Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TFSI lohkolämmitin ja webasto (RSQ3)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5 TFSI lohkolämmitin ja webasto (RSQ3)

    Yritän etsiä tietoa, mutta ei käytännössä löydy kuin öljypohjanlämmitin Defalta ja Calixilta tuohon koneeseen.

    Onko mahdollisesti joku muu perehtynyt aiheeseen ja asentanut muuta kuin tuon mielenlämmittimen? Esim webaston tai lohkolämmittimen?

    #2
    Suosittelen. Varmista asennuspaikka lämmittimelle.
    € 27,55 54%OFF | LF bros 220V 2000W Car Engine Heater Preheater Water Tank Air Parking Heater For car displacement 1.8L-2.5L
    https://s.click.aliexpress.com/e/_s6Veb8

    Comment


    • #3
      Autollehan se parempi on et öljyy lämmittää

      Comment


        #4
        Tosiaan öljyn lämmitys se tärkein on. Euro6 päästönormin bensa-autoissa vissiin muutenkin vedenlämmityksen kanssa vähän niin ja näin. Saattaa tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja jarppa^ Näytä viesti
          Autollehan se parempi on et öljyy lämmittää
          Joo, öljynlämmitin tulee kanssa, mutta mun mielestä aina parempi, jos lämmitetään molemmat - vesi ja öljyt

          Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
          Tosiaan öljyn lämmitys se tärkein on. Euro6 päästönormin bensa-autoissa vissiin muutenkin vedenlämmityksen kanssa vähän niin ja näin. Saattaa tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä.
          Mihin viittaat tällä? Meinaatko, että koneelle on parempi ku nykäsee 30 asteen pakkasessa kylmiltään, kuin että olis esilämmitetty myös nesteet?
          ja jos nyt puhutaan päästöistä ja päästönormeista, niin ei ehkä ole aivan ykköspaikalla ne, jos tällaisen auton joku hankkii.
          päästöjä ajatellen kannattais ajaa jollain plugarilla tai täyssähköisellä

          Alkuperäinen kirjoittaja RS2 Näytä viesti
          Suosittelen. Varmista asennuspaikka lämmittimelle.
          € 27,55 54%OFF | LF bros 220V 2000W Car Engine Heater Preheater Water Tank Air Parking Heater For car displacement 1.8L-2.5L
          https://s.click.aliexpress.com/e/_s6Veb8
          Webasto tulee, kunhan löytää paikkansa. Mutta vissiin ainakin RS3:iin ja TTRS:iin ovat asentaneet, niin miksipä 8U kopasta ei sille löytyis paikkaa
          Viimeksi muokannut okkim; 31.1.2020, 08:13. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


            #6
            Tarkoitan just sitä mitä sanoinkin. Voitelu on kriittinen paikka ja sillä ei lopulta ole erityisemmin väliä minkä lämpöinen jäähdytysneste tai lohko tai männät (tai mitä ajatteletkaan) siinä moottorissa on. Öljy jos on lämmintä, niin kulumisvaurioita ei kylmästarteissa tule.

            Euro6-autoihin yleisesti ottaen ei tarjota perinteisiä lohkolämmitinvastuksia ja ihan syystä. Ongelma muodostuu siitä, jos ecu näkee startissa lämpimämpää nestettä kuin mitä moottori todellisuudessa on. Kierrätyspumpulliset ja webasto/eberi-osasto lienee ongelmattomia.

            Kyllä sinne webasto/eberinkin saa mahtumaan ja omaanikin menasin, mutta lopulta luovuin ajatuksesta, kun itsellä käytännössä lämpimästä tallista-talliin ajoa. Laitoin lopulta vain sen öljypohjavastuksen satunnaisia reissuja varten.

            Comment


              #7
              Mihin ne kylmäkäynnistyksen vauriot syntyy kylmällä öljyllä?

              Comment


                #8
                Menee nyt vähän semanttiseksi saivarteluksi, mutta okei. Vaurio oli huono sanavalinta. Pysytään pelkässä kulumisessa.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti
                  Mihin ne kylmäkäynnistyksen vauriot syntyy kylmällä öljyllä?
                  Jossain joskus luin, että -30 asteisen koneen käynnistys kylmiltään vastaa n. 800km ajoa lämpimällä koneella. Tuon ku pitää mielessä, niin tulee laitettua auto lämpiämään aina.

                  Laakerithan siellä kuluu, kun voitelu huonoa kylmänä.

                  Comment


                    #10
                    No mihin se kuluminen tulee kylmällä öljyllä mikä jää tapahtumatta lämpimällä öljyllä? Ilman mitään saivarteluja. Yksi kylmän käynnistyksen pääongelmista on ohipuhallus sylintereissä kunnes lämpö tuo välykset kohdalleen, siihen en näe lämpimän öljyn auttavan. Sylinterien kulumisen vähenemisessä on enemmän vaikuttanut kehitys mäntien rakenteessa. Lämmin öljy vaikuttaa enemmän laakereissa, mutta ei sekään puoli ole ollut kovin suuri ongelma synteettisten öljyjen yleistymisen jälkeen.

                    Jonkun työkonemoottorin valmistajan tutkimuksen olen nähnyt missä testattiin käyntilämpötilan vaikutusta kulumiseen. 400 tuntia ajoa 20° vedenlämmöillä johti siihen, että moottori kelpasi enää ainoastaan jätekierrätykseen. Sama 400h 80° vedenlämmöllä ja kulumista ei pystynyt toteamaan mikrometritarkkuudella.

