Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensatankin alipaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bensatankin alipaine

    Mulla on 1,6 A4 vm.-95 audi joka on alkanut viimeisen pohjakosketuksen (ojan ylitys pakittaen) jälkeen tekemään aika kovaa alipainetta tankkiin, mistä moinen voisi johtua?
    Tilapäis ratkaisuna otin tankista höyryjä imevän pumpun letkun irti, jolloin alipainetta ei kehity.

    Lisäksi tyhjä käynti on mennyt sellaiseksi, että jos vahdissa painaa kytkimen pohjaan jää kierrokset 1000-1300 huikkeille mutta pysähtyessä ovat normaalit 850.
    Voisko tämä johtua likaantuneesta kaasuläppä hässäkästä ja onko sitä mahdollista puhdistaa jollakin aineilla niin, että se vielä pelais normaalisti?

    Joissakin keskusteluissa vilahtelevat mangeettiventtiili ja aktiivihiilisuodatin missä nämä ovat ja mikä niiden tarkoitus on ??

    #2
    Aktiivihiilisuodatin imee bensahöyryt tankista. ECU ohjaa magneettiventtiiliä joka avaa tien aktiivihiilisuodattimelle niin että tietyssa tilanteessa höyryjä imetään sinne.

    Tankki ei saa nyt jostain syystä korvausilmaa, mutta yleensä se johtuu kai tukossa olevasta tankin korkista.

    Comment


    • #3
      Imu vaikuttaa kovalta myös silloin kun ei korkki ole paikoillaa, Missä tämä aktiivisuodatin, mangeettiventtiili, ECU hässäkkä on ?

      Comment


        #4
        Naksuttaako kyseinen magneettiventtiili konehuoneessa normaalisti ~pari kertaa sekunnissa?

        Tuo kierrosten pysyminen ylhäällä auton liikkuessa on aivan normaalia joillain moottorinohjauksilla, jotta moottori ei varmasti sammuisi nopeastikaan pysähdyttäessä. Oletko ihan varma, ettei auto ole ennen käyttäytynyt noin?

        Ja tuo magneettiventtiili lienee juurikin se "pumppu", jolta olet letkun irroittanut, vai? Sijaitsee konehuoneessa.

        Comment


          #5
          Aktiivihiilisuodatin on oikean etulokarin sisällä, ECU tuulilasin vasemman etureunan edessä (ei siitä kyllä nyt tarvitse huolehtia) ja magneettiventtiili jossain kohti moottoria. Siihen pitäisi tulla letkuja sieltä lokarin kupeesta.

          Comment


          • #6
            Tuo kierrosten ylhäällä pysyminen on tullut aikalailla samoihin aikoihin tuon voimakkaan tankin alipaineen kanssa,sillä just arvelenkin niiden lliiyvän toisiin. Kylmänä kierrokset jäävät normaalille 800-900 välillle.

            Onko tuo mangeettiventtiili ( se mistä letkut menee vänkärin etulokarin sisälle) sellainen että se auettuaan päästää imusrjalta alipaineen imemään höyryjä tankilta?

            Kyseisestä venttiilistä ei kuulu ääntä, MUTTA siitä aikaisemmin on kuulunut nakutus joka on nyt hävinnyt.

            Mitenkän lie tuon kaasuläppä systeemin (-tyhjäkäyntimoottori ?)
            puhdistuksen laita ?
            Viimeksi muokannut EGMMM; 11.12.2007, 23:11.

            Comment


            • #7
              Ongelma poistui kun otin imusarjalle menevän putken irti ja puhdistin sekä samalla kertaa käytin kaasuläpällä olevan sähköliittimem irti noin tunnin ajan, käsittääkseni nollaa säätöjä.

              Mutta nyt alkoi uudelleen renaamaan (kylmänä tyhjäkäynti on normaali n.850 ja lämpimänä 1100-1300), eikä liittimen irti käyttäminen ainakaan tuonut apua.
              Missähän tuo nyt mahtais vika olla, onko moottorin lämpötila anturi tai tyhjäkäyntimoottori (tyhjäkäynnin säädin?) ?

              Comment


                #8
                Selvästi on tuo EVAP -venttiili (eli tuo bensahöyryjenkierrätinventtiili) juminut täysin auki ja imee liikaan korvausilmaa tankinpuolelta. Kokeile puristaa venttiilille tuleva tai siitä lähtevä letku tukkoon esim. kärkipihdeillä ja katso vaikuttaako käyntiin. Oireet on kyllä aika 1:1 tuohon venttiilivikaan. Cleanerilla ja wd40 litkulla voi yrittää elvyttää venttiiliä, mutta melko varmasti tulee takaisin. Uusi maksaa n. 50-60e

                Comment


                • #9
                  Lainataanpas tätä topicia.
                  Eli mullakin kertyy alipainetta tankkiin.
                  Lisäksi sieltä lokarin sisällä olevasta aktiivihiilisuodattimesta
                  lähtee letku auton alle ja sieltä valuu välillä bensaa!

