Audi TFSI 2.0 BPJ 2006 manuaali
Ennen vanhan jakohihnan poistamista merkitsin tarkoilla merkeillä niin kampiakselin hammashihnapyörän kuin nokkahihnapyöränkin asennon. Kone kävi hyvin vanhalla jakohihnalla.
Nyt uutta jakohihnaa kiinnittäessäni huomasin, että kun laitan jaon tarkalleen tekemäni omien merkkieni mukaan, niin konetta pyöritettäessä tehtaan tekemät ajoitusmerkit eivät aivan täsmää.
Jos nokkapyörä on tehtaan merkillä, niin kampiakselin damperiin merkitty lovi on noin sentin sivussa taustalevyyn tehnyt epäselvän "klommon" kohdalta. Oletan siis, että tuo taustalevyn
painauma merkitsee yläkuolokohtaa, koska mitään muuta merkkiä levyssä ei ole. Klommo on n. kello 11, kun taas damperiin merkitty selvä merkki on kello 12, kun nokkapyörä on tehtaan merkillä.
Kysymys kuuluu, että onko edellinen jakoremminvaihtaja laittanut jaon snadisti pieleen? Pitäisikö nyt luottaa omiin merkkeihin kun kerran kone kävi hyvin, vai voisiko esim vauhtipyörästä tarkistaa jostakin kampiakselin YKK:n?
Mihin tässä nyt voi oikein luottaa ja mihin ei? Olisi kiva saada eksakti tieto kampiakselin YKK-asennosta, eikä ihmetellä jotain taustalevyn epäselviä tehtaan merkkejä.
Osaisiko kukaan jeesata? Kiitti paljon! :)
Ennen vanhan jakohihnan poistamista merkitsin tarkoilla merkeillä niin kampiakselin hammashihnapyörän kuin nokkahihnapyöränkin asennon. Kone kävi hyvin vanhalla jakohihnalla.
Nyt uutta jakohihnaa kiinnittäessäni huomasin, että kun laitan jaon tarkalleen tekemäni omien merkkieni mukaan, niin konetta pyöritettäessä tehtaan tekemät ajoitusmerkit eivät aivan täsmää.
Jos nokkapyörä on tehtaan merkillä, niin kampiakselin damperiin merkitty lovi on noin sentin sivussa taustalevyyn tehnyt epäselvän "klommon" kohdalta. Oletan siis, että tuo taustalevyn
painauma merkitsee yläkuolokohtaa, koska mitään muuta merkkiä levyssä ei ole. Klommo on n. kello 11, kun taas damperiin merkitty selvä merkki on kello 12, kun nokkapyörä on tehtaan merkillä.
Kysymys kuuluu, että onko edellinen jakoremminvaihtaja laittanut jaon snadisti pieleen? Pitäisikö nyt luottaa omiin merkkeihin kun kerran kone kävi hyvin, vai voisiko esim vauhtipyörästä tarkistaa jostakin kampiakselin YKK:n?
Mihin tässä nyt voi oikein luottaa ja mihin ei? Olisi kiva saada eksakti tieto kampiakselin YKK-asennosta, eikä ihmetellä jotain taustalevyn epäselviä tehtaan merkkejä.
Osaisiko kukaan jeesata? Kiitti paljon! :)
Comment