Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin ajoituksen tarkistaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin ajoituksen tarkistaminen

    Audi TFSI 2.0 BPJ 2006 manuaali

    Ennen vanhan jakohihnan poistamista merkitsin tarkoilla merkeillä niin kampiakselin hammashihnapyörän kuin nokkahihnapyöränkin asennon. Kone kävi hyvin vanhalla jakohihnalla.
    Nyt uutta jakohihnaa kiinnittäessäni huomasin, että kun laitan jaon tarkalleen tekemäni omien merkkieni mukaan, niin konetta pyöritettäessä tehtaan tekemät ajoitusmerkit eivät aivan täsmää.
    Jos nokkapyörä on tehtaan merkillä, niin kampiakselin damperiin merkitty lovi on noin sentin sivussa taustalevyyn tehnyt epäselvän "klommon" kohdalta. Oletan siis, että tuo taustalevyn
    painauma merkitsee yläkuolokohtaa, koska mitään muuta merkkiä levyssä ei ole. Klommo on n. kello 11, kun taas damperiin merkitty selvä merkki on kello 12, kun nokkapyörä on tehtaan merkillä.

    Kysymys kuuluu, että onko edellinen jakoremminvaihtaja laittanut jaon snadisti pieleen? Pitäisikö nyt luottaa omiin merkkeihin kun kerran kone kävi hyvin, vai voisiko esim vauhtipyörästä tarkistaa jostakin kampiakselin YKK:n?
    Mihin tässä nyt voi oikein luottaa ja mihin ei? Olisi kiva saada eksakti tieto kampiakselin YKK-asennosta, eikä ihmetellä jotain taustalevyn epäselviä tehtaan merkkejä.

    Osaisiko kukaan jeesata? Kiitti paljon! :)

  • #2
    Click image for larger version

Name:	20191204_104810.jpg
Views:	850
Size:	223,9 Kt
ID:	1875332 Onko kenties samassa kohdassa kun tässä kuvassa nyt? Itselläni tuossa kohdassa ja hyvin toiminut, ajettu nyt n. 5000km

    Comment


    • #3
      MikaF: Täsmälleen ja aivan identtinen tilanne minun projektini kanssa! Osaatko sanoa miten on mahdollista, ettei tässä mallissa kampiakseliin ole merkitty mihinkään kunnollista kohdistustietoa?

      Comment


      • #4
        Onko sullakin tuossa taustalevyn kohtaa tuollainen ruostekohta? En ole muita nähnyt, mutta autodatan kuvien perusteella päättelin et tuossa kohtaa pitäisi olla jokin merkki.

        Comment


        • #5
          Putsasin koko levyn, joka on ruosteeton, enkä löytänyt mitään muuta kuin tuon klommon joka on vasemmalla sivussa. Pitää vielä tallilla parin tunnin päästä katsoa freesimmällä katseella tuo uudelleen. Erwinissä korjaamo-ohjeissa on vain piirrosohje, ja siinä näytetään, että taustalevyn merkki on klo:12.00. Olisi kiva saada varmistus vielä vauhtipyörästäkin, kun öljypohja on irti ja hampaat näkyvät mukavasti.

          Comment


            #6
            Suosittelen ostamaan semmoisen jakopään ajoitustyökalusetin. Ebayssa niitä on kohtuu hintaan myynnissä. Saa niitä suomestakin mutta toki vähä tyyriimpi.

            Comment


            • #7
              Omassa autossa oli siis ensimmäistä kertaa jakohihnan vaihto 110 000km ajettuun moottoriin. Eli uutena tehtaalta tullut tuollaisessa ajoituskohdassa.

              Comment


              • #8
                Ei oo noihin hihna koneisiin mitään ajoutustyökaluja, vain nokkien väliseen ketjuun on. Nokassa on selvä merkki ja kampiakselin hammaspyörään laitetaan oma merkki ni menee homma helpoiten. oikee kampiakslein merkki on hihnapyörässä ja jakopään alakotelossa, mutta se on todella huono ja vaikee havaita.

                Comment


                  #9
                  Jos oikein varmuuden haluaa, niin ykköspytyn tulppa pois ja sieltä heittokellolla katsomaan. Harrastajatoveri Anle teki mulle sellaisen heittokellon telineen, mikä ruuvataan tulpan kierteeseen ja on ollut verraton apu jo monessa moottori/jakopääremontissa. Ei tarvii merkkejä haeskella eikä ihmetellä.

                  Comment

                  Working...
                  X