pulla, kauonko huuhteletta vaihteistoa 4f tipissä? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Multitronic öljynvaihto
Collapse
X
-
Vieras
-
Käytin a6 2.0 tfsi multitronic, huollossa johon kuului myös vaihteistoöljyn vaihto.
Öljyjen merkki vaihtui totaliin.
Huollon jälkeen on kabiiniin alkanut tulemaan öljyn hajua kaupunki ajossa kun joutuu liikennevaloissa odottelemaan jalka jarrulla.
En löydä näkyviä vuotoja konehuoneessa joten mietin voiko se tulla vaihteistosta.
Ennen huoltoa ei vastaavia hajuja autossa ole ollut.
Onko kokemuksia vastaavasta?
Vika koodeja en itse ainakaan löytänyt
Comment
-
Alkaisi -07 vuotuisen 4F TFSI:n (BPJ) laatikkoöljyjen vaihto olla ajankohtainen. Kokeilin AutoJerryn kautta ottaa tarjoukset Vaasan alueelta ja 3 tarjousta tuli kuin tulikin. Kallein 450€ ja halvin 189€. Tuo kallein kerrottiin olevan huuhtelumenetelmällä ja halvimmasta mainittiin vain että OE-laatuiset öljyt 5L. Suodattimen olen hankkinut jo aiemmin.
Tätä ketjua kun lukee, niin välistä tuntuu olevan isompaakin rakettitiedettä ja seuraava kommentti taas kertoo olevan simppeli homma jonka tekee vaikka kotipihassa tuntiin. Vähintäänkin pitäisi seurata vaihtotyötä silmä kovana ettei vaan mikään mene pieleen.
Onko tosiaan niin että vaatii tuon öljyjen "lämmityksen" vaihdon aikana että saa oikean määrän vai onnistuuko ihan perinteisesti vanhat ulos, suodatin vaihtoon ja uudet tilalle menetelmällä? Autolla ajettu tällä hetkellä 235tkm ja laatikko tuntuu toimivan täysin moitteettomasti (täydellinen huoltohistoria ja öljyt vaihdettu aina ajallaan), vaikka näistä Multeista paljon porua kuuleekin. Mielellään saisi olla ongelmaton myös jatkossa eli öljynvaihto saisi mennä "kerralla oikein".
Comment
-
Vieras
Tuossa multissa ei ole mitään huollossa vaihdettavaa suodatinta. Joten turha odottaa että se vaihtuis tuohon 189€ rahaan. Ja tuskin vaihtuu tuohon huuhtelu rahaankaan. Vaatii laatikon purkamista, jollei tämä ole se öljyputkessa oleva malli, joka vaatii kokonaan uuden öljyputken.
Öljyn pitää olla ulkomuistista 30-40-asteista kun taso tarkastetaan täytön jälkeen.
Käytännössä ja testattuna jos öljy on 60-asteista on ero tuohon oikeaan lämpötilaan alle 1dl joten siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätökset mittauksen tarkkuudesta...
Comment
-
En kyllä osaa tuosta suodattimesta mennä sanomaan... sellainen metallisiivilä tjsp. kyseessä (01J301517D). Vähän on samanoloinen kuin mitä oli edellisessä TDIq Tippilaatikossa. Pitää mennä oikein paikanpäälle kyselemään tarkemmin mitä tuohon hintaan kuuluu.
Tarjouskyselyyn laitoin Öljyt + vaihtotyö ja mainitsin että suodatin on jo hommattuna että sitä ei tarvitse laskea. Sehän on sitten miten kukin tuon ymmärtää, että lasketaanko myös suodattimen vaihto mukaan tarjoukseen.
Comment
-
Ajattelin lainata ketjua, auto on 2.5TDI v6 2002vm AYM moottorilla "6 vaihteinen" auto. Minkälaista öljyä tähän menee ja paljonko ? kokeilein etsiä audin omilta sivuilta mutten löytänyt koko autoa sieltä.
EDIT: selvennetään muille, 5.5 litraa on öljyntilavuus ja tarvikesuodatin + tiiviste öljypohjalle on 55euroa motonetissä, öljy on normaalia motonetin cvt automaattivaihteistonöljyä 10.90e litra joka on samanhintaista niin laakkosella kuin ad varaosamaailmassa.
Pirkkalassa oleva huoltamo tekee n.200euroon öljynvaihdon + suodattattimen vaihdon öljyineen joka tekis sen 60e öljyt + 55e suodatin ja tiiviste = työlle jää hintaa sellanen 80euroa karkeesti heitettynä. Ei missään nimessä kallis
Öljynlisäys jäi tekemättä kuin tähän tarvitaan vcds:ssää että saa tarkastettua oikean lämpötilan, alkaa tuntumaan että ostamani tarvikelukia on täysin turha tähän touhuun ja taidan ostaa vastustelemani piraatti johdon jolla näkee vähän enemmän auton sielunelämää.Viimeksi muokannut Pelimies; 20.5.2018, 12:57.
