Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.6 C4 bensapumppuko sökö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.6 C4 bensapumppuko sökö?

    Sanokaas viisaat onko vika benspumpussa.

    Ajoin normaalisti töihin ja jätin auton parkkiin. Töistä lähtiessä starttasin, mutta kone ei vaan syty. Muistaakseni ekalla starttauksella yritti kyllä hörähtää käyntiin, mutta sen jälkeen ei luvannutkaan.
    Etukäteen ei oireillut millään tavalla. Pyörittää kyllä hyvin.

    Otin polttoainesuodattimelta putken irti (ennen suodatinta) ja starttasin. Bensaa ei tule.

    Pumpulle tulee virrat päällä yhteen napaan virta.

    Vanhassa Audissa pumppu surahti aina kun laittoi virrat päälle, tämä ei sano mitään. En muista olisiko tämä suristellut aiemmin virrat päälle kytkettäessä.

    Kannattaako siis käydä sokkona hakeen uusi pumppu, vai olisiko muita vaihtoehtoja?

    Sulakkeita katselin, näyttivät nopealla vilkaisulla kaikki ehjiltä.

    Auto on siis -93 2.6 C4 Avantti.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 9.12.2007, 23:39.

  • #2
    Hall-anturi vois olla myös yksi mahdollinen vikapaikka, haulla löytyy lisää tietoa oireista ja korjauksesta.

    Comment


      #3
      Kyllä sen pumpun pitäs surista pari sekuntia kun virrat laittaa päälle. Ja jos mittasit, että jännitettä tulee perille asti, niin luultavasti pumpun hiilet loppu. Uutta pumppua vaan tankkiin.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
        Ja jos mittasit, että jännitettä tulee perille asti, niin luultavasti pumpun hiilet loppu.
        Pumpun voi mitata vastusmittarilla tankin piskokkeesta. -87:n uusi pumppu vei 10A, niin siitä laskemaan oikeaa vastusarvoa.
        Jos esim. hiilet loppu, niin antaa lähes äärettömän vastuksen.
        Jos auto pahassa paikassa, niin vastusmittari kiinni ja paukuttamaan tankinpohjaa ja kun alkaa yhteys löytymään, niin töpselit kiinni ja kokeilemaan käyntiin.
        Yleensä hiiliviallisen saa vielä elvytettyä hetkeksi kunnon kolistelulla, jos siis käynnistyksessä ilmennyt vika. Ajossa hyytynyt sitten eri asia.

        Comment


        • #5
          No niin.

          Sytkäkipinä tulee, joten taitaa sitten olla pumpussa se vika. Päältä jo kopistelinkin pumppua, sillä sain vanhan -85:n satkun heräämään kans henkiin. Tää ei tuntunut auttavan. Täytyy tunkata ylös ja kopauttaa pohjaan pari kertaa.

          Siinä pumpulle menevän pistokkeen takana on myös polttoainemittarin anturin johdotus. Napoja on neljä. Yhteen tuli virrat päällä muistaakseni 10.8V.

          Laitoin akunkin laturin perään, kun alkoi jo hyytyä starttailujen jäljiltä.

          Täytyy vissiin jatkaa projektia aamulla, yö meneekin tässä mukavasti töissä. Eipä tarvi huomennakaan nukkua yövuoron päälle. Jee...

          Comment


          • #6
            Tuossa kuva -87:n tankista.
            En tiedä, onko hyötyä, mutta tuollaiset johtovärit menee omassani pumpulle.
            Ja tuossa ainakin se on tankin pohjassa kiinni, eli alakautta tehokkaampaa kopistella.
            Mites tuossa uudemmassa on pumpunrele, saisko sieltä jännitteitä mitattua/hypytettyä.

            Comment


            • #7
              Samalta näyttää kuin -85:ssä. En ole vielä ottanut kantta tästä auki, mutta päältäpäin on samanlainen systeemi.

              Nappaan pumpun aamulla ylös ja käytän sen paikallisessa autosähköliikkeessä mitattavana, kun ei ole mittaria käsillä työmaalla.

              Kiitos jälleen kerran asiantuntevista vastauksista kaikille vastanneille. On mukavaa, kun ei nykyään enää tarvi summamutikassa purkaa ja räpeltää, vaan löytyy asiantuntevaa apua helposti.
              Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.12.2007, 11:59.

              Comment


              • #8
                Samoja hommia tiedossa, -87 satkun pumppu alkoi pitää ihan mahdotonta meteliä.
                Saas nähdä joutuuko ostamaan uuden pumpun,
                viimeksi auttoi kun putsasi sen pumpun imupuolen suodattimen ja imuroi tankin pohjan puhtaaksi.

