Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Juuri laitoin 500km sitten tuota öljyä ~4,5L multiin. Oli ohjainboksin kunnostus ja vaihdoin öljyt samalla. Toki jos haluaisi lutrata öljyn kanssa niin ottamalla öljyn lauhduttimen letkun irti saisi suunnilleen koko öljytilavuuden vaihtumaan, mutta en tehnyt niin. Öljyn tilavuus on varmaan aika lähellä tuota 7,5L (jos muistan VAG ohjeen oikein), mutta öljyn tyhjennystulpasta päästämällä vanhat öljyt ulos ja täyttötulpasta uutta niin ei ole mennyt kuin tuo ~4,5L. Onkohan kuinka moni vaihtanut öljyt noin "huuhtelemalla" ja onko suositeltavaa tässä tapauksessa? Tiptronicin kanssa tein noin, mutta eri vaihteisto.

    Toistaiseksi multi toiminut ohjaimen korjauksen jälkeen. Tarkkailu kyllä jatkuu.

    Comment


    • #62
      Kyllä kelpaa Febin mukaan tuo Motonet öljy

      Moi,
      Kysyin Febiltä ja siltä tuli vahvistus jotta kelpaa Multitronikkiin.

      Comment


        #63
        Laitoin juuri 3 viikkoa sitten Motonetin Febin CVT-öljyt A6:sen multitronikkiin ja hyvin on pelannut. Itsellä oli myös ohjainlaitteen kunnostus. Vaihdoin vielä viime viikonloppuna uudestaan nuo öljyt, koska autoon ei oltu hetkeen noita vaihdeltu. Ihan mustana tuli 3 viikkoa vanhat öljyt pihalle. Itsellä tuli myös vajaa 5 litraa pihalle ja saman verran sain takaisin laitettua. 7.5l on kyllä kokonaistilavuus, mutta se ei kaikki tule propusta pihalle.

        Kun uudet öljyt on sisässä, kone käyntiin noin 30min, jotta vaihteisto-öljyn lämpötila nousee 40c nurkille (jos omistaa VCDS:än niin sillä voi seurata lämpöjä). Sen jälkeen uusinta täyttö (itsellä meni vielä vajaa litra) ja kovaa ajoa.

        Se pienempi kuusiokolo on täyttöproppu ja se toinen XZN-tyyppinen on vain tyhjennystä varten.

        Comment


        • #64
          Mitäs erikoistyökaluja tarvitaan pohjaproppujen avaamiseen?

          Onnistuukos tuo vaihtotyö periaatteessa jopa ilman nosturia?
          Viimeksi muokannut miccomus; 31.7.2015, 07:41. Perustelu: lisätty kysymys..

          Comment


            #65
            Ei mitään. Täyttö- ja tyhjennyspropuissa on erilaiset avainkannat, en vain jaksa enää muistaa minkä kokoiset ne oli. Öljynvaihto onnistuu ilman nosturiakin, mutta väittäisin sen olevan vähintäänkin haasteellista, etenkin täyttövaiheen, jos käytössä ei ole korjaamojen öljyntäyttölaitetta. Bilteman imupumpulla täyttö onnisituu kyllä, mutta vähän sotkuista se tuppaa olemaan vaikka on kuinka huolellinen. Kun auto on nosturilla tai montun päällä, säästyy itse paremmin öljyroiskeilta.

            Comment


            • #66
              http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1...istin-500c_c-s

              Tuota ajattelin käyttää apuna ja IKH:n valikoimasta löytyy putkinippa oikealla kierteelläkin johon jatkoletkulla saisi tuon puristimen kiinni. Eli näin sohvalla ajateltuna pitäisi onnistua suht helposti.
              se toinen tulppa lienee XZN m16 jota löytyy ainakin Motonetin valikoimasta.

              Comment


                #67
                Huolehdit vaan että auto on vaakasuorassa ja öljynlämpö noin 40 kun tarkistat tason.

                Comment


                • #68
                  itse vaihdoin b8 multikseen juuri öljyt ja onnistuu kätevästi näillä ohjeilla http://www.mectronic.fi/multitronic/..._oljyletku.pdf sitten vaan purkki ylösalaisin ja reikä pohjaan paineilmaa perään n.2-3bar painetta oli helppo ja nopea vaihtaa kunhan tosiaan sen vaihteiston öljynlämpötilan pitää kohillaan max40c.
                  ja olikohan, että 5euroa maksoi tuo täydellinen ohje tulostettavaksi tuolla sivulla niin ainakin onnistuu

                  Comment


                  • #69
                    Joo sama ohje on ostettuna ja pitänee tässä reipastua ja hankkia Motonetistä öljyt.

