Kirjoitetan nyt seikkaiperäisemmin tämän omalle ketjulleen, kun tietoa on kertynyt jo suht paljon. Auttanee muita jatkossa, jos vastaavaa vikaa ilmenee.
Autona A8 4H, 4.2tdi q, ajettu 280tkm, laatikkona 8HP90A (MXX). Auto oli ennen minua yrityskäytössä ja täydellä merkkihuollolla, eli laatikon öljyjä ei koskaan vaihdettu. Kun tämä tuli minulle, laatikko toimi ok, ehkä kevyen nykäisyn saattoi huomata 1-2 vaihteilla tuntumassa. Se oli kuitenkin niin pientä, ettei sitä sen enempää osannut paikallistaa mihinkään. Sittemmin laatikko alkoi nykäisemään enemmän ja enemmän 2 vaihteella ja lopulta vika jäi pysyväksi ja sen pystyi paikallistamaan.
Laatikko nykäisee aina, kun momentinmuunnin lukitaan. Tämä tapahtuu normaalisti 2 vaihteella aina 1200rpm kohdalla. Nykäisy on todella selkeä, ja sitä voisi kuvailla siten, että veto oikeastaan katkeaa hetkeksi. Sopivalla vedolla nykäisee todella voimakkaasti, vähän kuin bensavehkeessä jättäisi iskun välistä tulppaviassa. Reilulla kaasulla vähemmän havaittavissa, sillä turbiinin ohjaus on melko erilainen (nopeampi ja aikaisemmin). Kylmänä ei tee mitään, koska turbiinia ei lukita samoin. 100% varmuudella identifioitu logeistakin, että turbiinilukituksen ohjaussolenoidin virranohjaus ja nykäisy osuvat tismalleen yhteen.
Mitään muuta vikaa ei ole. Ei humppaa tai luista ja jokainen pykälä menee nätisti silmään ylös ja alas.
Tähän asti tehtyä (pikkuhiljaa edeten):
- Uudet ZF öljyt ja suodatin huuhtelemalla + nollaukset ja sopeutus -> ei vaikutusta
- Mekatroniikka täysin läpikäyty Siekkisellä (oli reilusti kulunut) + nollaus ja sopeutus -> ei vaikutusta
- Laatikko täysin läpikäyty AM-Gearilla (pakat + tiivisteet yms., ei mitään poikkeavaa kulumaa haivattu) & turbiini huollettu täysin JN Tradingillä -> ei vaikutusta
Mekatroniikan huollon yhteydessä vaihdettiin ainoastaan pääpaineen ohjaussolenoidi. Eli ainoa mihin ei ole koskettu, on ne loput solenoidit. Tilasin nyt uuden solenoidisarjan, ja laitan ne vielä kaikki vaihtoon. Turbiinilukon ohjaussolenoidi on PWM-ohjattu kuitenkin siinä missä pääpainesolenoidikin, joten toivotaan senkin nyt olevan kulunut. Tulee sarjana, joten vaihtuu nyt kaikki kerralla. Parkin solenoidi nyt on ihan turha vaihtaa, mutta tulee sekin.
Minun teknisen ymmärrykseni mukaan, vika on oltava joko turbiinissa (pakkojen välys tai kulunut mäntä) tai ohjauksessa (mekatroniikan venttiilit väljät) tai kanavissa välillä (vuoto). Jotta solenoidi olisi syy, pitäisi sen jotenkin kanittaa pienillä dutyillä, jolloin virtaus ei avaudu suunnitellusti vaan lopulta töksähtäen... Mekatroniikan venttiilin väljyyden ymmärtää helpommin, jos sylinteri on epämuotoon kulunut, niin päästää avautuessaan epälineaarisesti paineet ylös.
Sopeutusta ei pääse edes kunnolla ajamaan ODISilla, koska nykäisee juuri pienellä kaasulla niin reilusti, että ei varmasti tee hyvää algoritmille. Tosin, minun käsittääkseni turbiinin lukittumista ei edes sopeuteta sen enempää softalla eli siihen ei voi vaikuttaakaan.
