Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4.2 ABH moottorin/vaihteiston öljyt?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4.2 ABH moottorin/vaihteiston öljyt?

    Mitä öljyä kannattaisi laitaa moottoriin ja lootaan? Onko tuossa 6-v manuaalissa millainen vaihtoväli lootaöljyille? Olisi edessä jonkinmoinen huolto esim. tulpat,ilmanputsari,bensansuodatin ym....Parhaat tulpat taitaa tuohon olla Boschilaiset?

  • #2
    Koneeseen laadukkaat täyssynteettiset 5W-50 tai 5W-40, vetoisuus suodattimen kanssa 7,5 litraa. Vaihtoväli 15tkm. Itse ajattelin vaihtaa öljyt 7500km välein ja suodattimen 15tkm:n välein. Nyt olis Shell Helixiä odottelemassa.

    Ilmansuodatin ja polttoainesuodatin muistaakseni 45tkm välein. Tulpat 30tkm. Vaihteistoöljylle en löytänyt vaihtoväliä. 150tkm olis varmaan ihan ok.
    Vaihteistoon menee kaiketi 75W-90 synteettinen. Joku voi jopa suositella jotain merkkiä. Jotain vajaat 3 litraa (2,7?) 5-vaihteiseen ja ainakin sama määrä 6-vaiheiseen.

    Mulla on tulppina NGK:n BUR6EFSZ.

    Comment


    • #3
      Ok...Ajattelin myös vaihdella öljyjä suht tiuhaan. max. 7500km välein.

      Mulla on tulppina NGK:n BUR6EFSZ
      Olikos nuo platinat? Hanskalokerokirjassa oli annettu tulppien koodi, mutta en juuri nyt muista mitkä ne olivat...

      Comment


        #4
        Ilmansuodatin ja polttoainesuodatin muistaakseni 45tkm välein. Tulpat 30tkm.
        Tulppien vaihtoväli 30tkm ? Oho, onko tosiaan näin. Ajattelin että voisin ajella tollaset 60-70tkm samoilla.

        Comment


          #5
          Itse laitoin boschilaiset. Nelikärkitulppia ovat. Hintaakin jäi alennusten jälkeen 80 euroa sarja.

          Millaista öljynkulutusta teillä on ABH koneissa? Mulla tuntuu vaihtelevan vähän öljyn tai ajotavan mukaan kulutus, mutta suunnilleen sen 1l/1000km taitaa olla. Talvisin joudu starttaamaan aina kylmällä koneella kun ilmeisesti jotain pientä virrankarkailua jossain, eikä webasto suostu starttaamaan. Kone ei savuta, eikä haise öljylle. Vuotoja ei näytä ihmeemmin olevan, pikkusen toinen kansi takaa tihkuu, mutta eikös se ole normaalia.

          Parhaiten tuntuu koneessa pysyvän 10w-40:set öljyt.

          Toisaalta "iso" huoltokin on tässä tullut mieleen tehdä ja samalla venttiilikumit vaihtaa. En tiedä jos vaikka ottais kannet kokonaan irti ja pistäs seetitkin kuntoon.
          Eli vaihtoon remmit, kiristäjät, termari, vesipumppu, nostajat, venttilikumit, tiivisteet ainakin. Jos kansihuollon tekee niin ohjurit ja venttiilien tarkistus. Kattoo nyt. Kannet jo otan irti, tarkistan myös tuon ohjauksen iskunvaimentimen. Sitä ei pysty muuten vaihtamaan kuin, että konetta tiputtaa alas, näin selvitti eräs v8:n omistanut.

          Comment


          • #6
            Erno, kannattaa vaihtaa vaihdelaatikkoon/perään öljyt vaikka mikään ohje ei sitä käske. Valmistaja on viisaudessaan määritellyt auton käyttöiäksi n 100000 km. Tällöin ei öljynvaihtoja tarvita:) Ohje/huoltokirja on hyvä apuväline. Ja vain audiin sopivaa öljyä lootaan/perään:)

            Comment


            • #7
              NGK:t oli jotain 8?/kpl ja näyttää ihan tavallisilta tulpilta. Ei mulla ole koskaan ollut mitään platinatulppia, niin en sellaisia kyllä tunnistaisikaan. 30tkm antaa huolto-ohjelma. Se pätee varmaan autobaana-ajolle. Kai noi 50tkm kestää Suomen teillä, ainakin nelikärkiset.

