Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Momentinmuuntimen karkea lukittuminen, 8HP90A laatikko (A8 4H -10)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Momentinmuuntimen karkea lukittuminen, 8HP90A laatikko (A8 4H -10)

    Kirjoitetan nyt seikkaiperäisemmin tämän omalle ketjulleen, kun tietoa on kertynyt jo suht paljon. Auttanee muita jatkossa, jos vastaavaa vikaa ilmenee.

    Autona A8 4H, 4.2tdi q, ajettu 280tkm, laatikkona 8HP90A (MXX). Auto oli ennen minua yrityskäytössä ja täydellä merkkihuollolla, eli laatikon öljyjä ei koskaan vaihdettu. Kun tämä tuli minulle, laatikko toimi ok, ehkä kevyen nykäisyn saattoi huomata 1-2 vaihteilla tuntumassa. Se oli kuitenkin niin pientä, ettei sitä sen enempää osannut paikallistaa mihinkään. Sittemmin laatikko alkoi nykäisemään enemmän ja enemmän 2 vaihteella ja lopulta vika jäi pysyväksi ja sen pystyi paikallistamaan.

    Laatikko nykäisee aina, kun momentinmuunnin lukitaan. Tämä tapahtuu normaalisti 2 vaihteella aina 1200rpm kohdalla. Nykäisy on todella selkeä, ja sitä voisi kuvailla siten, että veto oikeastaan katkeaa hetkeksi. Sopivalla vedolla nykäisee todella voimakkaasti, vähän kuin bensavehkeessä jättäisi iskun välistä tulppaviassa. Reilulla kaasulla vähemmän havaittavissa, sillä turbiinin ohjaus on melko erilainen (nopeampi ja aikaisemmin). Kylmänä ei tee mitään, koska turbiinia ei lukita samoin. 100% varmuudella identifioitu logeistakin, että turbiinilukituksen ohjaussolenoidin virranohjaus ja nykäisy osuvat tismalleen yhteen.

    Mitään muuta vikaa ei ole. Ei humppaa tai luista ja jokainen pykälä menee nätisti silmään ylös ja alas.

    Tähän asti tehtyä (pikkuhiljaa edeten):
    - Uudet ZF öljyt ja suodatin huuhtelemalla + nollaukset ja sopeutus -> ei vaikutusta
    - Mekatroniikka täysin läpikäyty Siekkisellä (oli reilusti kulunut) + nollaus ja sopeutus -> ei vaikutusta
    - Laatikko täysin läpikäyty AM-Gearilla (pakat + tiivisteet yms., ei mitään poikkeavaa kulumaa haivattu) & turbiini huollettu täysin JN Tradingillä -> ei vaikutusta

    Mekatroniikan huollon yhteydessä vaihdettiin ainoastaan pääpaineen ohjaussolenoidi. Eli ainoa mihin ei ole koskettu, on ne loput solenoidit. Tilasin nyt uuden solenoidisarjan, ja laitan ne vielä kaikki vaihtoon. Turbiinilukon ohjaussolenoidi on PWM-ohjattu kuitenkin siinä missä pääpainesolenoidikin, joten toivotaan senkin nyt olevan kulunut. Tulee sarjana, joten vaihtuu nyt kaikki kerralla. Parkin solenoidi nyt on ihan turha vaihtaa, mutta tulee sekin.

    Minun teknisen ymmärrykseni mukaan, vika on oltava joko turbiinissa (pakkojen välys tai kulunut mäntä) tai ohjauksessa (mekatroniikan venttiilit väljät) tai kanavissa välillä (vuoto). Jotta solenoidi olisi syy, pitäisi sen jotenkin kanittaa pienillä dutyillä, jolloin virtaus ei avaudu suunnitellusti vaan lopulta töksähtäen... Mekatroniikan venttiilin väljyyden ymmärtää helpommin, jos sylinteri on epämuotoon kulunut, niin päästää avautuessaan epälineaarisesti paineet ylös.

    Sopeutusta ei pääse edes kunnolla ajamaan ODISilla, koska nykäisee juuri pienellä kaasulla niin reilusti, että ei varmasti tee hyvää algoritmille. Tosin, minun käsittääkseni turbiinin lukittumista ei edes sopeuteta sen enempää softalla eli siihen ei voi vaikuttaakaan.

    Koska usko on pikkuhiljaa jo mennyt, niin onko kellään mietteitä suuntaan tai toiseen?

