisen osan vaihtaminen siitä juurikaan keskivertoa parempaa tee.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eipä nuo vag / zf automaattilaatikot ole korjaamalla uuden veroiseksi tulleet, korkkaa kohta muualta.
                                          Epäilen pakin sylinterin ohivuotoa lähtee liikkeelle vasta kieroksilla kun saa paineen.
                                          Yhdestä -01 vm golfista 1.9Tdi 66kW aj 108 tkm ei tiptronic, korjautettiin,
                                          sylinteri vuoto, vain kieroksilla lähti eteen päin, pysyi paikallaan ilman jarrua kierroksilla ampasi eteen päin.
                                          Korjauksen jälkeen kesti jonku tuhanen ja hajosi uudestaan.

                                          Sitten vaihtolaatikko paikalleen joka tietenkin toimi ja voi toimia vieläkin auto on myyty. Tuli muuten maksamaan operaatio.

                                          Tässä taas yksi surullin audin auttomaatti tarina.
                                          Kokemuksella sanon kiertäkää kaukaa, jos ei ylimääräistä rahaa korjauksiin ole. Voi pelata tai ei ja sitten maksaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tavallinen 5-vaihteinen vai 4? Kuvista katsottuna ei ollut tiptronic.
                                            Ei tuon ikäisessä kolmosessa ole vielä kuin 01M-sarjan 4-v perusautomaattia.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                              Ei kuulosta kovin hyvälle diilille. Meniköhän tuo nyt kaikkien lakipykälien mukaan ihan oikein.
                                              Se oli itse ehdottamani sopimus, koska varasosien hinta on minimaalinen..

                                              Comment


                                                #24
                                                Muistaakseni aikoinaan sylinterien tiivistesarja golfin laattikkon oli 400-500e ettei se niin minimaalinen, voin tosin olla väärässä mutta vika haisee samalle ja on Ruotsalisten mukaan tyyppi vika kun aikoinaan selvittelin.

                                                Minä ainakin yrittäisin kaupan purkua viimeiseen asti.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos vielä merkkiliikkeen hinnoilla osat niin teet konkurssin jos sinne pitää enemmän vaihtaa. Työn osuus jää pieneksi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                                                    Jos vielä merkkiliikkeen hinnoilla osat niin teet konkurssin jos sinne pitää enemmän vaihtaa. Työn osuus jää pieneksi.
                                                    Kun juttelin Sport-Auton hemmon kanssa, kysyin vielä nimenomaan, että mikä tässä on se kallein osuus. Ja vastaus oli työ. Tästä syystä ehdotinkin kyseistä diiliä autoliikkeelle.
                                                    Käyn perjantaina vielä VV-autossa kysymässä mitä maksaisi vaihtolaatikko kaikkine varaosineen. Veloittavat muuten 100 euroa tunti korjaustöistä tuolla... :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      TekstiTV:ssä (YLE), oliko se sivulla 841 tai 842 oli aiheeseen liittyvää ohjeistusta.
                                                      Edelleenkin olen sitä mieltä, että liike on velvollinen korjaamaan auton takuuseen, varsinkin koska ovat huomanneet virheen, mutta kertoneet sen olevan automaatille normaalia "viivettä", jota se ei kuitenkaan ole.

                                                      Lisäksi auton kilometrit ovat suhteellisen vähäiset ja laatikon pitäisi näin ollen olla moitteettomassa kunnossa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                                        TekstiTV:ssä (YLE), oliko se sivulla 841 tai 842 oli aiheeseen liittyvää ohjeistusta.
                                                        Edelleenkin olen sitä mieltä, että liike on velvollinen korjaamaan auton takuuseen, varsinkin koska ovat huomanneet virheen, mutta kertoneet sen olevan automaatille normaalia "viivettä", jota se ei kuitenkaan ole.

                                                        Lisäksi auton kilometrit ovat suhteellisen vähäiset ja laatikon pitäisi näin ollen olla moitteettomassa kunnossa.
                                                        Kuluttajaneuvoja oli eri mieltä. Hänen mielestään auto on jo vanha ja ikäisekseen kummallisen vähän ajettu, ottaen huomioon, että se on saksan tuonti (20tkm vuodessa).
                                                        Itse ajan 15tkm/vuosi. Hän sanoi, että on mahdollista, että autolla on ajettu 368tkm.
                                                        Jos tämän pystyy osoittamaan, sitten voi vaatia hinnan alennusta. Neuvoi kuitenkin suostumaan tuohon liikkeen ehdottamaan 70-30% diiliin. Onneksi en suostunut.
                                                        Ja kuulemma vaihdelaatikot voivat hajota 200tkm kohdalla. Kuluttajan on hyväksyttävä vikoja vanhassa autossa, hän ei saa päästä ylilyönti asemaan autoliikettä vastaan.
                                                        Jäin vähän suu auki kun TÄTI saneli tekstiä langan toisessa päässä... :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Chocoeye Näytä viesti
                                                          Hän sanoi, että on mahdollista, että autolla on ajettu 368tkm.
                                                          Ihanko pelkän puhelunko perusteella noin päätteli.

                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Chocoeye Näytä viesti
                                                          Ja kuulemma vaihdelaatikot voivat hajota 200tkm kohdalla.
                                                          Voihan ne hajota, mutta silloin kyse on jonkin näköisestä virheestä, valmistus tai käyttövirhe, eikä sitä voi sillä perusteella määritellä normaaliksi käyttöiäksi.

                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Chocoeye Näytä viesti
                                                          Kuluttajan on hyväksyttävä vikoja vanhassa autossa, hän ei saa päästä ylilyönti asemaan autoliikettä vastaan.
                                                          Kuluttajalla on liiankin hyvät oltavat Suomessa, mutta tässähän on kuitenkin kysymys selvästä virheestä, kun auton on myyty ehjänä, vaikka ovat sen itsekin huomanneet olevan viallinen.
                                                          Sinuna kysyisin kuitenkin asiaa vielä muualtakin, kun joko Sinua kusetetaan tai kuulemissani muissa tapauksissa on "ylikorvattu" vasvaavia virheitä.

                                                          Juuri esim. kaveri osti Jeepin (-04) ja siinä oli laatikossa heti murheita. Liike tutki ja korjasi vian takuuseen, eikä kaverille tullut hommasta mitään kuluja. Sai vielä sijaisauton maksutta korjauksen ajaksi käyttöönsä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos mittarissa on 100tkm ja liike on myynyt sen 100tkm ajettuna, niin sillä on ajettu 100tkm.
                                                            Jos epäilys muusta niin liikkeen pitää siitä kertoa kaupantekovaiheilla.

                                                            Jos myöhemmin paljastuu mittarirukatuksi, niin vastuu on kyllä autoliikkeellä.

                                                            Kumma asenne kuluttajaneuvojalla. Taitaa olla joku betrefolk immeinen joka vaihtaa micransa vuoden välein.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X