Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2,0E ABK vm1992 pyöriikö vapaasti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2,0E ABK vm1992 pyöriikö vapaasti?

    Miten on, kilahtavatko venttiilit ja männät yhteen 2,0E ABK -moottorissa,
    jos remmi katkeaa?
    Asiantuntijoita ?

    Ainakin nämä alkupään bensamoottorit olivat vapaastipyöriviä, mutta tämä nykyinen on arvoitus..

    #2
    veikkaan että ei pyöri vapaasti.

    Comment


    • #3
      Täällä on kokemusperäistä tietoa:) Ostin tuon audini kolme vuotta sitten ja tarkistin oston yhteydessä jakohihnan kunnon hyväksi, mutta en arvannut että kiristinrulla on muovinen ja pettäisi ensin. No parin kuukauden päästä tuo rulla sitten hajosi ja jako alkoi hyppimään jossain 60 kilometrin tuntinopeudessa. Audilla oli ajettu silloin 128000km ja ikää oli 12 vuotta. Vaihtoväli on noissa rullissa tietysti sama kuin hihnalla, eli 120000km. Vaihdoin sitten jakohihnan ja rullan toivoen ettei mitään olisi käynyt. Puristuksia mitattaessa parissa sylinterissä oli kuitenkin painetta muistaakseni vain 3 ja 7 baria.

      Pari viikkoa myöhemmin avasin koneen autoinsinööri-isän avustuksella ja kaikki pakoventtiilit vaikuttivat olevan enemmän tai vähemmän mutkalla. Tilattiin uudet osat ja tehtiin koneistus tuttavan luona sadalla eurolla. 300 euroa maksoi koko homma osien kanssa yhteensä ja samalla korjaantui pieni öljyvuotokin. Sylintereissä oli vielä ristikkäiset työstöjäljet selvästi näkyvissä, joten ainakin tuo mittarin näyttämä 128000km piti melko varmasti paikkansa (Saksasta tuotu).

      No mutta mulla meni siis pakoventtiilit uusiksi ja korjauksen jälkeen kaikissa sylintereissä oli puristusta yli 13bar. Tuo vanha jakohihna oli sitten ihan moitteettomassa kunnossa. Ilmeisesti ihan alkuperäinen, kun ei huoltokirjassakaan ollut mainintaa uusimisesta. Varoittelisin kyllä kaikkia tuosta muovirullasta. Vaikka se on näkyvillä, niin on vaikea sanoa paljonko muovipintaa on jäljellä tukiristikoiden päällä. Ja muovia kun on, niin ikä ja lämpötilanvaihtelut varmasti vanhentavat ainakin Suomen oloissa.

      Äidilläni on B4 2.0E ABT, jossa tuo sama muovinen kiristinrulla alkoi pitämään ääntä. Tämän perusteella se sitten vaihdettiin, kun autolla oli mittarissa noin 90000km. Tässäkin tapauksessa jakohihna oli todella hyvässä kunnossa ja auto oli 13 vuotta vanha Saksan tuonti.
      Viimeksi muokannut ossi86; 7.12.2007, 19:46.

      Comment


      • #4
        Kiitos tiedosta, pieni epäilykseni osui oikeaan.
        Ilmeisesti mäntien ja venttiilien väli on käynyt ahtaammaksi vuosien saatossa.
        Ne vanhemmat koneet olivat tosiaankin vapaastipyöriviä 70...80 -luvuilla.

        Comment


          #5
          Viime talvena meni täälläkin tuo kiristinrulla. Sattui vaan olemaan onnea matkassa: jakohihnan suojakotelon päätykappale oli rikki, ja huomasin sitä vaihtaessa muovipurut mitä hihna oli "sorvannut" takerrelleesta rullasta. Eli ehdin onneksi vaihtamaan, ennen kuin jako pomppi... Nyt tulee kurkattua hihnakotelon sisään vähintään kerran kuussa :)

          Comment


          • #6
            No niin, hihna on vaihdettu. Kiristinrullan laakeri oli todella jäykkä, mutta hihna ihan hyvännäköinen. Vaikeuksia tuli kiristinrullan vaatiman Torx T45 avaimen puutteesta sekä ohjaustehostimen hihnan kiristyssäädön vaikeaselkoisuudesta. Nooh, Torx-sarja löytyi Motonetistä ja liikkuihan se tehostinkin sitten kun riittävästi pultteja oli löysätty...

            Vanhaan kasikymppiseen remmin vaihtoi kyllä puolta nopeammin!

            Comment

            Working...
            X