hyvä tietää. onko noihin saatavan eteen tai taakse torsenia jälkiasennettuna, ja onko kukaan tehnyt ko. projektia? muistelisin että joku tekee noita tasauspyörästöjä jotka käy suoraan? en oikein searchilla löytänyt mitään.
Tuosta etu- ja takadiffin korvaamisesta jollain muulla on ollut keskustelua käynnissä brittiläisellä S2forumilla. Ilmeisesti sopivia osia saattaisi löytyä V8:sta takaa ja Quaifen valmisteena. Vielä ei ole kukaan protoillut, mutta hommaa selvitellään...
Onhan noita V8 taka-akselin torseneita sovitettu ainakin näihin t89 laitteisiin. Siinä V8 -moottorisessa coupessa pitäisi omistajan kertoman mukaan olla V8:sin torsenit etu- ja taka-akseleilla. Kun häneltä asiaa kysyin niin kertoi että takaperään menee heittämällä, mutta eteen laittaessa joutuu jo vähän taikomaan. Käsittääkseni myös LMS on asentanut joskus torsenia S2:sen taka-akselille.
hmm.. mielenkiintoista. tosin olen aiheesta lukiessani törmännyt siihen, että jostain syystä torsenia ei suosita taka-akselilla nelivedossa. en kyllä tiedä miksi? torseeni joka välissä vois olla aika tehokas paketti noin passiiviseksi 4-vetojärjestelmäksi?
itseäni kiinnostaisi juuri tuo etuakselille sovittaminen.
Siinä V8 -moottorisessa S2:ssa pitäisi omistajan kertoman mukaan olla V8:sin torsenit etu- ja taka-akseleilla
Mainospuhetta.
Kun häneltä asiaa kysyin niin kertoi että takaperään menee heittämällä
ei mene
mutta eteen laittaessa joutuu jo vähän taikomaan
No tuo on totta mutta sekä 016 että 01e askeihin löytyy bolt-on ratkaisu kaupasta ja sen
s2:Sen 5vaihteisen kanssa ei kukaan aikaansa tuhlaa jos on tehoja niinpal että lukoista on jotain
iloa.
Käsittääkseni myös LMS on asentanut joskus torsenia S2:sen taka-akselille.
Tuon haluisin kyllä kuulla joltakin siellä virmassa työskentelevältä, kiinnostaa kovasti
Siinä V8 -moottorisessa S2:ssa
Se ei ole s2, mutta omistaja on kyllä sen sortin kaveri etten hetkeäkään epäile että voisi tälläisen perämuutoksen tehdä.
Torsenia ei kukaan vakavasti ajamista harrastava laita mihinkään koska se ei ole ennaltaarvattava sen toiminta, tavan pulliaiselle kelpaa mainiosti ja eteen saa lukkoja jo tässäkin topicissa mainitusta puulaakista. Tosin vain 01e ja 016 askeihin.
Korjasin sen S2:sen coupeksi, muistivirhe. Jos sitten sen auton omistajan jutut ei ole luotettavia ja sieltä on tullut henkilökohtaisesti kysyttyyn kysymykseen huuhaa vastauksia niin ei voi mitään.
Tuo LMS juttu taas tuli yhdeltä kaverilta joka hankki S2:sen N-ryhmäläiseksi vuosia sitten ja ennen auton hankintaa selvitteli noita tekniikkakuviota useammalta taholta jotka noiden autojen kanssa oikeasti kilpakäytössä ovat puuhanneet. Saattoi tietysti puhua potaskaa hänkin.
M ulle sanoi tämä v8 mies ite että osat makaa vielä tallin lattialla ja vaatii tutkimista, kun otin yhteyttä koska jollain messuilla katoin kun auton vieressä seiso isolla kyltissä että on torsen edessä keskellä ja takana.
siltä mieheltä se onnistuu kyllä, eli on voinut maailma muuttua, hetki on vierähtänyt siitä kun asiaa tiedustelin.
Lisää tietoa, kuka soittaa lms:ään ja kysyy kuis se asennus onnistuu, mulla on hyllyssä kaksi v8 perää ja kaksi urkin perää mihin noi pitäs istuttaa.
Anle voisi varmaan tännekin laittaa sen kuvan, jossa murikat vierekkäin. Siitäpä ainakin käy ilmi että olet itse selvittänyt asiaa eikä huulet vaan heilu tuulessa :)
Itse kaivelin S2forumille osanumerot eri murikoista ja niistä oli pääteltävissä kyllä että esim etu/taka on vaihtokelpoisia tietyissä malleissa, kun vaan vaihtaa laakerit päikseen ja tietysti lautaspyörä on väärä.
Lancia holy 'gralessa on torsen takana. Myös muita löytyy. Uskallan väittää että taka-akselilla ei muuta auton arvattavuutta, mutta tekee varmaan yliohjaavamman, koska taka-akseli muuttu yksivetoisesta kaksivetoiseksi. 'Graleakin olen kokellut, mutta en liukkaalla ikävä kyllä.
Juuri näin, sama mutka mutta eri kerroilla käytös erilaista, ei vaikuta meihin normaaleihin mutta ne jotka ajaa kelloa vastaan pitää saada joka kerta yhtä lähelle äärirajoja joka mutka.
asiasta on kyllä keskusteltu aikaisemminkin, itse en ole asiaa testannut vain näin olen antanut itselleni kertoa, mutta eipä se audi sport :kaan ole torsenia käyttänyt.
