Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensamoottori ja öljypumpun imusihdin puhdistus (Audi A2 1.4 2001)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bensamoottori ja öljypumpun imusihdin puhdistus (Audi A2 1.4 2001)?

    Moi

    Auto oli ulkona pakkasessa -18 tai -20 noin 24 tuntia. Ei ollut lohkolämmitintä. Sitten lähdin ajelemaan (-18) ja auto varoitteli kesken matkan öljynmerkkivaloa. Ajettelin, että se on se puolen litran lisäys enkä pysähtynyt. Matka ei ollut pitkä. Tallissa sitten totesin tilanteen, 1.5 litraa öljyä piti lisätä. Öljy oli tullut ulos A2 keulaan menevästä öljyntäyttöletkusta, siinä oli pieni reikä aika ylhäällä letkussa. Reikä on saattanut olla ennenkin.

    Kävikö tässä juuri niinkuin on tällä palstalla kerrottu, että ongelma on "kondensiovedestä tukkoon menevä jäätyvä öljypumpun öljysihti" jonka seurauksena öljy haluaa tulla ulos jostakin?

    Onko korjaus se, että kuvassa oleva sihti puhdistetaan vai onko jokin toinen paikka mikä kannattaa katsoa?
    Sihdin puhdistus vissiin tarkoittaa öljypohjan poistamista?
    Öljypohjan poistaminen taitaa vaatia pakoputken yms pois ottoa?
    Vaatiiko se jotain erikoistyökaluja?
    Kannattaako itse ryhtyä?
    Onko jotain muuta mitä kannattaa tehdä samalla? Auton mittarissa on 310 000 km.
    Mietin sitä, riittääkö ovat työkalut ja taidot tähän hommaan vai pitääkö viedä jonnekkin korjaamoon Helsingin seudulla.

    Onko hätä? Eli jos jatkossa auto olisi lämpimässä tallissa eikä enää ole ulkona pakkasessa pitkää aikaa, niin ehtiikö tämän tehdä kesällä?

    t Vesa

    #2
    Kyllä tuo kuullostaa sitä kun huohotin olisi vetänyt jäähän ja sitten öljy etsinyt helpointa reittiä ulos. Joten joutuu ihan konepellin nostamaan pois ja katsomaan mitä löytyy.
    Sihti jos on mennyt tukkoon on ihan toiset remontit edessä kun kone käynyt mahdollisesti vähällä öljyllä ja/tai huonolla paineella, silloin tuohon moottoriin en laittaisi euroakaan vaan suoraan romikselta toinen vähemmän ajettu tilalle.

    Comment


    • #3
      Soittelin varuilta osatuonti nettiin ja kysyin saako käytettyä moottoria. Käytettyä ei ollut saatavilla, tehdaskunnostettu olisi 2800 EUR. Osatunnon kaveri kertoi, että tähän 1.4. bensaan oli joskus takaisin kutsu ja silloin näihin laitettiin jokin vastus huohottimeen. Eli jos siitä on 20 vuotta aikaa, niin voi olla, että vastus on mennyt. Hän neuvoi viemään auton Das Autoon Konalaan tarkistukseen. Voi olla, että moottoriin ei tullut kuitenkaan vaurioita, koska se lähtee käyntiin, ei kolise eikä mikään merkkivalo pala. Päivitän tarinaa ensi viikolla.

      Comment


        #4
        Huohotin kamppis oli tosiaan joskus 20xx, mallista riippuen tuli toinen huohotinletku tai vastus väliin. Omassa on laitettu tuo toinen letku jälkikäteen öljykortin alta suodatinkoteloon.
        Mutta jos kerran käy kunnolla ja ei tullut kun noin 1.5l öljyä ulos, on mahdollista että selvisit vain öljyn lisäyksellä. Konepellin irroituksen jälkeen on yleensä viisaampi kun pääsee katsomaan onko letku antanut periksi ennen konetta.

        Comment


        • #5
          Vein Das Autoon Helsingissä, sanoivat että öljynerotin oli mennyt. Se vaihdettiin ja nyt matka jatkuu.Luultavasti tästä selvittiin säikähdyksellä.

