Vieläkö täällä ajellaan kaasarivehkeillä? Minulla on Audi 80:nen 1.8s ilmeisesti pierburgin kaasarilla. Onko näihin saatavilla tiivistesarjaa suomesta vai pitääkö tosiaan tilata ulkomailta aika suolaiseen hintaan. Vuotaa kaasarin pohjan välistä touhutippaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 80 kaasuttimen vuoto
Collapse
X
-
-
Nyt sanoisin että diagnoosi on väärä. Ei siellä ole sellaista "pohjaa" josta vuotaisi bensaa, eikä sitä muutenkaan tarvitse tiivistellä. Kaasuttimen ja imusarjan välissä on kumilaippa joka murtuessaan imee ilmaa sisään ja auto käy huonosti, ulos sekään ei vuoda. Pierburg on sellainen kaasutin joka kannattaisi käyttää ihan ammattilaisella että saat oikein toimivan ja oikein säädetyn kaasuttimen.
-
Saatan muistaa väärin, mutta kaasarin huoltosarja eli läjä tiivisteitä ja kalvoja taitais korjata ton.
Veikkaisin et jos vuotaa kasarista pihalle, se tulee siitä revenneestä kiihdytyspumpun kalvosta läpi ja sen vivun reiästä pihalle.
Katoppa siis uusiksi löytyiskö vuotokohta tarkemmin vaikka apumies pumppaamassa kaasua ja sulla katse kohti kaasaria.
Comment
-
Kiitoksia vastauksista. Näyttäis että vuotais tarkemmin sanottuna matkustamon puolelta, 3 kpl ristipää ruuvilla (kanta tulee alapuolelta kiinni) olevasta palikasta. Oisko tää nyt sit se kiihdytyspumppu? Aika paskasti ilmaisin tuolla aloitusviestillä, pahoittelut siitä. Kylmänä saa kyl sahata jonkun aikaan johtuen mahdollisesti tuosta vuodosta. Muuten käy ihan ok kunhan saa käymään.
Comment
-
Comment
-
Noniin, sain otettua kaasarin irti. Olin ostanut valmiiks tiivistesarjankin tuohon hommaan. Kyl se vuotaa tuosta kiihdytyspumpun kalvosta, laitan kuvan liitteeksi vielä. Jotenkin tuo kiihdytyspumpun kansi ei istu tasaisesti vaan jää raolleen ja vuotaa vieläkin. Onko tuolla kohon neulaventtiilillä joku tarkempi kohta mihin kannattaa säätää ? Tiivistesarjan mukana tuli uus venttiili mutta se on pitempi ja muutenkin erilainen kun tuo vanha.
Comment
-
Kai tuo keihin on. Huoltosarja minkä hommasin on 26-30 Dc keihiniin tarkoitettu. Muutama o rengas jäi laittamatta kun en niille paikkaa löytänyt ja tuo kohon neulaventtiili on erilainen kun alkuperäinen.
EDIT: Nyt tais selvitä että Keihin KS2:nen tuo on. Kyljessä audin logo ja KS2 merkintä. Taisin saada muuten vuodon loppumaan, purkasin viel uudestaan ja ihmettelyjen jälkeen kasaan eikä vielä toistaiseksi ole vuotanut. Uus juttu mikä tuli nyt on isommilla kieroksilla saattaa välillä rykiä ihan huolella, pari kertaa ihan 100kmh nopeudessakin ihan tasakaasulla. Voisko tuon kohon neulan säädöllä olla jotai tekemistä vai mikähän tuommoista vois aiheuttaa?
Comment
-
Kun nyt kaasuttimen tulvimisesta puhutaan.
Itse painin yhden 1964 vuoden Fiiatin 1800 moottorin kanssa. Siinä on weberin kaasutin jota on ropannut monet tässä vuosien varrella. Nyt koetan saada sen jonkunlaiseen perus kuosiin.
Tiivisteet on vaihdettu lukuun ottamatta alipaine toimisen kiihdytyspumpun kalvoa. Se pitäisi vielä askarrella.
Ongelmana on kuitenkin se etten löydä koholle sellaista säätöä että auto käy mutta kaasutin ei tulvi. Ohjearvoksi annettiin 6.5mm kaasuttimen kannen ollessa pystyssä siten että koho retkottaa alaspäin. Tuohon arvoon kun kohon säädin pora terää tulkkina käyttäen niin auto kyllä käy ihan hyvin mutta kaasutin tulvii rajusti yli. Tuosta jos kohoa laskee niin käynti häviää mutta tulviminenkin lakkaa.
Syyksi epäilen sähköistä jälkiasenteista bensapumppua. Mittasin pumpun tuottaman paineen iskemällä tulolinjaan tulpaksi painemittarin. Lukema oli noin 0.45bar. Pitäisi vielä mitata mitä paine on kun mittari on t-haaralla linjassa ja paluu onnistuu. Mutta jos silloinkin näyttää noin paljon niin luulisin vian olevan siinä.
