Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ventiilinnostimet Avant 2,2 100/-90

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ventiilinnostimet Avant 2,2 100/-90

    Terve - missä vaiheessa tämä venttilinostimien naputus muuttu esteettisestä ongelmasta tekniseksi/kalliiksi. N. 400 tkm ajettu 5-sylinterinen turbo-kone naputtaa kylmänä, mutta nyt naputuksen loppuminen kestää aina vain kauemman. Kannattaako korjauttaaa vai pannako pirssi paaliin...

  • #2
    Jos naputus jossainvaiheessa aina kuitenkin loppuu ja ääni ei häiritse itseäsi -anna palaa vaan.

    Comment


    • #3
      Ja sitten jos alkaa häiritsemään,niin uudet nostimet varaosaliikkestä n.kympin kappalehintaan ja vaihtoon varaa aikaa 2-3 tuntia,niin ei naputa.Nimim.toissa viikonloppuna NF:ään vaihtanut..

      Comment


      • #4
        Seuraavaan jakohihnan vaihtoon pieni lisätyö, menee samalla hihnan irroituksella.

        Comment


        • #5
          Itse teetin ensin Forté -käsittelyn 360tkm ajettuun 2.2 -litraiseen, joka hiljensi rapinoita selvästi. Myöhemmin uusin nostajat ja vaihdoin kumisen venttiilikopan tiivisteen, joka ei tihku.

          Comment


            #6
            Mulla on noita nostajia hyllyssä, 6,9 per pala

            Comment


            • #7
              Asia selvä - mulla on vielä jonkin matkaa hihnanvaihtoon, joten ajelen sinne asti. Laitetaan nyt ensin etuiskarit ja toinen vetonivel. Täytyy tässä kuitenkin jossain vaiheessa hesan reissulla hakea osat Tepolta.

              Muuten mikä tuo Fortte-käsittely tarkelleen ottaen on ja kuka niitä tekee. Olen jostakin antanut itselleni ymmärtää, näissä käsittelyissä on riskinsä - öljykanavat tukkeentuvat ym.

              Comment


              • #8
                Tuosta Fortesta näyttikin haulla löytyvän aika paljon pulinaa.

                Comment


                • #9
                  No mitenhän tämmöseen pitäis suhtautua: eli jos profiilin audi on pari päivää käymättä niin nostajista? kuuluu hiukan naputusta startatessa. Kestää pari sekuntia ja sit hiljenee.

                  Ja sitten se huolestuttavampi ominaisuus, eli jos vedättää esim 0-100km/h silleen et kiekat käy joka vaihteella punarajalla niin kannesta kuuluu ihan helvetillisen kova naputus jonkin aikaa jälkeenpäin. Tämä tapahtuu silloin jos öljymäärä on hiukankin alle öljytikun ylärajan, tarpeeks kun on öljyä niin ei naputa vaikka miten ajelis.

                  Muutenkin ihmetyttää kyseinen saksantuontiauto, koska öljyn täyttömäärän tohon koneeseen kattelin olevan jotain 4,5l ja jos öljyä tohon laittaa 4l niin tikun mukaan on jo ylärajalla. Hiukan yli tikun maksimiöljymäärän ku ajelee niin ei ole mitään ongelmia, eli olisko mun laitteessa väärä öljytikku, öljypumppu sökönä, taikka jotain ihan muuta?

                  Comment


                  • #10
                    Noita Fortén huuhteluaineita myydään periaatteessa vain jälleenmyyjille, jotka käsittelyjä suorittavat, ei kuluttajille. Huoltopisteet löytyvät tuolta.
                    käsittelyissä on riskinsä - öljykanavat tukkeentuvat ym
                    Veikkaan, että isompi riski on ajaa ilman puhdistusta niin, kunnes pikeentyneet öljyt lopulta tukkivat öljykanavat. Itse uskon tuohon käsittelyyn, tuskin olisin muuten neljän vuoden aikana puolta kymmentä autoani tuohon käsittelyyn antanut.

                    Comment


                      #11
                      Muutenkin ihmetyttää kyseinen saksantuontiauto, koska öljyn täyttömäärän tohon koneeseen kattelin olevan jotain 4,5l ja jos öljyä tohon laittaa 4l niin tikun mukaan on jo ylärajalla.
                      Tämä on aika yleinen ominaisuus ja koskee melkein moottoria kuin moottoria. En äkkiseltään muista ainuttakaan konetta, johon mahtuisi suosiolla valmistajan ilmoittama öljymäärä.


                      Hiukan yli tikun maksimiöljymäärän ku ajelee niin ei ole mitään ongelmia, eli olisko mun laitteessa väärä öljytikku, öljypumppu sökönä, taikka jotain ihan muuta?
                      Tuo on pikkaisen outoa. Muuta syytä en keksi, kuin jotenkin viallisen öljypumpun joka moisen ongelman voisi aiheuttaa. Pumpun imupuolen kuitenkin pitäisi olla upotettuna öljyyn vaikka öljytaso olisi minimissä ja siltikin öljynpaineiden pitäisi olla normaalilla tasolla. Tuntuisi siltä, että joko öljypumpussa on jokin mystinen vika, joka ilmenee öljytason ollessa pikkaisenkin alta maksimin tai sitten öljypohjan loiskelevyt tms. aiheuttaa sen, että pumppu ei saa kiihdytyksessä öljyä.

                      Kannattaisi varmaan mitata moottorin öljynpaineet ja sen mukaan sitten miettiä jatkotoimenpiteitä. Eikä varmaan kannata kiihdytellä punarajalle kunnes vika on korjattu.

