Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hummaava ääni ajettaessa noin 70km/h

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hummaava ääni ajettaessa noin 70km/h

    Noin 70-75 kun on vauhtia kuuluu sellainen huuumm-huuumm-huuumm matalataajuinen ääni. Varsinaista tärinää en ole tuntevinaan.

    Auto on uusi minulle ja pitäisi selvittää tarviiko ruveta remppaamaan.

    Ajatuksia kiitos.

  • #2
    Muuttuuko/häviääkö ääni jompaan kumpaan suuntaan käännettäessä?

    Comment


      #3
      Onko Nokian hakkapeliitan nastat alla ?

      Comment


      • #4
        Michelin maxi-icet 225/45-17.
        En olevinaan huomannut ratin kääntelyllä olevan merkitystä.
        Voi olla että renkaat rupeavat resonoimaan jotenkin tien kanssa.

        Ainoastaan nopeuden nosto tai lasku poistaa äänen.
        Vaikka painaa kytkimen pohjaan ääni jatkuu.

        Comment


          #5
          Pyörän laakerit? Häviääkö ääni kun kaartelet?

          Comment


          • #6
            Ei se oikein laakerilta kuulosta. Nostin auton perjantaina ilmaan ja kokeilin käsin laakerit, ei välystä.
            Laakeri yleensä pitää tasaista jurinaa. Ei hummausta.

            Jenkkiforumeilla näyttää humputusta tulleen vajaasta peräöljyistä, renkaista ja laakereista.
            Pitää tutkia huomenna nosturilla onko perä tihkunu ittensä miten tyhjäksi.
            En tiiä voisko kardaani tai vast. tehdä tietyllä pyörimisnopeudella tuon resonanssilta kuulostavan äänen.

            Comment


            • #7
              [LEFT]Toisia renkaita kokeilemalla voisi selvitä se että johtuuko toi ääni renkaista, tosin lainarenkaiden tulisi olla kutakuinkin samaa kokoa/profiilia ja vanne samalla et:llä jotta myös laakerivian mahdollisuus sulkeutuisi pois jos ääni häviää tai muuttuu. Myös tienpinnan luulis vaikuttavan rengasääniin, asfaltti vs. lumi...

              Muuttuuko ääni korin niiatessa, esim loivaan monttuun tasaista vauhtia ajettaessa?

              Voisko esim kardaanin tukilaakeri, ristinivel tai vetonivelet pitää tollasta ääntä?

              Hyvinvalvottu yö töissä takana, illalla herättyäni tuskin itsekään tajuan tätä tekstiäni. Silti ihan pakko vastata :D
              [/LEFT]

              Comment


              • #8
                Edessä on vetonivel odottamassa vaihtoa, periaatteessa sekin voi värähdellä.
                Toinen mitä mietin on tuo kardaaninkannatin tai jossakin ristikossa on väljää jollon kardaani rupeaa värisemään.
                Tosin luulisin että sen pitäisi jo tuntua persiissä.

                Edelleen se on enempi ääni kun tärinä.

                Pitää kokeilla toisia renkaita kunhan pääsee työn ääreen.

                Comment


                  #9
                  En usko että se on kardaanin tukilaakerin ääni. Omassa autossa se on rikki, eikä se pidä mitään muuta ääntä kuin "kahisee".

                  Veikkaan että ääni tulee renkaista.

                  Comment


                    #10
                    Painetta lisää tai vähemmän, niin pitäisi renkaista tulevan äänen taajuuden muuttua eli humisee eri nopeudella.

                    Comment


                    • #11
                      Tiputin paineita ja pesin samalla hiekat pois mutta ei auttanut.
                      Ajelin lisää ja kyllä siitä sellainen matala värähdys tulee äänen tahtiin. Noin 1sek välein tuntuu ääni ja hyrähdys.

                      Radio päällä ääntä ei kyllä huomaa mutta joo...

                      Mitenkähän löysät nuo perän kumityynyt saa olla kun vänkäilin raudalla niin aika pehmoisen tuntuiset ovat.
                      Se "tonks" ääni tulee ilmeisesti siitä etummaisen puslan töksähtäessä auton runkoon?

                      Comment


                      • #12
                        Kardaanille ääni.
                        Jenkeissä yleinen "ominaisuus", lieneekö sitten l
                        etupään laakerointi vai ristikko, vai molemmat...

                        Comment


                        • #13
                          Tutkiskelin vähän tuota kardaania ja näissähän taitaa olla ns. vakionopeusnivel
                          kardaanin ja vaihteiston välissä?
                          Mulla 530d Bmw täristi kun rasvat oli kuivaneet nivelestä. Oiskohan tuohonkin sitten rasvanpaikka...?