    #2
    Ei ole hirveästi tietoa, mutta ihmettelen vaan että miksi vika olisi vielä turbiinissa jos se on jo huollettu? Aika hirveästihän tuota on jo joutunut rassaamaan, ei ole kovin hauskaa eikä varmaan halpaakaan.

    Comment


      #3
      Tehtiinko vanhoihin öljyihin glykolitestiä?

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
        100% varmuudella identifioitu logeistakin, että turbiinilukituksen ohjaussolenoidin virranohjaus ja nykäisy osuvat tismalleen yhteen.


        Tähän asti tehtyä (pikkuhiljaa edeten):
        - Uudet ZF öljyt ja suodatin huuhtelemalla + nollaukset ja sopeutus -> ei vaikutusta
        - Mekatroniikka täysin läpikäyty Siekkisellä (oli reilusti kulunut) + nollaus ja sopeutus -> ei vaikutusta
        - Laatikko täysin läpikäyty AM-Gearilla (pakat + tiivisteet yms., ei mitään poikkeavaa kulumaa haivattu) & turbiini huollettu täysin JN Tradingillä -> ei vaikutusta

        Mekatroniikan huollon yhteydessä vaihdettiin ainoastaan pääpaineen ohjaussolenoidi. Eli ainoa mihin ei ole koskettu, on ne loput solenoidit. Tilasin nyt uuden solenoidisarjan, ja laitan ne vielä kaikki vaihtoon. Turbiinilukon ohjaussolenoidi on PWM-ohjattu kuitenkin siinä missä pääpainesolenoidikin, joten toivotaan senkin nyt olevan kulunut. Tulee sarjana, joten vaihtuu nyt kaikki kerralla. Parkin solenoidi nyt on ihan turha vaihtaa, mutta tulee sekin.
        Mulla ei oikein järki riitä ymmärtämään, että kun noinkin monella ammattilaisella on laatikkoa korjattu, niin miksei tuota lukon solenoidia ole vaihdettu ensimmäisenä. Uskallan väittää että tuon vaihtamalla tulee kuntoon.

        Comment


          #5
          Glykoleja ei analysoitu, koska ei minkäännäköistä viitettä siitä, että olisi sekoittunut öljyyn. Glykolia ei mene, lämmöt käyttäytyy normaalisit ja laatikon purussakaan ei mitään poikkeavaa näkynyt.

          Solenoideja ei vaihdettu, koska kaikki olivat jokseenkin sitä mieltä, että melko epätodennäköistä jos vika olisi solenoidissa. Koska kuitenkin sellainen 500e kustannus (solenoidipaketti) ja suht helppo jälkikäteen vaihtaa, niin tehtiin näin. Näin jälkikäteen olisi kannattanut vaihtaa samantien.

          Pakko myöntää, että halvemmaksi olisi tullut tehdä ihan kaikki vain samantien kerralla. Mutta kun nyt oli kuitenkin jokseenkin järkevä mahdollisuus, että olisi tullut kuntoon jo ensimmäisellä toimenpiteellä. Ja ennen kaikkea yritin välttää laatikon irrottamista, joka on muuten aika helvetin iso homma.

          Toki olisi voinut vaihtaa solenoideja ristiin, mutta enää ei jaksa kikkailla, prkl. Tästähän voi tulla tälläinen klassinen, että pelkällä solenoidin vaihdolla olisi vika kadonnut ja tuolla väljähtyneellä mekatroniikallakin olisi ajellut ongelmitta vielä pitkään...
          Viimeksi muokannut jasso; 23.4.2020, 11:10.

          Comment


            #6
            Viimein ehdin vaihtaa solenoidit. Onneksi kävi näin, että niillä tuli lopulta kuntoon. Nyt viimein momentinmuunnin lukittuu niin kuin kuuluukin eli sitä ei huomaa kuin kierroslukumittarista.

            Laukesi vaan VAS-adaperin kiinaklooni, niin en päässyt sopeutuksia vielä nollaamaan Odisilla. VCDS:llä on kolme eri IDE vaihtoehtoa nollaukselle, enkä uskalla kokeilla mikä on oikea. Väärällä saa koko laatikon parametrisaation nollattua eli pitää hinata marmorille, joten en sillä lähtenyt kokeilemaan.

            Eli kannattaa sittenkin aina aloittaa korjaus solenoidien vaihdolla, sillä ne on helppo vaihtaa. Toki erittäin todennäköisesti siinä vaiheessa kun solenoidit väljistyy, on venttiilipöytäkin väljä. Laatikon ja turbiinin huolto tässä tapauksessa ei siis olisi varmaan ollut välttämätöntä. Ei toki hukkaan näillä kilsoilla mennyt, mutta väärässä olin minä ja pari muutakin.