Koska usko on pikkuhiljaa jo mennyt, niin onko kellään mietteitä suuntaan tai toiseen?
Autona A8 4H, 4.2tdi q, ajettu 280tkm, laatikkona 8HP90A (MXX). Auto oli ennen minua yrityskäytössä ja täydellä merkkihuollolla, eli laatikon öljyjä ei koskaan vaihdettu. Kun tämä tuli minulle, laatikko toimi ok, ehkä kevyen nykäisyn saattoi huomata 1-2 vaihteilla tuntumassa. Se oli kuitenkin niin pientä, ettei sitä sen enempää osannut paikallistaa mihinkään. Sittemmin laatikko alkoi nykäisemään enemmän ja enemmän 2 vaihteella ja lopulta vika jäi pysyväksi ja sen pystyi paikallistamaan.
Laatikko nykäisee aina, kun momentinmuunnin lukitaan. Tämä tapahtuu normaalisti 2 vaihteella aina 1200rpm kohdalla. Nykäisy on todella selkeä, ja sitä voisi kuvailla siten, että veto oikeastaan katkeaa hetkeksi. Sopivalla vedolla nykäisee todella voimakkaasti, vähän kuin bensavehkeessä jättäisi iskun välistä tulppaviassa. Reilulla kaasulla vähemmän havaittavissa, sillä turbiinin ohjaus on melko erilainen (nopeampi ja aikaisemmin). Kylmänä ei tee mitään, koska turbiinia ei lukita samoin. 100% varmuudella identifioitu logeistakin, että turbiinilukituksen ohjaussolenoidin virranohjaus ja nykäisy osuvat tismalleen yhteen.
Mitään muuta vikaa ei ole. Ei humppaa tai luista ja jokainen pykälä menee nätisti silmään ylös ja alas.
Tähän asti tehtyä (pikkuhiljaa edeten):
- Uudet ZF öljyt ja suodatin huuhtelemalla + nollaukset ja sopeutus -> ei vaikutusta
- Mekatroniikka täysin läpikäyty Siekkisellä (oli reilusti kulunut) + nollaus ja sopeutus -> ei vaikutusta
- Laatikko täysin läpikäyty AM-Gearilla (pakat + tiivisteet yms., ei mitään poikkeavaa kulumaa haivattu) & turbiini huollettu täysin JN Tradingillä -> ei vaikutusta
Mekatroniikan huollon yhteydessä vaihdettiin ainoastaan pääpaineen ohjaussolenoidi. Eli ainoa mihin ei ole koskettu, on ne loput solenoidit. Tilasin nyt uuden solenoidisarjan, ja laitan ne vielä kaikki vaihtoon. Turbiinilukon ohjaussolenoidi on PWM-ohjattu kuitenkin siinä missä pääpainesolenoidikin, joten toivotaan senkin nyt olevan kulunut. Tulee sarjana, joten vaihtuu nyt kaikki kerralla. Parkin solenoidi nyt on ihan turha vaihtaa, mutta tulee sekin.
Minun teknisen ymmärrykseni mukaan, vika on oltava joko turbiinissa (pakkojen välys tai kulunut mäntä) tai ohjauksessa (mekatroniikan venttiilit väljät) tai kanavissa välillä (vuoto). Jotta solenoidi olisi syy, pitäisi sen jotenkin kanittaa pienillä dutyillä, jolloin virtaus ei avaudu suunnitellusti vaan lopulta töksähtäen... Mekatroniikan venttiilin väljyyden ymmärtää helpommin, jos sylinteri on epämuotoon kulunut, niin päästää avautuessaan epälineaarisesti paineet ylös.
Sopeutusta ei pääse edes kunnolla ajamaan ODISilla, koska nykäisee juuri pienellä kaasulla niin reilusti, että ei varmasti tee hyvää algoritmille. Tosin, minun käsittääkseni turbiinin lukittumista ei edes sopeuteta sen enempää softalla eli siihen ei voi vaikuttaakaan.
Koska usko on pikkuhiljaa jo mennyt, niin onko kellään mietteitä suuntaan tai toiseen?
Comment