Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jumissa oleva pultti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jumissa oleva pultti

    Tervehdys arvon foorumilaiset. Ostin toiseksi kulkineeksi tottakai Audi a6 1.8 Turbon joka osoittautui kuitenkin huoltohistorialtaan hieman luultua heikommaksi. Kilometrejä ei ole kuin 230.000. Ongelmani onkin vaihtaa laturi sekä apulaitehihna jolloinka keula pitää saada ns huoltoasentoon. Olen onnistunut tähän asti autojen kanssa melko hienosti mutta nyt tuli pultin kanssa murheita. Eli pultti joka pitää keulan ns kasassa: Torx 45 on niin jumissa että ei aukea. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia audien kanssa? Millä tuon saisi helpoiten auki jotta saan vaihdettua moniurahihnan?

    autojen kanssa on toki ropattu ennenkin mutta 2001 vm ja nuo pultit on avattu ilmeisesti 6 vuotta sitten viimeksi. Kyllä, väärällä työkalulla ja hieman muljaantuneet ja ruosteiset.

    #2
    Tuossa kunnossa olevaan lähtisin ehkä lyömään jollain tuurnalla. Tekee vaikka millisellä laikalla ensin pienen uran alkuun. Aika happaman näköisiä on kyllä ja tuolla tapaa vielä kanta mälvätty ni sama se mitä sille pultille tekee vaikka porais pois.

    Comment


      #3
      Jos hitsuuvehkeet löytyy niin tuohon pultin kantaan voisi hitsata mutterin. Hitsaamisesta syntyvä lämpö kyllä irroittaa ruostuneen kierteen niin aukeaa helpommin.

      Comment


      • #4
        Poraus on vika konsti juu. Menee vain terä per pultti. Jakohihnan vaihdan samalla jos nuo saa auki. On niin huolella kiinni että väänsin kaksi torxiä kieroon kun koitin avata,vaikka oli wd liotus ja lämmittää koitettiin. Ei hievahtanutkaan.. eli jumissa on saakelit. Pitänee sitten ottaa iso sähkökone ja hakea kunnon terät ja antaa kyytiä.. onkohan nuo pultit edes audin alkuperäisiä? En usko että Audi tuommoisia laittaisi..no huomena ollaan viisaampia kun pääsee takaisin tallille. Kerron toki miten edistyy. Mutta kertokaa toki jos vastaavasta on kokemuksia. Eihän yhden pultin avaus olisi mitään mutta noita on useampi.

        Comment


        • #5
          Kyseiset voi vaihtaa(myös jakopäänki) purkamatta keulaa.

          Comment


            #6
            On ne alkuperäiset, valitettavasti. Joskus joutunut noita porailemaan. Hyviä teriä menee vähemmän, kun malttaa. Uudemmissa ovatkin sitten normaalilla kuusiokannalla, liekö tullut kentältä palautetta noista. :)

            Comment


              #7
              Helpommin kai kuusiokolokannan nylppää kun torxin? Ei mulla oo noitten kanssa ollu ongelmia, oon vielä iskevällä koneella yleensä ampunu auki sen isommin murehtimatta. Eilen viimeksi kun on kans laturin vaihdolla yksi C5 tallissa. Vaikka eipä sillä, nuo kuvassa olevat on joka tapauksessa ihan paskana.

              Comment


                #8
                Kokeile lyödä pultin kantaan niin että se liikahtaa vähän sivuun. Sitten vastakierrehylsyllä auki. Niin itse aukaisin yhden tuollaisen todella jumissa olevan pultin.

                Comment


                  #9
                  Itsekin vaihdoin aikanaan nuo osat ilman keulan huoltoasentoon laittamista.

                  Comment


                  • #10
                    Miten ihmeessä sen teit? vinkkejä otetaan vastaan

                    Comment


                      #11
                      Esim tuossa yks ohje. https://www.audiforums.com/forum/b5-...nt-diy-176377/

                      Itse en nyt enää muista, siirsinkö flektiä alemman pultin takia. Ja tuostahan se laturi sitte sopii pujahtamaan vesiletkun ja muun tavaran välistä.

                      Comment


                      • #12
                        jos ei saa mutteria hitsattua niin sopiva hylsy (se hylsy mikä ei ihan mene tohon) ja vasaralla hakkaa sen pulttiin kiinni. Normaalit 6-kulma hylsyt ei oo parhaita siihen hommaan. Joko monikulma hylsy tai sitten bilteman multihylsyt tarraa kans hyvin kiinni.

                        Comment


                          #13
                          Useastakin autosta nuo on ruostunu niin että t45 voimahylsykin katkeaa. Itse rälläköinyt kannan irti kun ei oo niin justiinsa vaikka vähän tulee jälkeä taustaan ja ollut uusia pultteja jemmassa.

                          Comment


                            #14
                            Tuohon leveään kantaan kun alkaa tuurnalla lyömään niin pitäis aueta. Kesällä jouduin laturin vaihtamaan anoppilassa vaillinaisilla työkaluilla...

                            Comment


                            • #15
                              Noniin!!

                              Sen verta voin sanoa projektista että pultit on nyt ikävä kyllä jouduttu poraamaan irti. Itse laturin pultit lähtivät nätisti kuusiokololla sekä molempien hihnojen kiristimet lähtivät hienosti irti. Myös flekti lähti tieltä melko kivuttomasti kun hieman naputteli. Onneksi pultti sieltä takaakin lähti irti suht helpolla. Ainoa tuossa on että pultteja on todella paljon koko projektissa. Keula on saatu huoltoasentoon ja tilaa on ihan riittävästi jotta koko huolto operaatiota ajatellen.

                              Nyt alkaakin sitten sopivan laturin etsintä koska tuossa on laturina valeon 120 A 14 voltin laturi. noin 250€ vastaava ja sitä en nyt raaski ostaa vielä,tutkitaan josko saisi jostakin halvemmalla. Tai vastaavanlaisen laturin mikä siihen kävisi,vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.

                              Samalla vaihdan jakopään osat sekä molemmat hihnat mitä tuossa on. Voin kertoa että melko simppeli homma loppujen lopuksi ainakin teoriassa mutta ikävä kyllä harvoin teoria ja käytäntö autohommissa kohtaavat.

                              Mietin vielä että raaskisikko ostaa molemmat kiristimet

                              Comment


                              • #16
                                Itse käynyt pari laturia kunnostuttamassa Sopenkorven autosähkössä Mestarinkatu 3:ssa. On ainakin uutta halvempia...

                                Comment


                                  #17
                                  Kaikki sanoo että Valeon ja Boschin laturit ei olis keskenään vaihtokelpoisia. Minä vähän vertailin ja eilen laitoin Boschin laturin C5 2.4 V6 koneeseen josta otin Valeon laturin pois. Kaikki kiinnikkeet ja kaapelit sopi aivan suoraan. Hihnapyörä oli samankokoinen jne. En löytänyt äkkiseltään kuin ulkonäössä eroa. Sitähän minä en tiedä onko jotain oikeasti eroa mutta ampeerimäärä täsmäsi ja kaikki sopi paikoilleen. Valeon laturia ei helposti löytynyt mistään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
                                    Itse käynyt pari laturia kunnostuttamassa Sopenkorven autosähkössä Mestarinkatu 3:ssa. On ainakin uutta halvempia...

                                    Joo.Kävin tänään siellä kysymässä laturia ja sain tarjouksen alkuperäisestä valeon laturista,tuota ei kuulemma voi enää kunnostaa. Tiedä sitten todellisuutta,kaikenhan toki voi korjata mutta mutta.. yli kaksisataa maksaa moinen laturi.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X