Tiedät omasta autostasi, että kesken kurvin saattaa vetosuhde muuttua ja keula lähteä työntämään ulos tai toisinpäin. Kilpa-ajossa ei kovin arvostettava juttu, että auto tekee "omiaan".
no joo, kyllä tuossa asiassa sinäänsä on perää. mutta mikä olisi toisaalta parempi ratkaisu?
lamellilukko (tai levy/kitkalukko, miksi sitä nyt haluaa sanoa) pitää sisällään omat huonot puolensa.
ja torsen pyörästöähän saa erilaisilla bias-ratioilla (en tiedä mikä on suomenkielen termi asialle) jolloin tuota ennalta arvattavuutta voidaan ikäänkuin muuttaa. tosin tietysti myös huonompaan suuntaa.
ja minusta silti torsenin toiminta on loogista, ainakin suhteessa kaasun asentoon.
Puhut asiaa. Torsenissa on keskellä jousilevyt, joilla voi leventää tai kaventaa vetosuhteen muutosta. Asiasta ei vain ole paljon tietoutta eikä vissiin ainakaan mitään virityskittejä myynnissä. Itsekin olen himpan ulapalla. Olen purettua torsenia pyörittänyt käsissäni, mutta vekotin on sen verran mystinen, että ei siinä maalaisjärjellä paljon päätellä miten ne jousilevyt siellä vaikuttaa :)
ahaa. en ole koskaan itsekkään purkanut tuollaista, mutta räjäytyskuvista näyttäisi niinkuin siinä olis vain jotkut välilevyt. ja kun ei noita oikein hyviä ja selkeitä räjäytyskuviakaan tahdo löytyä.
edit: oletkohan mahdollisesti katsellut kakkos version torsenia? oliko mistä autosta?
koska niissähän on "preload" rakennettu juuri sinne rattaiden väliin.
tietääkseni sitä ei audeissa ole, jos ei ihan uusissa sitten.
no joo, kyllä tuossa asiassa sinäänsä on perää. mutta mikä olisi toisaalta parempi ratkaisu?
lamellilukko (tai levy/kitkalukko, miksi sitä nyt haluaa sanoa) pitää sisällään omat huonot puolensa.
ja torsen pyörästöähän saa erilaisilla bias-ratioilla (en tiedä mikä on suomenkielen termi asialle) jolloin tuota ennalta arvattavuutta voidaan ikäänkuin muuttaa. tosin tietysti myös huonompaan suuntaa.
ja minusta silti torsenin toiminta on loogista, ainakin suhteessa kaasun asentoon.
Nykyään kun elektroniikalla saadaan säädettyä milloin vetää mistäkin ja kuinka paljon, niin ei varmastikaan enään torsenia kukaan vakavasti kilpakentille suunnittele / toteuta, kun ei ole vielä tähänpäivään mennessäänkään laittanut.
Nyt en siis tarkoita yksittäistä harrastelijaa vaan ihan tehdas tiimejä.
Harrastelukäytössähän tuommoinen kolmen torsenin laite on varmastikin ihan riittävän hyvä, ja takaa sen että vetopitoa on kyllä "riittävästi" tilanteesta riippumatta.
Tarkistin arkistoinnista sen V8 coupe miehen vastauksen kysymykseeni, päiväys maaliskuulta 2004 ja kommentti että "Taakse V8:sin sisuskalut sopii suoraan, etupää onkin toinen juttu. Etuperän hyöty on muutenkin ehkä niin ja näin."
Oletko Anle purkanut tavallisen ja torsen-perän vierekkäin ja mitannut erot? Perhealbumin mukaan laakerit on samat, miten koko paketin leveys & halkaisija ja lautaspyörä?
Vanhemman sukupolven torseneissa vetosuhteen muutosta hallitaan lähinnä niillä matopyörien nousukulmilla. Kakkossukupolvessa on sitten se esijännitysomituisuus, käyttötarkoitus taitaa olla lähinnä etu- ja takaperissä, ei niinkään keskitasauspyörästönä. Estää sen eteenpäin vievän voiman katoamisen täysin toisen pyörän ollessa ilmassa.
no ensinnäkin "Roni"lle tiedoksi että mietiskelen nimenomaan katukäyttöä enkä puutu keskustelussa täysiverisiin kilpureihin ollenkaan.
vaikka uusissa autoissa on elektroniikkaa myös vetopuolella, ei se tarkoita sitä että se on automaattisesti jokasuhteessa parempaa. (esim. Haldex)
ja olen itsekkin siinä käsityksessä että juuri matopyörien nousulla torsenia "säädetään".
keskitasauspyörästönä ei tosiaan esijännitystä tarvita niinkään.
ja kun keskustelemaan päästiin, niin mikäs sitten olisi todella hyvä vaihtoehto torsenille?
En ole purkanut, ja eikä aktenkaan mukaan ole laakerit samat, toinen on sama, eli helvetin lähellä ollaan, itse olen toivonut salaa että tämän laakeripesänkoneistuksella/laakerin vaihdolla selviäisi.
Eikä se 016 askiinkaan eteen ole suora sovite. Kuvassa 016 etuperä ja v8torsenperä
Jos puhutaan coupen ja V8:sin takaperän laakereista niin kyllä ne minun perhealbumini mukaan on samat. Mutta missä albumiversiossa tiedot on sitten oikein, edellinen albumiversioni oli eri mieltä noista laakereista. Etuperän laakereista toinen näyttäisi olevan erilainen.
Ei tarvitse lyödä vetoa, kuten jo kirjoitin, nykyistä edellinen omassa käytössäni ollut akte oli myös sitä mieltä että laakerit olisivat erilaiset. Yleensä akten tiedot ovat korjautuneet oikeampaan suuntaan uudempien versioiden myötä niin kuin pitääkin.
Nyt jos vielä ne V8-miehen jutut pitää paikkansa niin... Pura ne perät mitä sulla on niin saadaan varmistus asialle.
Comment