Comment
-
Menet ensin tänne http://www.oemepc.com/audi/ ja sieltä etsit oman autosi vaihteiston ja katsot osanumeron öljylle. Sen jälkeen menet numeron kanssa vaikka Hatanpään AD Varaosamaailmaan ja pyydät sieltä vasataavaa öljyä. Tai sitten menet siihen naapuriin marmorille ja pyydät sieltä öljyä.
Comment
-
Tietysti hieman omituista, mutta onko sitä multitronicin öljynsuodatinta tarkoitus vaihtaa? Laatikko pitää ns. "katkaista" auki, että tuon voi vaihtaa. Muistaakseni Audin ohje öljynvaihtoon on pelkästään öljyt ja sitäkin menee vain ~4,5L. Sitä en sano, että onko tuo oikein ja pitkän päälle laatikolle tai käyttäjän lompskalle hyväksi. Eihän tiptronic laatikkoon tarvitse vaihtaa ollenkaan kun samalta tiskiltä kysyy ja se voi olla merkkiliikkeen huolto-organisaation tuloksen teolle hyväksi. Näin siis nuo autot mitä omassa profiilissa (vm 2001 Passat ja A6).
Comment
-
Tämmöinen linkki löytyi googlamalla multitronicin öljynvaihtoja. Suosittelen vilkaisemaan. Huuhtelu vaikuttaisi poistavan vanhat epäpuhtaudet hyvin tehokkaasti. Tiedä sitten mikä ero on huuhtelulla vs ei huuhtelua pidemmällä aikavälillä.
Noh, multin öljynvaihto olisi edessä ja mittarissa nyt 235 tkm, vaihdot tehty 60 tkm välein. Autojerryssä tarjousten hintahaitari tällä hetkellä 180-400e. Epäilen että halvemmassa ei huuhtelua ole, kun kalleimmassa sitä mainostetaan.
Comment
-
Kysymys kuuluu että onko Multitronic laatikossa öljynsuodatin jossain laatikon sisällä? Olen jostain kuullut että kun ottaa laatikosta öljypohjan pois niin sieltä se löytyy, pitääkö paikkansa ja jos siellä sellainen on niin onko se tarkoitettu joskus vaihdettavaksi? Mitään ulkoista vaihdettavaa suodatintahan Multitronic laatikossa ei ole. Voisko joku viisaampi ystävällisesti antaa faktatietoa asiasta, olis öljynvaihto ajankohtainen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viestiYleisesti punaiset öljyt ei sovi audin laatikkoon suosituksista huolimatta, aikansa kaikki toimii.... Motonetin myymä comma ei toiminut täydellisesti ja lisänä oli vielä hajuhaitta <=kumpikin korjaantui merkkiliikkeen öljyillä. Vaihteistona siis multi -04 2.5tdi AYM:n perässä.
Alkuperäinen kirjoittaja Kartui Näytä viestiKysymys kuuluu että onko Multitronic laatikossa öljynsuodatin jossain laatikon sisällä? Olen jostain kuullut että kun ottaa laatikosta öljypohjan pois niin sieltä se löytyy, pitääkö paikkansa ja jos siellä sellainen on niin onko se tarkoitettu joskus vaihdettavaksi? Mitään ulkoista vaihdettavaa suodatintahan Multitronic laatikossa ei ole. Voisko joku viisaampi ystävällisesti antaa faktatietoa asiasta, olis öljynvaihto ajankohtainen.
Uudemmissa näyttää olevan myös laatikossa suodatin (osanro 7; 01J301517D), kannattaa asia varmistaa vaikka marmorilta, että onko sinun multitronicissa myös.
Comment
-
Kokemuksia kaivattais tästä tuotteesta (CarTehcnic ATF CVT -öljy) Kts. linkki alla
https://www.cartechnic.de/en/product...luids/atf_cvt/
Täyttää mm. luokituksen Audi/VW TL 52 180 (G 052 180)/TL 52 516 (G052 516)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hagle Näytä viestiPakko tässäketjussa kysellä, pystyykö tuollaiseen -02vm. a6 c5 laatikkoon vaihtamaan itse öljyt, nosturi yms.vermeet löytyy..onko missään itsetehtynä tarkkoja ohjeita?
Näin sen suurinpiirtein olen itse tehnyt noin lyhykäisyydessään.
Ja jos vähänkään viitsii itse käyttää googlea, niin sieltäkin tämä selviää.
Comment
-
Tuon ikäisessä ei ole laatikossa suodatinta. Ainoa suodatin on syylärin vieressä öljylinjassa oleva. Multitroniciin ei sitten kannata laittaa mitä hyvänsä tarjolla olevaa öljyä, vaikka luokitus olisikin multitronicille. Joko marmorilta tai Febiä, jota saa useimmista autotarvikeliikkeistä. Muitakin laatuöljyjä on hyvällä menestyksellä käytetty, foorumilta muistaakseni niistäkin löytyy juttua. Eli öljynvaihtoon tarvitset öljyä G 052 180 ja mahdollisesti uudet proput, niissä ei muistaakseni ole vaihdettavaa tiivistettä. Niin ja vcds:n lämpötilan seurantaa ja sopetusta varten. Minulla on ollut aina täysversio, joten en tiedä onnistuuko sopeutus litellä.
Comment
Comment