Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin kestävyys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ihan pakko on vielä puuttua noihin pakosarrjojen ja turbojen halkeilemiseen.

    Kaikki käytetyt 1.8T pakosarjat ja -pesät on halki. Sen sijaan korkeintaan yksi sadasta halkeamasta on edes attomillin verran haitallinen.

    Tosin, kun tuollaisen haljenneen vie turpokorjaamolle tarkistettavaksi, se on sen verran helppo tuomita korjauskelvottomaksi, että legenda kasvaa ja turpoaa kuin pullataikina. Tämähän käy ihan maalaisjärkeen: Koska pesä on halki, ei korjaukselle voi antaa täyttä takuuta, ainoaksi keinoksi jää siis myydä uusi.

    Olen kuullut tarinoita, joiden mukaan lambdasäätö menee vikaan, kun pakopesä halkeaa. Niinhän siinä käy, mutta silloin kyseessä on jo sen kokoinen vuoto, että se pitää ääntä.

    Jos pakosarja on halki, muttei silti vuoda, ei mun näkemyksen mukaan asiasta kannata kantaa sekunnin vertaa stressiä. Samankuntoisia paketteja kun viipeltää maailmalla miljoonia, eikä kuski taikka kuskin motronicci tiedä halkeamista tuon taivaallista.

    Eli tuo pakosarjojen ja turbojen halkeileminen ei ole puoliksikaan niin suuri ongelma, kuin intternetissä sanotaan.

    Comment


    • #32
      Ja jostain syystä kun puhutaan mistä tahansa turbollisesta autosta ja sen ostosta, kumpuaa ensimmäisenä keskusteluissa esiin turbon kunto tai sen huolto/hinnat/saatavuus jne.

      Nykypäivän henkilöautoissa sen ahtimen olemassa olo siellä pellin alla on hyvinkin yleistä, joten sen mukanaan tuoman eksotiikan luulisi olevan jo vähintäänkin katoavaa kansanperinnettä. Mutta kun ei, niin ei.

      Ahtimen huollon hinta liikkuu karkeasti samalla tontilla kuin esimerkiksi puuttuvan lohkolämmittimen asennuttaminen merkkiliikkeessä. Tai vikaantuneen ilmamassamittarin vaihdattaminen. Tai bensapumpun uusiminen. Tai naarmuisen/haljenneen tuulilasin vaihdattaminen.

      Jos taas autosta hajoaa katalysaattori tai v6-diesel onkin kuluttanut nokka-akselinsa taipaleensa päähän, ne maksavat usein jo ihan oikeaa setelirahaa. Se pieni halkeama siellä S-sarjan Audin puskurissa ei ehkä ostohetkellä haittaa (varsinkaan jos koko ostotapahtuman ajan on tullut tiirailtua sitä maankuulua turboahdinta konehuoneessa), mutta kun sen jossain vaiheessa haluaisikin uusia, niin voi joutua toteamaan hintatiedoin saatuaan sen faktan että autoa on ostaessa tullut tutkittua ihan vääristä paikoista.

      Ahtimen takia ei kannata yöuniaan menettää, autossa on helposti monta paljon kalliimpaakin kohdetta murehdittavana.

      Comment


      • #33
        Juu, näinhän se on että ahdin kestää mitä kestää ja sitten vaihtoon.Maksaa saman verran kuin perus merkkiosa puskuri.

        Kontiolla vähän jutut ristiriidassa
        No juu, kun vertaa 10 litran ja 5 litran kulutuksia niin on se iso ero =)

        Ja sitten kun tuo TQ oli 12v vanha niin alkoi olemaan pientä ja vähän isompaa laittamista siellä täällä...
        Toki kalliimpiakin autoja on, halpahan tuo TQ jonkun S4:n rinnalla mutta kyllä tää nykyinen on kiva kun ei tarvi miettiä lähteekö sinne reissuun omalla autolla vai yrittääkö tunkea kimppakyytiin...

        Comment


          #34
          Alkuperäinen kirjoittaja tontsa Näytä viesti
          Pähkäilen tässä onko A4:n 1.8T:n kera luonteva nurkkapyörityksessä ja hieman yllätyin Tuomon kommentista:

          Normaaliajossa ei tuossa ole ajomukavuuden tahi käytännön suorituskyvyn(alavääntö) osalta suurta eroa lastutettuihin 1.8 turboquattroihin(vrt. muutama koeajo kavereiden n. 200 hp autoilla sekä ostoehdokkailla). Pedaalia lattiaan tarjotessa toki tehoeron huomaa.

          Jotenkin tuntuisi että juuri alaväännössä kutvonen olisi omiaan mutta kun
          kummallekin lyödään pedaali pohjaan niin turbonelikko olisi omaa luokkaansa, mitenkä tämä asia oikein on ....
          Niin, nuo lastuthan lisäävät sekä tehoa että vääntöä. Yleensä kai läpi koko kierrosalueen, mutta keskivaiheilta(persdynolla) jyrkemmin nousevalla käyrällä. Eli 1.8t virilastulla pitäisi tuottaa huomattavasti enemmän hevosia ja newtoneita kuin tuo vapari 2.4. Siihen nähden on ihan mielestäni ihan kiva, että tuo on samantuntuinen arkiajossa.

          Comment

          Working...
          X