                    Comment


                    • #70
                      Noniin päivän ohjelmassa oli öljynvaihto. Tosiaan se onnistui ihan helpostikkin ihan ulkosalla aurinkoisella säällä. Vanhat öljyt pois ja sitä tuli noin 4,7l ja uusia laittelin takaisin http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/...-p-363497-138/ tuollaisella suoraan purkista. Takaisin sain menemään noin 4,5l ja tuo erotus voinee johtua jostain... esim siitä että öljyt on viimeksi vaihdettu merkkarilla pakkaskelillä..? Eniveis... laatikko toimii vähintäänkin yhtä hyvin kuin aiemminkin eli tein itse ja säästin :D

                      Comment


                      • #71
                        Multitronic öljynvaihdosta

                        Sellaista kysyisin että onko tuo öljynvaihto muka sellainen operaatio mihin ei jokaisella huoltamola välttämättä ole tarvittavia härpäkkeitä?

                        Tuohon a6 2004 vuosimalliin on vaihdettu 2015 öljyt ja appiukko alko epäilee ettei se riitä että ottaa jonkun korkin sieltä auki ja valuttaa öljyä pois ja lisää tms. Tosin en muista että onko suodatin vaihettu mutta luulisi koska vein auton mm. vaihteiston öljynvaihtoon.

                        En ole varma oliko hän soittanu jonnekkin firmaan jossa sanottiin että se öljynvaihto vaatii tietyt härpäkkeet joita ei kaikilla ole ja heillä tietenkin on. Eli onko tuo huuhaata eli toisinsanoen firman omia puheita että saisivat asiakkaan vai onko tuo totta?

                        Comment


                        • #72
                          Kyllähän jokainen varmaan pystyy tuon tekemään, mutta asia erikseen saako sieltä laatikosta kaikkea öljyä ulos. Eilen oltiin vaihdattamassa b7 2.0tfsi tippi laatikkoon öljyt ja tekijän sanojen mukaan öljyä sinne jää vielä noin 60% jos ottaa vain propun pois.

                          Comment


                            #73
                            Kyllä se koko lailla tyhjäksi valuu, suodatimeen ja jäähdyttimeen voi jotain vähän jäädä. Ei öljynvaihto sen enmpää erikoistyökaluja vaadi kuin Bilteman tms. imupumpun. Nosturi olisi hyvä olla, sellainen joka nostaa alustasta eikä renkaista.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 6.7.2016, 23:34. Perustelu: Viestit siirretty.

                            Comment


                            • #74
                              Olisi ajankohtaista vaihtaa Multitronic öljyt, mutta en kyllä tiedä mitä tämän kanssa pitäisi tehdä. Olen ymmärtänyt, että suodatin olisi tässä yhteydessä hyvä vaihtaa, varsinkin kun en tiedä onko sitä edeltävällä kerralla vaihdettu. Olen pyytänyt tarjousta useasta paikkaa, joista monikaan ei ollut työn yhteydessä vaihtamassa suodatinta lainkaan.

                              Seuraava ihmetyksen aihe on se, että tähän Multitroniciin on tarjolla kahta eri suodatinta. Tällainen: www.ebay.co.uk/itm/181928316990 ja tällainen: www.ebay.co.uk/itm/182072290055 . Kumpi näistä olisi hyvä vaihtaa, vaiko kumpikin?

                              Yhdessä saamassani tarjouksessa oli eroteltu työvaiheet: ”automaattilaatikonsuodatin ja automaattilaatikon pohjan tiiviste”, mikä voisi tarkoittaa, että tuo jälkimmäinen suodatin olisi menossa vaihtoon. Tammerdieselillä puolestaan olisi se öljynvahtokone, mikä pesee laatikon perinpohjaisesti ensin. Täällä ei kuitenkaan oltu vaihtamassa suodatinta.

                              Ehdotuksia, mitä suodattimia työn ohessa pitäisi vaihdattaa sekä näille tekopaikkaa Tampereen seudulta?

                              Comment


                                #75
                                Miten olisi Audi Center, ei tarvisi arpoa mitä pitää tehdä ja miten.

                                Comment


                                • #76
                                  AC:n hinta oli sen mukainen, että on kannattavaa vähän arpoakin, eikä heillä myöskään ollut sitä öljynvaihtokonetta. Enkä minä työtä itse tee, mutta tietäisin vaan mitä osata pyytää tehtäväksi.

                                  Comment


                                    #77
                                    Audi Centerin työllä ja osilla on toki takuu ja he tietävät mitä tekevät, mutta jos sen hinta on liian korkea, niin eikai siinä sitten muuta kuin arpomaan oikeita osia ja työmenetelmiä. Vanhan multitronicin osalta olisin osannut itse kertoa mitä pitää tehdä ja miten, tämä viimeisin sukupolvi onkin jo erilainen. Multitronicin oikea-aikainen ja oikein tehty huolto on ehkä tärkeämpää kuin muissa automaateissa, joten se on omasta mielestäni ihan viimeinen paikka jossa kannattaa alkaa säästämään.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Varmasti lähistöltäsi löytyy sopiva öljynvaihtopaja joka on tehnyt aiemminkin multitronic öljynvaihtoja, soittamalla ja tarjousta voi muutenkin aina kysyä sähköpostitse kaikkialta.

