Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 automaattilaatikko ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 automaattilaatikko ongelma

    Autoni oli naapurilla lainassa. Kertoi että toimi normaalisti kunnes lähti pysäköinnistä uudelleen liikkeelle ja kaikki vaihteet katosi. Yksi vaihtoehto on sttä ohjausmoduuli on käynnistysvirran yhteydessä kärähtänyt. Vm. on 2000. Onko laatikon moduuli matkustajan lattian alla vai matkustajan puolella siinä missä kuljettajan puolella on sulakkeet? Ja miten sen voisi tarkastaa paikan päällä. Jos sen hinaa korjaamolke niin se maksaa hitosti. Toinen vaihtoehto on vaihdekepin pohja mutta kuinka se parkissa hajoaisi jos ei naapuri ole sitten runnonut sitä. Pääseekö yläkautta tarkistamaan kepin pohjan ja johdotukset ja miten? Todennäköisesti siinä on, kaverin tietäen, käynyt niin että kun paikassa missä oli parkissa on ahdasta ja pieni mäki niin on lyönyt vaudissapakilta D:lle tai päin vastoin ja laatikko on kilahtanut. Nyt ei reagoi mihinkään vaihteeseen mutta ei kyllä rutisekaan tai pidä muuta ääntä. Olisko kellään hyviä neuvoja? Seuraava vaihtoehto on että aika hyväkuntoinen A6 myydään eniten tarjoavalle varaosa-autoksi. Huomioitavaa on että siinä on siisti ja täysin ehjä harmaa nahkasisustus, penkit sähköllä tietty. Sisustus on uudemmasta vuosimallista. Matkustajan puolen niskatuessa on upotettuna ja vatoketjuläpän alla takamatkustajalle DVD tellevisio eli voi katsella elokuvia. Muuten oikein hyvä käyttöauto - kun lähtis vaan liikkeelle. Yt, sivula@welho.com

  • #2
    Ohjainboksi on apukuskin jalkatilassa maton alla. Kynnyslistan ja kickpanelin kun ottaa irti ja ajaa penkin taakse niin saa mattoa raotettua ja mahtuu kädet väliin. Ohjainboksi ei tosin käynnistyksen yhteydessä kärähdä, niin vaan ei tapahdu. Kaikkea muuta vikaa niissä voi kyllä olla, sähkövian mahdollisuuden saa testattua kun ottaa ohjainlaitteelta liittimet auki ja koittaa ajaa. Jos lähtee vikatilassa liikkeelle niin laatikko on mahdollisesti mekaanisesti ehjä, jos ei liiku sittenkään mihinkään niin vika on jossain muualla. Etänä näkemättä mahdoton sanoa missä.

    Comment


    • #3
      Jos osakasko niin hinaaminen ei maksa mitään. Vikakoodeilla selviäisi myös jotain.

      Comment


      • #4
        Pidän siitä autosta ja jos löytyisi halpa konsti laittaa se kuntoon niin.... Mutta järkevintä ehkä olisi jos joku ostaisi varaosiksi. Alumiinivanteita useampi pari, alla melkein uudet Nokian nastat. Viime syksynä uudet umpiot, nahkasisusta, jne ym ym.

        Mutta se pitää hinurilla tai lavetilla hakea Helsingin ja Espoon rajalta, Pitäjänmäen ja Mäkkylän kohdalta.
        Viimeksi muokannut okkim; 18.3.2020, 14:09. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan muokkaa edellistä.

        Comment


        • #5
          Ei tässä varmaan myyntipuheita vielä tarvita. Hinauta lähimpään VAG:t tuntevaan korjaamoon joka saa koodit luettua. Tai vaihtoehtoisesti jos jollain tutulla löytyy VCDS tai VAG-COM.

          Comment


          • #6
            Ei nuo paljon yli tonnin autoja oo ehjänäkään, että ei kannata täältä montaa sataa toivoa. A-alkuiset nokkasorvit ei oo ihan kaikkein kysytyimpiä ja tuommosia VP44 tai tippiviallisia saa lähes kättelemällä (tai näin korona-aikana kyynärpää läpsyllä).

            Comment


            • #7
              Totta. Korjaus tulee kallimmaksi kuin auton arvo.
              Viimeksi muokannut Killeri; 19.3.2020, 07:33. Perustelu: Tee myynti-ilmoitus.

              Comment


              • #8
                ETS1, tähän oma mielipiteeni auton arvosta. Korjausten (auton arvoa korkeammalla hinnalla) ei ole merkitystä jos auto on omassa käytössä ja muuten hyvä. Kustannus kannattaa miettiä vaihtoehtoiskustannuksena - mitä saisit tonnilla (joka vaihteiston korjaukseen menisi).

                Tästä syystä korjailen ja ajan iloisesti omalla 2002 Allroadilla. Noin €1500/korjauskulut /v on ehdottomasti halvin tapa omistaa pätevä auto. Ainakin tää Allroad.


