Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 v6 + automaatin tilalle R5 + manuaali?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 b5 v6 + automaatin tilalle R5 + manuaali?

    Kysytäämpä paremmin tietäviltä, kun haulla ei löytynyt.
    Otsikon kapineessa vesipumpun pettämisen ja talven jäljiltä todennäköinen lohkovaurio ja laatikko on luistanut pidemmän aikaa. Tuohon kutoskoneeseen ei tekisi hirveästi mieli upottaa aikaa ja löytyy kokonainen ja käyntikuntoisena seisomaan jäänyt 100 2.3E -93 tekniikan luovuttajaksi. Sitten niihin kysymyksiin:

    - Satkussahan oli jo tuota ABC moottoria, mutta miten suuret johtusarjojen erot C4 ja B5 välillä on?

    - Lisäksi tekisi mieli pitää A4:n alkuperäinen ajotietokone käytössä, 100:ssa tietokonetta ei ole, miten paljon lisää johtojumppaa vai onko mahdotonta?

    Eli pääasiassa sähköjen pohdintaa. Projekteissa on aiemmin soviteltu 20vt vitosia b5 keulalle joten sille puolelle on löytynyt neuvoa niistä.

    Homman järkevyydestä saan piikittelyä tarpeeksi muualtakin, joten jätetäänkö se sivuun tästä.
    Omasta mielestäni kun jokaisessa vitosen voimin liikkuvassa audissa on järkeä.

    #2
    Jos liikenteessä mielii pitää, niin taitaa jo kaatua siihen että auto on uudempi kuin kuin siihen tulossa oleva moottori.

    Ja johtosarjoissa tuskin juuri yhteneväisyyksiä. Ke-jetti sen verran kivikautinen.

    Comment


      #3
      Eikös ne 95 ja 96 vuosimalliset B5:set oo Euro 1 luokkaa, niinkuin luovuttaja-auton.? Johtosarjaahan joutus toki soveltaa jonninverran. :D
      Viimeksi muokannut bonus; 17.4.2020, 14:35.

      Comment


      • #4
        VR6 sinne menee mukavasti.

        Comment


          #5
          Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto:

          https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

          5 §

          Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto


          1. Vähäpäästöiseen autoon saa 3 ja 4 §:n ehdoin vaihtaa moottorin, jonka seuraavat ominaisuudet ovat samat kuin alkuperäisessä:

          a) vierekkäisten sylinterien keskipisteiden keskinäinen etäisyys;

          b) sylinterirungon rakenne;

          c) imu- ja pakoventtiilien sijainti;

          d) kaasunvaihtotapa; ja

          e) työkierto.

          2. Muunlaisen moottorin saa asentaa vain, jos auto on vähäpäästöisenä saatavana tällä moottorilla tai jos asennettava moottori päästöihin vaikuttavine laitteineen on tarkoitettu autoon, joka täyttää autoa koskevia päästövaatimuksia myöhemmät vaatimukset.

          Ymmärtäisin että pitää olla seuraavaa päästöluokka koska 2.3 konetta ei ole saanut B5. Ja taitaa B5 olla euro2 tai 3.
          Viimeksi muokannut VilleP; 17.4.2020, 16:20.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja VWarre-00 Näytä viesti
            VR6 sinne menee mukavasti.
            No en tiiä ihan tästäkään.

            Molemmissa moottoreissa apurunko/öljypohja kombinaatio meinaa alkaa aiheuttaa vähän haasteita.

            Comment


            • #7
              No sulla on sitä tavaraa siellä enemmän ja 24V, eli työläämpi. B5 12V:sen saa menemään lähes ostopalikoilla, öljypohjakin phaetonista vain, mutta halpaahaan tää ei ole.
              Viimeksi muokannut VWarre-00; 17.4.2020, 20:06.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja bonus Näytä viesti
                Eikös ne 95 ja 96 vuosimalliset B5:set oo Euro 1 luokkaa, niinkuin luovuttaja-auton.? :D
                Näin ainakin yhden b5 20vt vitos projektin yhteydessä mainittiin.

                Comment


                  #9
                  Riippuu varmaan auto/kone yhdistelmästä. Tiukempia euro luokituksen omaavia moottoreita on tehty myös ennen seuraavan voimaan tuloa. Mutta rekkaristahan tuo varmaan selvinnee.

                  Tuon mukaan B5 2.6 koneella olisi euro2:
                  https://www.auto-motor-und-sport.de/...hnische-daten/

                  Kun taas 2.8 kone on euro 1:
                  https://www.auto-motor-und-sport.de/...hnische-daten/

                  Ja satku AAR kone euro1:
                  https://www.auto-motor-und-sport.de/...hnische-daten/

                  Comment


                    #10
                    12v 2.8 on euro1 mutta 30v 2.8 on euro3. Samoin 2.4 on euro3

                    Comment


                    • #11
                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-evo1?t=107237

                      Tuolla olis maininta et 2.6 on euro1

                      Comment


                        #12
                        2.6:ko tämä lähtökohta siis on kun ei tainnut aloitusviestissä olla mainintaa.