          Comment


          • #6
            Samanlainen vaiva iski täälläkin omaan kauppakassiin. 1.4 75hv -03 kyseessä. Vaimo ajaa kodin ja työpaikan väliä 3 kilometriä suuntaansa eikä kone lämpiä juri koskaan normaali lämpöihin.
            Nyt kovien pakkasien aikaa alkanut työntää öljyä öljyntäyttötötterön välistä. Öljysumpun olen joskus vaihtanut vuotamisen takia. Sen nyt ainakin vaihdan uudelleen, mutta onko jotain muuta huohotukseen liittyvää
            mitä kannattaa uusia samalla? Termarin vaihdoin huonon lämpenemisen takia, mutta eipä se gatesin osalla lämpiä yhtään paremmin. Pitänee tilata samalla joku laadukkaampi merkki ja uusia sekin vielä.

            Comment


              #7
              Tuollanen 3km matka pakkasella on ihan myrkkyä noille koneille. Vetää ihan varmasti huohotuksen tukkoon.Itsellä ollu periaatteena et auto ajetaan aina lämpöseksi pakkasella. Jos ei muuten lämpiä niin sit pidentää matkaa tai ajaa pienemmillä vaihteilla 3000rpm taulussa koko ajan. Keulassa on pahvi mut jos ajat 10km matkan -20c pakkasessa niin ei toi kone lämpiä ellei pidä kierroksia kolmessa tonnissa.Ei se termarinkaan vaihto auta, kokeilin halvalla ja kallilla eikä se siitä muuttunut miksikään. Se on tuon koneen ominaisuus et tuottaa vähän lämpöä.

              Comment


              • #8
                Niinhän se varmasti myrkkyä on. Nyt on sparetolta tilattu uusi öljynerotin ja laadukkaampi termostaatti. en jaksa uskoa että termostaatissa kuitenkaan vikaa olisi. Toivottavasti huohotus nyt edes tulisi kuntoon.
                Pitää ottaa kovemmilla pakkasilla auto omaan käyttöön jos lämpenisi edes vähän paremmin. 20-25 oli pakkasta testilenkillä ja ajoin 3000 kierrosta mittarissa, niin noin 10km matkalla
                sain juuri ja juuri lämmöt nousemaan 50 asteeseen. OBD-testerillä seurasin niin lämmön nousu oli kyllä tasaista ja loogista, mutta hidasta.

                Comment


                  #9
                  Onko sulla pahvi syylärin edessä ? Jos pahvi on keulassa ja moottori esilämmitetty niin kyl toi meidän A2 lämpiää -20c pakkasella 90c asteeseen 10km matkalla jos ajaa kolmen tonnin kierroksilla tuollasen osuuden missä on 80kmh ja 60kmh rajoitusta, ei pysähdyksiä. Jos jätät tyhjäkäynnille sen jälkeen niin lämpömittarin neula alkaa pudota aika nopsaan. Ei siinä tyhjäkäynnillä riitä lämpö sekä matkustamoon että moottorille. Ecokone joo, mut ei talviolosuhteissa.
                  Sen takia ne poisti niitä moottorin lämpömittareita joistakin seuraavien vuosien automalleista. Esim.tossa pihassa olevasta Skoda Fabia 1,4Tdi -08 sitä ei löydy. No ei kai ku pitäs olla koko ajan huolissaan miksi lämmöt ei nouse.Piilotetaan se niin ei kuskia huoleta asia..

                  Comment


                  • #10
                    Keulassa on "telttapatjaa" kyllä. Lähdin silloin tallista suoraan kun olin termarin vaihtanut eli lämmöt oli jotain 20 luokkaa.
                    Vaimolla ei töissä ole edes lämmitysmahdollisuutta mikä vaikeuttaa tilannetta entisestään.
                    Jos ei poikaa tarvisi kuskata päiväkotiin niin ajaisikin pyörällä työmatkat.

                    Comment


                    • #11
                      Vaihdoin öljynerottimen ja vielä uudelleen termostaatin laadukkaampaan merkkiin. Taas pelaa huohotus.
                      Nyt lupailee taas kovempaa pakkasta niin pääsee testaamaan nouseeko lämmöt aiempaa nopeammin.
                      öljynerotin on onneksi helppo vaihtaa eikä ole kallis jos pakkanen niitä tuhoaa enemmänkin.

                      Comment

                      Working...
                      X