                Comment


                • #9
                  Olen aivan samaa mieltä.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vastauksista. Olen miettinyt, että kun laatikko ei pidä mitään ääntä ja pakin tai päinvastoin driven päälle saaminen liikkeellä on aika vaikeaa. Kun en itse ollut paikalla niin hankalaa sanoa. Ja auton lainaaja luisti kuin koira veräjästä. Voiko laatikon elekronista ohjain moduulia tarkistaa jotenkin kos irroitan sen? Se ei näytä aivan ylivoumaiselta tehtävältä. Vaihteen valitsimen pohja sähköineen voisi olla toinen vaihtoehto. Mutta ohjausmoduuli olisi helpoin ja halvin vaihtoehto. Mutta miten sen tar(kistaisi ennen kuin alkaa etsiä vastaavaa tilalle.

                    Comment


                    • #11
                      Aloitin helpommasta ja halvimmasta päästä. Irroitin ohjausmoduulin. Nyt pitäisi sitten selvittää onko se ehjä. Voiko sen mitata ja miten/kuka/missä voi sen tehdä?
                      Viimeksi muokannut Killeri; 18.4.2020, 12:39. Perustelu: Ostoilmoitus tehty jo.

                      Comment


                      • #12
                        Kannattaa ainakin tiedustella Eleworks / Aki Malinen.

                        Comment


                        • #13
                          Luettiinko niitä vikakoodeja ikinä?

                          Comment


                          • #14
                            Moduuli on siis irti. Kiitos tuosta vinkistä Eleworks. Youtubesta löytyi ohjeet miten puretaan vaihteenvalitsin ja kaikki meni hyvin kunnes piti päästä solenoidiin käsiksi. Minulla onkin erilainen muovikopoa jonka irroitusta en kuollaksenikaan ymmärrä. Se pitäisi saada irti että pääsisi solenoidiin ja vaijeriin käsiksi. Laatikko vaihtaa vaihteita hyvin paikoillaan, ei rutise tms. mutta auto ei liiku. Vaihteenvalitsijan ohjaamoon näkyvä osa on siisti, ei mitään murtumia tms. näkyvissä. Voisiko sittenkin olla ohjain moduuli vaikka se onkin kuiva eikä piirikortissa näy palo- tms. jälkiä?

                            Comment


                            • #15
                              Kuukausi sitten jo kirjoitin että ota ohjainlaitteen liittimet auki ja koita liikkuuko auto.

                              Comment


                              • #16
                                Oisko vetoakselin sisempi tai ulompipää mennyt rikki?

                                Comment


                                • #17
                                  Hopsis: tarkoitat vaihteiston ohjainlaitetta vai moottorin ohjainta? Olisiko kenelläkään kunnollista VAG-tesreriä Malminkartano/Konala/Myyrmäki- seudulla? Hinata kun ei voi.
                                  Saa soittaa koska vaan GSM 045 1185 112