                      Comment


                      • #12
                        Se naputus kuullostaa nimenomaan siltä että nostajissa ei olisi öljyä. Sytkän tarkistin tänään ja oli kohdillaan. Täytyy seuraavaksi asennella se öljynpainemittari, ja menettää loppukin mielenrauha :D, eiku katella et mitä se sanoo. Siitä sitten seuraavaksi joko nostajien tai öljypumpun kimppuun, muuta syytä moiseen naputteluun ei ihan nopeesti tule mieleen.

                        Koneessa ollut pari viime vaihtokertaa Castrol Magnatec 5W-40-öljyt, nyt Totalin samaa viskositeettia olevat. Vielä ei ole naputtanut, tosin ei ole öljymääräkään pahemmin vähentynyt vaihdon jälkeen. Eikä kovinkaan usein tee mieli revitellä sinne punarajalle, sattuneesta syystä...

                        EDIT: ajatusvirhe poistettu
                        Viimeksi muokannut Kenda; 13.12.2007, 05:39.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä samaa oireilua, kuin Kendalla. kovassa vedossa alkaa nostajat naputteleen ja selväähän se, että nostajista öljyt pääsee karkaamaan.
                          Onko mahdollista, kun kovassa kiihdytyksessä ahdot nousee maksimiin ja venttiilin ohjurikumit olisi väljät. Ahtopaineita pääsis karkaileen kumien välistä esim. nostajiin, jolloinka ne tyhjenis öljystä. muutaman kilometrin kun ajaa taas normaalisti alkaa, nostajat täyttyä öljystä.
                          Tällästä tuli mieleen tässä nopeesti ajateltuna, lonkalta heitettynä...

                          Comment


                            #14
                            Itse ainakin havainnut tuollaisen käytöksen olleen enemmänkin sidoksissa öljyn lämpötilaan. Mobilin ykkösestä tulee liian ohutta lientä kun lämmöt nousee, naputus häipyy heti kun ölppä jäähtyy.

                            Comment


                            • #15
                              Ongelma täälläkin ollut se että kuumilla öljyillä kilkattaa -> nostimet ei pidä painetta ohuilla öljyillä. Toiseksi, vaahtoava öljy saattaa näyttää mittarissa oikeita paineita, mutta venttiilien puristuksessa kuplat ei pidä nostinta kuosissa vaan alkaa myös kilkatus, ilman puristuessa kasaan.
                              Vuotavista nostimista kertoo myös se että jollain startilla kilkatta joillain ei. riippuen mikä nostin on jäänyt puristuksiin ja vuotanut öljyt pihalle.
                              Suosiolla olen uusinut nostimet, fortet ei näihin ongelmiin auta...

                              Comment


                                #16
                                Jos kalkatus melko varmasti tulee nostajista, niin kannattaa tietty vaihtaa. Eipä ne tuon ikäisessä ole kuitenkaan enää ihan täydessä iskussa.

                                Se öljytason vaikutus ongelman ilmenemiseen ihmetyttää edelleenkin? Ehkäpä se pumppu imaisee vaan ilmakuplia joissain tilanteissa öljytason ollessa alhainen. Ne öljynpaineet mielestäni kannattaisi kuitenkin mitata, ei siitä haittaa ole ja jos paineet eivät ole ok, niin sit kannattaa koneen remontointia miettiä uudemman kerran. Pelkkiä nostimia ei ainakaan kantsi vaihtaa jos paineet ei ole kunnossa. Mut voihan sitä ottaa tietoisen riskin ja vaihtaa ne nostimet ilman sen kummempia kommervenkkejä. Kalkatus häviää tai sitten ei.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos ohjeista.

                                  Hankintalistalle lisätään öljynpainemittarin lisäksi myös öljynlämpömittari sekä uudet nostajat. Sen öljyn lämpötilan vaikutuksen sais toki selville vedättämällä kylmää konetta, mut ei sitä kuitenkaan viitsis niin testata...

                                  Tuota öljyn tason vaikutusta miettiessä olisin varmaan repinyt jo hiukset päästäni, jos niitä siellä olisi :D Ei vaan tyhmä tajua et mikä ton voi tehdä. Luulis että mitä korkeammalla öljynpinta on niin sitä helpommin se vaahtoutuis, ja tuskin se että öljyä on muutama desi enemmän vaikuttaa sen lämpötilaankaan juurikaan mitään. Jos/kun ei homma parane nostajien vaihdolla niin tarvinnee kai ottaa öljypohja auki ja katella että millaisia virityksiä sinne on vuosien saatossa tehty.

                                  Että tutkitaan ja hutkitaan jonkin aikaa. Neuvoja saa antaa edelleen, ja jos joku löytää räjäytyskuvan KV-koneen alakerrasta jostain niin olisin kiitollinen. Itse en ainakaan pikaisella googletuksella tahtonut sellasta löytää.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä vain tuntuisi olevan juuri kovassa ajossa itselläkin väliä öljypinnan tasolla nostimien kilkatukseen liittyen. Ilmeisesti pienikin ilmakupla öljypumpun läpi imettynä kertautuu yläkerrassa ja saa kuumilla öljyillä nostimet rallattamaan. Koneen jäähdyttyä ei kuulu mitään, tai siis nyttemmin ei enää kuumanakaan, koska vaihdoin nostimet uusiin.

                                    Ei vakavaa kuitenkaan, nostinten naputus ei konetta riko. Uudet kehiin, jos ääni haittaa, niillä se häipyy.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X