Comment
-
-
Nuo kaasarit on tulleet melko tutuksi näiden museoautojen kanssa ropatessa (Audeista C1 mallit). Nykybensa tuhoaa nuo kalvot yms. hyvinkin nopeasti (etanoli) ja valitettavasti osa noista tiivistesarjoista on myöskin alkuperäisiä (maanneet hyllyssä vuosia) niin nekään ei kestä kauaa. Tarkkana saa olla eli jos laittaa seisontaan niin "säilytysaineet" tankkiin, muutoin kesänkynnyksellä on ihan turha yrittää käyntiin sillä kaasari "tukossa" vanhasta bensasta. Tuohon C1 100:n olen joutunut vaihtamaan kalvot jo 2:sti ja sen jälkeen kyllästyin ja laitoin koko höskän Kokkolaan Kaasutinexperteille jotka väänsivät sinne etanolia kestävät kalvot. Noita sarjoja etsiessä aika harvoin löytää maininnan, että kestää myös nykybensoja.
Toinen tapaus on tuo Ford Taunus 17M 2000SS (V6), todella herkkä kaasarin toiminnalle ja siihen ostin uuden alkuperäisen (käyttämätön) kaasarin Motomobil:sta. Se toimi kuukauden ja sen jälkeen kiihdytyspumpun kalvo kivikova...piti sekin sitten laittaa uusiksi.
Comment
-
Jatketaan juttua, Eli nyt kasikymppinen lähtee sahaamalla käyntiin. Voisko mekaaninen bensapumppu olla vaan niin heikko ja tiensä päässä? Mielestäni kaasarikaan ei vuoda mistään.
Comment
-
kiertämällä kohon neulaventtiiliä puoli kierrosta auki päin
Bensapumppu ei vaikuta auton pitkään starttiin koska kohokammiossa on käynnistykseen vaadittava bensa, olet säätänyt bensan pinnan liian alhaiseksi ja tuo edellä mainittu ei toteudu. Myös neulaventtiili saattaa vuotaa kierteestä jos olet sitä avannut.
Comment
-
-
En tiiä näkyykö, mutta siis ei ole mitää liparetta mitä voisi taivuttaa. Ihan muovia kokonaan on.
Laitoin äsken läjään. Eli alkuun oli tuo neulan ruuvi täysin kiinni asennossa. Ei millään lähtenyt käymään, avasin n. 1 kierroksen niin käynti iha ok. Ainut vaan että edelleen bensaa vuotaa tuosta kalvon välistä. Uskoisin että kalvon kansi on joskus kiristetty niin tiukkaan että sen on päässyt vääntymään ja näin ollen ei pidä. Täytyy jostakin etsiä ehjä kansi tai jos sitä koittais hioa tasaiseksi ?.
Comment
-
Tiivistesarjassa tuli uusi neula myös. Kokeilin aikaisemmin puhaltamalla että neula pitäis olla tiivis. Ei näyttänyt kohossa mitään halkeamia olevan. Uskoisin että se on ehjä…
Comment
-
Ei kyllä vaan ymmärrä miten bensan pinta nousee niin ylös. Kiihdytyspumpun kalvon välistä se vaan tihuttaa. Alkaa pikkuhiljaa tänne eteläänkin puskemaan pakkasta, niin olisi kiva saada kasikymppi kuntoon. Laitan vielä kuvan kalvosta mistä vuotaa. Sen päälle tuleva levy ei kovikaan tiiviin oloinen ja lisäksi vääntynyt.
Olisin kiinnostunut jos täältä löytyisi audiin sopiva(toimiva) kaasutin. Keihin KS2 on malliltaan.
Comment
-
Vaihdotko tuon kalvon? eikö tullut korjaussetin mukaan? Ainakin tässä huoltosarjassa olisi: http://www.kaasutinexpertti.fi/shopu...keihin-fi.html
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja anselmi123 Näytä viestiTiivistesarjassa tuli uusi neula myös. Kokeilin aikaisemmin puhaltamalla että neula pitäis olla tiivis. Ei näyttänyt kohossa mitään halkeamia olevan. Uskoisin että se on ehjä…
Pitääkö neulaventtiili jos nostat sormella kohon niin ylös kuin se nousee ja laitat bensaletkun kaasariin kiinni?
Eihän autossa ole mitään liian tehokasta sähköistä bensapumppua joka painaisi neulaventtiilin väkisin auki?
Comment
-
Palaan asiaan viikon päästä. Varmistan tuon kohon kunnolla ettei siinä ole mitään. Neulaventtiilin toiminnan testasin nostamalla kohon ylös ja puhaltamalla, ei fuskannut. Autossa on pelkästään alkuperäinen mekaaninen bensapumppu. Edit: Pitäiskö tuon kiihdytyspumpun kalvon alla olla jokin jousi ? Netistä mitä lueskelin niin osassa on ainakin jousi painamassa kalvoa.Viimeksi muokannut anselmi123; 8.11.2021, 18:01.
Comment
-
Kaasutin on vaihdettu ja vuodot loppui siihe. Päästöt saatiin kuntoon päästölaitteistolla ja kaasuttimen säädöllä kuntoon.
- 1 like
Comment
Comment