                                      http://mwauto.fi/hinnasto/

                                      Tuo oli minulla mielessä aluksi, mutta kiikutin muitakin huoltoja varten auton Mekonomenille niin siellä hoitui 7 portaisen multitronicin öljynvaihto vaivattomasti. Sijaisauton kuulumisesta huoltoon iso bonus... Tärkeintä on kuitenkin, että kyseessä on Audin tunteva liike. Ettei tarvitse heti viedä uudelleen parempaan käsittelyyn.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Osaako joku suositella Lapista multitronicille öljynvaihtopaikkaa? En ole aivan varma, mutta kohta voi olla taas ajankohtaista.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Motonet koodit:
                                          19-0339 Automaattivaiht suodatinsrj VAG CVT "01J"
                                          59-0333 Comma AQCVT 1l CVT-automaattiöljy

                                          Öljyn huoltomäärä 7,5 litraa (audilta kysyttäessä öljymäärä 5,5litraa) eli parempi varata noin 9 purkkia ja palauttaa sitten avaamattomat.

                                          Työhön kuluu kaiketi noin 1 h.

                                          Osat siis max yht 29.90eur+9*10,90eur eli 130eur motonetista.

                                          Autona 2.0tdi vm 2008.

                                          Työtä kuluu kaiketi yksi tunti. Kuullostaakos järkevältä paketilta?

                                          Comment


                                            #81
                                            Tässä vaiheessa lienee järkevää katsoa Audi Erwinistä missä nuo suodattimet sijaitsee ja miten ne vaihdetaan ja kuuluuko niitä vaihtaa. Samalla myös ottaa ohjeet öljynvaihtoon, jotta näkee sen oikean täyttömäärän ja miten se säädetään. Palvelu maksaa 7€/ tunti ja rajaton printtausoikeus.
                                            Suosittelen.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Työn olen jättämässä autoalan ammattilaiselle. Käytän "mies ja korjaamo" -asennusliikkeitä.
                                              Näillä varaosilla käsittääkseni siis max 130 eur + tunnin työ.

                                              Comment


                                                #83
                                                No sitten ei huolta. Ammattimies tietää mitä tekee.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Multitronikin, ja myös muiden automaattien, kanssa mielelläni varmistaisin että ammattimies myös tietää mitä hän tekee.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    No eipäs taas ollut mikään kummoinenkaan homma. Kyseessä on kahden pultin avaaminen, molemmat tietenkin eri avaimilla. Homma toimi samalla tavalla kuin keskustelupalstoilla olleet työselosteet.

                                                    Öljyä kului 8litraa (ohjeissa 7 litraa), öljytilavuus 5,5. Auton käydessä öljylle mitattiin 38 lämpötila, jolloin laatikossa oikea määrä öljyä.

                                                    Onpas taas ollut paljon melua tyhjästä. Aikaa kului yksi tunti, laskutus yksi tunti. Suodatinta en sitten kuitenkaan vaihtanut.

                                                    Kustannukset yht siis 8*10,90 +tunnin työ. Helpolta näytti vierestä katsottuna.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      En tiedä kuka melua on aiheesta pitänyt? :D Itselläni ongelma koski suodattimen vaihtoa, kun sitä ei joka paja suostunut vaihtamaan. Autossasi on käsittääkseni lisäksi eri aski, etkä myöskään vaihdattanut juuri sitä suodatinta.

                                                      Mitä omien Multitronic öljyjen vaihtoon tulee, niin Team F40 Nokialla suoritti huuhtelun ja suodattimen vaihdon. Hinta oli alle puolet AC:n hinnasta.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        4F ja 4G on eri laatikot, joten niitä ei tosiaan voi verrata keskenään.
                                                        Ohjeaika muuten öljynvaihdolle 4F:ssä on 0,7 tuntia, sen verran meillä ko.operaatiosta veloitetaan.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          2011 A4 2.0TDI multitronic

                                                          Moi!

                                                          Tuollanen peli tuli ostettua(ensimmäinen diisseli). Selailin huolto historiaa ja laatikon öljyt on vaihdettu 60tkm välein. Edellinen huolto on ollut 240tkm kohdalla mutta hkirjaan ei ole merkitty onko öljyjä laatikkoon vaihdettu. Autolla on nyt ajettu reilu 250tkm. Mielenrauhan takia ajattelin vaihdattaa öljyt.

                                                          Mitäs öljyä tonne laatikkoon kannattais ostaa ja paljon? Ostais valmiiksi ja veis jätkille että vaihtavat.

                                                          Moottorin öljynä on käytetty mobilin esp:tä 30tkm vaihtovälillä mutta ajattelin siirtyä 15tkm/1vuosi.

                                                          Kiitoksia.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            A5 -13 multitronic vaihteistoöljynvaihdosta

                                                            Terve!

                                                            A5 -13 1,8 TFSI multitronic, 120000km huolto ja vaihteistoöljyt pitäisi vaihtaa. Huoltamo antaa hinnaksi normivaihdolla 260e ja huuhteluvaihdolla 529e.

                                                            Onko tuo huuhteluvaihto mitenkään tarpeellista..? Ei ole kokemusta aiheesta itsellä..

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Ei ole huuhtelulla välttämätöntä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X