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vaihteiston ohjainta. Ilman moottorinohjainta on vähän vaikea ajaa kun moottori ei käy. Ilman vaihteiston ohjainta pystyy ajamaan ja sillä saakin sen nopeiten testattua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                      Kuukausi sitten jo kirjoitin että ota ohjainlaitteen liittimet auki ja koita liikkuuko auto.
                                      Jos otan vaihteiston ohjausmoduulin liittimen irti ja auto liikkuu niin mitä se tarkoittaa. Entä jos ei edelleenkään liiku niin mitä se sitten tarkoittaa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos se liikkuu ilman ohjainlaitetta mutta ei liiku ohjainlaitteen kanssa niin se ohjainlaite on rikki. Jos ei edelleenkään liiku niin vika on jossain muualla, toisin sanoen siellä laatikon sisällä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitos. En tiennyt että voi liikkua ilman ohjainlaitetta. Eli tarkoitat sitä boksia matkustajan jalkatilan maton alla? Mikä sen ohjainlaitteen tehtävä sitten on jos voi ajaa ilman sitäkin. Olen jo etsinyt/irroittanut modulin ja Eestistä löytyisi vastaava 80€. Se olisi mulle paras vaihtoehto jos olisi vika siinä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vaihdelaatikko osaa toimia ilman sitä apukuskin jalkatilassa olevaa ohjainlaitetta ihan mekaanisesti vikatilassa tai limp-modessa, kuinka asian nyt haluaa ilmaista. Käytössä on silloin vain nelonen (muistaakseni) ja pakki, ei muita vaihteita mutta sen verran että pääsee nilkuttamaan tien päältä pois jos jotain vikaa tulee. Ohjainlaite sitten hoitaa vaihteiston normaalin toiminnanohjauksen normaalitilanteessa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kävin koittamassa ilman ohjainlaitetta. Ei liiku. Vaihteita manuaalisesti tuntee ja kuuluu ihan kuin normaalisti vaimea ääni eli vaihteet loksahtavat paikoilleen. Luulisi laatikon pitävän jotakin ääntä jos olisi kilahtanut? Voisiko se olla kuitenkin vaihteen valitsijassa ja sen sähköissä? Toisaalta kun eri vaihteet menee paikoilleen niin - aivan kuten joku jo aiemmin epäilikin - niin pitäisikö vikaa etsiä vetoakselista? Onko mahdollista?
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 19.4.2020, 00:55. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vetoakselin näkee kun kurkkaa auton alle, jos vetari pyörii mutta pyörä ei niin siellä on nivel hajalla. Se kyllä pitäisi niin kovan metelin ettei jää huomaamatta. Eiköhän siellä oo laatikon sisällä jotain hajalla. Näkemättä mahdoton sanoa enempää.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  jannekk: mun halpis OBD-palikka ei kertonut kuin kierrosluvun ja vedenlämpötilan. Huomenna tulee Eleworks/Aki Malinen lukemaan auton ihan oikeilla vehkeillä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Aki Malinen kävi lukemassa auton. Sain samalla oppitunnin ja hyviö vinkkejä. Moduuli ja laatikko % vaihteen valitsija vaikuttaisi olevan kunnossa. Pyysi sinua "hopsis" pyytämään häneltä vikakoodit ja muutenkin kysymäön sinulta neuvoa: kun yksi pyörä ei vedä niin kovilla kierroksilla jarruttaa automaattisesti ABS:lla että saa esim penkasta pois jos yksi pyörä ilmassa. Nyt koitti takapyörällä vähän vetää mikä viittaisi vetoakselin niveleen. Sain hyvän neuvon: vaihde P ja pyörä ilmaan . Ei pitäisi pyöriä. Jos pyörii niin se vetari on viallinen. Hopsis: onnistuuko tuossa parkkipaikalla vaihto maallikolta ja mitä kaikkia tukivarsia sieltä pitää irrottaa että saa vetoakselin pois/paikoilleen? Mistä tietää kumman pään nivel on kilahtanut?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mjooh, Aki siitä minullekin soitti. Diagnostiikkavehkeiden mukaan vaihteiston ulostuloakseli ei pyörisi lainkaan. Jos siellä olisi vetonivelen vika niin anturin pitäisi näyttää pyörimisnopeutta normaalisti ja auton alla näkyisi villinä pyörivä vetoakseli. Ainahan on mahdollista että se ulostulonopeuden anturi olisi rikki mutta siitä olisi jäänyt vikakoodi jo silloin kun auto vielä liikkui eikä se toisaalta itsessään aiheuttaisi auton liikkumattomuutta. Siinä oli ilmeisesti sellainen että kunnolla kun antaa kierroksia niin vähän yrittää liikkeelle. Siellä voi olla nyt joko selvästi liian vähän öljyä laatikossa tai sitten laatikon sisältä jotain rikki. Öljymäärän tarkistus ei onnistu ihan äkkiä kenttäolosuhteissa, käytännössä tarvii päästä nosturille. En usko että vika on niissä vetareissa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Okei. Kiitos taas. Kannattaako mielestäsi kokeilla nostaa pyörä kerrallaan ilmaan ja katsoa pyöriikö D-päällä? Eikö laatikkoöljyn mittatikku kerro mitään? Siellä oli joitakin vikakoodeja mitkä Aki poisti heti alussa? Auton arvo huomioon ottaen sen vetarin itse vaihtaminen olisi siinä rajoilla että kannattaa vaihtaa. Jo korjaamolle vienti on jo 150-200 € jne. Onhan siinä siisti ja ehjä harmaa nahkasisustus, syksyllä vaihdettu uudet umpiot, jako tehty, ym ym. Seuraava katsastus marraskuussa. Tiedätkö ketään kuka haluaisi projektin 600 €.

                                                        Entäpä sitten se, että yritti kovilla kierroksilla liikkeelle niin eikö silloin jotakin ulostuloa laatikosta ole?
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 22.4.2020, 12:41. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä vaan muokkaa edellistä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sitä voi nostaa ihan niin monta pyörää ilmaan kun haluaa, vetarit tosin näkee varmaan nostamattakin. Ei tätä pysty etänä tän enempää arvaileen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tossa Hopsiksen kanssa jutellessa kyllä vahvasti rupes vaikuttamaan siltä, että laatikko rikki. Se että ei näyttänyt output nopeutta pienemillä kierroksilla, niin kertois sitä, että vetoa lähde laatikosta ulos, jos vetari ois rikki, niin näkyis kyllä ulostulonopeutena, kun vetari pyöris tyhjää.
                                                            Hopsis voi tarkemmin selittää mikä siellä laatikossa todennäköisesti luistaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X