                    Kiinnostaisi vaan tietää mihin markkinointi perustaa sen väitteen, että öljyn lämmittäminen on tärkeämpää kuin veden lämmitys. Ja kun markkinointihan puhuu vain ja ainoastaan totuutta, niin onhan siellä pätevät perustelut oltava.

                    Comment


                      #11
                      No joo, molemmissa on varmasti puolensa - sitä ei varmaan ole kukaan tässä kieltänyt.

                      Öljyn lämpötilan vaikutusta sylintereihin en tiedä, en ymmärrä sen enempää asiasta, joten en ota kantaa.
                      Se on selvää mielestäni, että kylmällä koneella, kun öljy on kankeaa, voitelu laakereissa alakerrassa on varmasti huonompaa jos vertaa siihen, että öljy on edes jollain tavalla esilämmitetty.

                      Edelleen uskon siihen, että paras vaihtoehto, kun ei ole lämmintä tallia käytössä, on edelleen webaston/nestelämmittimen ja öljynlämmittimen yhteiskäyttö mikäli vain suinkin mahdollista.

                      Comment


                        #12
                        Jäähdytinnestehän on nimensä mukaisesti moottorin jäähdyttämistä varten. Lämpöähän mäntämoottori tuottaa ihan luonnostaan, kun pyörimään on saatu. Miksi sitä jäähdytinnestettä pitäisi lämmittää siis erikseen? Ja notkea/lämmin öljy voitelee, muuten kylmän moottorin, pyöriviä osia vain paremmin, kuin kylmä ja jähmeä öljy. Tärkeää on se että jäähdytinnesteen lämpötila pysyy optimaalisena, ei liika kylmänä, eikä liika kuumana. Eipä sillä jäähdytinnesteen esilämmittämisellä voita muuta kuin, että mahdollisesti sisätilat lämpenevät nopeammin, kylmällä kelillä ajoon lähtiessä heti startista.

                        Comment


                          #13
                          Täytyis varmaan tietää vastauksia semmosiin kysymyksiin kuten että: Miten painevoidellut laakeroinnit toimii kylmällä öljyllä? Tahmea öljy ei tykkää mennä pieneen välykseen, riittääkö silti kalvo vai ei?
                          Miten nopeasti mäntä/renkaat lämpenee vs. sylinteri? Sylinteri(lohko) vesivaipoitettuna ja isomassaisena objektina pitäisi kait lämmetä suhteessa hitaammin kuin mäntä joka jo pienemmän massansa takia olettaisi lämpenevän nopeahkosti käyttölämpötilaan ja näinollen lähelle oikeaa välystä?

                          On vähän semmoisia juttuja että mikä on missäkin kohtaa riittävästi. Vaikea nähdä huonona asiana kummankaan osaston lämmittämistä, ellei se sitten johda ecun sekoiluun polttoaineen syötössä -> tarpeettomasti palamatonta polttoainetta öljyn sekaan

                          Ite olen asentanut vain säteilylämmitintä ko. moottorityyppiin, kun ei ole muuta ollut kaupallisesti saatavilla.

                          Comment


                          • #14
                            Yleisesti ottaen moottorit suunnitellaan niin että ne toimii myyntialueella täysin normaalisti ilman kolmanen osapuolen myymiä lisävarusteita. -30astetta on vielä normaali lämpötila, ja käytännössä voitelu toimii tehtaan speksaamalla viskositeetilla täysin riittävästi. Mikäli halutaan jostain syystä lähteä nostamaan kylmäviskositeettia öljyssä niin sitten öljynlämmitys on tarpeen. Mitä ehjiä moottoreita olen autoista ottanut irti ja purkanut, niin vaikkei mitään lämmittimiä ole ollut niin laakerit ovat kunnossa eikä kulumaa ole ollut silmin nähden mitään.

                            Kylmäkäynnistyskulumat ovat yleensä lämmittimien myyjien propagandaa, en ole koskaan mitään faktaa nähnyt tutkimuksista. Mukava olisi jos joku olisi oikeasti testannut moderneilla moottoreilla ja öljyillä asiaa.

                            Lisäksi vielä pitää muistaa että moottorin käytön aikana laakeripinnoille muodostuu öljystä ohut kiinteä voiteluainekerros. Tämä suojaa laakerivauroilta käynnistyksissä, parhaimmillaan 10-20sekunttia. Tuon kiinteän voitelukerroksen takia nykyisin kukaan valmistaja ei suosittele öljynsuodattimien täyttöäkään. Uusi purkissa oleva moottoriöljy kun on likaista (lähellekkään kaikki moottoriöljystandardit eivät ota kantaa uuden öljyn puhtauteen) ja suodattimen keskireijästä kun kaataa niin se menee voitelupiirin puhtaalle puolelle. Tästä on tehty labratestejä ainakin työkoneiden dieseleissä ja todettu että laakereihin ei tule kulumaa vaikka isot suodattimet ovat tyhjiä öljynvaihdon jälkeen.

                            Mikäli moottori on suunniteltu 0w20 öljylle, sen saa hyvin helposti rikki 15w40 öljyllä. Öljypumppu rupeaa kavitoimaan kun imuvastus on liian suuri ja öljyn viskositeetti voi olla voiteluvälyksillekkin liian iso täydellistä voitelua tavoitellessa. Toyotalla uusimmat suunnittelut käyttävät jo 0w16 öljyä, joka muistuttaa lähinnä jarrunestetta koostumukseltaan.

                            Comment

                            Working...
                            X