Otsikon autossa on mystinen ongelma.
Vikakoodi P0018 - Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 2 Sensor A) on koko ajan aktiivisena. Tämä ei kuitenkaan aina nosta vikavaloa. Silloin kun vikavalo syttyy ja sen nollaan niin noin joka viides startti tulee vikavalo takaisin. Ja jos vikavalo tulee niin se tulee noin minuutti startin jälkeen. Jos sen jälkeen nollaa niin ei tulee enää takaisin saman session aikana. Autolla on ajettu vain 140000km ja huollot on tehty n 10000-15000km välein.
Kaikki neljä VVT solenoidia on putsattu ja tarkistettu sekä vaihdettu vasemman ja oikean puolen kesken ja vikakoodi pysyy edelleen samana. Solenoideille on myös tehty sähköshokkihoito eli napsuteltu 12V:llä ja tuntuu pelaavan kaikki. Myös kaikki neljä asentoanturia on vaihdettu päittäin eikä silti mitään vaikutusta. Lisäksi on tehty öljyn huuhtelu ja vaihdettu uudet öljyt, ei vaikutusta.
VCDS ei ole käytettävissä mutta OBDEleven on, sillä antaa aika jänniä tuloksia kun kuuntelee kanavia (etenkin kanava 93), aivan kuin koko B2 imunokka ei olisi olemassakaan =) Alla screenshotteja eri kanavista.
Miksi "Phase position bank 2 intake" ei anna mitään tietoja? Miksi b1/b2 exhaust phase on 4 asteen ero?
Outoa on sekin että "Camshaft adjustment intake b2 (actual)" ei muutu missään tilanteessa mihinkään tuosta 26 asteesta kun B1 elää tilanteen mukaan kuten voisi olettaa.
Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa kuin että B2 intake säätörulla (vai miksi sitä akselin päässä olevaa mötikkää sanotaan) jäänyt jumiin ?
Yksi outous tässä on sekin että B2 polttoaineen paineet/seokset/trim on melko erilaiset kuin B1, siitäkin jotain screenshotteja alla. Esim. kanava 209 value 4 (eli b2) / 5 bar ei ikinä muutu mihinkään kun value 3 elää koko ajan. Kanava 33 Lambda control B2 sensor 1 %-arvo on joka tilanteessa ja jatkuvasti reilusti isompi kuin vastaava B1 arvo.
VVT solenoidelille on myös tehty output test ja B1 intake ei napsu (5V testi) ihan yhtä voimakkaasti kuin muut.
Vikakoodi P0018 - Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 2 Sensor A) on koko ajan aktiivisena. Tämä ei kuitenkaan aina nosta vikavaloa. Silloin kun vikavalo syttyy ja sen nollaan niin noin joka viides startti tulee vikavalo takaisin. Ja jos vikavalo tulee niin se tulee noin minuutti startin jälkeen. Jos sen jälkeen nollaa niin ei tulee enää takaisin saman session aikana. Autolla on ajettu vain 140000km ja huollot on tehty n 10000-15000km välein.
Kaikki neljä VVT solenoidia on putsattu ja tarkistettu sekä vaihdettu vasemman ja oikean puolen kesken ja vikakoodi pysyy edelleen samana. Solenoideille on myös tehty sähköshokkihoito eli napsuteltu 12V:llä ja tuntuu pelaavan kaikki. Myös kaikki neljä asentoanturia on vaihdettu päittäin eikä silti mitään vaikutusta. Lisäksi on tehty öljyn huuhtelu ja vaihdettu uudet öljyt, ei vaikutusta.
VCDS ei ole käytettävissä mutta OBDEleven on, sillä antaa aika jänniä tuloksia kun kuuntelee kanavia (etenkin kanava 93), aivan kuin koko B2 imunokka ei olisi olemassakaan =) Alla screenshotteja eri kanavista.
Miksi "Phase position bank 2 intake" ei anna mitään tietoja? Miksi b1/b2 exhaust phase on 4 asteen ero?
Outoa on sekin että "Camshaft adjustment intake b2 (actual)" ei muutu missään tilanteessa mihinkään tuosta 26 asteesta kun B1 elää tilanteen mukaan kuten voisi olettaa.
Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa kuin että B2 intake säätörulla (vai miksi sitä akselin päässä olevaa mötikkää sanotaan) jäänyt jumiin ?
Yksi outous tässä on sekin että B2 polttoaineen paineet/seokset/trim on melko erilaiset kuin B1, siitäkin jotain screenshotteja alla. Esim. kanava 209 value 4 (eli b2) / 5 bar ei ikinä muutu mihinkään kun value 3 elää koko ajan. Kanava 33 Lambda control B2 sensor 1 %-arvo on joka tilanteessa ja jatkuvasti reilusti isompi kuin vastaava B1 arvo.
VVT solenoidelille on myös tehty output test ja B1 intake ei napsu (5V testi) ihan yhtä voimakkaasti kuin muut.
Comment