            Pieniä ongelmia meinasi tulla, kun venttiilipöytäkin oli pöydällä irti ja aloin solenoideja vaihtamaan, niin Siekkiseltä tullut paketti ei ollutkaan täysin käypäinen. Oransseja oli liian vähän ja mustan sähköliitin ei ollut sopiva. Onneksi mulla oli olemassa alunoerin ebaystä tilaamani sarja, jonka Siekkiseltä olivat katsoneet, että olisi väärä malliset liittimet eikä niitä koskaan laitettu. Vertailin ja tutkin, niin ihan sopivat ne nyt kuitenkin olivat. Ainoastaan vanhoista piti irrottaa musta muovinen holkki sähköliiittimen päädystä ja painaa näihin kiinni. Musta solenoidi oli myös tässä sarjassa väärä, joten sen jätin vaihtamatta. Ohjaa vain parkkia, joten en menetä yöuniani sen vuoksi.

            Huomasin myös, että mekatroniikan johtosarjan liitin oli lukitsematta. Mekatroniikkaa purkaessani huoltoon silloin alunperin mulla lähti vahingossa sinertävät lattaliittimen päätyjen lukituspalat kokonaan irti ja jätin ne silloin sellaiseksi, kun en osannut laittaa takaisin. Ei ollut sekä Siekkinen eikä Am-gearkaan osanneet tai huomanneet laittaa niitä oikein. Eli nyt sähköjen pääliitin ei ollut mitenkään lukittu. Ne sinertävät klipsit oli kyllä painettu takaisin, mutta väärin. Eivät lukinneet mitään, vaikka napsahtavatkin oikean tuntuisesti. Meni itsellä varmaan 2h niitä miettiessä ja suurennuslasilla pohtiessa, että miten hemmetissä ne kuuluu asentaa! Aivan käsittämättömän hankala tajuta oikea tapa.

            Jos jollain lähtee ne myös vahingossa kokonaan irti, niin ne eivät mene oikein takaisin vain painamalla kliksahdukseen asti. Pitää olla laattaliitin irti, sitten katsoa todella tarkkaan, että pienen pieni ura klipsien sivuissa ohjautuu oikein hahloon. Sen jälkeen naksahtavat yhteen asentoon (se väärä) ja ruuvarilla voi avittaa ne ensimmäisen naksun yli syvemmälle oikeaan paikkaansa. Sitä uran keskitystä ei meinaa huomata ei millään, mutta ilman sitä näyttää menevän oikein, mutta vain ensimmäiseen väärään naksuun asti ja siihen jäävät.

            Laitan kuvia mitkä pultit pitää irrottaa saadakseen solenoidit vaihdettua, kunhan saan ne koneelle. Puhelimesta ei onnistu helposti. En ainakaan itse mistään löytänyt ohjeita ja löysäsin yhden turhaan. Ne kuitenkin pitää mekatroniikan lohkot yhdessä toisiinsa, joten ihan hyvä vinkki tietää mitä avata ja mitä ei. Kaikkia ei voi täysin päätellä katsomalla.

            Löytyypähän kokemusta vähän enemmän nyt näistäkin. Mekatroniikkaa ropailee siinä missä vaikkapa koneen kantta, mitä aina uumoilinkin.

            edit: Muutamia kuvia.

            - Pultit, jotka pitävät piirilevyn paikoillaan ja pitää irrottaa solenoideja varten. Merkattu punaisella ympyrällä. Kiristys 10Nm.
            - Kiristysjärjestykset öljypohjalle (4Nm+45˚) ja mekatroniikalle (10Nm). Avaus 19->1, kiristys 1->19.
            - Erot parkkisolenoidin liitinpesän muodossa (vas. väärä)
            - Solenoidien muoviholkki, joka pitää vaihtaa jos ei uusissa ole. Suht tiukassa, mutta irtoaa kampeamalla sopivan terävällä tasapääruuvarilla ylös nuolen osoittamasta kolosta keskeltä. Ruuvarin kärki pitää siis upottaa vähän muoviin, että saa otteen. Reunoista "siivekkeistä" ei pidä yrittää kammeta, sillä napsahtava poikki helposti.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut jasso; 4.8.2020, 12:21.

            Comment

            Working...
            X