                        Comment


                        • #13
                          2.6 V6 ja automaatti olis tarkoitus hukata keulalta. Tilalle olis tarjolla 1.8t ja 2.3E koneet manuaalilootilla. 1.8t olis varmaan huomattavasti helpompi, mut vitonen kuitenkin houkuttelee enemmän.
                          Viimeksi muokannut Nemesis; 18.4.2020, 21:56.

                          Comment


                          • #14
                            2.3e:ssä on niin vähän sähköä että se on pienin osa projektia.
                            aar moottoria on etkan mukaan ollut a6:en keulalla kesäkuuhun -96.
                            Viimeksi muokannut evinrude; 24.4.2020, 18:34.

                            Comment


                              #15
                              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...2-2-20vtq-evo1

                              Tuosta suoritettu projekti moottorin osalta. Voimansiirron manualisointi ei lie sähköisesti kummoinen juttu ja askeja asennusosineen löytyy kyllä.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viesti
                                2.3e:ssä on niin vähän sähköä että se on pienin osa projektia.
                                Miten ajotietokoneen sähköt mahtaisi onnistua?

                                Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...2-2-20vtq-evo1

                                Tuosta suoritettu projekti moottorin osalta..
                                Luettu läpi useampaan kertaan ja monta vastausta löydetty. ja vastaava suunnitelma edessä nykyisen projektin jälkeen.
                                Otsikon projektissa suurin ongelma allekirjoittaneen tietämättömyys KE-jetistä ja sen kytkennöistä. Ja ajotietokoneesta.
                                Joku on myös ystävällisesti kirjoitellut foorumille automaatti B5:n muuttamisesta manuaaliksi, sieltä tuli tarpeelliset tiedot voimansiirron osalta.
                                Viimeksi muokannut Killeri; 3.5.2020, 01:33. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                Comment


                                  #17
                                  Ruutan kytkennät ei liene hirvittävän monimutkaiset selvittää, kun ottaa koko moottorin johtosarjan mukaan luovuttajasta. Siis ei varmaan ihan kauhea kasa muihin sähköihin nivottavia karvoja jää. Siellä lienee lähinnä syöttöjä ja joitain signaaleja esim. mittaristolle. Moottorin ohjaimelta mittaristolla tod.näk. menee oma nippunsakin. Teettää tietysti vähän sisutan puolellakin purkutöitä, mutten pitäisi ihan toivottoman hommana.

                                  PS. Vitonen mihin vaan on ihan jalo projekti. 10V:n saundi on varsinkin hauskaa kuunneltavaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikö tuohon voisi samantien vaikka 20v:n motronicia käyttää vai tuleeko katsastusteknisiä ongelmia. Jos tuon 10v:n ylipäätään muutenkaan saa katsastettua b5 koriin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Se muuten kannattaa varmistaa etukäteen. Joskus taannoin vaihtomoottori ei saanut olla vanhemmasta kopasta kotoisin. Rakentelusäädökset on toki muuttuneet, sittemmin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kuten tuolla ylempänä linkkasin, niin näin on edelleenkin. Joskin onhan noihin 20vt koneita istutettu. Mutta kannattaa varmistaa konttorilta asia.

                                        Ajotietokonetta tuskin saa ihan helposti toimimaan. K-jetin ecu sen verran liitukaudelta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pitänee vierailla lähipäivinä konttorilla selvittämässä asiaa. Eikös tekniikanvaihtojen muuten pitänyt helpottua kesä- tai syyskuun alussa, vai muistanko väärin..
                                          Ajotietokoneen välttämättömyyttä pitäänee ehkä harkita.

                                          Alkuperäinen kirjoittaja arto s
                                          Vitonen mihin vaan on ihan jalo projekti. 10V:n saundi on varsinkin hauskaa kuunneltavaa.
                                          Tekniikan Maailman koeajajahan totesi aikoinaan että Pavarottikin jää toiseksi kun Ingolstadtin iso vitonen laulaa korkealta ja kovaa, kyseessä tosin S2: moottori.
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 8.5.2020, 22:07. Perustelu: Lainaus korjattu.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuohon evo prokkikseen viitaten, korien ikäerolla ei ollut tuolloin merkitystä muutos katsastukseen. Ainoastaan päästöt ja tietysti teho olivat kynnys kysymyksiä, pyysin aan ja abc moottorista tuolloin päästö todistuksen vw autolta jonka he toimittivat hymyillen ilmaiseksi. Todistus riitti siihen että kyseiset moottorit kuuluvat samaan päästö gatekoriaan ja riitti täten katsastukseen, aan moottorin pitäminen vakiona myös moottorin ohjauksen osalta (no oli softa) eli alkuperäisenä riitti siihen että päästöt myös toteutuvat valmistajan suunnitelun tavalla, myöskään tehoja ei tarvinnut mitata koska kampe oli valmistajan spekseissä.

                                            Mielestäni tämä pitäisi olla nykyään itseasiassa jo helpompaa euro1 ajoneuvojen suhteen... Voin toki olla väärässäkin.

                                            Ja AINA kannattaa neuvotella ihan ensiksi konttorin kanssa jossa kyseisen aparaatin aikoo leimaan saada ja siinäkin kannattaa vaihtaa konttoria jos eivät tunnu ymmärtävän edes vähääkään. Konttoreita nykyään on joka nurkalla..

                                            Comment

                                            Working...
                                            X