              E: Nelikärkiset = Bosch?

              Comment


              • #8
                Tarkoitus olis toki vaihtaa kaikki vanhat öljyt, mitkä vain pystyy vaihtamaan.

                Itse laitoin boschilaiset. Nelikärkitulppia ovat. Hintaakin jäi alennusten jälkeen 80 euroa sarja
                Mitkäs nuo Boschit ovat tuotenumeroltaan? Jos itsekin laittaisi tuollaiset. Paikallisesta AD-varaosaliikkeestä kun kysyin hintaa orkkis tulpille, niin ovh 130e/sarja, myyntihinta olisi ollut 90e.

                Comment


                  #9
                  Bosch HGR7KQC, VAG osanumero 101 000 052 AA, suomen listahinta 11,40?/kpl

                  Beru Z127 (14 KGR-7 KQU)
                  NGK BUR6EFSZ (Tätä saanen Saksasta noin 8?/kpl)

                  Comment


                  • #10
                    Teppo, NGK:lle sama hinta AD varaosassa.

                    Comment


                      #11
                      Niinhän sinä tulla ylempänä näemmä kirjoititkin :). Mukavaa ettei kaikkea tarvitse maailmalta ainakaan hintojen takia tilata.

                      Comment


                      • #12
                        Nostetaan wanhaa topikkia. Eli hommasin vaihteiston öljytikun tuohon V8:iin, ja se näyttikin öljyä olevan hieman liikaa. Menee muutaman millin maksimin yli (ylimääräistä öljyä muutama desi?). Kannattaako ylimääräiset valuttaa pois, ja jos, niin onko se tyhjennysproppu kuinka selvästi nähtävillä?

                        Voiko tuo ylimääräinen öljy aiheuttaa sen, että välillä vaihtaessa 2 -> 3, vaatii kierroksien nousta 3000rpm ennenkuin suostuu vaihtamaan. Jos ei kierroksia nosta, jää vaihde "junnaamaan" kakkoselle. Muuten laatikko toimii moitteetta.

                        Laatikon öljynvaihto on muutenkin edessäpäin, niin onko kenelläkään oikeasti kokemuksia punaisen ja keltaisen öljyn sekoittamisesta? Mitään järkeä vai mitään haittaa?

                        Comment


                        • #13
                          taitaa olla helpompi imaista mittatikun putkesta ohuella letkulla :-)
                          -ei tartte alle ryömiä...

                          Comment


                          • #14
                            Itseasiassa mulla kävi se mielessäkin, mutta aattelin että se tyrmätään heti... ;) Auton alle taitaa kyllä muutenkin olla asiaa, eli saatan tuohon valuttamiseen kuitenkin ryhtyä. Eli onko se tyhjennysproppu selvästi näkyvillä?

                            Comment


                              #15
                              Ilmeisesti punaista ja keltasta voi sekotella keskenään.

                              Miten mittasit tason? Käydessähän se pitää mitata ja oliko vielä N:llä.

                              Imemällä helpoin ottaa osa pois, mutta vaihtaisin kaikki jos kerran silleen on ajateltu. Samalla suodatin myös, mutta se vaatii öljypohjan irrottamisen.

                              Comment


                              • #16
                                N:llä oli ja öljyt lämpösenä. Saattaa olla että nyt ensiks sen muutaman desin sieltä otan ulos. Toki uudet iskarit ja jouset asennutan tässä jossain vaiheessa, joten ehkä noi öljyt siinä samalla vois vaihtaa. Ja luultavasti annan sitten valuttaa keltaset öljyt punasten sekaan...

                                Comment

                                Working...
                                X