                          Comment


                            #14
                            Joo kyllä siellä on vakionopeusnivel molemmissa päissä. Aika harvoin ne kyllä kuivuu jos kumi ei ole rikki. Yhtään sellaista en ole nähnyt (mutta ei se sitä takaa ettei niin voisi käydä) ;)

                            Comment


                            • #15
                              Mr Matalaratsastaja valisti untuvikko quattroilijaa että se hurn-hurn-hurn ääni kuuluu torsen vehkeiden ominaisuuksiin...

                              Comment


                                #16
                                Eikä kuulu, se on sekaisin :) En kyllä omasta sellaista huminaa ole erottanut, liekö rengasmelu sitten liian kova...

                                Comment


                                • #17
                                  Onkos jollain tietoa kun tänään rupesi auto ensin hieman täristämään kun vauhtia oli noin 80 ja sitten rupesi pian voimistumaan... sen jälkeen paheni ja rupesi klonksumaan ja pitämään sellaista ääntä kun olisi junassa... ääni lakkaa kun käännän vasempaan ja kovenee kun käännän oikeaan... olisikohan pyörän laakeri? ja kumpikohan se sitten mahtaisi olla..? onko paha vaihtaa itse ja onkohan kallis?

                                  Comment


                                    #18
                                    Olisikohan kuskinpuoleinen? Oikealle kurvatessa rasittuu kyseinen laakeri enemmän? Kyllä sen luultavasti kuulee jo pyörittelemällä rengasta, kumpi puoli on rikki.

                                    Comment


                                      #19
                                      Matalaratsastajan audit on A4sta alkaen (etenkin A4) hurissut rubberin kuvailemalla tavalla. Ei noista ole koskaan mitään vikaa löytynyt, vaikka monet noitatohtorit noita on koittanut manata. Tuon "ominaisuus" tuomion sain lähes kaikilta taikureilta ketkä laitteita ovat syynänneet asian tiimoilta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hurruuttelin nosturilla pyörät ilmassa ajella.

                                        Sama jurnutus kuuluu siinä 70-75 alueella. Kokeilin perää kädellä ja laatikkoa, ei mitään värinää jurnutuksen tahtiin. Ainakaan kädellä sitä ei tuntenut.
                                        Jarruttelin pyöriä käsillä, ei mitään vaikutusta mikä rengas pyörii.

                                        Jurnutus tuntui nosturissa kun piti kädellä siitä kiinni eli joku ihmeen runkoon tuleva resonanssi se on.
                                        Mystistä...

                                        Comment


                                        • #21
                                          kardaanin tukilaakerin kumia veikataan. ainakin lötkö-q on tarkka siitä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Näköjään oikea takalaakeri rupesi pitämään meteliä.
                                            Auto on menossa perästefojen vaihtoon niin varmaan se kantinlaakeri/kumi vois olla aiheellista vaihtaa silloin vai lieneekö hätävarjelun liiottelua..
                                            Viimeksi muokannut Rubu; 29.12.2007, 13:46.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tukilaakerin kumin väljyydet selviää kun nostaa auton ylös ja kokeilee heiluttaa kardaania ylös-alas, jos kumisee/tuntuu väljältä niin tukilaakerihässäkkä kannattaa vaihtaa. Noitahan ei sitten uusia saa audiin, mutta esim jatkeen osista saa tehtyä. Haulla löytyy tietoa...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Autolla on körötelty 136tkm niin en usko että vielä on tuon tukilaakerin/kumin aika vaihtua.
                                                Pitää uskotella itelle että se ääni tuli siitä kun tuo pyöränlaakeri oli sitä vaille valmis että alkaa rohista.
                                                Näkeepähän tuon sitten kun uus laakeri on paikallaan, että loppuiko ääni.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Minun autolla on ajettu vähän vähemmän, ja siinä on kardaanin tukilaakeri jo aika finaalissa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pitää katsoa tuo tukilaakeri homma joskus toisten kun laakerinvaihto, vetarin nivel ja perän stefat menee merkkihuollossa autoliikkeen piikkiin niin ei ne rupea mitään baijerilaisen virityksiä sinne soveltamaan...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo eivät varmasti ala. Itsekin pitäisi tuo tehdä kun ehtisi, täytyy sitten metsästää sopivaa laakeria.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        aika kummalliselta tuntuu jos pyöränlaakeri menee noilla kilometreillä. quattrosta meinaan. etuvetoseen saa takalaakereita joskus vaihtaa mutta tuosta q:sta 380tkm kohalla meni eka laakeri vaihtoon. kardaanin tukilaakeri/kumi mennyt kerran ja taas se hieman jyristää tuossa kaheksankympin tienoilla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eikös nuo takalaakerit oo näissä enempi ja vähempi kulutustavaraa näille kilsoille.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            enpä huomannut tuota vuosimallia katsoa. vanhoissa quattroissa on sama laakeri edessä ja takana. etuvetoisessa taas takana kartiorullalaakerit, jotka eivät niin mahdottomia kestä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X