                  No kokeilin ottaa EVAP-venttiililtä sähköt pois ja enää ei kerry alipainetta
                  tankkiin. Tuosta bensan valumisesta en ole vielä varma, loppuiko se.
                  Mutta miksi tuota bensaa tuolta valuu, koska höyryjähän sen pitäisi
                  imeä?
                  Ja onko mitään haittaa, kun EVAPista sähköt pois?

                  Auto siis A4 1,8T (AEB) Avant -96

                  Comment


                  • #10
                    Lainataan edelleen..

                    Eli mulla sama vika kuin Nelarilla edellä. Ilmenee aika harvoin, viimeksi kuitenkin tänään.

                    Vika ilmenee vain silloin kun on juuri käynyt tankkaamassa tankin täyteen. Tankkauksen jälkeen kun lähtee ajamaan niin muutaman kilometrin jälkeen alkaa matkanteko olla aika tökkivää, ikäänkuin auto sammuisi välillä ja herää taas uudelleen. Kestää jonkin matkaa, jonka jälkeen toimii taas normaalisti. Sitten kun pysähtyy niin kohta on bensa lammikko auton alla. Ilmeisesti EVAP-venttiilin vaihdon aika.?

                    Comment


                      #11
                      Ilmeisesti olette heruttaneet tankin aivan piripintaan?

                      Silloin tuo EVAP-systeemi ei imekään höyryjä, vaan bensaa. Kokemusta ei ole, mutta hyvä arvaus :)

                      Comment


                      • #12
                        Toi okkimin kuvailema tapaus on hyvin yleistä.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                          Ilmeisesti olette heruttaneet tankin aivan piripintaan?

                          Silloin tuo EVAP-systeemi ei imekään höyryjä, vaan bensaa. Kokemusta ei ole, mutta hyvä arvaus :)
                          Eipä tule juurikaan sitä harrastettua. Vaan nimenomaan lopetan tankkauksen heti kun bensan tulo ensimmäisen kerran katkeaa, enkä heruttele tankkia aivan piripintaan. Käynyt juuri sama itselläkin mielessä, että sillä voisi olla vaikutusta.

                          Pitänee kokeilla tankata hieman vajaita tankkeja ja katsoa onko vaikutusta.

                          Comment


                            #14
                            Eikös noissa tapauksissa olisi pääsyyllinen tukkeutunut/rikkinäinen tankinkorkki. Moottori saattaa imeä tankista bensaa hiilipönttöön nestemuodossa, esimerkiksi jyrkissä kurveissa, kun tankki on täynnä. Kait siinä riittää imuteho rutistaa bensatankinkin osittain länään, jos korkki ei hengitä.
                            Viimeksi muokannut JonasK; 5.10.2008, 20:33. Perustelu: typo

                            Comment


                              #15
                              Ihan nestemäisenä se bensa moottorille menee oli mutkia tai ei :)

                              Comment


                              • #16
                                ja kyllä kunnossa olevan auton, pitäis pystyä tankkaamaan piri pintaan....ainakin mulle ei tule mitään oireita...

                                Comment


                                • #17
                                  Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta onko ok, jos alipainepumpulla imiessä ei alipainetta jää, kun tuosta ACF-venttiilin vieressä olevasta y-haaraasta imee? Siis siitä kohdasta, mihin letku tulee imusarjalta. Kyseessä siis AEB kone. Kaikki takaiskuventtiilit on uusittu, joten ilman ei pitäisi tulla tuosta toisesta haarastakaan.
                                  Tässä kuvassa nuolen kohdasta siis.

                                  Edit: Jaa...vika lienee sittenkin toisessa uusitussa takaiskuventtiilissä, kun ei alipaine pysy. Molemmista suunnista menee ilma läpi. Turhan hätäisesti tuli syyteltyä EVAP-venttiiliä. Oliskohan tuo nyt se kaasuläpän ohi menevä ylimääräinen ilma mulla. Siis venttiili, joka vuotaa on tuo turbolta tulevalta letkulta.
                                  Viimeksi muokannut Kehno; 13.10.2008, 22:07. Perustelu: Vika tarkentui

                                  Comment


                                  • #18
                                    Meitsillä sama trobeli, tankki pihisee, kun auto käy, mutta mistä saan uuden korkin? Slamitin poinaat meinas, että valmistus lopetettu v. 06?!! Kait siihen joku tarvike tulppa käy?

                                    Comment


                                      #19
                                      Käyt merkkitiskiltä hakemassa uuden. Numero on vaan vaihtunut.

                                      Comment


                                        #20
                                        jos kunnolla pihisee niin ei se sillä korkin vaihdolla lopu...

                                        Comment


                                          #21
                                          Slamitin pojat ei vaan osaa käyttää etkaa. Nykyinen osanumero 1J0201550AS9B9, mun hinta 30e, laakkosella 45e

                                          Comment

                                          Working...
                                          X