                Comment


                • #9
                  Joo, mä ajelin -85 satkulla toistasataatuhatta ja kun myin pois oli kolmas pumppu menossa. Jouduin kans putsaileen 3-4 kertaa sen imusiivilän ja tankin pohjan. Täyttöputki oli ilmeisesti ruosteessa, kun sitä möhjää tuntui vaan riittävän.
                  Pumppu oli n. 100 euron pintaan.

                  Loppuaikoina alkoi jo se pumpun irrotus käymään rutiinilla.

                  Osaa muuten olla bensa kylmää käsille kun lämpötila menee nollan alle!

                  Comment


                  • #10
                    No niin, nyt on vissiin sitten aika sulkea tämä ketju onnellisesti.

                    Pumppu sökö, uusi tilalle ja baanalle.

                    Alkuperäinen Bosch n. 200 egee, tarvike 68 egee. Jaa että kumman otin....

                    Comment


                    • #11
                      Tietenkin säästit ja ostit tarvikkeen, ja vaihdat sen parin kuukauden päästä kiroilujen saattelemana orkkikseen ;-)

                      Comment


                        #12
                        Boschilaisen hankin omaan C4:een Motonetistä, hintaa 130e tai 140e. Jossain siinä huitteilla kuitenkin. Muistelisin, että samaa pumppua on käytetty sekä tuossa V6:ssa että AAN:ssä..

                        Comment


                        • #13
                          Joo, artikuloin ehkä hieman kärkevästi.

                          Boschilaisten hintahaitari oli 150-200 euroa ja tarvikkeiden 68-95 euroa. Tosin neljännestä liikkeestä kysyttyäni löytyi hyllystä ensimmäinen, jonka sitten otin.
                          Yhtään Boschilaista ei löytynyt hyllystä, joten tarvikepumppu tuli ostettua.

                          Toivottavasti kestää edes jonkinaikaa. Mulle tosin tulee kilsoja tohon Audiin n. 8-10 tkm vuodessa, joten ei kovin kauheasti. Ajellaan vaimon dieselillä aina kun mahdollista ja kesä menee mukavasti prätkällä.

                          En siis jaksanut asiaan sen enempää perehtyä, kun oli alla 2 kpl 12 tunnin yövuoroa, joiden välissä purin auton ja niiden jälkeen lähdin pumppua metsastämään. Päällimmäisenä oli mielessä sänky.

                          No niin, olipahan vuodatus, mutta nyt on nukuttu hyvät yöunet ja Audikin lähti vielä käyntiin, joten hyvältä näyttää tässä vaiheessa...

                          Comment


                          • #14
                            Taisin säästyä pumpun vaihdolta, oli bensanpaineenvaraaja taka-akselin poikittaistuen päältä irronnut kiinnikkeistään ja pääsi resonoimaan letkujen varassa tankkiin.
                            Nippusiteillä (väliaikainen korjaus!)kun tuon ripustin takaisin niin ei enää jurinaa kuulunut.

                            -toki tämä on vain tyyntä myrskyn edellä, ja pumppu laukeaa "sopivassa" paikassa yöllä keskellä ei mitään ja 25 pakkasta...

                            Comment


                            • #15
                              Yleensä se katastrofi sattuu juuri siellä pahimmassa paikassa.

                              Multa levisi ohjaustehostajan pumppu suurinpiirtein puolessa välin Rovaniemeltä Kittilään.

                              Sillon ei naurattanu. Ja tietysti tuossa mallissa yksi ainoa remmi, joka pyörittää kaikkea, joten ei voinut edes jättää pumppua pois pelistä.

                              Sitten vaan hinurilla Kittilän Nesteelle (VAG-sopimushuolto). Tilasin pumpun Helsingistä Rovaniemelle ja vaihdoin sen itte Nesteen hallissa.

                              Onneksi oli vakuutukset kunnossa. Maksoivat vielä kilometrikorvaukset kun hain pumpun Roista.

                              Jouduin laittamaan yksipiiripumpun, kun ei mistään siihen hätään saanut kaksipiiristä ja tulppasin takapään tasosäätöhydrauliikan. Hyvin on silti takapää pysynyt ryhdissään.

                              Comment


                                #16
                                Murphy

                                Nuo pumput(kin) tuntuvat hajoavan juuri silloin kun ei pitäisi. Mulla oli edellisenä iltana pistetty tankki täyteen. Aamulla kiire töihin, auto starttasi ja ekan risteyksen jälkeen hyytyi keskelle tietä. Pakkasta -15 ja voimansiirto sen verran jähmeä etten jaksanut tuota työntää metriäkään.
                                Vaimoa herättelemään ja autoa hinailemaan.
                                Oli sitten hauskaa vaihtaa tuonne Motonetin pumppu ulkona - bensa on kivaa ainetta -15 asteisena.....

                                Comment

                                Working...
                                X